• Anonym (Frustrerad och rådvill)

Lämna partner pga otillfredställande sex?

Jag går och våndas nåt hemskt! Vi har varit ett par i 20 år och i början hade vi sjukt bra sex. Vi kunde nästan inte hålla oss i från varandra och hade sex så ofta vi kunde. Innan vi bodde ihop så hade vi en bit att åka, så vi sågs på helger och då kunde vi ha sex 10-12 ggr. När vi flyttat ihop så fortsatte det men inte lika desperat eftersom vi hade tillgång till varandra på ett annat sätt och visste att vi kunde ha sex när vi ville.

Jag (mannen) gillar mer än att bara penetrera. Jag älskar sug och slick, massage och smekningar. Och det var det mycket av från början. Och min fru visade mig nåt nytt som jag inte hade vari med om tidigare: fontänorgasmer! Hon fick många och häftiga orgasmer varje gång vi hade sex och jag kände mig som en sexgud.

Men med åren har det gått både ner och upp igen. Men nu är det väldigt låg nivå på det hela. Vi har sex sällan, hon tar aldrig initiativ och hon är inte längre så intresserad av att själv få orgasmer. Detta är väldigt frustrerande. Alltså, mest att hon inte längre verkar intresserad av att ha sex över huvud taget.

Vi har pratat mycket och gått i familjeterapi och alltid säger hon att hon visst vill ha sex men inte så mycket längre. En helt acceptabel inställning. Att hon inte längre är intresserad av sin egen njutning förklarar hon med att hon inte orkar och att det inte är så intressant längre.

Vi är snart 60 och när vi träffades hade vi båda snart flygfärdiga barn och vi skaffade inte några gemensamma barn. Så den ekvationen borde vara till vår fördel men vi hade sex galet många gånger när vi fortfarande hade barn i huset i jämförelse med hur det är nu.

Så har vi det som väl antagligen är orsaken: Klimakteriet. Hon har nu gått in i menopausen och det är ju så det kan bli, men hennes intresse vek för flera år sedan och vi har diskuterat detta betydligt tidigare. Men låt gå för det. Hon har hormonella orsaker till vikande intresse för sex.

Även om hon säger att hennes slemhinnor är lite känsligare nu så är det inte nån markant skillnad och fuktig blir hon så det räcker till. Jag har inga stora krav på att ha sex ofta. En gång/vecka skulle vara helt OK och 2-3 ggr/vecka vore strålande. Hon nekar mig i princip aldrig sex, men det blir ju bara nåt som jag gör. Hon är liksom inte deltagande och då känns det hela mer eller mindre meningslöst även för mig. In-ut-sprut-slut är ingenting för mig. Sex är något båda deltar i och vill ha ut något utav.

Tar inte jag initiativ till sex så blir det aldrig sex eftersom hon helt slutat att ta eget initiativ. För ett tag sedan lät jag helt bli att ta några initiativ och det gick nästan 4 månader innan jag inte klarade att hålla på mig längre. Men inte något alls från henne. Inget initiativ, inga frågor. Bara en sovande hustru bredvid mig.

Så här står jag då med en växande frustration som får det att kännas som om jag ska sprängas. Ska alltså mitt sexliv vara slut nu? För mig känns det som jag fortfarande står mitt i livet. Både hennes och mina släkter är fyllda av seglivade människor som levt till de blev mellan 90 och 100 och hade det mesta av kroppsliga och själsliga förmågor i behåll hela tiden. Det skulle ju kunna bli så att även jag en dag vaknar och inte längre tänker på sex. Det händer ju även män. Men jag skulle lika gärna kunna leva 25-30 år till och ha en bibehållen sexdrift.

Vi har diskuterat det, och hon skulle inte kunna tänka sig att jag får söka sex nån annan stans. Så då återstår ett val mellan två svåra alternativ:
    1. Ge upp sexlivet och börja bowla (eller nåt).
    2. Skilja mig och åtminstone kunna leva på hoppet om att träffa en ny kvinna som verkligen vill ha sex.

