• Mimmi1

    Bara resa med handbagage tips!

    Har precis bokat en sista minuten o tänkte åka med bara handbagage , nån som har tips på vad man ska tänka på? Vet att max vikten är 5 kg, men får man ta med typ en axelväska också? Hur räknas datorn? Bara den väger ju en hel del.

  • Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!
  • EnAnonumius
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 21:31:08 följande:

    Tack för många bra tips!

    Vi åker med Tui .


    Då går du upp på Tui hemsida och så sätter du dig ner och läser deras FAQ (Frequently ask questions, på svenska "Vanligt förekommande Frågor")..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • flygrl
    Coccolina skrev 2019-08-21 10:34:03 följande:

    Då har du inte åkt med många olika bolag. Finns många nämligen som är stenhårda med just en handbagageväska Där man inte ens får ha en liten handväska vid sidan om. 


    Jag har långtifrån rest med alla bolag men ett antal både reguljärt och charter och det har aldrig vart några problem ta med sig min lilla ryggsäck utöver kabinväskan. Och jag har alltid kollat reglerna på förhand och sett det stått man får ha en mindre väska utöver handbagaget.
  • flygrl
    felix le chat skrev 2019-08-21 12:53:30 följande:

    Håller med, grundregeln är kabinväska 55x40x20cm  plus liten väska som en handväska/laptop väska med max mått 40x20x25 cm eller 40x30x15 cm

    Jag har ingen koll på TUI eller andra charterbolag som Thomas cook osv men

    med SAS, Lufthansa, Thai, Austrian, Airfrance, Swiss, Iberia, Finnair, har ovan mått

    varit ok.  INGET bolag har senaste 10 åren vägt min kabinväska.

    En gång i London med Easyjet har den blivit vägd. Åker 20-30 resor om året.


    Japp, så har jag också gjort naturligtvis efter ha kollat va som gäller med det bolaget jag skulle flyga med. Har aldrig vart några problem.
  • flygrl
    Pilsner skrev 2019-08-21 13:31:10 följande:

    Swiss Air är stränga de med.

    Jag är så trött på alla som ska ha med sig för mycket handbagage och sedan tro att de får snylta på mitt utrymme i facket ovanför. Jag har ställt ut sådant bagage i gången för att få plats med mitt lilla handbagage.


    Då hoppas jag du haft koll på hur mycket handbagage man får ha plus att ingen fått tillstånd ta med nåt extra pga särskilda behov. Har själv sett en äldre man som fick tillstånd ta med sig korgen som hörde till hans rollator utöver handbagaget (själva rollatorn checkades tydligen in).

    Jag har själv aldrig rest med mer handbagage än va som vart tillåtet.
  • modsey

    Är det charter finns ju ingen vits att egentligen bara resa med handbagage.

    Reguljärt beror ju på typ av biljett.

    Vi flyger oftast med bara handbagage för cityresor en vecka. Köper i princip allt som schampo, hudkrämer där. ( förutom små burkar med favoritansiktskrämen)

    Rullar i hop kläder och tar plagg som kan matchas.

    Solsemester en vecka är ju ännu enklare. Någon tunn klänning, sarong till stranden, underkläder och bikini. Kofta kanske till resan. Köp strandhanduk på plats.

  • Ruter
    modsey skrev 2019-08-21 20:36:06 följande:

    Är det charter finns ju ingen vits att egentligen bara resa med handbagage. .


    Även charterbolagen har börjat ta betalt för incheckad väska så ingår bara handbagage som vid reguljär resor.
  • modsey
    Ruter skrev 2019-08-21 21:10:53 följande:

    Även charterbolagen har börjat ta betalt för incheckad väska så ingår bara handbagage som vid reguljär resor.


    Åh ok. Det var nog drygt 20 år sedan jag åkte charter så det här jag missat.
  • Coccolina
    felix le chat skrev 2019-08-21 13:22:37 följande:

    Ok,

    Jag har haft tur med andra ord.

    KLM;  Var det i Amsterdam du fick väga väskan och var det ett litet flyg typ
    turboprop ?

    SAS:  Var i SAS blev handbagage vägt ?  Jag har SAS Gold och inte ens sett
    att någon fått sitt handbagage vägt. Än mindre jag själv.


    Sas har det hänt mig på Landvetter

    KLM har det hänt i Bologna och i Amsterdam (vid Gate) ja det har varit små propellerplan som dessutom varit fullbokade båda gångerna som jag fick väskan vägd av KLM. 

    Har även hänt mig med Lufthansa. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    flygrl skrev 2019-08-21 20:00:53 följande:
    Jag har långtifrån rest med alla bolag men ett antal både reguljärt och charter och det har aldrig vart några problem ta med sig min lilla ryggsäck utöver kabinväskan. Och jag har alltid kollat reglerna på förhand och sett det stått man får ha en mindre väska utöver handbagaget.
    Då har du rest med bolag som tillåtit det. Jag vet flera som inte gör det... Bland annat TUI som TS skall resa med..... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • flygrl
    Coccolina skrev 2019-08-21 22:11:40 följande:

    Då har du rest med bolag som tillåtit det. Jag vet flera som inte gör det... Bland annat TUI som TS skall resa med..... 


    Ok, så är det nog. Men som sagt jag kollar alltid innan så om jag i framtiden flyger med ett sånt bolag kommer jag förstås anpassa mig efter deras regler och skippa ryggan.
  • felix le chat
    flygrl skrev 2019-08-21 23:06:05 följande:
    Ok, så är det nog. Men som sagt jag kollar alltid innan så om jag i framtiden flyger med ett sånt bolag kommer jag förstås anpassa mig efter deras regler och skippa ryggan.
    Jag brukar ochså försöka ha koll. Enda gången jag fått problem på många år med bara handbagage var inrikes Danmark med SAS och dom körde med en liten
    CRJ 900 ( cityjet )
    Där blev min SAS godkända 55x40x25 cm väska för stor.
    55 på längden var inga problem och 25 på höjden fick plats men 40 cm på bredden
    var 1-2 cm för mycket. Gick inte att stänga luckan.
    Så lita inte på flygbolagens siffror till 100 %
  • flygrl
    felix le chat skrev 2019-08-22 15:48:19 följande:

    Jag brukar ochså försöka ha koll. Enda gången jag fått problem på många år med bara handbagage var inrikes Danmark med SAS och dom körde med en liten

    CRJ 900 ( cityjet )

    Där blev min SAS godkända 55x40x25 cm väska för stor.

    55 på längden var inga problem och 25 på höjden fick plats men 40 cm på bredden

    var 1-2 cm för mycket. Gick inte att stänga luckan.

    Så lita inte på flygbolagens siffror till 100 %


    Ok, ska tänka på det i fortsättningen.

    Hur gick det förresten på flygningen du berättar om. Fick du ändå ta med väskan som handbagage eller va hände?
Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!