• Anonymsju

Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här men blir så jävla stressad av det här.

Har jobbat på mitt arbete i 7 år, det är ett café, men man är själv på sitt pass hela tiden så man har rätt mycket arbetsuppgifter och ansvar på sitt pass.

Vi är två anställda alltså. Jag är aldrig sjuk, och "krånglar" aldrig med att vilja byta tider osv.

Har nu en tvååring hemma, som jag var tvungen att vabba idag för första gången sedan han började förskolan för ca 1 månad sedan. Han har 38,4 grader i temp efter vila. Tvekade på om jag ändå skulle lämna honom men läste att det ska man absolut inte.

Det jobbiga här är att vi har knappt någon som kan ta mitt pass. Vi hade två extrapersonal förut men den ena har hittat nytt heltidsjobb, den andra pluggar. Så det finns alltså ingen som kan ta mitt pass, alltså ställer man ju till det av att behöva vara hemma. Min chef är naiv och förlitar sig på extrapersonalen, men dom vill ju såklart hitta andra heltidsjobb. Ringde chefen nyss och sa att sonen har feber så jag behöver vara hemma med honom, han reagerade jättestressat och irriterande över att jag inte hörde av mig till min kollega, utan ringer honom direkt.

Men visst bör man vara hemma vid 38,4 grader i temp?

Min kollega hörde av sig och vill att jag ska komma in ikväll och byta av henne så fort min sambo kommit hem, för att jobba typ 2 timmar och stänga stället..

• Svar på tråden Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn
  • Anonymsju
    kjellström skrev 2019-09-26 08:10:57 följande:

Hej Ts

Tycker helt klart du ska vara hemma med barnet imorgon också. Du låter som en väldigt lojal person som alltid ställer upp och chefen tar för givet att du och din kollega fixar bemanningen. Det är INTE ert ansvar. Var hemma med ditt barn med gott samvete.

Tack, det ska jag vara!!

Men blev lite osäker på just för att det är fredag, att man lika med kan vara hemma då även fast han är på bättringsvägen. Om det blir mycket vabb framöver kanske man inte kan tänka så varje gång?
  • Anonymsju
    JodiBabe skrev 2019-09-26 08:22:12 följande:

Är ni inte anställda till något kollektivavtal?

Nej, håller inte med CitronTulo (som annars skrivit bra inlägg här!) att alla chefer är så. En bra chef tar ansvar över sin personal och ser till att det finns extralpersonal om det behövs. 

Släpp ansvarskänslan, varför ska du ha den, när inte ens chefen har den, TS?

Fundera på att söka nytt jobb. Man har rätt att vabba och arbetsgivaren ska planera för att det kan ske.

Chefen följer kollektivavtalet, det blev jag varse om i somras när jag var inne och ifrågasatte min län som var samma som extrapersonalen hade, fick till svar att han följer kollektivavtalen. Kollade upp våra avtal (som var svåra att hitta då det var massa hängavtal osv)

Men visade sig att jag fick för lite i lön enligt kollektivavtalet ändå.

Jag vet inte varför jag känner sånt ansvar, blir förbannad på mig själv, men jag vill ju veta att det löser dig på ett BRA sätt medans jag vabbar. Brukar försöka tänka att jag har ju verkligen inte lön för att det ansvaret då är de lättare att släppa det, men man vill ju vara en god anställd till sin arbetskamrat, som det ju drabbar att jag är borta..
  • Anonymsju
    Vickis77 skrev 2019-09-26 08:24:51 följande:

Byt arbetsplats är mitt tips.

Det är min plan. Jag vill plugga till förskolelärare nästa höst, men det är ju nästan 1 år kvar och får se om jag står ut här tills dess.
  • Ms H
    Anonymsju skrev 2019-09-26 09:19:59 följande:

Tack, det ska jag vara!!

Men blev lite osäker på just för att det är fredag, att man lika med kan vara hemma då även fast han är på bättringsvägen. Om det blir mycket vabb framöver kanske man inte kan tänka så varje gång?

Hur menar du att veckodagen skulle påverka om barnet är friskt eller sjukt?
  • Anonymsju
    Ms H skrev 2019-09-26 09:31:26 följande:

Hur menar du att veckodagen skulle påverka om barnet är friskt eller sjukt?

Menade att han känns mycket piggare idag, mest snorig och hostig, men det har han varit i en månad, som typ alla andra barn på förskolan. Men om jag ändå skulle ha honom hemma för att inte riskera att bli mer sjuk igen, och kändes mer onödigt att gå när det är fredag och snart helg, är han hemma imorgon får han ju en sammanhängande ledighet iom helgen, annars går han 1 dag och kanske riskerar att bli sjuk igen till helgen. Så tänkte jag.
  • JodiBabe
    Anonymsju skrev 2019-09-26 09:24:37 följande:
    Chefen följer kollektivavtalet, det blev jag varse om i somras när jag var inne och ifrågasatte min län som var samma som extrapersonalen hade, fick till svar att han följer kollektivavtalen. Kollade upp våra avtal (som var svåra att hitta då det var massa hängavtal osv)

Men visade sig att jag fick för lite i lön enligt kollektivavtalet ändå.

Jag vet inte varför jag känner sånt ansvar, blir förbannad på mig själv, men jag vill ju veta att det löser dig på ett BRA sätt medans jag vabbar. Brukar försöka tänka att jag har ju verkligen inte lön för att det ansvaret då är de lättare att släppa det, men man vill ju vara en god anställd till sin arbetskamrat, som det ju drabbar att jag är borta..
    Kolla upp vab respektive bemanning i kollektivavtalet!

