• Frustreradpappa

Jag vill att min 19-åring flyttar

Först lite bakgrund?.

Jag har två söner på 16 och snart 19 år. Vi bor tillsammans med min sambo och hennes fyra barn (19, 17, och två på 12) i ett stort hus. Huset har vi planerat så att vi har varsin lägenhet där jag bor på övervåningen med mina söner och hennes barn där nere. Allt för att alla ska kunna ha sitt eget space. Vi har bott tillsammans i snart fyra år. Alla barnen är hos oss varannan vecka och vi har dem samtidigt. 

Min äldsta son har under senaste året ändrat beteende. Jag har kommit på honom att röka gräs på sitt rum och det efter att jag kommit på honom en gång tidigare och han lovade dyrt och heligt att han inte skulle göra om det. Vid ett senare tillfälle erkände han att han även tagit kokain och extasy när han festat. Han dricker som om det inte var någon morgondag, varje gång. Kommer alltid hem svinfull. Vi har varit på MOA och han har pratat med dom. Han är bara social med sina kompisar. Han vill att allt ska vara på hans villkor, annars blir han sur. Väldigt egencentrerad. Ställer aldrig upp med hushållet utan att man får tvinga honom. Ligger, för det mesta, på sitt rum och glor på film. 

Blir ganska aggressiv när han blir arg. Skriker och gormar.

Jag tror att han kan ha någon diagnos men det vägrar han att kolla upp. 

Har fast jobb och håller på med körkortet.

Det här får min bägare att rinna över:

Häromdagen, när det var hans mammas vecka, var vi bortresta. Han hade då lovat att ställa upp som kattvakt vid ett tillfälle. När jag ringer och kollar hur det går, får jag till svar att han orkar inte bry sig om kattjäveln. Jag säger ju självklart att det är riktigt dålig stil och får akut lösa problemet på annat sätt. Dagen efter, när vi är på väg hem, får jag höra att han ändå åkt hem till mej med sin tjej och är där. (trots att jag löst en annan kattvakt) Jag konfronterar honom och säger att dom får vara hos hans mamma eller hemma hos tjejen i stället. Och detta för att jag är besviken på honom. Han svarar med ?glöm det?. Jag förklarar, på ett vuxet sätt, att det är inte han som avgör om han kan stanna eller inte och jag avslutar med att det här är vad som gäller.

När vi senare kommer hem så ligger dem i hans säng och glor på film. Jag blir naturligtvis besviken och säger att jag tycker det är respektlöst av honom att inte lyda. Han svarar att ?ni kan dra härifrån?. Sedan kommer en massa taskigheter från honom varpå jag lessnar och tar hans laptop, fäller ihop den och går ner. Han rusar upp och skriker att han ska ?slå sönder mej?. Jag går upp och säger att är det det han vill så varsågod. Han har ett glas i handen och är väldigt hotfull. Jag gör inget alls utan att stå där och väntar på att kanske få mej en smäll eller värre.

Han går tillbaks till sitt rum och börjar kasta och välta saker. Sparkar sönder grejer. Sedan försvinner han ut.

Jag förstår att han mår dåligt och behöver hjälp. 

Jag vill inte att han ska bo här förens han rett ut sina problem. Han bor nu hos sin mamma senaste veckorna.

Jag älskar honom och vill att vår vuxna relation ska bli bra. Så länge han bor hos mej så går den neråt i en ond spiral.

Har fler varit i samma sits som jag så kom gärna med synpunkter. 

// Pappa med stor klump i magen :(

• Svar på tråden Jag vill att min 19-åring flyttar
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Misstänkt) skrev 2019-07-30 16:18:26 följande:

Tack för omtanken.

Men om du fortfarande sitter på den fakta som du påstår så får du fortfarande väldigt gärna länka.

