• Anonym (Orolig)

Orosanmäla familjehem?

Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.

• Svar på tråden Orosanmäla familjehem?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nä) skrev 2019-08-08 16:35:48 följande:

Min personliga åsikt är att man inte borde röka runt barn.

Men det finns ingen lag emot det och socialen kommer inte att ta ifrån familjehemmet deras uppdrag pga det. Det är stor brist på familjehem.

I Sverige är det ca 1 barn av 6000 (0,01%) som dör av plötslig spädbarnsdöd. Åh det är vanligast före 6 månaders ålder.

Men det är också mycket ovanligt att utsätta spädbarn för passiv rökning det är därför PSD är så ovanligt. PSD var mycket vanligare förr pga att föräldrar utsatte spädbarn för passiv rökning och la dom på mage.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-08 16:39:05 följande:

Men det är också mycket ovanligt att utsätta spädbarn för passiv rökning det är därför PSD är så ovanligt. PSD var mycket vanligare förr pga att föräldrar utsatte spädbarn för passiv rökning och la dom på mage.

Men det spelar som sagt ingen roll. Även om du anmäler så kommer socialen inte göra mer än eventuellt be dom att försöka sluta. Det är stor brist på familjehem i hela landet. Så dom kommer inte att ta ifrån familjen deras uppdrag pga att dom röker.
  • 1234568
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 17:38:30 följande:
    Du förespråkar ju inomhus-rökning. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor ovan.
    Det är en skillnad på att förespråka rökning runt barn och anse att det inte är en sak man soc anmäler. Bara för att man inte anser att ett familjehem ska anmälas för att dom röker inomhus, så betyder det inte att förespråkar det.

Jag växte upp med kompisar som bodde i hem där det röktes. Gick ingen nöd på dem då, och går ingen nöd på dem nu. Det var vanligt förr. Nu menar jag inte att det är bra eller nyttigt, och själv röker jag utomhus (har barn), men jag anser inte att det är ett extremt problem som kan jämföras med misshandel.
  • 1234568
    Glöm inte samsovningen och att man eldade inomhus! Rökningen var endast en liten del av PSD, fanns många andra saker som orsakade PSD förr.
  • John22

Du ska absolut anmäla. Märkligt att många tycker att en avsevärt ökad risk för något så jävligt som lungcancer inte är värt att undvikas.

• EnAnonumius
    Finns föräldrar som förlorat sina barn med PSD som är icke rökare och lägger sina barn på rygg.

Så det är dumt att antyda att passiv rökning är den enda orsaken till PSD i kombination med magläge.
    Som sagt passiv rökning och magläge var två av orsakerna inte de enda två orsakerna.

Jag kan hålla med om att det är dumt att utsätta barn för passiv rökning, dock så är det faktiskt inte olagligt eller det klassas inte heller som barnmisshandel. Du kan inte heller använda dig av den nya rökförbudslagen heller då den gäller bara i offentliga miljöer, och familjehem räknas inte som en offentlig plats.

Det bör du tänka på innan du ringer och gör en orosanmälan att så länge de inte förekommer lagbrott och ingen barnmisshandel (olagligt)  så kommer det bli svårt för dig att få bort barnen där ifrån.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-08 16:32:14 följande:
    Fast familjehemmet har inte sagt nej till fler placeringar så det kan lika gärna placeras ett spädbarn där när som helst. Och sen är det väl ganska uppenbart för människor med normal IQ att man går ut och röker om man nu måste röka. Speciellt om man har barn som vistas inomhus.
    Har en familjehem flera småbarn placerade så är det högst osannolikt att  de kommer att få ett spädbarn placerat, du kan alltså inte anmäla risker för spädbarn och rökning
  • Gustie

Vad sa dina bekanta när du tog upp det med dem?

Eller du har inte pratat med dem om det?

• Giftskåneman
    Gustie skrev 2019-08-09 10:27:21 följande:

Vad sa dina bekanta när du tog upp det med dem?

Eller du har inte pratat med dem om det?

Mycket bra fråga
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 16:11:48 följande:

Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.

När jag läser inläggen i tråden så blir jag ganska häpen över all okunskap!

