• hanna98

Sambo älskar inte mig

Hej!

Jag har ett dilemma. För ungefär ett år sedan flytta jag in med min sambo. Vi hade känt varandra i kanske 6 månader innan dess. Jag är 20 och han är 24.

För ett halvår sedan sa han att han inte älskade mig mer, vi gjorde nästan slut, men bestämde oss för att fortsätta. Han har fortfarande inte fått känslorna tillbaka och jag har försökt prata om det Men utan respons. Han har sagt hela tiden att det blir inte bättre av att älta det. Men för en vecka sedan drog han upp det på grund av jag varit avståndstagande och inte haft sexlust och sa det kändes som jag inte vill mer. Jag vill ju, men han älskar inte mig och förklarade hur det påverkar mig. Då tog han även upp saker han tyckte jag skulle bättre på, för han skulle få tillbaka känslorna.. och jag tänkte mest, "och det säger du nu.." nu när det gått ett halvår.

Vet inte vad jag ska ta mig till, jag tror jag älskar honom och vill vara med honom men tror också att jag inte vill. Någon som kan ge råd?

• Svar på tråden Sambo älskar inte mig
  • Anonym (aj)
    hanna98 skrev 2019-09-27 14:34:27 följande:

Han vill att jag ska tycka det är roligare att träffa hans vänner, att kunna släppa loss mer och dricka mer (jag dricker aldrig) kort sagt.

Jag dricker inte överhuvudtaget, har aldrig gjort, och jag tycker inte om att träffa min killes kompisar för jag tycker inte om dem. Även om jag inte sagt det sistnämda rakt ut till honom så förstår han nog att jag inte tycker det är kul. 

Han älskar mig ändå. Även om han en gång sagt att han tycker det vore roligt om vi kunde dricka tillsammans så bryr han sig inte. Han dricker inte i min närhet för han vet att jag tycker det är jobbigt.

Såna saker du beskriver är minimala pettitesser i ett förhållande och inte något som avgör huruvida man älskar någon eller inte. Man kan älska varandra men ändå störa sig på att sin partner är på ett visst sätt, tex. dålig på att hålla ordning hemma eller vad som helst.Din kille låter väldigt omogen och som jag sa tycker jag att du borde rädda ditt hjärta och lämna honom. 

Skickar kärlek och styrka din väg!
  • AnnaSthlm
    hanna98 skrev 2019-09-27 14:35:45 följande:

Jag har jätte svårt för det här med att lämna människor, även om jag vet det är bäst. Dels för jag är rädd för att såra honom, även om han sårar mig och för jag hoppas på att det ska bli bättre.. även om jag vet att det nog inte blir det

Antingen överger du honom eller så överger du dig själv. Vad väljer du? Se det som att du faktiskt vinner tillbaka dig själv. Kram!
  • Anonym (7)

varför bor du med någon som inte älskar dig och som tycker att du ska ändra personlighet?

• Anonym (pengar)

Man ska väl älska den man har som sambo annars är man väl inneboende eller en en vän med benefits.
    Varför bor han hos dig när han säger att han inte älskar dig? Det är inte normalt.
    Han utnyttjar dig.
    Det beror på pengar tror jag. Har han pengar? Är han arbetslös? Har han betalningsanmärkningar? Har han inte råd att bo någon annanstans själv? Eller kan han inte få tag i bostad?
    Annars hade han dragit tror jag.

• Anonym (pengar)

Lägg ner den där snubben nu. Du ska väl ha någon som säger att han älskar dig. Inte det du beskriver. Verkar ju helt tokigt! Skaffa någon som är bra mot dig!

• jrockyracoon
    hanna98 skrev 2019-09-27 12:21:20 följande:

Hej!

Jag har ett dilemma. För ungefär ett år sedan flytta jag in med min sambo. Vi hade känt varandra i kanske 6 månader innan dess. Jag är 20 och han är 24.

