• Gretaa­aaaaaa
    Sun 30 Jun 2019 12:14
    3185 visningar
    35 svar
    35
    3185

    Måste jag bjuda alla barn?

    Vi tänker ha barnkalas för vår äldsta i augusti! Den lilla ängeln fyller 3 år. Vi hade tänkt bjuda hela dagisavdelningen samt några utomstående. Dessvärre finns det två barn på dagisavdelningen som vi inte vet hur vi ska göra med. Den ena verkar lida av någon bokstavskombination och den andra är allergisk mot ALLT. Känner verkligen att kalaset kommer förstöras om vi bjuder dessa två ungar. Ska vi behöva servera specialmat pga någon hitte-på allergi samt hålla på och se efter damp-ungen så han inte river hela huset? Nej tack. Hur ska jag undvika att barnens föräldrar får reda på att det är kalas? Vi har en gemensam instagramsida där vi lägger upp bilder från dagis och gemensamma aktiviteter, så de kommer ju få reda på att det har varit kalas. 

  • Svar på tråden Måste jag bjuda alla barn?
  • Gretaa­aaaaaa
    Mon 1 Jul 2019 13:37
    #22
    Hejvardag skrev 2019-06-30 18:34:56 följande:

    Sök hjälp! Hur fan kan man ens säga så! Hitte på och damp-unge! Usch vilken hemsk människa du är! SKÄMS!!!!!! Du borde inte ens ha barn själv!


    Ursäkta, men för vad ska jag söka hjälp?
  • Mon 1 Jul 2019 14:28
    #23
    +1
    Anonym (Alicia) skrev 2019-06-30 17:57:46 följande:

    När min dotter var 8 år så blev hon bjuden på tjejklassen till en tjej i klassen. Av någon anledning fick jag reda på att hon hade bjudit alla tjejer bortsett en. Jag trodde det var ett misstag så jag ringde upp men det var inget misstag. Hennes dotter ville inte bjuda den här tjejen. Den tjejen var inte speciellt stökig men hon ville bara inte bjuda henne. Jag tackade nej till kalaset för jag tycker inte sånt beteende är ok och mailade de andra föräldrarna. Det slutade med att endast 2 av 12 bjudna kom.

    Hoppas det finns någon vettig förälder i dagisgrupper som se till att inga kommer. Det här är mobbning och det är inte ok.


    Du fixade så att färre kom till hennes kalas. Det är du som är mobbare.
  • Anonym (men)
    Mon 1 Jul 2019 16:09
    #24
    Gretaaaaaaaa skrev 2019-06-30 12:14:44 följande:

    Vi tänker ha barnkalas för vår äldsta i augusti! Den lilla ängeln fyller 3 år. Vi hade tänkt bjuda hela dagisavdelningen samt några utomstående. Dessvärre finns det två barn på dagisavdelningen som vi inte vet hur vi ska göra med. Den ena verkar lida av någon bokstavskombination och den andra är allergisk mot ALLT. Känner verkligen att kalaset kommer förstöras om vi bjuder dessa två ungar. Ska vi behöva servera specialmat pga någon hitte-på allergi samt hålla på och se efter damp-ungen så han inte river hela huset? Nej tack. Hur ska jag undvika att barnens föräldrar får reda på att det är kalas? Vi har en gemensam instagramsida där vi lägger upp bilder från dagis och gemensamma aktiviteter, så de kommer ju få reda på att det har varit kalas. 


    Men gud, du kan ju inte bjuda en hel förskolegrupp plus andra barn till ett kalas för en 3-åing! I den åldern går inte barn på kalas utan förälder heller så det kommer att bli moerhört rörigt.

    Bjud några få istället samma antal som barnets ålder brukar vara lagom) och separerar kalasen för förskolekompisarna och andra barn som ni känner.

    Sen är det fult att bjuda alla utom en eller två, oavsett vad man har för skäl till det.

    Hur skulle du känna det om alla utom din lilla blev bjuden på alla kalas framöver? Och att lägga upp sitt privata kalas på förskolans Instagram låter bara gränslöst och märkligt. Det är väl förskolans gemensamma aktiviteter som ska synas där, inte egna aktiviteter?


  • Mon 1 Jul 2019 16:31
    #25
    -2
    Konservativ skrev 2019-07-01 14:28:40 följande:

    Du fixade så att färre kom till hennes kalas. Det är du som är mobbare.


    Hon lärde mamman att vuxensanktionerad mobbing inte är ok och flickan att man behöver vara en sjysst kompis mot alla.

    En gissning är att samtliga barn hade ändrat till ja om tjejen blev bjuden.
  • Anonym (Vuxen­??)
    Mon 1 Jul 2019 17:45
    #26
    -1
    Gretaaaaaaaa skrev 2019-07-01 13:37:37 följande:

    Ursäkta, men för vad ska jag söka hjälp?


