• Anonym (OroligMamma)

Sanning eller lögn?

Hej på er!

När socialen säger att man ska t ex på ett utredningshem, så säger dom ju oftast att man ska få "stöd och hjälp" i sitt föräldraskap men frågan är om det verkligen är så? Jag har läst mycket på Google om familjer som varit med om hemska utredningshem, opålitliga sochandläggare osv och jag själv har erfarenhet av ett sämre utredningshem som absolut inte hjälpte föräldrar utan snarare stjälper dom.

På måndag ska vi till ett annat utredningshem som låter som rena rama himmelriket när man pratar med dom men min fråga är om man vågar tro på dom? :( låter nästan för bra för att vara sant liksom....

• Svar på tråden Sanning eller lögn?
  • AndreaBD
    Anonym (OroligMamma) skrev 2019-08-20 20:02:26 följande:
    Vänta lite här nu, varför skulle han behöva ha problem? Han kanske valde själv att åka ner med sin dåvarande familj pga situationen för att dom som familj ville få det bra? :/
    Precis. Och ärligt sagt så minns jag inte så exakt hur mycket han var där. Det var ganska invecklat, ett himla fram och tillbaka, så hur skulle jag komma ihåg det så exakt.... Jag minns att han fick bo någonstans SJÄLV med barnen och att mamman inte fick bo där. Det var kravet för att han skulle få ta hand om barnen - mamman fick inte bo där. 
  • Anonym (OroligMamma)
    AndreaBD skrev 2019-08-20 20:52:50 följande:

Och därför fick han tillfällig vårdnad om barnen som inte ens var hans? För att han hade lika mycket problem i föräldrarollen? 

Och vad dessa tre barn säger, som är mellan 32 och 26 år gamla numera, det intresserar dig inte? De säger nämligen alla tre att det var endast mamman som hade problem.

Dessutom så bodde han inte hela tiden där heller. Ge dig! Diskutera seriöst istället för att trolla i tråden! 

Håller med dig, dom kan väl själva berätta sanningen liksom! Barnen är ju själva vuxna nu :)
  • Anonym (OroligMamma)
    AndreaBD skrev 2019-08-20 20:56:56 följande:

Precis. Och ärligt sagt så minns jag inte så exakt hur mycket han var där. Det var ganska invecklat, ett himla fram och tillbaka, så hur skulle jag komma ihåg det så exakt.... Jag minns att han fick bo någonstans SJÄLV med barnen och att mamman inte fick bo där. Det var kravet för att han skulle få ta hand om barnen - mamman fick inte bo där. 

Jag förstår dig fullt ut! Pappan och barnen kan nog själva berätta historien vad dom varit med om osv
  • Anonym (OroligMamma)

Finns det nån där ute som har varit på ett utredningshem eller som kanske har nån bekant som varit det? Jag vill gärna komma i kontakt med fler som varit med om detta för att höra era erfarenheter om vad ni varit med om osv. En trygg grej för oss som snart ska på ett :(

• Anonym (A)
    Anonym (Nope) skrev 2019-08-20 20:26:48 följande:
    Båda. Hoppas det går bra för dig och att ni får komma hem tillsammans med barnen inom inte allt för lång tid.
    Håller med
  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (A) skrev 2019-08-22 18:57:16 följande:

Håller med

Haha ja ni inte behöver inte vara oroliga ????
  • Anonym (soc sekr 2)
    Anonym (OroligMamma) skrev 2019-08-22 20:32:38 följande:
    Haha ja ni inte behöver inte vara oroliga ????
    Ok..... men om du inte är orolig så förstår jag inte varför du skriver denna tråd?
  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (soc sekr 2) skrev 2019-08-23 07:04:52 följande:

Ok..... men om du inte är orolig så förstår jag inte varför du skriver denna tråd?

Jag är inte speciellt orolig då vi vet vad som är sant och inte + att utredningshemmet vi ska till verkar vara riktigt bra! :) sen så har jag ställt frågan om att jag vill komma i kontakt med fler föräldrar som har varit eller ska på utredningshem och höra lite om deras erfarenheter kring det. Alltså både positivt och negativt.
  • Anonym (OroligMamma)

Imorgon åker vi och nervositeten börjar sakta att komma fram. Utredningshemmet låter ju perfekt när vi talat med dom i telefon och på mejl men tänk om det inte alls är så? :( visst är jag ändå rätt positiv då vi vill visa att vi är bra föräldrar men samtidigt så börjar jag bli nervös och lite orolig att detta hemmet kanske kommer att vara lika dåligt som hemmet jag var på år 2010.

Hur kände ni innan ni skulle åka på ett utredningshem? Var ni lika nervösa som vi är just nu?

• Anonym (Nope)
    Anonym (OroligMamma) skrev 2019-08-25 12:56:47 följande:

Imorgon åker vi och nervositeten börjar sakta att komma fram. Utredningshemmet låter ju perfekt när vi talat med dom i telefon och på mejl men tänk om det inte alls är så? :( visst är jag ändå rätt positiv då vi vill visa att vi är bra föräldrar men samtidigt så börjar jag bli nervös och lite orolig att detta hemmet kanske kommer att vara lika dåligt som hemmet jag var på år 2010.

Hur kände ni innan ni skulle åka på ett utredningshem? Var ni lika nervösa som vi är just nu?

Du har ju flera gånger skrivit att du inte är det minsta orolig, vad har ändrats nu? Ni bör vara oroliga då risken att förlora barn är stor! Hur bra det än verkar på pappret. Personalen där kommer INTE kunna hjälpa er om soc vill ta barn!
  • Långbenopluto

Oj, du var på ett hem 2010 och nu måste du åka igen

Varför har du inte gjort dom förändringar som behövs för att ni ska slippa soc??
  • Tappadstekspade

Men va? 2010 också? Herregud, man kanske inte ska skaffa barn när man får springa på utredningshem stup i kvarten. Snälla, tänk på barnen!
  • Tappadstekspade
    Anonym (OroligMamma) skrev 2019-08-20 18:36:49 följande:

Fortfarande så har du helt fel i det du skriver om att föräldrar har "stora" problem i sitt föräldraskap om dom blir erbjudna eller måste åka på ett utredningshem. Det finns många som åker dit pga t ex att dom är hotade, att dom är under något form av våld, personer med olika brister i sitt föräldraskap, förälder med t ex förlossningsdepression osv. Det behöver inte betyda att man är en sämre förälder för att man åker ner dit ;)

Jo jag vet hur ett sånt hem fungerar men detta vi ska på nu är helt och hållet olikt det andra hemmet så alla är INTE likadana

Allt du räknar upp är brister i föräldraskap. Lever man under hot hamnar man inte på utredningshem om man lämnat den hotfulla situationen. Stannar man i en våldsam relation hamnar man i bästa fall på ett utredningshem eftersom man då brister i sitt föräldraskap.
  • AndreaBD
    Tappadstekspade skrev 2019-08-28 07:58:38 följande:
    Allt du räknar upp är brister i föräldraskap. Lever man under hot hamnar man inte på utredningshem om man lämnat den hotfulla situationen. Stannar man i en våldsam relation hamnar man i bästa fall på ett utredningshem eftersom man då brister i sitt föräldraskap.
    Det finns gott om kvinnor som lever under hot av sina ex-partners i Sverige. Jag antar att du inte har läst boken "Gömda". Tyvärr så är svenska myndigheter dåliga på skydda utsatta kvinnor - och nu pratar jag om de som faktiskt har lämnat dessa män. 
Svar på tråden Sanning eller lögn?