• Lillajag2

Enskild egendom hos gifta par

Hej!

Vad tycker ni om följande? Min man är 8 år äldre än jag och vi träffades när jag var 20. Idag har vi varit tillsammans i 9år, är gifta och har ett barn.

Han har ärvt en del egendomar värda ca 1, 2 miljoner som enskild egendom.

Under året har han sålt delar av egendomarna för ca 150.000 kr, och dessa pengar är såklart hans enskilda egendom så länge han inte sätter in dem på ett av våra gemensamma konton, vilket han inte kommer att göra. Vår familj kommer alltså inte att ta del utav detta, utan skall vi köpa något större/renovera så kommer det att komma från 50%jag och 50%han, och då har han en stor pott att hämta från och större möjligheter att drömma om framtiden. Vad tycker ni om detta? Vet inte hur andra resonerar kring familj och ekonomi när det gäller sådant.

• Svar på tråden Enskild egendom hos gifta par
  • Anonym (T)
    Anonym (J) skrev 2019-08-28 10:41:22 följande:

Arv sätts ofta som default till enskild egendom. Det gör att arvtagaren för agera hur denne vill med arvet utan att det automatiskt blir giftorättsgods. Så det är inget konstigt. Din man kan alltid ändra sig under tidens gång.

Men, jag förstår inte riktigt vad hans arv har med att göra då ni sätter upp planer för inköp, resor m.m. Använder han sina arvspengar då och förutsätter att du ska lägga in lika mycket?

Jag förstår inte heller riktigt. Det är väl självklart att man betalar hälften av renoveringar?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (T) skrev 2019-08-28 12:27:06 följande:

Jag förstår inte heller riktigt. Det är väl självklart att man betalar hälften av renoveringar?

Precis.
  • Skogshuggaren

Jag har haft enskild egendom under hela mitt äktenskap (snart 20 år) till största delen bestående av en aktieportfölj som ger rätt stora summor i utdelning varje år. Min fru har också lite enskild egendom, men mycket mindre. Vi har alltid hållit isär detta från vår "vardagsekonomi", alltså det vi tjänar i lön, föräldrapeng, barnbidrag etc.

Vår vardagsekonomi har vi haft till största delen gemensam sedan vi fick barn och inkomsterna blev ojämnt fördelade p g a föräldraledigheter. Vi behåller lite egna pengar varje månad (lika mycket var), resten går in i gemensam kassa. Det gör att vi lever på samma ekonomisk nivå, oavsett vem som tjänar mest. Vad vi har råd med avgörs av vår vardagsekonomi.

Några gånger har jag skjutit till pengar från mitt kapital, t ex vid bostadsköp eller större renoveringar. Det har dock alltid varit på mitt initiativ, min fru har aldrig tryckt på om detta. Hon är införstådd med att det är mina egna pengar, och jag har aldrig krävt att hon ska ställa upp med lika mycket.

• Anonym (Dela)

Jag tycker inte att man lever så i ett äktenskap. Att typ en gammal släktgård eller liknande är enskild egendom är en annan sak. Men pengar sitter man väl inte och tjuvhåller på. Jag har med mig mycket pengar in i äktenskapet och det har inte funnits en tanke på att de inte ska användas till våra gemensamma kostnader.

• Anonym (J)
    Anonym (Dela) skrev 2019-08-29 08:28:25 följande:

Jag tycker inte att man lever så i ett äktenskap. Att typ en gammal släktgård eller liknande är enskild egendom är en annan sak. Men pengar sitter man väl inte och tjuvhåller på. Jag har med mig mycket pengar in i äktenskapet och det har inte funnits en tanke på att de inte ska användas till våra gemensamma kostnader.

Få situationer är den andra lik. Folk gifter sig vid olika åldrar och faser i livet, med eller utan gemensamma barn och särkullsbarn.
  • Anonym (T)
    Anonym (J) skrev 2019-08-29 09:01:00 följande:

Få situationer är den andra lik. Folk gifter sig vid olika åldrar och faser i livet, med eller utan gemensamma barn och särkullsbarn.

Precis så. TS skriver att mannen är äldre än henne, det är ju inget konstigt då att han fått arv från den äldre generationen medan hon inte har fått det, än.

Att man vill behålla till exempel ett arv som enskild egendom som hålls utanför den vanliga familjeekonomin ser inte jag som något konstigt. TS man kanske vill att detta arv ärvs som enskild egendom av hans barn till exempel, som en grundplåt till bostad kanske. Eller till något annat.

