• Anonym tipsare

Byta en BR mot två BR

Det verkar som att separationen är ett faktum. Än så länge bor vi ihop och klarar av en vardag tillsammans, men det är ju inte hållbart att leva såhär för evigt. Vi äger idag en bostadsrätt tillsammans. Jag tror ingen av oss har råd att köpa ut den andra (den bör ha ökat 500.000, kanske t.o.m. 1 miljon i värde) och sedan bo kvar. Barnen är små (går på förskola fortfarande) så vi vill/behöver bo kvar i samma område. Lägenheterna här är ganska dyra och utan tid att spara ihop en stor kontantinsats vet jag inte hur våra möjligheter ser ut att köpa varsin ny lägenhet. Frågan är då om det går att byta vår fyra mot två tvåor (förutsatt att vi hittar ett par i området som vill flytta ihop ????).

Kan man göra en deal då att vi säljer vår för 4 miljoner och de för 2 miljoner/st (även om vi alla skulle få mer om de såldes på marknaden)?

• Svar på tråden Byta en BR mot två BR
  • Sandraberg

Har ni inte råd att först sälja er lägenhet och sen köpa två mindre så r set ju ingen som kommer gå med på ett byte då de som byter med er kommer att gå back på affären.

• Anonym tipsare
    Sandraberg skrev 2019-06-29 16:35:08 följande:

Har ni inte råd att först sälja er lägenhet och sen köpa två mindre så r set ju ingen som kommer gå med på ett byte då de som byter med er kommer att gå back på affären.

Vem vet? Det kommer ut extremt få fyror i området. I vår förening (mycket välskött där tex månadsavgiften inte höjts de senaste 15 åren) så har ingen sålts på flera år. Vår lägenhet ligger dessutom i det hus med bäst läge (ingen insyn och sjöutsikt).

Så man ges möjlighet att köpa en sån utan budgivning samt kanske en miljon billigare. Visst att man kanske fått mer om man sålt sina lägenheter separat, men man behöver inte gå in med mer pengar, utan byter in det man redan har.
  • Anonym tipsare

Vem vet? Det kommer ut extremt få fyror i området. I vår förening (mycket välskött där tex månadsavgiften inte höjts de senaste 15 åren) så har ingen sålts på flera år. Vår lägenhet ligger dessutom i det hus med bäst läge (ingen insyn och sjöutsikt).

Så man ges möjlighet att köpa en sån utan budgivning samt kanske en miljon billigare. Visst att man kanske fått mer om man sålt sina lägenheter separat, men man behöver inte gå in med mer pengar, utan byter in det man redan har.
  • Anonym tipsare

• Anonym (12345)
    Anonym tipsare skrev 2019-06-29 17:44:58 följande:

Sälj bostaden och köp varsin mindre bostad.
  • Anonym (my)
    Anonym tipsare skrev 2019-06-29 17:44:58 följande:

Är er lägenhet så ovanlig och eftertraktad så kommer ju priset av vara högre på er lägenhet.
    Det nu planerar låter som en väldigt omständlig idé.
  • Anonym tipsare

Fan vad jag hatar Familjeliv. Verkar inte finnas en enda läskunnig person här. Jag frågar om det går att byta en BR mot två BR och ABSOLUT INGENTING ANNAT! Att vi kan sälja vår egen lägenhet förstår väl jag också, men nu var det inte det som den här tråden handlade om. Om jag bett om tips på hur jag kan odla avokado, hade ni då svarat hur jag kan odla tomat istället för att det är enklare?

Jag tycker att jag fattade mig kort i mitt inlägg, men ändå dyker dessa svar från inkompetenta och icke läskunniga personer upp?!?! Håll er till frågan för f-n eller skit i att svara - nu börjar jag ledsna.

