• Bikersteffe

    Klimatgreta för allmänheten

    Jag har en fundering på hur åsikterna är om klimatgreta i folks omgivning, dvs på jobbet, n

    Vänskapskrets mm.

    Enligt medierna så är ju alla helt frälsta, och offentliga personer uttrycker i regel sitt fulla stöd.

    Men där jag jobbar har jag ALDRIG hört något positivt ifrån någon, och inte i övriga sammanhang heller.

    Den rådande uppfattningen är att det här är en hysteri, det dras rätt mycket skämt av typen "se upp så inte Greta ser dig" osv.

    Dock inga direkta påhopp på henne som person, men hennes båttur till USA och liknande skrattar man mest åt som löjeväckande.

    Hur är det hos er, bland "vanligt folk" vars åsikter inte bedöms i media?

  • Svar på tråden Klimatgreta för allmänheten
  • Anonym (Media)

    Greta är ett perfekt exempel på vilken makt media har över människors liv och hur extremt lätt det faktiskt är att manipulera en stor del av befolkningen. En minoritet, runt 1/3-14. Bara låta den minoriteten synas/höras så de tror att de är i majoritet fast dom inte är det. Naturligtvis är alla andra de som är hjärntvättade/förnekare/korkade/obildade m.m. Man kan bara skaka på huvudet.

    Man förstår ju verkligen hur lätt Hitler kunde använde media för att komma till makten på 1930-talet när människor 2019 med all teknik och all historia som finns idag fortfarande köper allt i media rakt av utan tillstymmelse till kritiskt tänkande.

  • Pentra
    Iarwain skrev 2019-08-26 17:05:30 följande:
    Varför säger du att det är överbefolkningen som är problemet? Jordens resurser räcker gott och väl till för den befolkningsmängd vi har idag. Att vissa personer förbrukar mer än sin beskärda del är inte en överbefolkningsfråga.

    Om du inte ser problemet med att vi är ca 9 MILJARDER(!) människor på en planet som klarar av 529 MILJONER för att vara i balans, så spelar det nog ingen större roll vad jag tillägger i detta... :-/ ... Salome, Pentra
  • Tow2Mater
    Anonym (Positivt men tveeggat) skrev 2019-08-27 19:46:48 följande:

    Ang alla anlagda bränder i Amazonas:
    så vitt jag har förstått så är bränderna medvetet anlagda av lokalbefolkning som drar egen personlig nytta kortsiktigt av att bränna ned skogen?

    På vilket sätt kan dessa 20 miljoner Euro förmå lokala idioter att sluta tända eld på skogen?
    Ska dessa människor utbildas eller vad? Ska Greta eller någon annan liknande person bjudas in för att hålla föredrag för dessa individer?
    Hur många är dessa lokala människor? Är de mindre vetande analfabeter? Vilken intellektuell kapacitet har de, alltså om vi vill försöka utbilda dem eller hålla föredrag för dem, är det lönt överhuvudtaget?

    Vad är grundproblemet till att lokala individer väljer att tända på skogen? Hur löser man grundproblemet? Kan Greta bidra och ingå i en lösning?


    Fråga Greta, skulle faktist vilja höra hennes svar, utan att andra i bakgrunden har gett henne replikerna. Att fokus inte ska vara plastsugrörens vara eller icke vara och en flygresa över atlanten ibland är nog ganska klart.
  • Akidoki
    Bananböjaren skrev 2019-08-27 18:45:10 följande:
    Haha... Ägd!

    Jag lämnar resten därhän.
    Visst serru.
  • Akidoki
    var snäll mot katten skrev 2019-08-27 19:11:13 följande:
    Vänd på det. Vad är det du hyllar henne för? Att hon är ung kvinna? Shit
    var snäll mot katten skrev 2019-08-27 19:09:57 följande:
    Är det nåt fel att vara gubbstrutt eller?

    Uppenbarligen är det något fel.
  • Anonym (hot)
    var snäll mot katten skrev 2019-08-27 22:19:44 följande:
    Jag kan inte berätta här vilken forskning jag deltar i, men jag kan försäkra dig att den är betydelsfeull för Sverige.

    Det är väl inte bara Greta som säger att vi ska lyssna på de som har kunskap. Det är inget fel på henne. Det är fel på regeringen som pekar på duktiga Greta istället för att göra något åt utsläppen. Det är totalidiotiskt.
    Så är det bara de som deltar i och producerar material om grundforskning som får uttala sig?

    Så varför ska Greta kritiseras om det är fler än hon som säger att vi ska lyssna på de med kunskap om det är regeringen som inte gör någonting åt utsläppen? Det är idiotiskt om något att använda Greta som en slagpåse mot regering och riksdag
  • Anonym (Nja)
    var snäll mot katten skrev 2019-08-27 23:13:05 följande:

    Senast jag kollade hade vi yttrandefrihet vilket torde innebära att vem som helst får uttala sig om i stort sett vad som helst.

