• Anonym (Dr. Alban)

Standardtillägg som inte går till barnet

Vi separerade för ett tag sedan och kom överens om att hon skulle ha vårdnaden. Jag skulle dessutom betala ett standardtillägg då min inkomst är betydligt högre än hennes. Detta har jag inga problem med MEN de pengarna går inte till barnet utan till mitt ex's ficka. Jag antar att jag vet svaret redan nu men finns det något man kan göra för att pengarna jag betalar faktiskt går till BARNET? Det enda jag just nu kan göra är att "skämma bort" henne när hon är hos mig. Men det är ju heller inte bra.

P.S. Håller på att sätta undan pengar till henne som hon ska få den dag hon fyller 18.

Så finns det nåt man kan göra eller bara att acceptera situationen?

• Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet
  • Brumma
    dennadärja skrev 2019-07-02 23:33:27 följande:

Det står inte heller att barnet fritt ska förfoga över det

Det har jag inte sagt heller...

Tvärtom har jag påpekat att TS kan betala saker direkt istället, eller ge en del, tex klädpengar, direkt till barnet. Det går ju att göra både och, dels betala aktiviteter, kläder osv, men även ge en del av det som månadspeng till sextonåringen. Då hade mamman inte behövt ge månadspeng heller, och summan kunde bli mer som en tonåring med en förälder med betydande hög lön/rikedom brukar ha.
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-02 21:10:56 följande:

Barnets försörjning innefattar alla betalda omkostnader för ett barn. Vilket för övrigt andra än föräldrarna också kan bidra till och som ofta sker. Det du tar upp är lagen och föräldrars lagstadgade skyldigheter vilket är nåt helt annat.

Fast lagen prarar om just underhållsstöd/bidrag och standardtillägg som två separata saker - inte som vissa här (bland andra personen jag svarade) som "samma sak".

Och just standardtillägg är inte tänkt att gå till mat, boende och den dagliga försörjningen.
  • Brumma
    möjligt skrev 2019-07-02 21:16:50 följande:

Fast det är ju inte nödvändigtvis så att de pengarna läggs i en liten hög och endast används krona för krona till barnet. Det kan gå in tillsammans med de andra pengarna men hänger ihop med att barnets levnadsstandard på olika sätt ska bli högre än det hade varit möjligt utan dessa. Som någon skrev kan den högre standarden då väljas till att barnet med boendeförälder kan bo kvar i det tidigare gemensamma huset i ett område där barnet har alla vänner etc.

Eller är till att familjen ska kunna ha kvar bilen för att kunna underlätta vardagen för alla inklusive barnet. Det måste inte gå till jättespecifika saker som lägerresor.

Även om de sparas och går till att höja standarden på familjesemestern från camping till utlandssemester så höjer de barnets standard.

Det ska naturligtvis inte gå till märkesväskor till mamman och är den betalande föräldern inte nöjd med boendeförälderns val av standardhöjning så har denne ju troligtvis alternativet att sätta några specifika villkor alternativt sluta betala det i reda pengar. Skulle det vara styrt av en dom så får han ta det genom ombud.

Jo. Juat standardtillägg är just direkt till barnet. Och nej, de behöver inte läggas på hög utan betalas direkt för varje sak som man är överens om ska ingå.

Vill man höja standarden på boendet får man vara överens, det är inte upp till boendeföräldern att bestämma.
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-07-03 06:48:02 följande:

Jo. Juat standardtillägg är just direkt till barnet. Och nej, de behöver inte läggas på hög utan betalas direkt för varje sak som man är överens om ska ingå.

Vill man höja standarden på boendet får man vara överens, det är inte upp till boendeföräldern att bestämma.

Fast att man ska vara överrens är ju faktiskt vad jag skriver:

den betalande föräldern inte nöjd med boendeförälderns val av standardhöjning så har denne ju troligtvis alternativet att sätta några specifika villkor alternativt sluta betala det i reda pengar.

Men nej du har fel, tillägget ska gå så att barnet kan leva med en högre standard, närmre den standard den rikare föräldern har, än denne skulle kunna utan tillägget.