Att förvalta ett arv man fått efter till exempel föräldrar är i alla fall för mig (mina föräldrar är döda) en fråga om respekt. Mina föräldrar arbetade hårt ett helt liv och arvet efter dem ska förvaltas för att så småningom gå till mina barn. Det jag vill göra, med eller utan min respektive, tar jag min lön till.

Var och en gör naturligtvis som den själv vill men så resonerar jag.
  • Anonym (12345)
    Lillajag2 skrev 2019-08-28 03:04:36 följande:

När det gäller ekonomin har vi aldrig diskuterat ?spelreglerna?. Det antas från min mans sida att jag skall klara av min mans standard på inköp, resor, kostnader, trots att jag är yngre och inte fått med mig något av ekonomiskt värde, förutom min lön såklart.

Hur tar man upp sådant? Jag känner mig så svag /värdelös och icke bidragande i familjen att behöva säga stopp till inköp pga min egna ekonomiska sits ifall något skulle hända med vårt förhållande i framtiden.

Hur bor ni idag, hyresrätt, bostadsrätt, villa?
    Vem har betalat?
  • Åsa
    Lillajag2 skrev 2019-08-28 03:04:36 följande:

Det a

[quote=79860914][quote-nick]Lillajag2 skrev 2019-08-28 03:04:36 följande:[/quote-nick] Det antas från min mans sida att jag skall klara av min mans standard på inköp, resor, kostnader, trots att jag... inte fått med mig något av ekonomiskt värde, förutom min lön såklart.

Hur tar man upp sådant?

Du säger som det är.

- ska vi inte ta semester på Maldiverna i jul?

- funkar inte är jag rädd, det är över min semesterbudget.

-du, jag har sett över bilutgifterna. De ligger tvåtusen över vad jag egentligen kan lägga. Jag föreslår att vi byter till ...

Etc

Han är kanske tanklös som inte tänkt på detta (?) men en normalbegåvad schysst partner fattar om du påminner om hur dina inkomster ser ut och skulle inte medvetet pressa dig att överkonsumera. Han vet väl vem han bildat familj med? Vill han bjuda dig, fine, men då är det hans sak att föreslå och din att acceptera eller låta bli beroende på sammanhang. Sådant som boende är inte mkt att be för när ni nu valt separat ekonomi. Antingen får han anpassa sig till standard du har råd med, betala mer än du eller flytta isär.
  • FuckGoggleAskMe
    Lillajag2 skrev 2019-08-27 20:55:31 följande:
    Hej! Vad tycker ni om följande? Min man är 8 år äldre än jag och vi träffades när jag var 20. Idag har vi varit tillsammans i 9år, är gifta och har ett barn. Han har ärvt en del egendomar värda ca 1, 2 miljoner som enskild egendom. Under året har han sålt delar av egendomarna för ca 150.000 kr, och dessa pengar är såklart hans enskilda egendom så länge han inte sätter in dem på ett av våra gemensamma konton, vilket han inte kommer att göra. Vår familj kommer alltså inte att ta del utav detta, utan skall vi köpa något större/renovera så kommer det att komma från 50%jag och 50%han, och då har han en stor pott att hämta från och större möjligheter att drömma om framtiden. Vad tycker ni om detta? Vet inte hur andra resonerar kring familj och ekonomi när det gäller sådant.

Din familj kommer visst att ta del av detta, dvs ditt barn ärver detta en gång, även om inte du personligen får ta del av det.
  • Lillajag2

Idag bor vi i ett gemensamt hus som vi köpt tillsammans. Vi har båda endast ett barn, vilket är det vi har gemensamt. Jag blir nog ledsen för att jag känner att pengarna som kommer från min ekonomi förutsätts att räcka till min mans levene (som ärvt en hel del).lever jag på samma förutsättningar kommer jag aldrig att kunna spara pengar och på något vis komma ikapp. Dessutom blir jag ledsen när han föreslår resor och bilar och bara antar att jag har råd att stå för lika mycket som honom.

• Anonym (J)
    Lillajag2 skrev 2019-09-14 06:09:47 följande:

Idag bor vi i ett gemensamt hus som vi köpt tillsammans. Vi har båda endast ett barn, vilket är det vi har gemensamt. Jag blir nog ledsen för att jag känner att pengarna som kommer från min ekonomi förutsätts att räcka till min mans levene (som ärvt en hel del).lever jag på samma förutsättningar kommer jag aldrig att kunna spara pengar och på något vis komma ikapp. Dessutom blir jag ledsen när han föreslår resor och bilar och bara antar att jag har råd att stå för lika mycket som honom.

Men tala om för honom att du inte har råd! Varför stå där och bli ledsen, han fattar uppenbarligen inte.
  • Anonym (J)

Har ni ojämna inkomster också?

Svar på tråden Enskild egendom hos gifta par