Nej du gör ju inget fel. Det är ju inte FEL att känna ansvar och omsorg om sin arbetsplats. Det är rätt. Men detta ska synliggöras och berömmas av chefen, inte utnyttjas. Dvs, dina egenskaper är ju bra, du är lojal och vill göra ett bra jobb. Men du är lojal till en skithög. Så nu är det dags att sätta lite gränser, tycker jag!

Fundera på att söka nytt jobb kanske?
  • JodiBabe
    Anotherone skrev 2019-09-26 08:24:35 följande:
    Bara kort, det är inte de anställda som ska vara anslutna till ett kollektivavtal.
    Arbetsgivaren kan ha anslutit sig till ett kollektivavtal inom den aktuella verksamheten. 
    Det avtalet omfattar då alla medarbetare på arbetsplatsen oavsett om de själva sen är med i facket eller inte.
    Ja ok, må så vara, men du fattade nog vad jag menade Tungan ute
  • FamiljeLisa

Åh blir så arg på sådana här chefer som beter sig illa och olagligt! Du har all rätt att vara hemma med ditt sjuka barn och det är chefens ansvar att det finns personal. Bara släpp det. Barnen kommer alltid först och ett jobb är bara ett jobb. Hade jag varit du så hade jag även letar efter ett annat jobb.

• JodiBabe
    FamiljeLisa skrev 2019-09-27 08:05:28 följande:

Åh blir så arg på sådana här chefer som beter sig illa och olagligt! Du har all rätt att vara hemma med ditt sjuka barn och det är chefens ansvar att det finns personal. Bara släpp det. Barnen kommer alltid först och ett jobb är bara ett jobb. Hade jag varit du så hade jag även letar efter ett annat jobb.

• Sasu

ditt barns hälsa är viktigare än din arbetsplats. Det är din arbetsgivare som har ansvaret att anställa mer personal.

• Anotherone
    JodiBabe skrev 2019-09-27 08:02:14 följande:
    Ja ok, må så vara, men du fattade nog vad jag menade Tungan ute
    Ja JAG fattade. Men gemene man kanske inte alls vet hur "systemet" är uppbyggt. Du tog det på rätt sätt i alla fall, tack!
  • JodiBabe
    Anotherone skrev 2019-09-27 10:17:48 följande:
    Ja JAG fattade. Men gemene man kanske inte alls vet hur "systemet" är uppbyggt. Du tog det på rätt sätt i alla fall, tack!
  • Anonymsju

Tack för alla svar hörrni!

Jag blev hemma även idag, på jobbet fick en ny tjej jobba hela dagen ensam, hon har fått gå bredvid 1 dag innan. Tycker synd om henne för det är fullt fart på fredagar, att stå ny utan att hitta saker eller ha koll på saker känns inge vidare.

Min kollega som är ansvarig över stället var av någon anledning hemma idag, även fast hon inte tagit ledig så förmodligen sjukanmälde hon sig..

Hon svarade även mig med "vi får försöka lösa det....."

När jag skrev att jag behövde vara hemma med sonen.

Kan tillägga att hon klagar jämt, hon har så ont och är såå trött. Varje dag jag träffar henne på jobbet för att byta av henne får jag en skottkärra med hennes skit. Hon är så negativ och vill gärna berätta hur tufft hon har det och hur många bollar i luften hon har..

Jaa, ni märker ju. Då är hon öndå ansvarig över stället, alltsp har hon lön för att få stället att gå runt på bästa sätt.

• joffan

Jag förstår din känsla. Jag jobbar som lastbilschaufför och är inte superenkelt att få fram en annan lastbimschaufför med kort varsel. Förra fredagen var dottern sjuk och sambon jobbade. Så när jag skulle skjutsa till förskolan så märkte jag att ungen hade 38,7 i feber. Då var det 20 minuter kvar tills jag skulle börja jobba. Men hade turen att sambons pappa tog ungen den dagen.

Jag borde självklart ha vabbat istället. Men jag föreställde mig stressen dom som planerar skulle få om jag vabbade. Jag ringde in efter att vi fixat barnvakt. Dom var så tacksamma att jag löste det ändå denna gång.

Hade jag jobbat på lager som jag gjorde innan så skulle inte 1 vabb påverka arbetsplatsen speciellt mycket och skulle inte känna stress där då.

Vi får nog helt enkelt stå på oss och göra det som är rätt egentligen fast det känns så svårt när man vill vara den perfekta medarbetaren. Vi måste ju ändå tänka på våra!småttingar i första hand.

• Bärryhosch

Du kommer att vabba många gånger genom åren. Släpp det dåliga samvetet. Jobba bra när du jobbar, men när ditt barn är sjukt så är du hemma och ta hand om det utan en tanke på hur det går med jobbet för det är din usle chefs ansvar helt och hållet, inte ditt. Att du ens hade en tanke på att ditt barn skulle till förskolan när det hade 38,4 grader i feber visar faktiskt att du inte har så jättebra koll faktiskt. Utgå ifrån dig själv, skulle du gå och jobba med 38,4 i feber, om du hade ett jobb där du var igång precis hela dagen och tillsammans med massa andra människor i en stökig miljö. Nä, tror inte det. Gör inte det mot ditt barn. Ditt barn är tusen gånger viktigare än ditt jobb. Minst en hel feberfri dag innan barnet går tillbaka till förskolan är en bra regel.

Svar på tråden Finns inte utrymme på mitt jobb att vabba mitt barn