Och jag upprepar, eftersom tillägget oftast är frivilligt så behöver man vara mer överens om användandet av pengarna än man behöver vara vid det vanliga underhållet. Men exakt vilken standardhöjning som prioriteras är upp till föräldrarna det lägger lagen sig inte i. Det kan ju vara mycket mer betydelsefullt för ett barn att få bo kvar i den tidigare gemensamma bostaden i ett känt och bra område än att de tvingas flytta till typ rinkeby men barnet får åka på läger två gånger om året. Eller behöva bo i en mini 2:a men ha 3000 kr i månadspeng till en 16 åring som bara shoppas upp på kläder och smink. Beroende på vilken bit av levnadsstandarden man väljer att prioritera så kan det bli mer eller mindre losskopplat från övriga familjens standard. En dyr idrott blir ju enkom för barnet men om man istället väljer att gå ut och äta någon gång då och då eller att åka med barnet på någon resa så separeras det ju inte på samma sätt från övriga familjen.

Och jo man KAN spara dem till en speciell planerad standard höjning, men man BEHÖVER inte göra det.

Men det gäller ju att ha lite samförstånd och om föräldern som betalar tillägget inte tycker prioriteringen känns rimlig så har denne ju möjlighet att villkora och ha inflytande(om det inte finns en dom )
  • Brumma
    möjligt skrev 2019-07-03 07:29:05 följande:

Fast att man ska vara överrens är ju faktiskt vad jag skriver:

den betalande föräldern inte nöjd med boendeförälderns val av standardhöjning så har denne ju troligtvis alternativet att sätta några specifika villkor alternativt sluta betala det i reda pengar.

Men nej du har fel, tillägget ska gå så att barnet kan leva med en högre standard, närmre den standard den rikare föräldern har, än denne skulle kunna utan tillägget.

Och jag upprepar, eftersom tillägget oftast är frivilligt så behöver man vara mer överens om användandet av pengarna än man behöver vara vid det vanliga underhållet. Men exakt vilken standardhöjning som prioriteras är upp till föräldrarna det lägger lagen sig inte i. Det kan ju vara mycket mer betydelsefullt för ett barn att få bo kvar i den tidigare gemensamma bostaden i ett känt och bra område än att de tvingas flytta till typ rinkeby men barnet får åka på läger två gånger om året. Eller behöva bo i en mini 2:a men ha 3000 kr i månadspeng till en 16 åring som bara shoppas upp på kläder och smink. Beroende på vilken bit av levnadsstandarden man väljer att prioritera så kan det bli mer eller mindre losskopplat från övriga familjens standard. En dyr idrott blir ju enkom för barnet men om man istället väljer att gå ut och äta någon gång då och då eller att åka med barnet på någon resa så separeras det ju inte på samma sätt från övriga familjen.

Och jo man KAN spara dem till en speciell planerad standard höjning, men man BEHÖVER inte göra det.

Men det gäller ju att ha lite samförstånd och om föräldern som betalar tillägget inte tycker prioriteringen känns rimlig så har denne ju möjlighet att villkora och ha inflytande(om det inte finns en dom )

Jag tror att jag egentligen är helt överens med dig - just som du skriver behöver föräldrarna vara överens, sedan kan man välja att betala olika saker och på olika sätt.

TS verkar dock inte vara överens med sitt ex, så det får han ju ta tag i. Kanske genom ett samarbetssamtal där de tittar på vad som är viktigast att lägga standardtillägget på.
  • möjligt
    Brumma skrev 2019-07-03 07:34:47 följande:

Jag tror att jag egentligen är helt överens med dig - just som du skriver behöver föräldrarna vara överens, sedan kan man välja att betala olika saker och på olika sätt.

TS verkar dock inte vara överens med sitt ex, så det får han ju ta tag i. Kanske genom ett samarbetssamtal där de tittar på vad som är viktigast att lägga standardtillägget på.

Det är vi nog :)

Jag tror det som jag och vissa andra(?) i tråden också menar med att man inte särskiljer pengarna är att de kanske rent praktiskt hamnar på samma konto. Dvs så länge jag har med i min budget att barnet ska få vissa saker som jag annars inte haft råd med så spelar det ju ingen roll om jag betalar hockeyutrustningen med min lön och sedan 10 dagar senare när tillägget kommer tar det till matbudgeten. Det handlar ju om det rent praktiska.

Däremot får ju pengarna inte bara försvinna utan att målet sas uppnås.

Sedan om det överenskommelse målet är en generell höjning av vardagen så blir det ju liiite luddigt.

Däremot får jag lite vibbar(jag kan ha fel) att TS tycker att dottern hela tiden ska skämmas bort med massa konkreta prylar, kläder etc och i så fall kan det ju bli en konflikt men kommunikation kring exakta förväntningar är väl första steget.
  • Anonym (asdf)
    Brumma skrev 2019-07-03 07:34:47 följande:

Det finns föräldrar som inte klarar av att vara överens om någonting. Rent krasst så kan inte umgängesföräldern diktera hur pengarna ska användas om det vill sig illa.

