• Anonym (1234)

Tänkt separera länge men är nu gravid

Är gift med en man sedan 10 år tillbaka och vi har varit tillsammans i 18 år.

Vi har två barn tillsammans 7 och 4 år. Jag har sedan några år tillbaka känt att jag inte trivs med relationen längre men är rädd för att bryta upp och jag vill gärna ha ett tredje barn så det håller mig också kvar.

Min man som är från Finland har alltid haft ett osunt förhållande till alkohol och det gick väl an när vi var yngre men nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt och jag är rädd att barnen far illa. Han blir aldrig våldsam eller så utan bara  ?korkad? och somnar till slut. Det har gått så långt att jag tycker det är jobbigt med semestertider och även helger eftersom fredag och lördag em/kvällar innebär en lullig man/pappa. Han dricker även på vardagar efter jobbet men blir inte så berusad. Nu har jag råkat träffa en annan man som jag fått känslor för. Vi bor på ett litet ställe och alla känner alla så vi har inte träffats bara pratat och messat med varandra. Min man och jag har försökt bli gravid igen i flera år men inget har hänt. Nu när jag fått känslor för den här andra mannen så funderade jag på hur jag skulle ta upp att vi nog inte skulle ha oskyddat sex längre, att jag nog ångrat mig om ett nytt barn. Men ett par dagar senare upptäcker jag att jag är gravid. Så klart vill jag ha barnet, det är ju vad jag önskat mig så länge. Så klart är inte omständigheterna så som jag önskat. Så klart vill jag inte göra mannen jag fått känslor för besviken. Vad ska jag göra? Jag och barnen kommer åka till sommarstugan ensamma nu på semestern så jag funderar på att bjuda ner honom, och att vi kan ses och prata när barnen har somnat. Jag ser inte hur jag skulle kunna lämna min man nu? Nu är jag ju beroende av honom, jag har ett jobb som innebär att jag måste jobba halvtid hemifrån även under mammaledigheten så det är ett måste med en pappa i vardagen som kan skjutsa till dagis/skola?

Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Tänkt separera länge men är nu gravid
  • smulpaj01
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 08:20:48 följande:

Jag är rädd för att stå på egna ben eftersom jag i 18 år levt med en man som tagit hand om allt praktiskt med huset, jag är mer en teoretiker, det är INTE han. Jag har aldrig klippt gräs jag vet inte vad man gör om en propp går eller rensa vattenlåset.

Jag går sönder när jag tittar på våra barn och tänker vem är jag att söndra denna familj.

Har du aldrig bott själv alltså? Detta bevisar risken med att flytta ihop med någon direkt från sina supercurlande föräldrar.

Hur kan du aldrig bytt en propp eller klippt gräset om ni bor i hus? Jättekonstigt tycker jag.

Separera och flytta till en lägenhet. En 2:a räcker för dig och dina 2 ungar. Skulle inte skaffa en till i denna situation. När du bor själv är du så illa tvungen att bli vuxen och lära dig ta hand om ditt hem.
  • Anonym (1234)

Kan inte påstå att jag blivit curlad i min uppväxt. Min mamma dog när jag var 16 år i cancer och hon skötte hela huset och oss 4 barn ensam. Min pappa var frånvarande då han skötte ett företag med 100 anställda. Jag har bott själv under de 4 år jag läste på universitetet, i lägenhet inte mycket gräsklippning där.

Kan tillägga att min man inte lyfter en hand när det kommer till hushållssysslor så det är den uppdelningen vi har. Något måste han ju bidra med så det är trädgårdsarbete och typiskt manliga saker som att renovera eller byta proppar. Jag vill inte bli påhoppad för att jag har tummen mitt i handen. Tack.

• Kjell2
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 09:35:50 följande:

Kan inte påstå att jag blivit curlad i min uppväxt. Min mamma dog när jag var 16 år i cancer och hon skötte hela huset och oss 4 barn ensam. Min pappa var frånvarande då han skötte ett företag med 100 anställda. Jag har bott själv under de 4 år jag läste på universitetet, i lägenhet inte mycket gräsklippning där.

Kan tillägga att min man inte lyfter en hand när det kommer till hushållssysslor så det är den uppdelningen vi har. Något måste han ju bidra med så det är trädgårdsarbete och typiskt manliga saker som att renovera eller byta proppar. Jag vill inte bli påhoppad för att jag har tummen mitt i handen. Tack.

Men då borde du fixa att leva utan man i huset.

Ta en fundera på dit och dina barns framtida liv. Bestäm sen hur du ska göra.
  • Anonym (1234)

Där vi bor finns inga lägenheter och jag vill inte flytta till annan ort. Vill helst inte lämna vårt stora underbara hus... Men känns fel att strida för huset eftersom han lagt ner så mycket tid på det. Jag äger hälften.

• Kjell2
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 09:50:32 följande:

Där vi bor finns inga lägenheter och jag vill inte flytta till annan ort. Vill helst inte lämna vårt stora underbara hus... Men känns fel att strida för huset eftersom han lagt ner så mycket tid på det. Jag äger hälften.

Du får väl väga för och nackdelar mot varandra och sen ta ett vuxenbeslut.
  • Skrållan899

Du verkar hela tiden referera till vad DU vill. Hur skulle det vara om du ägna samma tankekraft åt vad du tror sina barn vill och mår bäst av? Faktum är att din man har grava alkoholproblem oavsett vad familjelivs drogromantiker hävdar. Du låter alltså barnen växa upp i den här miljön till förmån för att DU vill bo kvar i ert vackra hus. Dina barn hade kunnat bo i en jävla skokartong så länge de hade två föräldrar som faktiskt var närvarande och sunda.