Men skulle jag verkligen kunna stå för att välja 2? "-Nu har min fru kommit i klimakteriet så därför dumpar jag henne för en yngre förmåga." Usch! Det skulle jag nog inte klara av. Och dessutom har vi så många gemensamma vänner och jag gillar hennes släktingar som vi umgås mycket med och mina släktingar tycker mycket om henne, inte minst mina barn som känt henne länge.

Ge upp sex? Nej, det klarar jag inte heller. Även om jag inte begär sex varje dag så plågar det mig så fruktansvärt och det går inte en dag utan att jag drabbas av en nästan fysisk smärta över tanken på att mitt sexliv kanske är slut.

Jag har gjort några försök att prata om det, men hon är väldigt undvikande. Att prata med henne är som det där skämtprogrammet för dator. Det står en fråga, t.ex. "Är du dum i huvudet?" och finns det två knappar att klicka på, en Nej och en Ja. Försöker man klicka på Nej så byter knapparna plats. Man kan alltså aldrig klicka på Nej. Ungefär så är det att prata med henne nu.

Jag antar att hon är rädd för diskussionen, att jag ska säga att jag vill lämna henne. Det skulle försvåra hennes situation väldigt. Pensionen närmar sig för oss båda och det är sånt vi i vår ålder måste förhålla oss till. Hon kommer att få mycket mindre pension än jag och ingen av oss har nåt övrigt pensionssparande. Dessutom vill både hon och jag bo i hus på landet och det kommer hon inte att klara av utan nån som hjälper henne. Så det blir en liten lägenhet i stan för henne. Det kommer att bli besvärligt för henne med hennes hundar. Jag kommer att kunna fortsätta att leva som jag vill. Detta påverkar naturligtvis mig när jag funderar över hur jag ska lösa min situation. Jag vill henne ju inget illa. Så det blir lite en fråga om min lycka eller hennes. (Jovisst, vad säger att inte hon hittar nån ny man? Men nåt säger mig att det inte är det som hon vill.)

Ja, jag hade väl ingen fråga utan ville väl bara skriva av mig min frustration.

• Svar på tråden Lämna partner pga otillfredställande sex?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Vira) skrev 2019-09-24 05:36:30 följande:

En sak till.

Nä det är väldigt få män som skulle släppa sin fru att ha sex med någon annan. Här på familjeliv är det samma 10-tal personer som skriver om deras älskare vilket får ett helt forum att tro att det är normalt med polyamorösa relationer. Kanske är det ett generationsskifte men den största anledningen till att jag tror att du tror att fallet är så är troligtvis för att du själv håller på med sex utanför relationen. Spola bak tiden några år så var det sällan man föreslog öppna relationer. Dessutom så vill dessa männen vara med och titta när frun knullar nån annan. Det är för männens egna fantasier som de ger sin tillåtelse. Och för att kvinnan i regel hade sagt nej, jag är nöjd som det är och behöver inte ha sex för sexets skull.

Kvinnan är starkare idag. Vi kan säga ifrån, vi kan lämna, vi kan ställa krav.

Så, om en kvinna inte vill att mannen har sex med någon utanför förhållandet, så beror det på att hon är kvinna och inte kan förstå sex utan kärlekskänslor. Men om en man uttrycker exakt samma sak så beror det vad? Har svårt att följa din logik om jag ska vara ärlig.

Att jag tror vad? Jag har aldrig haft sex utanför relationen jag är i, vad det nu har med saken att göra..
  • Smörjsmurfen
    Anonym (Vira) skrev 2019-09-24 05:27:22 följande:

Du poängterar ju oxå samma sak som jag fast med andra ordval.

Har du nånsin hört att kvinnor kan ha sex med vem som helst? Eller en snabb slick på wc? Det har inte jag. Däremot att en man kan ha sex för att en ?fitta har inget ansikte?. Eller en snabb BJ på wc.

När det gäller kvinnor (ja jag själv tex) hade ONS i min ungdom utan att känna något för killen. Men det berodde enbart på alkohol och att jag ville ha närheten. Hoppades innerst inne att han skulle be om mitt nr oxå. Nu är detta 20år sedan. Min generation är kanske annorlunda än din. Vet inte hur gammal du är. Det jag skriver baseras på egen erfarenhet.