    Jag tycker inte Greta ska kritiseras. Däremot tycker jag vi borde lyssna på de med kunskap. Jag tycker även att regeringen borde lyssna på de med kunskap. Media borde sluta lyfta fram Greta som nationalidol. Hon har faktiskt inte åstadkommit ett dyft mer än flytta fokus från klimatfrågan till sin egen person.

    Folk är dumma i huvudet. Den här gången står Greta för något gott. Vackert så. Nästa gång lyfter media fram någon som står för ondska och då får denna samma genomslagskraft. Det är otäckt.


    Ja, Svenska folket har blivet som flock kalkoner, som springer planlöst efter vad PK-eliten för tillfället anser vara rätt och riktigt. Eller åtminståne en del av befolkningen, tyvärr är det dem som hörs och syns mest.

    Vanligt hederligt folk är oftast lite mer insiktsfulla och eftertänksamma, och går inte på varenda modenyck när det gäller politiska åsikter.
  • Anonym (hot)
    var snäll mot katten skrev 2019-08-27 23:13:05 följande:
    Senast jag kollade hade vi yttrandefrihet vilket torde innebära att vem som helst får uttala sig om i stort sett vad som helst.

    Jag tycker inte Greta ska kritiseras. Däremot tycker jag vi borde lyssna på de med kunskap. Jag tycker även att regeringen borde lyssna på de med kunskap. Media borde sluta lyfta fram Greta som nationalidol. Hon har faktiskt inte åstadkommit ett dyft mer än flytta fokus från klimatfrågan till sin egen person.

    Folk är dumma i huvudet. Den här gången står Greta för något gott. Vackert så. Nästa gång lyfter media fram någon som står för ondska och då får denna samma genomslagskraft. Det är otäckt.
    Då undrar jag varför du gnäller på att Greta inte vet någonting om klimat och koldioxid utan bara upprepar det andra sagt? 

    Yttrandefriheten gäller också Greta, trots att hon inte sysslar med grundforskning, hemlig eller inte, viktig eller inte.
  • Limajo
    Anonym (Nja) skrev 2019-08-27 23:33:23 följande:

    Ja, Svenska folket har blivet som flock kalkoner, som springer planlöst efter vad PK-eliten för tillfället anser vara rätt och riktigt. Eller åtminståne en del av befolkningen, tyvärr är det dem som hörs och syns mest.

    Vanligt hederligt folk är oftast lite mer insiktsfulla och eftertänksamma, och går inte på varenda modenyck när det gäller politiska åsikter.


    Fast det där är ju struntprat. Det är ju bland de du kallar insiktsfulla vanliga människor som missuppfattningar om Gretas budskap, inklusive hat och hot sprider sig. Som den vuxna ?vanliga? man som skickade mordhot till henne för han inte ville sluta flyga. Är man insatta i naturvetenskap och miljöforskning vet man att det ?enda? Greta säger är att lyssna på forskningen, t.ex. IPCC- rapporterna och det är ju självklart. Man förväntar sig inte att en 16-åring ska sitta inne med lösningarna på klimatkrisen vilket många ?vanliga? kritiserar och hånar henne för.

    Vanligt folk enligt i din definition är inte eftertänksamma, de är okunniga och okritiska inne i sina kunskapsbubblor, sådana som konstaterar att den här sommaren minsann inte var lika varm som förra så det där med global uppvärmning måste ju vara påhitt. Sedan finns det en mindre grupp som nog verkligen inbillar sig att lösningen på problemen ligger i att förbjuda plastsugrör och hata på thailandsresenärer men att de har fel gör inte att andra grupper per automatik har mer rätt.
  • Anonym (B)
    Limajo skrev 2019-08-28 06:39:54 följande:
    Är man insatta i naturvetenskap och miljöforskning vet man att det enda Greta säger är att lyssna på forskningen, t.ex. IPCC- rapporterna och det är ju självklart. Man förväntar sig inte att en 16-åring ska sitta inne med lösningarna på klimatkrisen vilket många vanliga kritiserar och hånar henne för.
    Greta gör en sak till. Hon ägnar sig åt det som på engelska kallas fearmongering och det är illa. särskilt om hon görs till något slags sanningsvittne.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

    Fearmongering or scaremongering is the spreading of frightening and exaggerated rumors of an impending danger or the habit or tactic of purposely and needlessly arousing public fear about an issue.

    Hon talar inte bara om att man ska lyssna på vetenskapen. Hon lägger även till undergångsscenarion som inte har någon verklig bäring i forskningen. Kanske tror hon på det själv. Hon får i alla fall en del folk att tro på det.
Svar på tråden Klimatgreta för allmänheten