För ett halvår sedan sa han att han inte älskade mig mer, vi gjorde nästan slut, men bestämde oss för att fortsätta. Han har fortfarande inte fått känslorna tillbaka och jag har försökt prata om det Men utan respons. Han har sagt hela tiden att det blir inte bättre av att älta det. Men för en vecka sedan drog han upp det på grund av jag varit avståndstagande och inte haft sexlust och sa det kändes som jag inte vill mer. Jag vill ju, men han älskar inte mig och förklarade hur det påverkar mig. Då tog han även upp saker han tyckte jag skulle bättre på, för han skulle få tillbaka känslorna.. och jag tänkte mest, "och det säger du nu.." nu när det gått ett halvår.

Vet inte vad jag ska ta mig till, jag tror jag älskar honom och vill vara med honom men tror också att jag inte vill. Någon som kan ge råd?

Följande är allvarliga problem i er relation:

1. Ni kan inte kommunicera om viktiga saker. Din kille vill inte "älta" efter att han har sårat dig genom att säga att han inte älskar dig.

2. Din kille uppmuntrar dig till att dricka mer och att gilla hans vänner. Det tyder på att han saknar respekt för dig och dina åsikter. Dessutom, att föra in mer alkohol i en relation har aldrig löst något problem.

3. Det verkar som din kille använder sin brist på kärlek till dig som en slags utpressning för att du ska göra saker som han vill. Det är inte ett okej beteende, och det är väldigt barnsligt. Det ligger på en 5-årings nivå. Ingen människa i världen återfår sina kärlekskänslor till en person för att denne dricker mer och gillar ens kompisar mer. Känslor fungerar inte på det sättet.

4. Du vill inte såra din pojkvän genom att göra slut. Du är 20 år och vuxen nu. Det betyder att du behöver kunna ta svåra beslut ibland. Om du kommer fram till att det är rätt beslut så ska du ta det, oavsett hur svårt det känns och andra konsekvenser av det.

Ok, så vad ska du göra. Jag kan tänka mig två scenarior:

1. Göra slut. Din kille uppvisar försök att kontrollera ditt drickande och dina åsikter. Det är psykopatvarning på den. Att göra slut är en vettig konsekvens av hans beteende. Dessutom så hade ju hans kärlek tagit slut. Då spelar det ju ingen roll hur mycket du älskar honom. Du vill väl inte vara med en person som inte älskar dig?

2. Ge honom en chans till, men under absoluta villkor. Då menar jag att du berättar att du inte kan leva med en person som inte älskar dig. Du fortsätter med att säga att ditt förslag är att ni fortsätter i tre månader till och om hans känslor inte har kommit tillbaka under den tiden är det slut mellan er. Du upplyser honom också om att han inte kan ha krav på dig att du ska börja dricka eller bli bättre kompis med hans vänner. Gör klart för honom att han har ingen som helst rätt att begära det av dig. Säg att du inte vill leva med en person som kontrollerar dig och försöker bestämma dina åsikter och dina handlingar. Du får gärna vara arg när du säger detta, eller åtminstone väldigt bestämd.

Jag tänker också att du behöver bli mer försiktig på vad du går med på, och vad blind kärlek kan leda till. Läs trådar här på FL av kvinnor som blivit ihop med en narcissistisk man som ett varnande exempel på vad som kan hända, och notera hur kontrollen av kvinnan stadigt ökar och växer i takt med att tiden går. Känslomässig utpressning är också vanligt i dessa relationer.

Att inte kunna göra slut p.g.a. omsorg om den andre och att ha en man som säger att han kommer älska en mer om man börjar dricka och tycka om hans kompisar är varningstecken i detta sammanhang. Nu vet jag inte alls om din man är narcissist, men av ditt sätt att resonera verkar du vara i riskzonen att fastna i en sån mans nät.

• jrockyracoon
    LoveRain skrev 2019-09-27 14:51:13 följande:
    Det är omöjligt att gå genom livet utan att såra någon. Han blir säkert ledsen när du gör slut men det är risken man tar när man går in i en relation!