Jag hsr haft sex en kvinna som inte visste vem jag var, dvs hon såg mig inte ens under sexet. Just att inte veta vem som knullade henne tyckte hon var sjukt upphetsande.

Snabbisar på dass på krogar och liknande är inte direkt ovanligt nuförtiden, eller snabba sexträffar via datingsiddor för just sex och ingenting annat.

Du verkar ha en lite naiv och gammeldags syn på kvinnors sexualitet...

Ja, vad ska jag säga? Det är bar att konstatera att jag har dragit en nitlott i fråga om framtida sexliv.

Om jag inte skiljer mig. Och det tar verkligen emot.

Men varför ska jag anse mig ha rätt till ett sexliv? Det är trots allt ett lyxproblem. Som vit svensk man är jag ju redan så otroligt privilegierad att den detaljen är något som jag bara får tugga i mig. Jag har ett bra jobb, en fin familj och släkt, hus att bo i och inga stora skulder. Vad mer kan man begära? (OBS!, ej ironi!)

• jrockyracoon
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-24 13:16:14 följande:

Ja, vad ska jag säga? Det är bar att konstatera att jag har dragit en nitlott i fråga om framtida sexliv.

Men varför ska jag anse mig ha rätt till ett sexliv? Det är trots allt ett lyxproblem. Som vit svensk man är jag ju redan så otroligt privilegierad att den detaljen är något som jag bara får tugga i mig. Jag har ett bra jobb, en fin familj och släkt, hus att bo i och inga stora skulder. Vad mer kan man begära? (OBS!, ej ironi!)

Du behöver inte ge upp än! Det känns som jobbigast precis innan det vänder.

Självklart har du rätt att framföra dina önskemål om ett förändrat sexliv till en partner som har valt dig för att hon älskar dig. Självklart ska hon lyssna på dig och försöka jobba fram en lösning tillsammans med dig! Varför har du så svårt att ställa det kravet på henne?

Det är bra att ta råd utifrån och höra andras synpunkter. Det hedrar dig. Men det är bara i samtal med henne som konflikten kan lösas. Om du går för snabbt fram i tanken utan att ha dialogen med henne låter du inte henne vara med i din tankeprocess. Samtalet om att ge upp ska du inte ha med oss här. Det ska du ha med din fru.

Prata med henne om skilsmässa. Visa henne den här tråden. Fråga henne vad hon anser att du ska göra. Berätta om ditt starka behov och att du, trots att det känns svårt, antagligen kommer lämna henne för att hon inte vill kommunicera med dig om dina problem.

Låt inte processen gå vidare i ditt huvud utan att inkludera henne i den.
  • Gameofthrones
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-24 13:16:14 följande:

För mig är det väldigt viktigt med sex i förhållande. För dig är det också det. Mitt mål är när man hamnar i klimakteriet så förhoppningsvis blir det inte så hård smäll för mig och min make. Vet inte hur jag skulle överleva utan det lyxiga i livet.

Du har nämnt, bra vänner, släkt, osv. Man behöver inte förstöra det. Blir du otrogen så kanske du splittrar upp saker och ting.

Pratar du med henne och du sätter ner foten och berätta säg. ge mig lösning, vi löser det tillsammans. Ge mig alternativ. Du har gett henne alternativ.

Nu är det upp till henne verkligen.

Ha romantiska dagar med din fru försök få sex, kanske livar upp,

Gå in på ha en älskarinna?

Det finns en annan faktor också som påverkar hennes sexualitet. Vi har ju som sagt diskuterat detta mycket eftersom hennes lust till sex har växlat så mycket genom åren. Det mest framträdande var ju att vi hade så mycket mer inspirerat och varierat sex de första 3-4 åren och sen har det aldrig nått upp dit igen.