• Anonym (M)
    Anonym tipsare skrev 2019-06-30 23:37:56 följande:

Fan vad jag hatar Familjeliv. Verkar inte finnas en enda läskunnig person här. Jag frågar om det går att byta en BR mot två BR och ABSOLUT INGENTING ANNAT! Att vi kan sälja vår egen lägenhet förstår väl jag också, men nu var det inte det som den här tråden handlade om. Om jag bett om tips på hur jag kan odla avokado, hade ni då svarat hur jag kan odla tomat istället för att det är enklare?

Jag tycker att jag fattade mig kort i mitt inlägg, men ändå dyker dessa svar från inkompetenta och icke läskunniga personer upp?!?! Håll er till frågan för f-n eller skit i att svara - nu börjar jag ledsna.

Om du la hälften av energin det tar att skriva svordomar i ett inlägg och la den på att 1. Googla 2. Fråga en mäklare hade du haft svaret inom några minuter.

Det går inte att byta bostadsrätter (eller ens ge en gåva) utan kapitalbeskattning för alla inblandade parter. Det blir som vid en försäljning och marknadsvärdet räknas som försäljningspris. Din del av vinstskatten kan du skjuta upp, mot ränta, tills du säljer 2:an. Hur stor skatten blir får du räkna ut själv, du är ju läskunnig.
  • Kjell2
    Anonym tipsare skrev 2019-06-29 12:47:08 följande:

Det verkar som att separationen är ett faktum. Än så länge bor vi ihop och klarar av en vardag tillsammans, men det är ju inte hållbart att leva såhär för evigt. Vi äger idag en bostadsrätt tillsammans. Jag tror ingen av oss har råd att köpa ut den andra (den bör ha ökat 500.000, kanske t.o.m. 1 miljon i värde) och sedan bo kvar. Barnen är små (går på förskola fortfarande) så vi vill/behöver bo kvar i samma område. Lägenheterna här är ganska dyra och utan tid att spara ihop en stor kontantinsats vet jag inte hur våra möjligheter ser ut att köpa varsin ny lägenhet. Frågan är då om det går att byta vår fyra mot två tvåor (förutsatt att vi hittar ett par i området som vill flytta ihop ????).

Kan man göra en deal då att vi säljer vår för 4 miljoner och de för 2 miljoner/st (även om vi alla skulle få mer om de såldes på marknaden)?

Ja
  • Anonym (-)

Fast det är väl inte så konstigt att folk diskuterar kring ämnet? Speciellt om flera tror att idén inte är realistisk även om det i teorin skulle gå? Har man en idé får man tåla att folk inte bara svarar teoretiskt utan också diskuterar hur bra eller dålig idén är.
    Skulle du fråga om tips om att odla avokado ute i sverige hade flera svarat att det antagligen skulle vara en dålig idé och berätta varför..
  • Anonym (1)
    Anonym tipsare skrev 2019-06-29 13:07:07 följande:
    Hmmm.. så Skatteverket blir förstås griniga som vanligt. Jag tänker att vinsten gör man ju sen den dagen man säljer tvåan. Men syftet var väl egentligen inte att slippa undan vinstskatten, mest att jag inte ens vet om jag kan köpa en tvåa till marknadspris här. Hyresrätter finns knappt några.

Hur kollade ni upp det? Kontaktade ni skv eller någon annan?
    Skatteverket följer lagen. De är inte griniga.

Nej, man kan inte byta lägenheter. Man säljer sin lägenhet och köper sedan två nya.

Hur tänkte ni när ni köpte den ni bor i idag? Tänkt ni överhuvudtaget på att ni skulle kunna komma att separera? Har man barn måste man tänka på allt, även en separation.

Ni får sälja och flytta till ett område där ni har råd att bo.
  • Jamesdio

Vad är marknadsvärdet på er fyra (tex 5 miljoner)? Vad är marknadsvärdet på en tvåa (tex 3 miljoner)? Och du vill byta jämnt?

Varför skulle två främlingar avstå från en del av sin vinst för att få köpa er fyra lite billigare? När de kan sälja sina två till marknadsvärdet och köpa er till marknadsvärdet och gå plus?