Säg att umgängesföräldern bestämmer att det ska gå till en tenniskurs. Hen betalar för kursen och skickar utrustning. Boendeförälderm har dock inte viljan eller förmågan att skjutsa barnet till tennisen. Eller så tycker hon att barnet ska gå på balett istället och dubbelbokar. Eller åker med barnet till sommarstugan för att det råkar vara semester. Eller vad som helst.

Säg att umgängesföräldern tankar ett bankkort och ger till barnet. Barnet handlar bara godis för pengarna vilket slutar med att boföräldern konfiskerar kortet.

Det går inte att "micromanage" på avstånd utan samförstånd. Vill man ha fullständig kontroll över sitt barn så har man inget val än att ta sitt praktiska ansvar för barnet själv.
  • Anonym (G)
    Brumma skrev 2019-07-02 08:53:25 följande:
    Standardtillägg har inget med boendeförälderns kostnader för barnet att göra. Det har med umgängesförälders BETYDANDE högre inkomst att göra (dvs det spelar ingen roll om boendeföräldern minskar sina omkostnader).
    Standardtillägget är inte heller till för att öka barnets helhetsstandard hos mamman utan för att guldkanta vardagen.
    En guldkantad vardag kan ju vara ett lite lyxigare boende (men det råkar ju också ge mamman lite guldkant, svårt att separera allt, det var min poäng).
    Jag förstår inte vad TS tycker går till mamman och vad barnet saknar?
    OM de åker på en weekend till Kolmården så får ju mamman också lite lyx och roligt, men ska barnet åka själv, eller hur resonerar pappan?
    Jag förstår inte heller varför pappan inte ville ha gemensam vårdnad(?) 
  • Anonym (G)
    möjligt skrev 2019-07-02 21:16:50 följande:
    Fast det är ju inte nödvändigtvis så att de pengarna läggs i en liten hög och endast används krona för krona till barnet. Det kan gå in tillsammans med de andra pengarna men hänger ihop med att barnets levnadsstandard på olika sätt ska bli högre än det hade varit möjligt utan dessa. Som någon skrev kan den högre standarden då väljas till att barnet med boendeförälder kan bo kvar i det tidigare gemensamma huset i ett område där barnet har alla vänner etc.
    Eller är till att familjen ska kunna ha kvar bilen för att kunna underlätta vardagen för alla inklusive barnet. Det måste inte gå till jättespecifika saker som lägerresor.
    Även om de sparas och går till att höja standarden på familjesemestern från camping till utlandssemester så höjer de barnets standard.
    Det ska naturligtvis inte gå till märkesväskor till mamman och är den betalande föräldern inte nöjd med boendeförälderns val av standardhöjning så har denne ju troligtvis alternativet att sätta några specifika villkor alternativt sluta betala det i reda pengar. Skulle det vara styrt av en dom så får han ta det genom ombud.
    Precis!
    Jag efterlyser lite mer information från TS.
  • möjligt
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-03 08:23:34 följande:

Det finns föräldrar som inte klarar av att vara överens om någonting. Rent krasst så kan inte umgängesföräldern diktera hur pengarna ska användas om det vill sig illa.

Säg att umgängesföräldern bestämmer att det ska gå till en tenniskurs. Hen betalar för kursen och skickar utrustning. Boendeförälderm har dock inte viljan eller förmågan att skjutsa barnet till tennisen. Eller så tycker hon att barnet ska gå på balett istället och dubbelbokar. Eller åker med barnet till sommarstugan för att det råkar vara semester. Eller vad som helst.

Säg att umgängesföräldern tankar ett bankkort och ger till barnet. Barnet handlar bara godis för pengarna vilket slutar med att boföräldern konfiskerar kortet.

Det går inte att "micromanage" på avstånd utan samförstånd. Vill man ha fullständig kontroll över sitt barn så har man inget val än att ta sitt praktiska ansvar för barnet själv.

Du har helt rätt men däremot är standard tillägget oftast frivilligt efter överenskommelse, är det bestämt i en dom så har ju umgängesföräldern mycket lite att säga till om men är det frivilligt så kan denne ju välja att säga stopp. Går ju att vända på resonemanget där umgängesföräldern bidrar med ett antal tusen per månad och boendeföräldern låter tonåringen slösa allt på märkeskläder, smink och skräpmat. Då kan det ju också vara vettigt att säga stopp för umgängesföräldern.