• Anonym (1234)
    Skrållan899 skrev 2019-07-02 10:01:35 följande:

Du verkar hela tiden referera till vad DU vill. Hur skulle det vara om du ägna samma tankekraft åt vad du tror sina barn vill och mår bäst av? Faktum är att din man har grava alkoholproblem oavsett vad familjelivs drogromantiker hävdar. Du låter alltså barnen växa upp i den här miljön till förmån för att DU vill bo kvar i ert vackra hus. Dina barn hade kunnat bo i en jävla skokartong så länge de hade två föräldrar som faktiskt var närvarande och sunda.

Som jag förstår det är en drickande förälder inte skäl nog för ensam vårdnad. Barnet har rätt till sin förälder. Vad jag vill? Jag vill mina barns bästa och lever vi ihop kan jag avskärma honom från dem. Jag tror inte det är mina barns bästa att vara vv ensam med honom.
  • Kjell2
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 10:34:48 följande:
    Som jag förstår det är en drickande förälder inte skäl nog för ensam vårdnad. Barnet har rätt till sin förälder. Vad jag vill? Jag vill mina barns bästa och lever vi ihop kan jag avskärma honom från dem. Jag tror inte det är mina barns bästa att vara vv ensam med honom.
    Lär dig skillnaden mellan vårdnad, umgänge och boende.

Även om det blir gemensam vårdnad (GV) behöver det inte betyda att det också blir vv. Det kan mycket väl bli GV och du har boendet och nästan all tid.

• Anonym (Tess)

Nu har jag världens bästa pappa till mina barn men vi växte ifrån varandra och separerade.

Jag hade heller aldrig klippt gräs, fixat en trasig tvättmaskin, oljat in en trapp, rensat avlopp på hår och klegg, men jag gjorde det! Och vet du vad? Man blir så jävla stolt över sig själv när man gjort alla de här grejerna och det är faktiskt ganska kul :) Man växer som människa och inser att ingenting är omöjligt.

Fråga dig själv om du vill leva samma liv om 10 år som du gör idag, vill du nöja dig eller faktiskt sträva högre och må bättre?

• Anonym (1234)
    Anonym (Tess) skrev 2019-07-02 11:05:57 följande:

Nu har jag världens bästa pappa till mina barn men vi växte ifrån varandra och separerade.

Jag hade heller aldrig klippt gräs, fixat en trasig tvättmaskin, oljat in en trapp, rensat avlopp på hår och klegg, men jag gjorde det! Och vet du vad? Man blir så jävla stolt över sig själv när man gjort alla de här grejerna och det är faktiskt ganska kul :) Man växer som människa och inser att ingenting är omöjligt.

Fråga dig själv om du vill leva samma liv om 10 år som du gör idag, vill du nöja dig eller faktiskt sträva högre och må bättre?

Det är väl precis den frågan jag också börjat ställa mig. Hur ser mitt liv ut om 10 år när barnen flyttat hemifrån? Jag blir ledsen vid tanken på att leva ensam med honom. Vi har inga gemensamma intressen utöver våra barn...
  • Kjell2
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 11:17:30 följande:
    Det är väl precis den frågan jag också börjat ställa mig. Hur ser mitt liv ut om 10 år när barnen flyttat hemifrån? Jag blir ledsen vid tanken på att leva ensam med honom. Vi har inga gemensamma intressen utöver våra barn...
    Ett beslut är att stå ut och skydda din barn tills de flyttar hemifrån. Sen separera. Frågan är om det är bättre för barnen att under sin uppväxt dagligen leva med en pappa med alkoholproblem och en mamma som vill skiljas eller att separera nu.

• Anonym (88)

Jag hade inte satt ett till barn till världen i en familj där man inte är lyckliga tillsammans. Du kommer inte bli lyckligare med ett spädbarn och således bli ännu mer beroende av din man som du inte älskar. Separera, bygg upp ett eget liv och ekonomi. Låt dina nuvarande barn växa upp i en miljö där all trivs med vardagen.... Fler barn kan kanske komma längre fram med en ny man. Finns många lyckliga bonusfamiljer.

• Anonym (Tess)
    Anonym (1234) skrev 2019-07-02 11:17:30 följande:

Då har du nog svaret och med en ny bebis kommer det bli ännu tuffare, småbarnsåren är ju dessutom väldigt tuffa.
  • Anonym (56)
    Kjell2 skrev 2019-07-02 11:30:35 följande:
    Ett beslut är att stå ut och skydda din barn tills de flyttar hemifrån. Sen separera. Frågan är om det är bättre för barnen att under sin uppväxt dagligen leva med en pappa med alkoholproblem och en mamma som vill skiljas eller att separera nu.
    Fast barn anar. De anar att nåt otryggt sker i garaget. Då växer man upp i skräck.

Ju äldre de blir desto mer kommer de förstå. 

TS, stå på dig, du klarar detta! Ja du kanske måste säga adjö till huset, men friheten kommer vara så mycket mer värd!

Tycker som fler säger, ta det lugnt med den andra mannen. Så inte han blir räddaren i nöden. Ibland kan man ramla in i nåt sämre bara för man fly.
Svar på tråden Tänkt separera länge men är nu gravid