• Cassaranda

Får chefen behandla en så här?

Lite funderingar kring jobb & chefer.

Jag jobbar på ett städföretag med uppdrag kallas det.

Dessa punkter tycker jag själv är helgalna:

- Chefen ringer stup i ett. På en dag kan jag få 5 samtal, lika många röstmeddelanden och upp emot 10 sms. Denne fortsätter tills man svarar. Både på arbetstid & fritid.

- Chefen ringer när jag vabbar och vill diskutera olika jobb. Blir sur om jag inte svarar. Dessutom är det svårt att ens få vabba då denne tjatar om att någon annan ska passa barnen eller ger mig dåligt samvete osv.

- Jag har 2 olika jobb, jobbar också inom restaurang em/kväll & helger. Då blir chefen på städföretaget förbannad och säger att jag minsann var anställd där först och att jag borde prioritera det först även fast det är mindre tid. Denne påstår att jag har över heltid, rent struntprat. Jag kan jobba tre timmar på fm och två timmar em. Är upplåst 8-9 timmar men får då bara betalt för fem.

- När chefen ringer tar det allt mellan 1-3 timmar, obetalt givetvis. Jag måste fixa vikarie när jag ska ha semester och när jag vabbar.

Detta känns inte rätt, eller är det jag som är larvig?

• Svar på tråden Får chefen behandla en så här?
  • Cassaranda
    Anna60 skrev 2019-08-01 12:33:58 följande:

Enstaka samtal är en sak. Men när det systematiseras så skall du ha lön för den tiden.

Okej. Tack för hjälpen :)
  • Anonym (Ellen)

Situationen verkar orimlig det håller jag med om. Dock finns det tillfällen då en chef med stöd av kollektivavtal kan ha synpunkter på att du har fler jobb. Stäm gärna av det också om du ändå har kontakt med facket. Kallas bisyssla.

• Anna60

52 sms på din lediga tid skall du överhuvudtaget inte behöva svara på. Även här: enstaka sms är en sak, men chefen har systematiserat det. Din lediga tid från jobbet är just din lediga tid. Det har hänt ett par gånger att min chef ringt mig på min fritid. Då ber han så otroligt mycket om ursäkt att han stör på min lediga tid, men undrar om jag har en minut över. Vilket i och för sig kan bli en halvtimme - men jag är i full frihet att avbryta om jag har annat för mig. 

Din chef är en pajas.

• Anonym (Teamledare på städföretag)
    Cassaranda skrev 2019-08-01 11:35:32 följande:

Lite funderingar kring jobb & chefer.

Jag jobbar på ett städföretag med uppdrag kallas det.

Dessa punkter tycker jag själv är helgalna:

- Chefen ringer stup i ett. På en dag kan jag få 5 samtal, lika många röstmeddelanden och upp emot 10 sms. Denne fortsätter tills man svarar. Både på arbetstid & fritid.

- Chefen ringer när jag vabbar och vill diskutera olika jobb. Blir sur om jag inte svarar. Dessutom är det svårt att ens få vabba då denne tjatar om att någon annan ska passa barnen eller ger mig dåligt samvete osv.

- Jag har 2 olika jobb, jobbar också inom restaurang em/kväll & helger. Då blir chefen på städföretaget förbannad och säger att jag minsann var anställd där först och att jag borde prioritera det först även fast det är mindre tid. Denne påstår att jag har över heltid, rent struntprat. Jag kan jobba tre timmar på fm och två timmar em. Är upplåst 8-9 timmar men får då bara betalt för fem.

- När chefen ringer tar det allt mellan 1-3 timmar, obetalt givetvis. Jag måste fixa vikarie när jag ska ha semester och när jag vabbar.

Detta känns inte rätt, eller är det jag som är larvig?

Har du bestämt antal timmar på ditt kontrakt eller är du timvikarie?
    Du ska aldrig jobba utan ett skrivet kontrakt.

Din chef har ingen rätt att telefonterrorisera dig varken när du jobbar eller på din lediga tid. På ledig tid SKA du få vara ifred med undantag för om ni kommit överens om att hon ska ringa när hon behöver dig på timmar.
    Jag ringer endast i undantagsfall, och vår överenskommelse är att svarar man inte så skickar jag ett sms som personen bara svarar ok på och sen hör av sig när hon har tid. OM det inte är brådskande, då har vi rutiner för det.

När du har VAB ska du få vara ifred, om det inte handlar om planering för när du kommer tillbaka. Och då hör man av sig EN gång i slutet på VAB-veckan om den anställde inte hört av sig.
    Att du tar hand om sjuka barn, där finns inget att diskutera. Punkt slut. Är barnen sjuka så är de. Finns alternativ barnvakt så är det upp till dig.