Har du någon kunskap som bakrund, altså vilka receptorer i hjärnan som reagerar på olika ämnen? Att de receptorer som reagerar på alkohol (som är en neråt-drog) reakerar på opium också. Andra receptorer reakerar på de droger som fungerar uppåt och andra receptorer på psykadeliska droger. Receptorerna som reagerar på alkohol och morfin reagerar INTE på psykadelika och således inte cannabis. Vi kan i alla fall enas om att cannabis är en medicinalväxt. Ingen medicinalväxt ska användas så som din sambo använder den. Om den fungerar på ADD och är ett botemedel menar han alltså att samtliga människor med ADD blir av med ADD av cannabis. Det finns inga sådana bevis. Din man säger så eftersom han likt alla missbrukare hittar en anledning att inta sin drog som man gillar bäst; det har varit en dålig dag, en bra dag, stressigt på jobbet, alldeles för lugnt på jobbet, för att fira, för att man inte har något att fira, ADD, ingen ADD, måste droga lite för att alla är dumma, för solen skiner, för att det regnar, det är så synd om just honom... Det är inte ADD som är anledningen till att din sambo röker på 2 gånger per dag och han blir inte bättre på att leva med sig själv för att han knarkar.
  • Anonym (Misstänkt)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-30 22:04:50 följande:

Har du någon kunskap som bakrund, altså vilka receptorer i hjärnan som reagerar på olika ämnen? Att de receptorer som reagerar på alkohol (som är en neråt-drog) reakerar på opium också. Andra receptorer reakerar på de droger som fungerar uppåt och andra receptorer på psykadeliska droger. Receptorerna som reagerar på alkohol och morfin reagerar INTE på psykadelika och således inte cannabis. Vi kan i alla fall enas om att cannabis är en medicinalväxt. Ingen medicinalväxt ska användas så som din sambo använder den. Om den fungerar på ADD och är ett botemedel menar han alltså att samtliga människor med ADD blir av med ADD av cannabis. Det finns inga sådana bevis. Din man säger så eftersom han likt alla missbrukare hittar en anledning att inta sin drog som man gillar bäst; det har varit en dålig dag, en bra dag, stressigt på jobbet, alldeles för lugnt på jobbet, för att fira, för att man inte har något att fira, ADD, ingen ADD, måste droga lite för att alla är dumma, för solen skiner, för att det regnar, det är så synd om just honom... Det är inte ADD som är anledningen till att din sambo röker på 2 gånger per dag och han blir inte bättre på att leva med sig själv för att han knarkar.

Nu är det ju såhär att det finns inget botemedel för ADD / ADHD. Det har han eller jag heller aldrig påstått. Det jag skrev var att jan tog amfetamin som svensk läkare ordinerat sen barnsben och att han sen fick CBD i Tyskland som hjälpte honom bättre. Inte att det var ett botemedel eller ett läkemedel som är till för alla då han eller jag inte förespråkar det. Om det fanns så hade ju der så kallade problemet vart ur världen för längesen och igen - min sambo säger ingenting. Sluta få det att låta som han går och förespråkar något som är olagligt i Sverige

Det han gör håller han för sig själv och varför skulle han byta ut amfetamin preparat om inte cannabis skulle vara bättre för honom? Till skillnad från cannabis så är amfetamin extremt beroendeframkallande. Glömmer du ta en tablett så blir hela kroppen upp och ner och ut och in, om han däremot inte röker så händer ingenting. Du vet ingenting om honom så ta dina pekpinnar och peka åt ett annat håll. Återigen så skulle det vara oerhört dumt av resten av världen att legalisera något som skulle vara ett så beroendeframkallande preparat som du menar att det är. Det finns oerhört många studier där det framkommer att CBD har bra effekt på ADD / adhd men det är inget läkemedel för vore der ett läkemedel så skulle inte diagnosen längre finnas.

När du röker reparerar receptorerna med ett lugn och behag och du får en frisläppning av dopamin. Visserligen blir du glad och belöningssystemet frisläpps men det går inte att jämföra med psykadelsika preparat då det är en helt annan drog.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid

Vi har till och med cannabiodreceptioner i hjärnan. Inte i hjärnstammen men annats finns de överallt

Om du nu inte sen tidigare ansåg att detta var ditt problem , varför fortsätta skriva enbart för att trycka ner någon? Är du ens påläst bortsett från den svenska skolan har propsat på dig?

