• Bikersteffe

    Klimatgreta för allmänheten

    Jag har en fundering på hur åsikterna är om klimatgreta i folks omgivning, dvs på jobbet, n

    Vänskapskrets mm.

    Enligt medierna så är ju alla helt frälsta, och offentliga personer uttrycker i regel sitt fulla stöd.

    Men där jag jobbar har jag ALDRIG hört något positivt ifrån någon, och inte i övriga sammanhang heller.

    Den rådande uppfattningen är att det här är en hysteri, det dras rätt mycket skämt av typen "se upp så inte Greta ser dig" osv.

    Dock inga direkta påhopp på henne som person, men hennes båttur till USA och liknande skrattar man mest åt som löjeväckande.

    Hur är det hos er, bland "vanligt folk" vars åsikter inte bedöms i media?

  • Svar på tråden Klimatgreta för allmänheten
  • Anonym (Nja)
    Anonym (B) skrev 2019-08-28 08:10:27 följande:

    Greta gör en sak till. Hon ägnar sig åt det som på engelska kallas fearmongering och det är illa. särskilt om hon görs till något slags sanningsvittne.

    en.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

    Fearmongering or scaremongering is the spreading of frightening and exaggerated rumors of an impending danger or the habit or tactic of purposely and needlessly arousing public fear about an issue.

    Hon talar inte bara om att man ska lyssna på vetenskapen. Hon lägger även till undergångsscenarion som inte har någon verklig bäring i forskningen. Kanske tror hon på det själv. Hon får i alla fall en del folk att tro på det.


    Med tanke på att hon påstår sig kunna se koldioxid välla ut ur skorstenar så är det nog så att hon helt och fast tror på det hon säger.

    Men återigen, ska ett barns fantasier sätta dagordningen för samhället?
  • Limajo
    Anonym (B) skrev 2019-08-28 08:10:27 följande:

    Greta gör en sak till. Hon ägnar sig åt det som på engelska kallas fearmongering och det är illa. särskilt om hon görs till något slags sanningsvittne.

    en.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

    Fearmongering or scaremongering is the spreading of frightening and exaggerated rumors of an impending danger or the habit or tactic of purposely and needlessly arousing public fear about an issue.

    Hon talar inte bara om att man ska lyssna på vetenskapen. Hon lägger även till undergångsscenarion som inte har någon verklig bäring i forskningen. Kanske tror hon på det själv. Hon får i alla fall en del folk att tro på det.


    Det är lustigt med vuxna människor som kräver att en 16-åring ska vara fullkomligt balanserad i en fråga som potentiellt kan innebära slutet på civilisationen som vi känner den. Det vore också lustigt att utse en 16-årig till sanningsvittne om det inte samtidigt visade hur mycket vi vuxna har stoppat huvudet i sanden under alltför lång tid. Jag har inte uppfattat att Greta för fram skrämselpropaganda (vi har ett jättebra svenskt ord för detta som man inte behöver länka till wikipedia för att verka mer på påläst än andra för att använda). Naturkatastrofer och svält pga klimatförändringar pågår redan och kommer att förvärras. Stora flyktingrörelser med allt vad det innebär i politisk instabilitet kommer att ske, frågan är i vilken omfattning. Utarmningen av den biologiska mångfalden pågår som ett parallellt spår till klimatkrisen. De som påstår att de inte är oroliga är antingen dåligt pålästa eller barnfria pensionärer som skiter i vad som händer med jorden efter deras död.
  • Anonym (B)
    Limajo skrev 2019-08-28 09:31:48 följande:
    Det är lustigt med vuxna människor som kräver att en 16-åring ska vara fullkomligt balanserad i en fråga som potentiellt kan innebära slutet på civilisationen som vi känner den. 
    Precis det där.

    "slutet på civilisationen som vi känner den"

    Fearmongering.

