Hej TS,
Det ser ut som att tråden spårat ut något och samma sak upprepas gång på gång.
För att återgå till Trådstarten och koppla ihop det med annan information som framkommit i dina följande inlägg har jag lyckats skrapa ihop följande information.
1. Biologisk pappa fick veta att du var gravid. Ville inte ha del i detta och fick inte direkt tid på sig att smälta nyheten att han skulle bli pappa åt ett X-barn.
Det är givetvis sjukt tråkigt att pappan inte jublade omgående, samtidigt vet jag flera par och singlar som funderar fram och tillbaka över oplanerade graviditeter, där de först(kvinnan) överväger abort för att sedan fatta beslutet att vilja behålla. Med ditt resonemang att efter en månad besluta dig för att utse en ny fader åt ditt barn och detta vara fullt berättigat eftersom han inte ville - skulle samtliga kvinnor som övervägt valet abort inte hela förtjäna sina barn. En besked om föräldraskap är omtumlande - även för den som försökt i åratal - och kommer med ofta blandade känslor.
2. Det har därefter framkommit att den biologiska fadern inte är lämpig fadersgestalt och att du beslutat dig för att genomföra en "illegal" adoption, där felaktig fader registrerats som biologisk fader.
Detta är givetvis ett drastiskt beslut och skulle kräva extrema förhållanden för att alls övervägas för de flesta personer. Antingen rent egoistiskt beslut, oftast fattat av personer med någon form av sociopatiska/psykopatiska personlighetsdrag, där vinsten är större än förlusten för mamman, eller i extrema fall där barnet tillkommit genom våldtäkt eller av annan anledning skulle behöva skyddas från vetskapen vem fadern är.
Jag hade till exempel personligen övervägt det om det framkom att pappan till barnet var en seriemördare och jag ville att barnet skulle växa upp utan den vetskapen. Jag hade troligen ÄNDÅ nått beslutet att inte registrera fel fader - eventuellt lämnat det tomt(vilket så klart är ett alternativ), eller registrera korrekt faderskap, eftersom vårdnad ändå inte blir gemensam enbart på grund av fadern, samt att umgängesrätten är till för barnet, och det skulle bli extremt svårt för en seriemördare att få till ett rättfärdigat umgängesbeslut.
Jag tror att många, liksom jag, hade haft väldigt svårt för att alls registrera fel fader, och därmed inte riktigt kan förstå varför du fattat detta beslut. Eftersom vi andra inte sitter med facit i handen så kanske vi ska sitta ner i båten, men då kommer ju följdfrågan - vad har förändrats nu? På vilket sätt har den biologiska pappan förändrats från att för två år sedan vara en så stor fara för barnet att hans och barnets juridiska rättigheter fråntogs för att nu två år senare när du träffat en ny man - vara aktuell att lyftas fram i bilden genom att involvera farföräldrar?
Ponera att:
1. Jag blir våldtagen och gräver ner mig i mörker
2. Jag upptäcker att jag är gravid och när jag gör det berättar jag för min våldtäktsman(vilket jag inte hade gjort för beslutet i sådant fall är helt mitt eget och jag hade inte ens velat öppna upp för kontakt med honom en månad efter att han våldtagit mig.
3. Jag beslutar mig för att behålla barnet, men vill skydda det från den hemska sanningen.
4. Jag träffar en ny man(jag behöver inte registrera honom som biologisk pappa enbart för att jag tycker om honom, han kan vara en superbra fadersfigur även om han inte står på några papper).
5. Jag skiljer mig från min nya man - och träffar en ny.
6. Den nya mannen faller jag pladask för och gud förbjude visar det sig vara min våldtäktsmans äldre bror.
7. Har jag en gång fattat beslutet att den biologiska faderna är en allt för stor fara för mitt barn(han är våldtäcktsman OCH dömd för barnpronografi, sexuella övergrepp mot barn etc....), så är han ju inte en mindre fara för mitt barn bara för att en ny man kommit in i mitt liv.
Vissa människor fattar beslut och lever med sina lögner - av olika anledningar som kan vara moraliskt ifrågasättbara av andra - men när det kommer ner till syvende och sist är det en lögn som en gång fattats och då får man antingen leva med den, alternativt börja rota i sitt inre och ifrågasätta sig själv varför man far med osanningar och tar lättast möjliga utväg för att slippa leva med olika livsval. För lets face it - den enda personen vars förändrade levnadsförhållande har påverkats av lögnen är Du. Det har blivit svårare eller mindre önskvärt för dig att leva med lögnen.