Faktum är att det sen föll till nästan ingenting och så har det varit variationer från den nivån upp till hyfsat bra några få gånger under åren. Vi hade en kris när jag i princip hade bestämt mig för att ta ut skilsmässa och när jag förde det på tal så var det som att vända på en hand och hon fick plötsligt tillbaka sin lust och vi hade under en period nästan lika mycket sex som i början och det var hon som tog initiativet och det var inte bara att vi hade sex ofta utan det var också mycket bättre, alltså hon var mycket mer aktiv. Så jag bestämde mig för att stanna och hoppades på att det skulle vara bättre i fortsättningen. Detta var för c:a 10 år sedan.

Men sen dalade även detta tillbaka till en lägre nivå som alltså nu blivit rena istiden efter klimakteriet. Jag tror inte att vi nånsin ska ha nåt sexliv att tala om igen. Då, tidigare, när vi gick i terapi, så sa hon att hon tidigare i sitt liv fungerat likadant och "gått ner i sexuell dvala". Det är som att hon inte har nåt intresse för sex när vardagen går i sina rutiner. Alltså inte för att det är dåligt i relationen utan även när hon mår bra. Det är så hon beskriver det själv. Min tolkning är att hon inte har nåt behov av sex om det inte "har nåt syfte" som att få ett förhållande till stånd eller skaffa barn eller för att avvärja en kris etc. Hon behöver nåt omvälvande, nåt positivt eller negativt, för att väcka det sexuella djuret inom sig.

Så nu, i kombination med hormonella förändringar i samband med klimakteriet, så har hennes sexualitet slutgiltigt dött, helt enkelt. Jag har väl vetat detta innerst inne men hoppet är det sista som överger människan och jag har väl inte velat se det. Nu har hon gått in rollen som mormor och hennes barnbarn är det som är det viktiga och som hon fokuserar på.

Och för att möta den sortens argument i förväg så: nej, hon har aldrig dragit det största lasset i vårt hem. Vi delar bra på sysslorna inomhus och jag gör i princip allt utomhus dessutom. Hon ägnar sig däremot åt sina hundar, som är hennes intresse, så en större andel av det gemensamma ligger definitivt på mig.

Och några har skrivit om att uppvakta henne på olika sätt för att få henne att känna sig mer uppskattad och på så sätt tända hennes begär. Det här är egentligen en ganska intressant sak. Vi är ju iofs alla olika och uppskattar olika saker, men varför ska kvinnor få blommor och vin för att de ska klara av att känna känslor för sina män? Om jag är omhändertagande genom praktiska handlingar som att serva, tvätta och byta däck på hennes bil, tar fullt ansvar i hushållsarbete osv., är inte det en minst lika bra sak att göra för att väcka en partners känslor?

Jag ser det här med uppvaktande som går enkelriktat från en man till en kvinna som uttryck för en förlegad kvinnosyn och inget som hör dagens samhälle till. Det är bådas ansvar att visa varandra uppskattning. Jag minns inte att hon nånsin har haft en tanke på att jag behöver nåt slags bevis på att hon uppskattar mig. Då skulle hon t.ex. ha kommit hem med en flaska whisky till mig, för det vet hon att jag skulle uppskatta, men det har aldrig hänt. Däremot har jag faktiskt köpt både blommor och presenter åt henne, på t.ex. vår bröllopsdag, något som hon aldrig har gjort.

Det verkar som att så mycket av det sociala spelet i en relation handlar om att mannen ska anstränga sig på olika symboliska sätt för att bevisa för kvinnan att han älskar, respekterar och uppskattar henne medan kvinnan aldrig har dessa förväntningar på sig. Det är en självklarhet att hon uppskattar mannen, eller åtminstone tolererar honom, bara genom det faktum att hon stannar i relationen.

• Anonym (förstår)
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-25 07:34:39 följande:

Och för att möta den sortens argument i förväg så: nej, hon har aldrig dragit det största lasset i vårt hem. Vi delar bra på sysslorna inomhus och jag gör i princip allt utomhus dessutom. Hon ägnar sig däremot åt sina hundar, som är hennes intresse, så en större andel av det gemensamma ligger definitivt på mig.