    En 16-åring är inte balanserad. Då kan man begära att de vuxna är det istället och inte spär på galenskaperna.
  • Anonym (Nja)
    Limajo skrev 2019-08-28 09:31:48 följande:

    Det är lustigt med vuxna människor som kräver att en 16-åring ska vara fullkomligt balanserad i en fråga som potentiellt kan innebära slutet på civilisationen som vi känner den. Det vore också lustigt att utse en 16-årig till sanningsvittne om det inte samtidigt visade hur mycket vi vuxna har stoppat huvudet i sanden under alltför lång tid. Jag har inte uppfattat att Greta för fram skrämselpropaganda (vi har ett jättebra svenskt ord för detta som man inte behöver länka till wikipedia för att verka mer på påläst än andra för att använda). Naturkatastrofer och svält pga klimatförändringar pågår redan och kommer att förvärras. Stora flyktingrörelser med allt vad det innebär i politisk instabilitet kommer att ske, frågan är i vilken omfattning. Utarmningen av den biologiska mångfalden pågår som ett parallellt spår till klimatkrisen. De som påstår att de inte är oroliga är antingen dåligt pålästa eller barnfria pensionärer som skiter i vad som händer med jorden efter deras död.


    Har du något belägg för svält eller naturkatastrofer som beror på klimatförändringar?

    Är snarare så att det växer bättre nu än tidigare pga ökad koldioxidhalt i atmosfären.

    Och det sker inte fler naturkatastrofer idag än tidigare.
  • Anonym (HJ)

    Greta är inget ämne som brukar komma upp överhuvudtaget i mina kretsar. Kanske främst då de flesta är kapabla att själva ta reda på information och bilda sig en egen uppfattning, sen är vi nog överlag rätt ointresserade av diverse mediefigurer.

  • Limajo
    Anonym (Nja) skrev 2019-08-28 10:53:37 följande:

    Har du något belägg för svält eller naturkatastrofer som beror på klimatförändringar?

    Är snarare så att det växer bättre nu än tidigare pga ökad koldioxidhalt i atmosfären.

    Och det sker inte fler naturkatastrofer idag än tidigare.


    reliefweb.int/report/world/state-food-security-and-nutrition-world-2018-building-climate-resilience-food-security

    ourworldindata.org/natural-disasters

    www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/SREX_Full_Report-1.pdf
  • Iarwain
    Pentra skrev 2019-08-27 21:12:48 följande:

    Om du inte ser problemet med att vi är ca 9 MILJARDER(!) människor på en planet som klarar av 529 MILJONER för att vara i balans, så spelar det nog ingen större roll vad jag tillägger i detta... :-/ ... Salome, Pentra
    Var får du siffran 529 miljoner från?

    Jag ställer samma frågor till dig;
    Vilken resurs är det du anser inte klarar fler än 529 miljoner, som inte kan ersättas av andra?
  • Anonym (CC)
    Iarwain skrev 2019-08-28 18:37:00 följande:

    Var får du siffran 529 miljoner från?

    Jag ställer samma frågor till dig;

    Vilken resurs är det du anser inte klarar fler än 529 miljoner, som inte kan ersättas av andra?


    Kanske något med att det blir lite färre att avvara om siffran ska ner till 144000.. Eller så är det en magisk siffra i någon annan sekt.
  • Anonym (Nja)
    Nu är det ju rätt oseriöst att länka hela uppsatser på 300 sidor som man måste läsa igenom, (har du läst hela själv?) men skummade lite i IPCC rapporten kapitel 3, och det är väldigt vaga antydningar om att att man kan göra vissa bedömningar om att det eventuellt kan ske en ökning, samtidigt som man skriver att många naturkatastrofer sker så sällan så man kan inte dra några slutsatser. Av det jag kunde utläsa handlar den om bedömningar för framtiden, och inte någon exakt studie i antalet tropiska stormar som varit.

    Det är alltså mer eller mindre kvalificerade gissningar.