Sen är det ju inte alls så att umgängesföräldern per definition är frånvarande och oansvarig, det kan ju vara ett gemensamt beslut av alla inblandade där man är lyhörd för barnets önskningar och behov.

Tycker jag ser allt för många riktigt riktigt små barn som minsann ska ha växelvis boende för att det automatiskt anses vara rätt och jämställt av föräldrarna. Trenden(om man får lov att använda det ordet) är just nu att 50/50 alltid är det som ska eftersträvas men det borde nog ses mycket mer till den individuella situationen än att ha en standardmall
  • Anonym (--)
    Anonym (Dr. Alban) skrev 2019-07-01 12:06:16 följande:

Det enda jag just nu kan göra är att "skämma bort" henne när hon är hos mig. Men det är ju heller inte bra.

P.S. Håller på att sätta undan pengar till henne som hon ska få den dag hon fyller 18.

Så finns det nåt man kan göra eller bara att acceptera situationen?

Varför gör du det då?

Standartillägg är inte till för att 'skämma bort'

Att spara däremot är bra

För din egen skull lägg det åt sidan
  • 1234568
    Anonym (Naj) skrev 2019-07-02 18:49:09 följande:
    Det du skriver stämmer. Det står på försäkringskassan. Men ts påstår att pengarna inte alls går till barnet, utan mamman tar dom. Jag med fler undrar hur han vet det, och om det ändå kanske inte är så att pengarna ändå indirekt går till barnet. Det kanske inte är helt korrekt men då är det ju inte så att mamman bara stoppar pengarna i fickan.
    Exakt min poäng. Bara för att det inte finns pengar i barnets plånbok så betyder det ju inte att barnet inte spenderar pengarna.
    Standardtillägget behöver inte nödvändigtvis heller vara i form av "utlandsresor, hobbyn", det är ju exempel FK hänvisar till.

Om mamman skulle tvingas byta till en mindre lägenhet om barnet fick pengarna själv, så skulle det direkt drabba barnet. Det är lika mycket "standard" som en dyr hobby är. Och betydligt mer nödvändigt också. 
  • 1234568
    möjligt skrev 2019-07-03 09:31:48 följande:
    Du har helt rätt men däremot är standard tillägget oftast frivilligt efter överenskommelse, är det bestämt i en dom så har ju umgängesföräldern mycket lite att säga till om men är det frivilligt så kan denne ju välja att säga stopp. Går ju att vända på resonemanget där umgängesföräldern bidrar med ett antal tusen per månad och boendeföräldern låter tonåringen slösa allt på märkeskläder, smink och skräpmat. Då kan det ju också vara vettigt att säga stopp för umgängesföräldern.

Sen är det ju inte alls så att umgängesföräldern per definition är frånvarande och oansvarig, det kan ju vara ett gemensamt beslut av alla inblandade där man är lyhörd för barnets önskningar och behov.

Tycker jag ser allt för många riktigt riktigt små barn som minsann ska ha växelvis boende för att det automatiskt anses vara rätt och jämställt av föräldrarna. Trenden(om man får lov att använda det ordet) är just nu att 50/50 alltid är det som ska eftersträvas men det borde nog ses mycket mer till den individuella situationen än att ha en standardmall
    Amen till det!

Finns så många barn som inte alls mår bra av vv boende. Tänka att själv tvingas flytta mellan två hushåll 4 gånger i månaden. Fy vad jobbigt och rotlöst. Jag tycker verkligen synd om barn som ska leva så här.
  • 1234568
    möjligt skrev 2019-07-03 09:31:48 följande:

Amen till det!

Finns så många barn som inte alls mår bra av vv boende. Tänka att själv tvingas flytta mellan två hushåll 4 gånger i månaden. Fy vad jobbigt och rotlöst. Jag tycker verkligen synd om barn som ska leva så här.
  • Brumma
    Anonym (asdf) skrev 2019-07-03 08:23:34 följande:

Absokut finns det föräldrar som inte ksn komma överens - då är det kanske bra att upprätta ett avtal på ett samarbetssamtal hos familjerätten tex, eller fastställa via dom.

Tittar man på TS så jo, här verkar han faktiskt kunna diktera om han vill. Det verkar inte finnas ngn dom vad jag förstår. Men som jag skrivit tisigare vore det bra att ha det där samarbetssamtalet för att titta på hur standardtillägget kan/bör användas.
Svar på tråden Standardtillägg som inte går till barnet