    För att du verkar lida av ett svårt fall av HJDIH

    Tyvärr är det oftast obotligt och personer som lider av detta har ingen sjukdomsinsikt
  • Gretaa­aaaaaa
    Mon 1 Jul 2019 17:53
    #27
    Anonym (Vuxen??) skrev 2019-07-01 17:45:36 följande:

    För att du verkar lida av ett svårt fall av HJDIH

    Tyvärr är det oftast obotligt och personer som lider av detta har ingen sjukdomsinsikt


    Och vad är det om jag får fråga? Något du hittat på?
  • Anonym (Vuxen­??)
    Mon 1 Jul 2019 21:32
    #28
    -1 +1
    Gretaaaaaaaa skrev 2019-07-01 17:53:22 följande:

    Och vad är det om jag får fråga? Något du hittat på?


    Helt jävla dum i huvet :D
  • Anonym (Alici­a)
    Mon 1 Jul 2019 21:35
    #29
    -2
    Konservativ skrev 2019-07-01 14:28:40 följande:

    Du fixade så att färre kom till hennes kalas. Det är du som är mobbare.


    Ja, jag förklarade för de andra föräldrarna men de tog beslutet själva. Skönt att de flesta föräldrarna var vettiga och tyckte inte det var ok. Dessutom var den här tjejen känd för att vars lite elak och jag förstår varifrån hon fick det. Jag hoppas att hon lärde sig en läxa och förhoppningsvis inte blir som sin mor när hon blir vuxen.
  • Tue 2 Jul 2019 20:40
    #30
    +2
    Anonym (Alicia) skrev 2019-07-01 21:35:56 följande:
    Ja, jag förklarade för de andra föräldrarna men de tog beslutet själva. Skönt att de flesta föräldrarna var vettiga och tyckte inte det var ok. Dessutom var den här tjejen känd för att vars lite elak och jag förstår varifrån hon fick det. Jag hoppas att hon lärde sig en läxa och förhoppningsvis inte blir som sin mor när hon blir vuxen.
    Med andra ord fick hon vad hon förtjänade? Det finns inte ord för vad jag anser om såna som dig. Eller jo det finns det men skriver jag dem blir jag permanent avstängd.
  • Tue 2 Jul 2019 20:48
    #31

    När det gäller barnet med allergier kan du ju göra det enkelt för dig och tala om för föräldrarna vad du tänker servera och säga att de gärna får komplettera med något om det är mycket barnet inte tål. Då får de en chans att skicka med likvärdigt fika och så slipper de oroa sig för att du gör fel/barnet får i sig fel.

  • Tue 2 Jul 2019 22:56
    #32
    Gretaaaaaaaa skrev 2019-06-30 12:14:44 följande:

    Vi tänker ha barnkalas för vår äldsta i augusti! Den lilla ängeln fyller 3 år. Vi hade tänkt bjuda hela dagisavdelningen samt några utomstående. Dessvärre finns det två barn på dagisavdelningen som vi inte vet hur vi ska göra med. Den ena verkar lida av någon bokstavskombination och den andra är allergisk mot ALLT. Känner verkligen att kalaset kommer förstöras om vi bjuder dessa två ungar. Ska vi behöva servera specialmat pga någon hitte-på allergi samt hålla på och se efter damp-ungen så han inte river hela huset? Nej tack. Hur ska jag undvika att barnens föräldrar får reda på att det är kalas? Vi har en gemensam instagramsida där vi lägger upp bilder från dagis och gemensamma aktiviteter, så de kommer ju få reda på att det har varit kalas. 


    Men bjud till. De barnen du pratar om kanske ofta råkar ut för detta. Fruktansvärt. Bit ihop och stå ut den lilla tid i ditt kiv som kalaset varar. Tänk vad ledsen du kan göra ett barn som inte får komma.
  • Anonym (Elsa)
    Tue 2 Jul 2019 23:18
    #33
    Anonym (Alicia) skrev 2019-07-01 21:35:56 följande:
    Ja, jag förklarade för de andra föräldrarna men de tog beslutet själva. Skönt att de flesta föräldrarna var vettiga och tyckte inte det var ok. Dessutom var den här tjejen känd för att vars lite elak och jag förstår varifrån hon fick det. Jag hoppas att hon lärde sig en läxa och förhoppningsvis inte blir som sin mor när hon blir vuxen.
    Herregud, du om någon borde skämmas. Förstår du att det är barn du pratar om? 
  • Wed 3 Jul 2019 17:57
    #34

    Du bjuder in alla, men du kontaktar de två barnens föräldrar i god tid och ber dem hjälpa dig att lösa problemen. Kanske kan barnet med allergi få en isglass eller en speciell kaka eller frukt. De flesta av mina barns kompisar med riktigt allvarliga födoallergier tar ändå med tårt-substitut själva till kalas och i den åldern (dvs innan de själva är mogna nog att veta vad de kan äta) så följde gärna en förälder med för att vara på den säkra sidan. Och det vildare barnets föräldrar kan kanske följa med och punktmarkera? Det är givetvis möjligt att de inte kan eller vill komma ändå, men du har i alla fall försökt.
    Många föräldrar med barn som har svårigheter är väl medvetna om det och gör gärna något för att underlätta så att deras barn också kan vara med. Ge dem en chans!

  • MJ1
    Wed 3 Jul 2019 18:20
    #35

    Du frågar hur du skall göra för att inte de uteslutna barnens föräldrar skall få reda på kalaset och i meningen efter svarar du själv på hur de kommer få reda på det.

    Vad är syftet med inlägget?

Svar på tråden Måste jag bjuda alla barn?