Han behöver onte en ursäkt för att inta drogen, han får väldigt gärna ta den. Kan den hjälpa honom i hans mående så får han väldigt gärna vara den knarkare du påstår att han är.

Igen - du kan jättegärna länka källan för det skulle fortfarande vara intressant läsning för jag har googlat och kan tyvärr inte hitta något om att det går att jämföra med LSD om
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Misstänkt) skrev 2019-07-30 22:52:54 följande:

Nu är det ju såhär att det finns inget botemedel för ADD / ADHD. Det har han eller jag heller aldrig påstått. Det jag skrev var att jan tog amfetamin som svensk läkare ordinerat sen barnsben och att han sen fick CBD i Tyskland som hjälpte honom bättre. Inte att det var ett botemedel eller ett läkemedel som är till för alla då han eller jag inte förespråkar det. Om det fanns så hade ju der så kallade problemet vart ur världen för längesen och igen - min sambo säger ingenting. Sluta få det att låta som han går och förespråkar något som är olagligt i Sverige

Det han gör håller han för sig själv och varför skulle han byta ut amfetamin preparat om inte cannabis skulle vara bättre för honom? Till skillnad från cannabis så är amfetamin extremt beroendeframkallande. Glömmer du ta en tablett så blir hela kroppen upp och ner och ut och in, om han däremot inte röker så händer ingenting. Du vet ingenting om honom så ta dina pekpinnar och peka åt ett annat håll. Återigen så skulle det vara oerhört dumt av resten av världen att legalisera något som skulle vara ett så beroendeframkallande preparat som du menar att det är. Det finns oerhört många studier där det framkommer att CBD har bra effekt på ADD / adhd men det är inget läkemedel för vore der ett läkemedel så skulle inte diagnosen längre finnas.

När du röker reparerar receptorerna med ett lugn och behag och du får en frisläppning av dopamin. Visserligen blir du glad och belöningssystemet frisläpps men det går inte att jämföra med psykadelsika preparat då det är en helt annan drog.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid

Vi har till och med cannabiodreceptioner i hjärnan. Inte i hjärnstammen men annats finns de överallt

Om du nu inte sen tidigare ansåg att detta var ditt problem , varför fortsätta skriva enbart för att trycka ner någon? Är du ens påläst bortsett från den svenska skolan har propsat på dig?

Han behöver onte en ursäkt för att inta drogen, han får väldigt gärna ta den. Kan den hjälpa honom i hans mående så får han väldigt gärna vara den knarkare du påstår att han är.

Igen - du kan jättegärna länka källan för det skulle fortfarande vara intressant läsning för jag har googlat och kan tyvärr inte hitta något om att det går att jämföra med LSD om

Orkar inte läsa ditt inlägg. Såg dock en länk till Wikipedia. Det är inget som får/ska användas för säker källa eftersom vem som helst kan gå in och skriva fakta i Wikipedia. Försvara din sambo du. Nu ska jag återgå till mitt. Skriva långa inlägg som försvarar sin sambos hashrökning... haha. Jag borde aldrig svarat dig. Jag Kastar pärlor till svin, kastar pärlor till svin. Och varesig du eller sambon är mottagliga. Hash ger psykoser, och jag diskuterar med dessa folk. Trögtänkt blir man. Men det tror ju inte ni. Hash är en psykotisk drog, men det tror ju inte nu. Såklart. Kastar pärlor åt svin. Lycka till i era liv. Speciellt med barn ni 2 och att sköta ett jobb. Hej svejs.
  • Anonym (Misstänkt)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-30 23:06:09 följande:

Orkar inte läsa ditt inlägg. Såg dock en länk till Wikipedia. Det är inget som får/ska användas för säker källa eftersom vem som helst kan gå in och skriva fakta i Wikipedia. Försvara din sambo du. Nu ska jag återgå till mitt. Skriva långa inlägg som försvarar sin sambos hashrökning... haha. Jag borde aldrig svarat dig. Jag Kastar pärlor till svin, kastar pärlor till svin. Och varesig du eller sambon är mottagliga. Hash ger psykoser, och jag diskuterar med dessa folk. Trögtänkt blir man. Men det tror ju inte ni. Hash är en psykotisk drog, men det tror ju inte nu. Såklart. Kastar pärlor åt svin. Lycka till i era liv. Speciellt med barn ni 2 och att sköta ett jobb. Hej svejs.