Och några har skrivit om att uppvakta henne på olika sätt för att få henne att känna sig mer uppskattad och på så sätt tända hennes begär. Det här är egentligen en ganska intressant sak. Vi är ju iofs alla olika och uppskattar olika saker, men varför ska kvinnor få blommor och vin för att de ska klara av att känna känslor för sina män? Om jag är omhändertagande genom praktiska handlingar som att serva, tvätta och byta däck på hennes bil, tar fullt ansvar i hushållsarbete osv., är inte det en minst lika bra sak att göra för att väcka en partners känslor?

Jag ser det här med uppvaktande som går enkelriktat från en man till en kvinna som uttryck för en förlegad kvinnosyn och inget som hör dagens samhälle till. Det är bådas ansvar att visa varandra uppskattning. Jag minns inte att hon nånsin har haft en tanke på att jag behöver nåt slags bevis på att hon uppskattar mig. Då skulle hon t.ex. ha kommit hem med en flaska whisky till mig, för det vet hon att jag skulle uppskatta, men det har aldrig hänt. Däremot har jag faktiskt köpt både blommor och presenter åt henne, på t.ex. vår bröllopsdag, något som hon aldrig har gjort.

Det verkar som att så mycket av det sociala spelet i en relation handlar om att mannen ska anstränga sig på olika symboliska sätt för att bevisa för kvinnan att han älskar, respekterar och uppskattar henne medan kvinnan aldrig har dessa förväntningar på sig. Det är en självklarhet att hon uppskattar mannen, eller åtminstone tolererar honom, bara genom det faktum att hon stannar i relationen.

Jag tycker att det är ett genomgående mönster i diskussioner om bristande sex i förhållanden att hela ansvaret läggs på den som vill ha sex, oavsett om det är en man eller kvinna, fastän det ofta är den som inte vill ha sex som stoppar huvudet i sanden och inte anstränger sig för att kommunicera och hitta en lösning. Jag håller inte med om att kvinnor inte har förväntningar på sig att anstränga sig, tvärtom antas det att det måste vara fel på kvinnan om hennes man inte vill ha sex eftersom det förutsätts att män alltid vill ha sex. Kvinnor brukar få höra att det måste bero på hennes utseende fast så oftast inte är fallet.
  • jrockyracoon
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-25 06:33:39 följande:

Det finns en annan faktor också som påverkar hennes sexualitet. Vi har ju som sagt diskuterat detta mycket eftersom hennes lust till sex har växlat så mycket genom åren. Det mest framträdande var ju att vi hade så mycket mer inspirerat och varierat sex de första 3-4 åren och sen har det aldrig nått upp dit igen.

Faktum är att det sen föll till nästan ingenting och så har det varit variationer från den nivån upp till hyfsat bra några få gånger under åren. Vi hade en kris när jag i princip hade bestämt mig för att ta ut skilsmässa och när jag förde det på tal så var det som att vända på en hand och hon fick plötsligt tillbaka sin lust och vi hade under en period nästan lika mycket sex som i början och det var hon som tog initiativet och det var inte bara att vi hade sex ofta utan det var också mycket bättre, alltså hon var mycket mer aktiv. Så jag bestämde mig för att stanna och hoppades på att det skulle vara bättre i fortsättningen. Detta var för c:a 10 år sedan.

Men sen dalade även detta tillbaka till en lägre nivå som alltså nu blivit rena istiden efter klimakteriet. Jag tror inte att vi nånsin ska ha nåt sexliv att tala om igen. Då, tidigare, när vi gick i terapi, så sa hon att hon tidigare i sitt liv fungerat likadant och "gått ner i sexuell dvala". Det är som att hon inte har nåt intresse för sex när vardagen går i sina rutiner. Alltså inte för att det är dåligt i relationen utan även när hon mår bra. Det är så hon beskriver det själv. Min tolkning är att hon inte har nåt behov av sex om det inte "har nåt syfte" som att få ett förhållande till stånd eller skaffa barn eller för att avvärja en kris etc. Hon behöver nåt omvälvande, nåt positivt eller negativt, för att väcka det sexuella djuret inom sig.

Så nu, i kombination med hormonella förändringar i samband med klimakteriet, så har hennes sexualitet slutgiltigt dött, helt enkelt. Jag har väl vetat detta innerst inne men hoppet är det sista som överger människan och jag har väl inte velat se det. Nu har hon gått in rollen som mormor och hennes barnbarn är det som är det viktiga och som hon fokuserar på.