    Några enkla diagram hade räckt, som den här.



    Antalet orkaner minskar alltså totalt, däremot ser man en liten ökning i antalet riktigt starka orkaner.

    Det varierar även väldigt mellan oliks områden, vissa har färre nu än tidigare, andra har fler.

    Men det finns däremot en väldigt tydlig trend att tolka varenda storm/skogsbrand/valfri händelse som sker som ett resultat av klimatförändringar.
  • Limajo
    Anonym (Nja) skrev 2019-08-28 18:54:32 följande:

    Nu är det ju rätt oseriöst att länka hela uppsatser på 300 sidor som man måste läsa igenom, (har du läst hela själv?) men skummade lite i IPCC rapporten kapitel 3, och det är väldigt vaga antydningar om att att man kan göra vissa bedömningar om att det eventuellt kan ske en ökning, samtidigt som man skriver att många naturkatastrofer sker så sällan så man kan inte dra några slutsatser. Av det jag kunde utläsa handlar den om bedömningar för framtiden, och inte någon exakt studie i antalet tropiska stormar som varit.

    Det är alltså mer eller mindre kvalificerade gissningar.

    Några enkla diagram hade räckt, som den här.

    Antalet orkaner minskar alltså totalt, däremot ser man en liten ökning i antalet riktigt starka orkaner.

    Det varierar även väldigt mellan oliks områden, vissa har färre nu än tidigare, andra har fler.

    Men det finns däremot en väldigt tydlig trend att tolka varenda storm/skogsbrand/valfri händelse som sker som ett resultat av klimatförändringar.


    Förlåt om det var för avancerat. Jag skickade med en länk med mest bilder och grafer också som var lite mer lättsmält. Tyvärr är det inte helt enkelt att beskriva komplicerade processer hur mycket populisterna än inbillar sig det.

    IPCC-rapporten beskriver i första hand framtidsscenarier. Jag kanske skulle ha skrivit det.

    Vill du ha kortfattade nyhetsartiklar kan du ju kolla det som skrivits om värmerekorden de senaste åren.
  • Anonym (Nja)
    Limajo skrev 2019-08-28 19:14:31 följande:

    Förlåt om det var för avancerat. Jag skickade med en länk med mest bilder och grafer också som var lite mer lättsmält. Tyvärr är det inte helt enkelt att beskriva komplicerade processer hur mycket populisterna än inbillar sig det.

    IPCC-rapporten beskriver i första hand framtidsscenarier. Jag kanske skulle ha skrivit det.

    Vill du ha kortfattade nyhetsartiklar kan du ju kolla det som skrivits om värmerekorden de senaste åren.


    De andra länkarna funkade inte för mig...noterar din ytterst dryga kommentar när fakta inte passar din världsbild.

    Nu var frågan om svält ökar och naturkatastrofer ökar. Det gör de inte.

    Var grafen för svår för dig.
  • Anonym (Nja)
    Limajo skrev 2019-08-28 19:14:31 följande:

    Förlåt om det var för avancerat. Jag skickade med en länk med mest bilder och grafer också som var lite mer lättsmält. Tyvärr är det inte helt enkelt att beskriva komplicerade processer hur mycket populisterna än inbillar sig det.

    IPCC-rapporten beskriver i första hand framtidsscenarier. Jag kanske skulle ha skrivit det.

    Vill du ha kortfattade nyhetsartiklar kan du ju kolla det som skrivits om värmerekorden de senaste åren.


    De andra länkarna funkade inte för mig...noterar din ytterst dryga kommentar när fakta inte passar din världsbild.

    Nu var frågan om svält ökar och naturkatastrofer ökar. Det gör de inte.

    Var grafen för svår för dig.
    Limajo skrev 2019-08-28 19:14:31 följande:

    Förlåt om det var för avancerat. Jag skickade med en länk med mest bilder och grafer också som var lite mer lättsmält. Tyvärr är det inte helt enkelt att beskriva komplicerade processer hur mycket populisterna än inbillar sig det.

