• Mimmi1

Bara resa med handbagage tips!

Har precis bokat en sista minuten o tänkte åka med bara handbagage , nån som har tips på vad man ska tänka på? Vet att max vikten är 5 kg, men får man ta med typ en axelväska också? Hur räknas datorn? Bara den väger ju en hel del.

• Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!
  • Duckan

Tillägger, vi har ibland rest med en handbagage-väska och så har jag haft handväska också, inte stött på problem nånsin.

• Mimmi1

Ja visst borde man kunna ha en liten resväska som stämmer med måtten som som bolaget har o även ha en axelväska , så tar jag med mig små förpackningar. 

• Kjell2
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 15:20:37 följande:

Ja visst borde man kunna ha en liten resväska som stämmer med måtten som som bolaget har o även ha en axelväska , så tar jag med mig små förpackningar. 

Finns väldigt lite "borde" när det gäller flygbolagsregler och de kan vara extremt oflexibla vid inchecking. Dubbelkolla innan du packar att en liten resväska plus axelväska är ok.

5 kg är inte mycket. Dator plus laddare blir väl två. Sen blir det lite underkläder, några hygiengrejer, badkläder och inte mycket mera.

• Coccolina
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 15:20:37 följande:

Nej man "borde" inget varje bolag har sina regler, som kan vara olika för olika sträckor (mer på långflygningar än inom Europa) och du kan bli stoppad vid gaten och tvingas betala en hög straff avgift samt tvingas checka in om du har med dig för mycket. Dumt att riskera. Kolla upp vad som gäller för just det bolaget du skall resa med och håll dig till det. Jag har tvingats bevisa att min lilla väska med pass och plånbok (mini väska) gick ner i min handbagage väska av en nitisk Ryanair person.

Vilket bolag skall du flyga med? Billigare bolag och charter bolag är snålast och mest noggranna då det är sånt de tjänar mer pengar på. Lite dyrare bolag är generösare och samtidigt mindre hårda rent generellt ,(om du inte har den billigaste biljetten) skall du ha med dator och vara borta en vecka rekommenderar jag att checka in för du kommer inte få plats i en väska punkt slut.
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • viseversa

Skippa allt du kan köpa på plats. Som tandborste,shampoo,balsam tvål solkräm mm mm mm. Även vissa kläder kan man köpa där. Packa lite dit så du har plats att ta med dig mera hem sen. Rulla kläderna istället för att vika. Tar betydligt mindre plats då. Inte en massa skor och onödiga ombyten. Man använder ändå bara sandaler. Och dom kan man ha på sig. Jag tvättade upp saker i handfatet på hotellet och hängde upp på balkongen. Gick utmärkt bra. Man måste inte ha så mycket för en vecka enligt mig. 

• FuckGoggleAskMe

Mät väska exakt innan och läs på reglerna. Ibland kan man ta med lite mer, men inte kul om dom checkar in handbagaget om dom är superstrikta. Köp små reseförpackningar innan av tandkräm, solkräm etc, inte kul att tillbringa första halva dagen på resan med att köpa sådant. Kolla om hudkräm etc erbjuds på hotellet där du ska bo. Skaffa en helt genomskinlig plastnecessär och packa överst så du kan lätt ta fram den vid säkerhetskontrollen. Packa äldsta trosorna etc och kasta på resan efter användning så du får lite plats för något nytt du köpt. Går ju att ha med resetvättmedel men kanske inte funkar med att hänga på tork på enbart en vecka. Kolla om tvättservice finns på hotellet samt pris. Vik allt enligt Konmari så det blir överskådligt i väskan. Vid panik, ha på dig en jacka med djupa fickor och packa stora eller tunga saker där. Tänk på vad du planerar att göra, kanske tex en klänning räcker i flera dagar om du har bikini och shorts på dagen och klänningen bara ett par timmar per kväll.

• Ms H
    viseversa skrev 2019-08-20 18:32:23 följande:

Skippa allt du kan köpa på plats. Som tandborste,shampoo,balsam tvål solkräm mm mm mm. Även vissa kläder kan man köpa där. Packa lite dit så du har plats att ta med dig mera hem sen. Rulla kläderna istället för att vika. Tar betydligt mindre plats då. Inte en massa skor och onödiga ombyten. Man använder ändå bara sandaler. Och dom kan man ha på sig. Jag tvättade upp saker i handfatet på hotellet och hängde upp på balkongen. Gick utmärkt bra. Man måste inte ha så mycket för en vecka enligt mig. 

Köpa massa nytt, för en veckas användning?
  • BurningDiamond
    Ms H skrev 2019-08-20 18:38:44 följande:
    Köpa massa nytt, för en veckas användning?
    Tja, eftersom väldigt många köper reseförpackningar hemma innan de reser, så ser jag inte skillnaden med att köpa reseförpackningen när man väl är på plats.
    Sedan så behöver man oftast inte köpa allt, det brukar finnas schampoo och tvål på hotellen t. ex. Då behöver man bara köpa balsam, deo, och solkräm. Lätt att jag använder en flaska balsam på en badsemester, då tvättar jag håret minst varje dag! Och ska man kleta solkräm så ofta som det rekommenderas så går den tuben också åt under en vecka. Deon ska också kletas med flera ggr/dag, så köper du den i rese-storlek på plats så är även den mer eller mindre slut vid hemresan. Samma med mini-tuben tandkräm.

TS, om pengar inte är en faktor föreslår jag att du handlar allt på flygplatsen när du väl kommit genom incheckningen/säkerhetskontrollen. Du lär väl ändå spendera en timme (eller är det bara jag som är tidsnojjig?) innan det är dags för boarding, och den brukar iaf jag spendera med att kika i affärerna.
  • Veronica S

1. Ta med tvättmedel så kan du tvätta upp kläder på plats. Då krävs väldigt lite kläder. Det finns speciella tunna blad med tvättmedel för resor.

2. Ska du ta med någon bok? Ta gärna en pocketbok som du sedan kan lämna på hotellet (det brukar finnas hyllor där man kan lämna böcker).

3. Jag har aldrig flugit med ett bolag som inte tillåter en handväska förutom handbagaget. Lägg allt tungt i den!

4. Ta med en hårdtvål istället för duschcreme alternativt köp på plats. Är ni flera som åker så delar ni självklart.

5. Köp reseförpackningar och töm över sånt du vill ha med (ansiktscreme, foundation, listerine etc.)

• Alessia

Datorn slukar en del vikt, men måste du ha den med så måste du.
    Fundera på vad du kan ha på dig under flygresan som du alltså slipper packa ner, det brukade jag göra vid hastigt påkomna restresor.  Bikini eller baddräkt + tunt linne under  t-shirt + cardigan eller varmare tröja (det kan bli kyligt även runt Medelhavet eller vart du nu ska. Tunna bomullsbyxor. Trainers på fötterna, tunna sandaler i väskan. 
    Jag tar alltid med egen tandborste + minitub tandkräm. Mascara, läppglans. Allt annat (solskydd, duschtvål, body lotion, schampo) finns att köpa i små förpackningar på alla turistorter. I väskan finns också 3-4 trosor av material som lätt torkar, en bh, ett par t-shirts eller linnen till, tunna, lätta shorts, en tunn, skrynkelfri ärmlös klänning att ha på kvällstid om man vill äta lite fint.  Tvättar upp gör jag med duschtvålen. Detta räcker galant under en vecka. Betydligt klurigare att resa lättviktigt om ska iväg till storstad eller liknande.

Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!