Det är intressant att hon tände till sexuellt när du visade beslutsamhet och krävde skilsmässa. Det kan vara så att hon tar dig och er relation för given och känner att hon vet precis var hon har dig. Hon känner då inte passion i det trygga och välbekanta. Men när du visar tecken på att vilja utveckla dig, ha en riktning och tydligt sätta krav, då upptäcker hon att du är en individ med en egen vilja och du blir då intressant på ett annat sätt.

Kanske är din medgörlighet något som arbetar emot dig  när det gäller din sexuella attraktion inför din fru. Genom att säga ifrån, utveckla dig utifrån dina egna önskningar och behov, sätta tydliga krav och inte låta din kärlek vara något hon kan ta för givet - kan kanske passionen väckas igen.

Hon kanske inte upplever det särskilt sexigt med en man som kan tänka sig att vika sig för kvinnans vilja att inte ha sex och samtidigt inte sätter tydliga krav på förändring i relationen.

Jag tänker att alla har sina personligheter - och ibland kanske man måste jobba emot dem. Vissa män kanske har egenskapen att enbart tänka på sig själv och måste då rikta in sig på att visa mer empati och hjälpa till med hushållsarbete i vardagen. Andra män har egenskapen att vara för medgörliga och behöver då rikta in sig på att säga nej, tydligt hålla på sina rättigheter att få utveckla sina egna intressen, ta egen plats och att ställa krav på den andra.

För att passion ska uppstå krävs motstånd. Gränslöshet är inte sexigt.

Och en annan sak, varför inte testa att förändra ditt beteende - t.ex. när det gäller att ge blommor, choklad och uppvakta din fru på olika sätt. Om du är beredd att lämna henne så borde väl utebliven passion vara ett så stort problem att du är beredd att testa allt. Det är i mina ögon mycket lättare för dig att ändra ditt beteende, t.ex. att kräva mer saker av din fru, uppvakta henne mer, utveckla dig och på andra sätt visa beslutsamhet och vilja till förändring jämfört med att försöka få henne att förändra sig.

Du kanske skulle testa att bli särbo på prov ett tag. Det är ett bra alternativ till skilsmässa eftersom du då visar beslutsamhet, egen vilja att utvecklas i din egen riktning och visar för din fru att du menar allvar med att det sexuella är ett problem för dig. Samtidigt är den lösningen inte ett definitivt avsked som en skilsmässa är och du ger då din fru en chans att möta dig i dina krav på kommunikation om sex och att börja ta hänsyn till dina behov. Chansen finns att hon börjar känna passion till dig om det går upp för henne i och med att du flyttar ut att hon inte kan styra och ställa med dig efter eget tycke.

Är det så att jag har rätt i min tanke att hon tar dig för given, kommer det bli svårt att göra det efter att du har tagit ett sådant steg bort. Samtidigt kan det förstås också leda till att hon tycker det är skönt att du inte är där och känner sig fri. Då är det också en viktig upptäckt, för då kanske istället huvudproblemet är att hon inte älskar dig. Det är i så fall förstås viktig information för er båda.
  • Didididi

Hej, jag läste precis ditt inlägg och jag slås av ett par saker. För det första, jag får uppfattningen att du är en helt fantastisk man. Du verkar lyhörd och förnuftig, reflekterande och klok. Din kärlek för din fru lyser starkt igenom du är utöver allt detta välsignad med en ypperlig förmåga att uttrycka dig i skrift vilket gör att man får en sån stark känsla för det du beskriver. Jag ville börja med att skriva det.

