Lämna partner pga otillfredställande sex?
Jag går och våndas nåt hemskt! Vi har varit ett par i 20 år och i början hade vi sjukt bra sex. Vi kunde nästan inte hålla oss i från varandra och hade sex så ofta vi kunde. Innan vi bodde ihop så hade vi en bit att åka, så vi sågs på helger och då kunde vi ha sex 10-12 ggr. När vi flyttat ihop så fortsatte det men inte lika desperat eftersom vi hade tillgång till varandra på ett annat sätt och visste att vi kunde ha sex när vi ville.
Jag (mannen) gillar mer än att bara penetrera. Jag älskar sug och slick, massage och smekningar. Och det var det mycket av från början. Och min fru visade mig nåt nytt som jag inte hade vari med om tidigare: fontänorgasmer! Hon fick många och häftiga orgasmer varje gång vi hade sex och jag kände mig som en sexgud.
Men med åren har det gått både ner och upp igen. Men nu är det väldigt låg nivå på det hela. Vi har sex sällan, hon tar aldrig initiativ och hon är inte längre så intresserad av att själv få orgasmer. Detta är väldigt frustrerande. Alltså, mest att hon inte längre verkar intresserad av att ha sex över huvud taget.
Vi har pratat mycket och gått i familjeterapi och alltid säger hon att hon visst vill ha sex men inte så mycket längre. En helt acceptabel inställning. Att hon inte längre är intresserad av sin egen njutning förklarar hon med att hon inte orkar och att det inte är så intressant längre.
Vi är snart 60 och när vi träffades hade vi båda snart flygfärdiga barn och vi skaffade inte några gemensamma barn. Så den ekvationen borde vara till vår fördel men vi hade sex galet många gånger när vi fortfarande hade barn i huset i jämförelse med hur det är nu.
Så har vi det som väl antagligen är orsaken: Klimakteriet. Hon har nu gått in i menopausen och det är ju så det kan bli, men hennes intresse vek för flera år sedan och vi har diskuterat detta betydligt tidigare. Men låt gå för det. Hon har hormonella orsaker till vikande intresse för sex.
Även om hon säger att hennes slemhinnor är lite känsligare nu så är det inte nån markant skillnad och fuktig blir hon så det räcker till. Jag har inga stora krav på att ha sex ofta. En gång/vecka skulle vara helt OK och 2-3 ggr/vecka vore strålande. Hon nekar mig i princip aldrig sex, men det blir ju bara nåt som jag gör. Hon är liksom inte deltagande och då känns det hela mer eller mindre meningslöst även för mig. In-ut-sprut-slut är ingenting för mig. Sex är något båda deltar i och vill ha ut något utav.
Tar inte jag initiativ till sex så blir det aldrig sex eftersom hon helt slutat att ta eget initiativ. För ett tag sedan lät jag helt bli att ta några initiativ och det gick nästan 4 månader innan jag inte klarade att hålla på mig längre. Men inte något alls från henne. Inget initiativ, inga frågor. Bara en sovande hustru bredvid mig.
Så här står jag då med en växande frustration som får det att kännas som om jag ska sprängas. Ska alltså mitt sexliv vara slut nu? För mig känns det som jag fortfarande står mitt i livet. Både hennes och mina släkter är fyllda av seglivade människor som levt till de blev mellan 90 och 100 och hade det mesta av kroppsliga och själsliga förmågor i behåll hela tiden. Det skulle ju kunna bli så att även jag en dag vaknar och inte längre tänker på sex. Det händer ju även män. Men jag skulle lika gärna kunna leva 25-30 år till och ha en bibehållen sexdrift.
Vi har diskuterat det, och hon skulle inte kunna tänka sig att jag får söka sex nån annan stans. Så då återstår ett val mellan två svåra alternativ:
1. Ge upp sexlivet och börja bowla (eller nåt).
2. Skilja mig och åtminstone kunna leva på hoppet om att träffa en ny kvinna som verkligen vill ha sex.
Men skulle jag verkligen kunna stå för att välja 2? "-Nu har min fru kommit i klimakteriet så därför dumpar jag henne för en yngre förmåga." Usch! Det skulle jag nog inte klara av. Och dessutom har vi så många gemensamma vänner och jag gillar hennes släktingar som vi umgås mycket med och mina släktingar tycker mycket om henne, inte minst mina barn som känt henne länge.
Ge upp sex? Nej, det klarar jag inte heller. Även om jag inte begär sex varje dag så plågar det mig så fruktansvärt och det går inte en dag utan att jag drabbas av en nästan fysisk smärta över tanken på att mitt sexliv kanske är slut.
Jag har gjort några försök att prata om det, men hon är väldigt undvikande. Att prata med henne är som det där skämtprogrammet för dator. Det står en fråga, t.ex. "Är du dum i huvudet?" och finns det två knappar att klicka på, en Nej och en Ja. Försöker man klicka på Nej så byter knapparna plats. Man kan alltså aldrig klicka på Nej. Ungefär så är det att prata med henne nu.
Jag antar att hon är rädd för diskussionen, att jag ska säga att jag vill lämna henne. Det skulle försvåra hennes situation väldigt. Pensionen närmar sig för oss båda och det är sånt vi i vår ålder måste förhålla oss till. Hon kommer att få mycket mindre pension än jag och ingen av oss har nåt övrigt pensionssparande. Dessutom vill både hon och jag bo i hus på landet och det kommer hon inte att klara av utan nån som hjälper henne. Så det blir en liten lägenhet i stan för henne. Det kommer att bli besvärligt för henne med hennes hundar. Jag kommer att kunna fortsätta att leva som jag vill. Detta påverkar naturligtvis mig när jag funderar över hur jag ska lösa min situation. Jag vill henne ju inget illa. Så det blir lite en fråga om min lycka eller hennes. (Jovisst, vad säger att inte hon hittar nån ny man? Men nåt säger mig att det inte är det som hon vill.)
Ja, jag hade väl ingen fråga utan ville väl bara skriva av mig min frustration.