    IPCC-rapporten beskriver i första hand framtidsscenarier. Jag kanske skulle ha skrivit det.

    Vill du ha kortfattade nyhetsartiklar kan du ju kolla det som skrivits om värmerekorden de senaste åren.


    Vi diskuterar inte medeltemperaturen, har inte påstått att den inte är högra nu än för 200 år sen (dock är de svenska värmetekorden ifrån början på 1900-talet), dock är den lägre än på medeltiden.

    Försök inte dribbla bort korten.

    Funkade nu när jag klickade, gjorde inte det förra gången.

    Ja. Det ser ju inte bra ut, förren på de senaste 20 åren då det går neråt igen. Ett tydligt trendbrott som motsäger det Greta säger väldigt tydligt.

    Men om man tänker efter lite djupare och stänger av sensationsjakten. Hur många naturkatastrofer blev verkligen inrapporterade för 100 år sen? Det var långt före internet och global bevakning av den typen vi har idag.

    En orkan eller jordbävning i Afrikas ljungler lär ha gått ganska obemärkt förbi.

    Sen beror inte vulkanutbrott, jordbävningar osv på klimatet överhuvudtaget.

    Vidare så om vi tittar på tex översvämningar (och ävem andra naturfenomen) så är det ju kopplat till hur många som bor där det sker. Det blir bara en naturkatastrof om det drabbar många människor, så det förklarar också en del av den ökningen. När det skedde tidigare bodde det inte lika mycket folk i närheten helt enkelt.

    De kurvorna kan man med stor del förklara på samma sätt som det extremt ökande antalet våldtäkter i Sverige. Ökad rapportering och ändrade definitioner.
  • Limajo

    Temperaturen är visst relevant. Det är grundläggande meteorologi att högre temperaturer ger upphov till mer extremt väder.

    Jag länkade till en FN-rapport om ökad svält. Vet du bättre? Ljuger FN?

    Sen lägger du in en graf från en känd klimatskeptiker. Jaja. Det var ju väntat. Jag funderade om länken med graferna eftersom jag misstänkte att du skulle kritisera den då den är lätt att kritisera om man vill. Givetvis ökar rapporteringen av katastrofer i och med att världen krymper och fler dör i katastrofer då befolkningen ökar. Det är svårt att bevisa klimatförändringar på kort sikt med statistik men rekorden som slås en efter en verkar ändå säga någonting. Och vad som väntar beskrivs i IPCC:s rapport (men det är klart, FN kanske ljuger).

    Det är så tröttsamt. Det finns tusentals experter, forskare och myndighetspersoner som försöker bena ut, förstå och förklara de komplexa system som ligger bakom klimatförändringarna, de vi har och de vi kommer att få. Men för var en av dem finns minst tusen högljudda personer som inte är redo att förändra sin livsstil och som klamrar sig fast vid allt som kan ge dem stöd för att behålla den. Vissa är vältaliga, andra är mer hö-hö-Greta-meme osv. Jag gillar demokrati men tyvärr gör den oss bakbundna då politikerna inte kan låta bli att lyssna på den stora massan trots att större delen av dem inte kan mer om klimatet än vad de sett på väderprognosen på tv.

  • Anonym (Nja)
    Limajo skrev 2019-08-28 21:39:53 följande:

    Temperaturen är visst relevant. Det är grundläggande meteorologi att högre temperaturer ger upphov till mer extremt väder.

    Jag länkade till en FN-rapport om ökad svält. Vet du bättre? Ljuger FN?