Själv är jag 28 år gammal, en lillgammal själ som redan varit gift i fem år och grubblar mycket. Jag känner igen mig i det du skriver men åt andra hållet. Jag vill ge dig ett litet råd. Ta en period nu framöver då du endast tar i henne lätt, smeker henne på kinden, stryker bort håret från hennes ansikte, kramar henne kärleksfullt men framförallt kravlöst! Gör det ett tag och invänta henne. Den hormonella rubbningen är så pass stor när man kommer i klimakteriet att allt möjligt kan hända i en kvinnas fysik, för att inte tala om den psykiska delen. Låt henne ta denna tiden att anpassa sig till sin nya kropp, för jag kan endast föreställa mig hur tungt det måste vara. Ge henne den chansen, och för sedan en öppen och ärlig dialog med henne. Ni kanske kan testa något nytt ihop? Kanske kan ni ha sex utomhus där det inte är så rutinmässigt eller bekvämt? Det kanske skulle kunna tända en gnista?

Bjud ut henne på dejter, uppvakta och gör verkligen ditt yttersta med vetskapen om att hon HAR hormonella rubbningar just det. Kan det vara så att något annat gnager i henne? Fråga henne vad hon behöver. Jag får uppfattningen att du redan gör allt detta men jag vill ändå uppmana dig till att fortsätta med det. Det viktiga här är att inte skuldbelägga eller sätta press för jag vet av egen erfarenhet att det sätter griller i huvudet och gör det ännu jobbigare. Rör på er ihop, motionera och få upp flåset på andra sätt. Det gör även att endorfinerna kickar in och suget ökar.

En sista sak jag tänker och vill säga är att jag utifrån det jag läser om dig ändå vill gissa att du inte kommer göra något förhastat. Jag tror verkligen på att du är en fin man och jag tror att du oavsett vilken väg du hamnar på kommer nå lyckan igen. Alla förtjänar vi det ??

Stort lycka till!

• Gameofthrones
    Didididi skrev 2019-09-25 20:54:12 följande:

Hej, jag läste precis ditt inlägg och jag slås av ett par saker. För det första, jag får uppfattningen att du är en helt fantastisk man. Du verkar lyhörd och förnuftig, reflekterande och klok. Din kärlek för din fru lyser starkt igenom du är utöver allt detta välsignad med en ypperlig förmåga att uttrycka dig i skrift vilket gör att man får en sån stark känsla för det du beskriver. Jag ville börja med att skriva det.

Själv är jag 28 år gammal, en lillgammal själ som redan varit gift i fem år och grubblar mycket. Jag känner igen mig i det du skriver men åt andra hållet. Jag vill ge dig ett litet råd. Ta en period nu framöver då du endast tar i henne lätt, smeker henne på kinden, stryker bort håret från hennes ansikte, kramar henne kärleksfullt men framförallt kravlöst! Gör det ett tag och invänta henne. Den hormonella rubbningen är så pass stor när man kommer i klimakteriet att allt möjligt kan hända i en kvinnas fysik, för att inte tala om den psykiska delen. Låt henne ta denna tiden att anpassa sig till sin nya kropp, för jag kan endast föreställa mig hur tungt det måste vara. Ge henne den chansen, och för sedan en öppen och ärlig dialog med henne. Ni kanske kan testa något nytt ihop? Kanske kan ni ha sex utomhus där det inte är så rutinmässigt eller bekvämt? Det kanske skulle kunna tända en gnista?

Bjud ut henne på dejter, uppvakta och gör verkligen ditt yttersta med vetskapen om att hon HAR hormonella rubbningar just det. Kan det vara så att något annat gnager i henne? Fråga henne vad hon behöver. Jag får uppfattningen att du redan gör allt detta men jag vill ändå uppmana dig till att fortsätta med det. Det viktiga här är att inte skuldbelägga eller sätta press för jag vet av egen erfarenhet att det sätter griller i huvudet och gör det ännu jobbigare. Rör på er ihop, motionera och få upp flåset på andra sätt. Det gör även att endorfinerna kickar in och suget ökar.

En sista sak jag tänker och vill säga är att jag utifrån det jag läser om dig ändå vill gissa att du inte kommer göra något förhastat. Jag tror verkligen på att du är en fin man och jag tror att du oavsett vilken väg du hamnar på kommer nå lyckan igen. Alla förtjänar vi det ??

Stort lycka till!

Det där var vackert skrivet alltihop, jag håller med dig.
Svar på tråden Lämna partner pga otillfredställande sex?