jrockyracoon skrev 2019-07-22 22:59:48 följande:
Jobbigt läge, TS!
I dina skor skulle jag nog kräva att han bestämde sig. Vill han ge förhållandet en chans, eller vill han göra slut? Bestämmer han sig för att göra slut, ja, då tycker jag att du inte ska ge honom fler chanser. Bestämmer han sig för att försöka igen, då tycker jag att du ska föreslå att ni går i familjerådgivning.
Det är skadligt för dig att kastas mellan hopp och förtvivlan. Givetvis kan man tappa sina känslor och bli osäker på om man vill vara kvar eller ej. Men att hålla på så en längre tid, blir bara destruktivt. Sätt en gräns, även om det känns jättesvårt.
En annan viktig sak är att du inte ska ha sex med någon människa om det inte känns bra. Det är viktigt för din självrespekt. Det är säkert bara nyttigt för honom att få känna på hur det är att vara utan din fysiska närhet. Det ger honom tid att känna efter vad han vill.
Ett annat tips är att ni kan komma överens om ett framtida datum om t.ex. två veckors tid. Det är då ni ska besluta om ni ska fortsätta eller ej. Innan det datumet får ni gå och fundera lite på egen hand, men inte göra slut eller säga att ni ska fortsätta, utan bara ge tankarna och känslorna tid att komma ikapp. Då slipper du hans eviga svängande av känslor, men ni får båda ändå tid att smälta och fundera över era känslor.
Jag tycker också att du ska stå upp för din, klart mer mogna, uppfostringssyn. Det är ditt barn och det är du som bestämmer hur det ska uppfostras. Har han synpunkter får han ta upp dem på ett respektfullt sätt, tycker jag.
I övrigt så tycker jag att du kan fundera över varför det är så viktigt för dig att ha en partner. Du valde att gå in i den här relationen nästan direkt efter att din förra tagit slut. Du har alltså inte tagit dig tid att landa och vara ensam. Står det för något särskilt, tror du? Är det din självkänsla som är låg? Tror du inte att du klarar dig själv, ensam? I så fall kanske det är något du kan jobba med att förbättra, oavsett vad som händer i din relation!
Lite tankar, bara. Hoppas att du hittar ett konstruktivt sätt att klara din jobbiga situation, nu!