Det där med att du blir upplåst 8-9 timmar med lön för 5 är ett problem som många har, det kallas för delade turer. Tyvärr något du får acceptera eller söka annat jobb. Vi brukar försöka täcka hela dagar men ibland går det inte.

Det är inte ditt jobb att fixa vikarie om du inte är typ teamledare eller liknande, då ska du ha tillägg på lönen för det.

Du är inte larvig, är du med i facket så kontakta dem.
  • viseversa
    Cassaranda skrev 2019-08-01 12:15:50 följande:
    Jobbrelaterade frågor och hon vill ha hjälp av mig med lösningar för olika arbeten.
    Då ska du ha betalt dör det extrajobb du gör för henne. Fy fan vad förbannad jag hade varit. Hon ska sköta sitt eget jobb!!
  • Anonym (en annan städare)

Om du jobbar med planering och rekrytering så ska du ha betalt därefter och inte bara en vanlig städarlön.

• Cassaranda
    Anonym (Teamledare på städföretag) skrev 2019-08-01 12:48:12 följande:

Har du bestämt antal timmar på ditt kontrakt eller är du timvikarie?

Du ska aldrig jobba utan ett skrivet kontrakt.

Din chef har ingen rätt att telefonterrorisera dig varken när du jobbar eller på din lediga tid. På ledig tid SKA du få vara ifred med undantag för om ni kommit överens om att hon ska ringa när hon behöver dig på timmar.

Jag ringer endast i undantagsfall, och vår överenskommelse är att svarar man inte så skickar jag ett sms som personen bara svarar ok på och sen hör av sig när hon har tid. OM det inte är brådskande, då har vi rutiner för det.

När du har VAB ska du få vara ifred, om det inte handlar om planering för när du kommer tillbaka. Och då hör man av sig EN gång i slutet på VAB-veckan om den anställde inte hört av sig.

Att du tar hand om sjuka barn, där finns inget att diskutera. Punkt slut. Är barnen sjuka så är de. Finns alternativ barnvakt så är det upp till dig.

Det där med att du blir upplåst 8-9 timmar med lön för 5 är ett problem som många har, det kallas för delade turer. Tyvärr något du får acceptera eller söka annat jobb. Vi brukar försöka täcka hela dagar men ibland går det inte.

Det är inte ditt jobb att fixa vikarie om du inte är typ teamledare eller liknande, då ska du ha tillägg på lönen för det.

Du är inte larvig, är du med i facket så kontakta dem.

Jag har en behovsanställning, inga fasta timmar. Vi ska ha rätt till atta tacka ja eller nej för olika uppdrag och det krockar inte med mitt andra jobb.

Jag är ingen typ av arbetsledare, bara en enkel anställd.
  • Cassaranda
    Anonym (en annan städare) skrev 2019-08-01 12:56:38 följande:

Om du jobbar med planering och rekrytering så ska du ha betalt därefter och inte bara en vanlig städarlön.

Och det får jag inte. Bara min vanliga timlön för jobben jag är på. Allt annat får jag göra gratis.
  • Cassaranda
    Anonym (Ellen) skrev 2019-08-01 12:43:44 följande:

Situationen verkar orimlig det håller jag med om. Dock finns det tillfällen då en chef med stöd av kollektivavtal kan ha synpunkter på att du har fler jobb. Stäm gärna av det också om du ändå har kontakt med facket. Kallas bisyssla.

Aha det visste jag faktiskt inte. Ska ta upp alla funderingar med facket.
  • Anonym (Anonym 666)

Det är inte din uppgift att ordna vikarie vid vab eller semester. Säg åt chefen att det faktiskt går under dennes ansvar. Tjatas det kan du alltid fråga efter en arbetsbeskrivning där alla dina arbetsuppgifter ska finnas uppräknade.

• Anonym (V)

När du pratar med chefen försök att hålla dej lugn. Säg inte så här även om det är det du borde: 52 sms och 2,5 timmes samtalstid på en vecka på ledig tid. Du är ju fan inte klok i huvudet. Jag ska ha betalt för det.

Säg så här. Jag har upplevt att det blivit lite väl många sms och samtal på min lediga tid så jag kollade historiken i telefonen för att se hur det låg till. Det visade sej att jag har under 1 vecka fått 52 sms från dej och samtal under 2,5 timma på min lediga tid. Vad tänker du om det?

Sen fortsätter du. Det går ju åt väldigt mycket tid för mej att ha kontakt med dej på min fritid. Tid som jag inte har men som jag får bortprioritera andra viktiga saker för. Har du något förslag på hur vi ska lösa det? Sen fortsätter du....

Svar på tråden Får chefen behandla en så här?