Men det är klart att det i teroin går att sälja er fyra för 4 miljoner till dem och samtidigt köpa deras tvåor för 2 miljoner styck. Se bara till så att alla underskrifter sker samtidigt så att de inte drar sig ur efter att ha skrivit på köpet av er lägenhet.

• riboflavin

Jag har flera gånger sett kravet på att få två mindre lägenheter (antingen HR eller BR) i utbyte i mäklarannonser. Jag vet ju inte hur det brukar gå men det förekommer absolut.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Sandraberg

Nu är det vanliga människor som svarar och inga betalda rådgivare. Det ni funderar på att göra är så omständigt och krångligt och svårt att få till, det är därför alla avråder dig.

Tycket det skulle vara betydligt värre om alla satt och höll med och hejade på ert korkade förslag.
  • Anonym tipsare

Jag förstår att ni är många som dissar förslaget. Detta är inte enda lösningen vi har såklart, men ett av förslagen. Och vi vill undersöka möjligheterna.

Anledningen till att ett byte KAN vara intressant för de som har mindre lägenheter är för att det kommer ut extremt få fyror i vårt område. Här har vi alla kommunikationer som finns, jättemycket natur, badmöjligheter i två olika vatten och endast tio minuter kommunalt in till city. Det finns inte många såna områden och därför är många väldigt måna om att stanna kvar just här. Så vårt ?övertag? ligger i den lägenhet vi kan erbjuda.

Att vi vill göra ett byte är för att dels säkra att vi båda får varsin tvåa samtidigt, samt att vi ska slippa ta ett för stort lån. Det känns tryggare att sitta med ett lån på 1,5 miljoner som ensamstående även om vi kanske har råd med varsin tvåa till marknadspris. Vi har ju ingen aning om vad vi kan få för vår lägenhet iom att det inte finns några relevanta referensobjekt. Folk flyttar inte härifrån

• Kjell2
    Anonym tipsare skrev 2019-07-01 15:58:55 följande:

Jag förstår att ni är många som dissar förslaget. Detta är inte enda lösningen vi har såklart, men ett av förslagen. Och vi vill undersöka möjligheterna.

Anledningen till att ett byte KAN vara intressant för de som har mindre lägenheter är för att det kommer ut extremt få fyror i vårt område. Här har vi alla kommunikationer som finns, jättemycket natur, badmöjligheter i två olika vatten och endast tio minuter kommunalt in till city. Det finns inte många såna områden och därför är många väldigt måna om att stanna kvar just här. Så vårt ?övertag? ligger i den lägenhet vi kan erbjuda.

Att vi vill göra ett byte är för att dels säkra att vi båda får varsin tvåa samtidigt, samt att vi ska slippa ta ett för stort lån. Det känns tryggare att sitta med ett lån på 1,5 miljoner som ensamstående även om vi kanske har råd med varsin tvåa till marknadspris. Vi har ju ingen aning om vad vi kan få för vår lägenhet iom att det inte finns några relevanta referensobjekt. Folk flyttar inte härifrån

Försök. Tala med någon mäklare.

• Kverulant67
    Anonym tipsare skrev 2019-07-01 15:58:55 följande:

Ni får väl göra som alla andra, köpa varsin lägenhet coh sedan sälja eran. Man kan ju bestämma inflyttningsdatum.
    Förstår inte vitsen med att byta, det skall ju ändå värderas mm för att ni ska få skatta på vinsten. Det går inte att komma ifrån.

Sedan kan jag tipsa om en 3a i stället för 2a om ni har barn. Kommer bli väldigt jobbigt i längden med bara en 2a med barn....
  • Limeblad

En sak att tänka på är, om ni hittar några att byta med och ni ger er bostadsrätt till dem och de ger sina till er, är att ni borde beakta vad de köpte sina lägenheter för (och ni er nuvarande) eftersom framtida reavinstskatt kommer beräknas på den tidigare ägarens anskaffningsvärde (vid er framtida försäljning). Så om deras anskaffningsvärde är lägre än det ni köpte er nuvarande lägenhet för kan er skatt bli högre i framtiden.

Svar på tråden Byta en BR mot två BR