    Sen lägger du in en graf från en känd klimatskeptiker. Jaja. Det var ju väntat. Jag funderade om länken med graferna eftersom jag misstänkte att du skulle kritisera den då den är lätt att kritisera om man vill. Givetvis ökar rapporteringen av katastrofer i och med att världen krymper och fler dör i katastrofer då befolkningen ökar. Det är svårt att bevisa klimatförändringar på kort sikt med statistik men rekorden som slås en efter en verkar ändå säga någonting. Och vad som väntar beskrivs i IPCC:s rapport (men det är klart, FN kanske ljuger).

    Det är så tröttsamt. Det finns tusentals experter, forskare och myndighetspersoner som försöker bena ut, förstå och förklara de komplexa system som ligger bakom klimatförändringarna, de vi har och de vi kommer att få. Men för var en av dem finns minst tusen högljudda personer som inte är redo att förändra sin livsstil och som klamrar sig fast vid allt som kan ge dem stöd för att behålla den. Vissa är vältaliga, andra är mer hö-hö-Greta-meme osv. Jag gillar demokrati men tyvärr gör den oss bakbundna då politikerna inte kan låta bli att lyssna på den stora massan trots att större delen av dem inte kan mer om klimatet än vad de sett på väderprognosen på tv.


    Nej, för vi diskutersde om naturkatastrofer ökar eller inte.

    Att de faktiskt inte gör det i nån större grad trots tempersturökning visar ju att IPCC bara har fel. Igen.

    Men du är så hjärntvättad att du inte kan ta in fakta som motbevisar det du redan har bestämt dig för.

    Sitt lugnt i båten, käka en påse chips och chilla lite, solen går upp i morgon också.

    Ha en bra apokalyps!
  • Anonym (hot)
    Anonym (exet) skrev 2019-08-28 23:45:06 följande:

    Då har vi försvarat samma sak. Så varför hoppar du då på mig? Är du knäpp?


    Så att du kallar mig ovanligt korkad och undrar om jag är knäpp är alltså i din värld att jag hoppar på dig. Kränktheten har inga gränser då de egna påhoppen är grund för att känna sig själv påhoppad av andra *tomtemössa*
  • Anonym (B)

    Det är så korkat så klockorna stannar.

    Människan är planetens genom eonerna mest anpassningsbara varesle. Vår civilisation, som vi känner den, kommer inte att upphöra. Inte ens om vattnet stiger med två meter och temperaturen med över två grader.

    Och DET är bara gissade värsta-scenarion med väldigt liten sannolikhet.

    https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/928806-greta-thunbergs-skarpa-varning-kommer-leda-till-slutet


    "Runt 2030 kommer vi att vara i en position där vi förmodligen satt igång en oåterkallelig kedjereaktion bortom mänsklig kontroll, som med stor sannolikhet kommer att leda till slutet för vår civilisation som vi känner till den idag", sade Greta i sitt tal.

  • Bikersteffe
    Anonym (B) skrev 2019-08-29 00:41:07 följande:

    Det är så korkat så klockorna stannar.

    Människan är planetens genom eonerna mest anpassningsbara varesle. Vår civilisation, som vi känner den, kommer inte att upphöra. Inte ens om vattnet stiger med två meter och temperaturen med över två grader.

    Och DET är bara gissade värsta-scenarion med väldigt liten sannolikhet.

    nyheter24.se/nyheter/inrikes/928806-greta-thunbergs-skarpa-varning-kommer-leda-till-slutet

    "Runt 2030 kommer vi att vara i en position där vi förmodligen satt igång en oåterkallelig kedjereaktion bortom mänsklig kontroll, som med stor sannolikhet kommer att leda till slutet för vår civilisation som vi känner till den idag", sade Greta i sitt tal.


    Ja, det är för komiskt...

    "Greta säger bara att vi ska lyssna på forskarna, och ingenting annat..."

    Jo, tjena...
  • tintin i kongo

    Media står som fån. De fattar inte forskningsrapporterna, så de lyssnar på ett barn istället. Samma intellektuella nivå som en Aftonbladet-skribent.

Svar på tråden Klimatgreta för allmänheten