Du har en annan sida här om du vill läsa.

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18426493/

Igen - jag försvarar inte men jag anser det tråkigt att du bara är ute efter att döma för att du är trångsynt och inte besitter någon kunskap. Ditt svar bevisar det då det är hånfullt och bara ute efter att trycka ner någon.

Igen - länka gärna så läser jag mer än gärna. Men det är väl svårt att diskutera när man inte egentligen vet vad man pratar om
  • Anonym (Droger)
    Anonym (Misstänkt) skrev 2019-07-30 23:14:49 följande:

Du har en annan sida här om du vill läsa.

www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18426493/

Igen - jag försvarar inte men jag anser det tråkigt att du bara är ute efter att döma för att du är trångsynt och inte besitter någon kunskap. Ditt svar bevisar det då det är hånfullt och bara ute efter att trycka ner någon.

Igen - länka gärna så läser jag mer än gärna. Men det är väl svårt att diskutera när man inte egentligen vet vad man pratar om

Det finns många myter, framför allt bland unga, om att cannabis varken skulle vara beroendeframkallande eller särskilt skadligt. Det är helt fel. Även om du först inte märker av några negativa effekter så skadas kroppen och framför allt hjärnan allvarligt. www.beroendecentrum.se/fakta/droger/cannabis/
  • Anonym (Misstänkt)
    Anonym (Droger) skrev 2019-07-30 23:34:26 följande:

Det finns många myter, framför allt bland unga, om att cannabis varken skulle vara beroendeframkallande eller särskilt skadligt. Det är helt fel. Även om du först inte märker av några negativa effekter så skadas kroppen och framför allt hjärnan allvarligt. www.beroendecentrum.se/fakta/droger/cannabis/

Cannabis är inte beroendeframkallande men kan vid svagt psyke, ge ett psykologisk beroende. Men precis som vid alla droger ska allt intas med försiktighet och respekt.

Cannabis blir skadligt i den dos om du röker det väldigt ofta. Jag har heller inte påstått annat.

Men hjärnan skadas inte på det sättet som man lär sig i skolböcker heller.

Något som skulle gynna alla, speciellt tonåriga är om man lär ut rätt information istället för den som står i skolböcker

www.drugabuse.gov/publications/drugfacts/marijuana

Igen så har inte jag eller någon anna förespråkat cannabisen. I Sverige är det olagligt.

Men jag har svårt att tro att det är så pass farligt som det sägs vara i Sverige när land efter land antigen avkriminaliserar cannnabis eller till och med legaliserar det.

I Tyskland används CBD som läkemedel och alternativ medicin. Det var så min sambo kom i kontakt med det och på så sätt märkte han även att det hjälper honom i hans mående.
  • Anonym (Rationell)

Vad är det för fel på er som pratar om "tyngre droger" och beroende och missbruk? Grabben röker lite gräs ibland, och tar partydroger då och då. Tror ni på riktigt att det finns 19-åringar som inte har provat lite kokain och ecstasy nån gång? Har ni själva aldrig experimenterat? 

Snacket om att han riskerar att börja sälja droger för att "finansiera sitt missbruk" är det dummaste jag hört. 

• Anonym (M)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-07-31 05:09:48 följande:

Vad är det för fel på er som pratar om "tyngre droger" och beroende och missbruk? Grabben röker lite gräs ibland, och tar partydroger då och då. Tror ni på riktigt att det finns 19-åringar som inte har provat lite kokain och ecstasy nån gång? Har ni själva aldrig experimenterat? 

Snacket om att han riskerar att börja sälja droger för att "finansiera sitt missbruk" är det dummaste jag hört. 