Att bli familjehem ställer höga krav på hur familjen lever och vilka värderingar föräldrarna har. Oavsett om det är olagligt eller inte så ser man på vad som är lämpligt eller inte. Vore det så enkelt att " bara man inte gör något olagligt " så kan man bli familjehem så skulle det nog krylla av olämpliga familjehem. Det är t.e.x inte olagligt att dricka vin till maten varje dag men ses knappast som lämpligt för en familjehemsförälder. Djupintervjun man går igenom går verkligen in på detaljer om hur du ser på dig själv som förälder. Att man inte varit straffad om du vill bli familjehem är ju ganska självklart men är endast en liten del av utredningen. Det är ett stort ansvar att ta hand om någon annans barn och därför ska kraven vara stora och den insikten ska man också vara medveten om och leva efter. Att någon soc idag med den kunskapen vi har om passiv rökning skulle anse att det är ok har jag synnerligen svårt att tro. Tyder på en stor brist på omdöme vilket är av stor vikt vid placeringar.

Strunta i vad dessa okunniga människor säger, tror och anser och gör en orosanmälan så har du lagt över ansvaret där det ska ligga = soc. Om inte annat så kanske rökningen inomhus upphör och då har du åstadkommit något för barnen. Och om jag ( familjehem sedan många år ) skulle ha fel, vilket jag betvivlar, så händer ju ingenting.

Att det inte är olagligt har ingenting med det att göra.
  • Anonym (Ida)

Håller helt med dig! Man kan inte jämföra biologiska föräldrar och familjehem på det sättet. Har staten gått in med tvångsåtgärder så ställs det krav. Att röka inomhus visar på extremt dåligt omdöme, och ett familjehem bör vara så intill perfekt som möjligt för att det ska motiveras att ett barn omplaceras där.

Anonym (Familjehemsmamma) skrev 2019-08-09 10:39:24 följande:
    När jag läser inläggen i tråden så blir jag ganska häpen över all okunskap!

Att bli familjehem ställer höga krav på hur familjen lever och vilka värderingar föräldrarna har. Oavsett om det är olagligt eller inte så ser man på vad som är lämpligt eller inte. Vore det så enkelt att " bara man inte gör något olagligt " så kan man bli familjehem så skulle det nog krylla av olämpliga familjehem. Det är t.e.x inte olagligt att dricka vin till maten varje dag men ses knappast som lämpligt för en familjehemsförälder. Djupintervjun man går igenom går verkligen in på detaljer om hur du ser på dig själv som förälder. Att man inte varit straffad om du vill bli familjehem är ju ganska självklart men är endast en liten del av utredningen. Det är ett stort ansvar att ta hand om någon annans barn och därför ska kraven vara stora och den insikten ska man också vara medveten om och leva efter. Att någon soc idag med den kunskapen vi har om passiv rökning skulle anse att det är ok har jag synnerligen svårt att tro. Tyder på en stor brist på omdöme vilket är av stor vikt vid placeringar.

Strunta i vad dessa okunniga människor säger, tror och anser och gör en orosanmälan så har du lagt över ansvaret där det ska ligga = soc. Om inte annat så kanske rökningen inomhus upphör och då har du åstadkommit något för barnen. Och om jag ( familjehem sedan många år ) skulle ha fel, vilket jag betvivlar, så händer ju ingenting.

Att det inte är olagligt har ingenting med det att göra.
  • Anonym (2019)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 16:11:48 följande:

Ja det går. Ring socialtjänsten i den kommun de är familjehem till (behöver inte vara de kommun man bor i) och meddela att man röker inomhus och att det är olämpligt med små barn. Så får socialtjänsten se över det.
  • Anonym (Yes)

Ja det går anmäla, kontakta soc i den kommun det gäller. Alltså där familjehemmet bor

• Anonym (Någon)

inte för att jag förespråkar rökning (och absolut inte inomhus) men nån måtta får det väl ändå vara.

Att jämföra det med verklig misshandel är ju absurt. Tänk hur många av oss som växt upp på 60-80 talen som själva haft inomhusrökande föräldrar!!

Att det innebär vissa risker är väl knappast någon som förnekar men ska familjehem som överskrider hastighetsgränser eller andra saker som faktiskt i viss mån innebär en avsevärt högre risk också börja anmälas??

Svar på tråden Orosanmäla familjehem?