Ja. Gissar på att dom inte har egna erfarenheter och inte vet skillnaden på sporadiskt rekreationsbruk och plattan-missbruk. Det är väl inte vad jag skulle önska att mina barn gjorde men jag själv har vissa erfarenheter av partybruk som inte är ovanligt i mina kretsar i en viss ålder. Det har inte legat mig till last. Inte bäst som sagt men inte heller jätteovanligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-07-30 08:42:18 följande:
    Tough love är något du också behöver. Din son är myndig och du försöker tala om för honom hur han ska leva sitt liv? Du nekar honom att vara i sitt eget hem för att du är bortrest? Du tar hans egendom och drar iväg med? Du förolämpar honom och förminskar hans känsloliv genom att påstå att han har en diagnos? Undra på att han är förbannad....

Du måste acceptera att din son gör sina egna val, och att du faktiskt inte har rätt att anmärka på det. Jag förstår att du oroar dig men du måste visa det på rätt sätt i rätt situation, t ex kring droger. Men det är han själv som väljer om han vill sova bort sina dagar, om han blir aspackad (som de flesta ungdomar), om han helst vill vara med kompisar (helt normalt) osv.

Dålig stil av honom att inte kunna ställa upp som kattvakt, men då vet du ju det inför framtiden.

Ta ett lugnt samtal där du förklarar att situationen inte fungerar längre, att det blir bäst om han flyttar ut för det är faktiskt dags att han får gå ut i vuxenlivet. Han måste skaffa eget boende, han har ju fast jobb så minst ett halvår har han haft på sig att leta. Jaha, men det är dags att stå på egna ben då.
    Håller med här. Det är hans hem, måste vara svårt för barn med flera hem där dom inte är välkomna alltid. Förstår också att man kanske inte vill ha röjarparty där när man är bortrest men jag tycker inte det är självklart att porta honom från hans hem, det är lite fult. Har själv samma situation med barn vv.

Ja, att bestämma över en ung vuxen och ta hans saker, säga att han har en diagnos vilket du väl inte lär vara kompetent att bedöma? Jag hade som ung tjej blivit urarg.

Men visst är det dags för honom att skaffa eget boende, han är redo. Minns sista tiden jag bodde hemma som 19-åring, det skavde rejält. Ville kunna ta hem kompisarna och pojkvännen, speciellt min pappa ville detaljstyra mitt liv. Vilken lättnad det var när flyttlasset gick, ren lycka. Är inte meningen att barn ska bo hemma när dom är vuxna och en del blir det tidigt.
  • Anonym (ert eget fel)

Varför ens från början ha 19 åringar boende hemma?? Mina barn flyttar när man börjar gymnasiet sen är man vuxen och får skaffa jobb och bostad själv. Förestår att ni sparkar ut båda era vuxna barn ur boet. 

• Anonym (N)

Han får bo hos sin mamma då. Men ha kontakt med henne om hur hon mår. Hon kanske behöver hjälp med att sparka ut honom. Du kan bara dumpa över honom på henne om hon är okej med det. Rent moraliskt alltså.

• Sharper
    Anonym (Misstänkt) skrev 2019-07-30 14:42:13 följande:

Han hävdar inte att det hjälper, utan han själv märker av att det hjälper honom. Han går inte och förespråkar att det är en mirakel medicin och att folk ska använda detta preparat istället för en laglig medicin som ges i Sverige.

Han har haft diagnosen ADD sedan barnsben och blev behandlad med amfetamin preparat i Sverige. När han slutade skolan så flyttade han till Tyskland (dubbelt medborgarskap) och en läkare där skrev ut CBD med THC mot hans ADD istället för han mådde inte bra utav den medicin han fick i Sverige. Han reagerade mycket bättre på CBD än vad han någonsin gjort på den svenska medicinen .

När han sen valde att flytta tillbaka till Sverige så kunde han inte längre få CBD med THC i Sverige. Han kan välja att åka till Tyskland för att hämta nytt recept för det går igenom svenska tullen, men för ett år sedan så gör han istället på detta sätt och det har samma verkan.

Så att han har fastnat för en drog på ett sätt som du tror är fel. Man kan heller inte bli beroende utav cannabis. Ett sig för själva ruset kan du få, absolut! Men det är inte beroende framkallande eller ger ett absintens besvär.

Har du källa till att det skulle likna en psykadelisk drog? Jag har själv aldrig läst det och skulle finna det givande att läsa.

Har du själv brukat cannabis?

Precis som vid alkohol och andra droger så reagerar människor olika på substanser men till skillnad från de andra så är som sagt cannabis inte beroendeframkallande, bortsett från att du som sagt kan falla för ruset och har du då svagt psyke så kommer man väl antagligen att ge efter pch missbruka den.

Men att påstå att man inte kan fungera i vardagen är inte sant. I sådana fall så skulle inte cannabis fortsätta att avkriminaliseras eller legaliseras i andra länder.

Och som jag skrev tidigare så uppmuntrar jag inte till cannabis då det är olagligt i Sverige.-

Det här kunde jag hitta gällande att jämföra cannabis med LSD men det stämmer inte överens med vad du menar. Om du har källa så länka gärna, skulle som sagt vara intressant att läsa om

www.google.se/amp/s/potguide.com/pot-guide-marijuana-news/amp/554685/is-cannabis-a-psychedelic-drug/

Nu lurar du dig själv... cannabis kan man visst bli beroende av och få abstinensbesvär. Mvh en som sätt det på nära håll och det är hemskt!
  • Anonym (...)
    Anonym (Misstänkt) skrev 2019-07-30 14:42:13 följande:

Han hävdar inte att det hjälper, utan han själv märker av att det hjälper honom. Han går inte och förespråkar att det är en mirakel medicin och att folk ska använda detta preparat istället för en laglig medicin som ges i Sverige.

Han har haft diagnosen ADD sedan barnsben och blev behandlad med amfetamin preparat i Sverige. När han slutade skolan så flyttade han till Tyskland (dubbelt medborgarskap) och en läkare där skrev ut CBD med THC mot hans ADD istället för han mådde inte bra utav den medicin han fick i Sverige. Han reagerade mycket bättre på CBD än vad han någonsin gjort på den svenska medicinen .

När han sen valde att flytta tillbaka till Sverige så kunde han inte längre få CBD med THC i Sverige. Han kan välja att åka till Tyskland för att hämta nytt recept för det går igenom svenska tullen, men för ett år sedan så gör han istället på detta sätt och det har samma verkan.

Så att han har fastnat för en drog på ett sätt som du tror är fel. Man kan heller inte bli beroende utav cannabis. Ett sig för själva ruset kan du få, absolut! Men det är inte beroende framkallande eller ger ett absintens besvär.

Har du källa till att det skulle likna en psykadelisk drog? Jag har själv aldrig läst det och skulle finna det givande att läsa.

Har du själv brukat cannabis?

Precis som vid alkohol och andra droger så reagerar människor olika på substanser men till skillnad från de andra så är som sagt cannabis inte beroendeframkallande, bortsett från att du som sagt kan falla för ruset och har du då svagt psyke så kommer man väl antagligen att ge efter pch missbruka den.

Men att påstå att man inte kan fungera i vardagen är inte sant. I sådana fall så skulle inte cannabis fortsätta att avkriminaliseras eller legaliseras i andra länder.

Och som jag skrev tidigare så uppmuntrar jag inte till cannabis då det är olagligt i Sverige.-

Det här kunde jag hitta gällande att jämföra cannabis med LSD men det stämmer inte överens med vad du menar. Om du har källa så länka gärna, skulle som sagt vara intressant att läsa om

www.google.se/amp/s/potguide.com/pot-guide-marijuana-news/amp/554685/is-cannabis-a-psychedelic-drug/

Han lurar sig själv och du lurar dig själv. Du har kommit till en punkt där du rättfärdigar hans beteende som om det skulle vara något normalt, men i själva verket är du medberoende. Låt mig gissa. I början hade du svårt att acceptera att han röker hasch och du försökte få honom att låta bli, och med tiden har han förespråkat haschet som något bra och ofarligt, och han har fått dig att tro på det han säger, och idag tycker du inte att det är så farligt att han röker en joint då och då, för han klarar det ju bra och kan hantera både privatliv och övrig tid?
Svar på tråden Jag vill att min 19-åring flyttar