Slösa inte din tid på att hoppas att det blir bättre! Den enda som kan göra ditt liv bättre i det här fallet är du.

I en bra relation ska du kunna vara den du är utan att känna ständig förväntan på att du ska byta personlighet.

Jag tror du redan vet att du borde lämna honom. Du kommer att klara det, jag tror på dig!
    Varför gör du så himla bra inlägg i alla trådar?
  • LoveRain
    jrockyracoon skrev 2019-09-27 23:06:35 följande:

Varför gör du så himla bra inlägg i alla trådar?

Hoppas på att du inte är sarkastisk :) Är föräldraledig och har tydligen inget bättre för mig
  • jrockyracoon
    LoveRain skrev 2019-09-27 23:07:47 följande:
    Hoppas på att du inte är sarkastisk :) Är föräldraledig och har tydligen inget bättre för mig
    Nej, jag bara har lagt märke till hur dina svar alltid är empatiska, kloka och med en omsorg och vilja att hjälpa.

Du behöver inte skämmas för att du gör stora insatser för människor du inte känner. Tvärtom!
  • Anonym (Nina)

Jag har varit med om samma sak..

När jag var i 20-årsåldern var jag tillsammans med en kille, vi flyttade väldigt snabbt ihop. Jag var såå kär, och enligt min uppfattning var han lika kär.

De första månaderna minns jag var ett lyckorus. I en bubbla av kärlek helt enkelt.

Efter ett halvår hade vi ett bråk (han hade inte kommit hem på kvällen, och hans mobil var avstängd, om jag inte minns fel) , han konstaterade att jag är mer kär i honom än han i mig.

Sedan blev det så att jag märkte mer och mer att han faktiskt inte älskar mig.

Han gjorde slut, men sen blev vi "typ" tillsammans igen, men han gjorde klart att han inte älskade mig eller var kär i mig.

Han tyckte vi kunde bo tillsammans ändå.

Jag älskade ju honom, men det enda som hände var att jag och min självkänsla krympte mer och mer...

Detta var länge sedan, nästan 20 år har gått.

Jag kan som äldre tjej, med en del erfarenhet, råda dig till att släppa honom, helt och hållet!

För DIN skull. Älskar han dig så kommer han tillbaka.

Annars finns det många andra killar, även om det inte känns så...

• LoveRain
    jrockyracoon skrev 2019-09-27 23:19:06 följande:

Nej, jag bara har lagt märke till hur dina svar alltid är empatiska, kloka och med en omsorg och vilja att hjälpa.

Du behöver inte skämmas för att du gör stora insatser för människor du inte känner. Tvärtom!

Tack, det var fint skrivet! :)
  • Anonym (Been there)
    hanna98 skrev 2019-09-27 14:34:27 följande:

Han vill att jag ska tycka det är roligare att träffa hans vänner, att kunna släppa loss mer och dricka mer (jag dricker aldrig) kort sagt.

Det här är inte egenskaper som bär en relation, de byggs på andra saker än hur hårt man festar. Detta är liksom inte villkor för kärlek. Om han inte värderar dina goda sidor högre än så där så är han inte rätt för dig.

Dessutom är det ju svårt att styra vad andra tycker, eller hur? Du kommer inte tycka att hans kompisar är roligare bara för att han vill det, och att gå omkring och låtsas skadar bara er relation. Jag tycker du sammanfattar det bra själv: Din sambo älskar dig inte.

Dessutom tycker jag inte att det är du som sårar honom, tvärtom. Han sårar dig genom att nedvärdera dina goda sidor såpass mycket. Lämna honom och Hitt någon som uppskattar dig.

Jag har gjort det själv, när jag var typ lika gammal som dig. Min dåvarande ägnade ett år åt att föreslå att vi skulle ta en paus, men kom aldrig till skott. Jag grät mycket men stannade eftersom det var tryggare att vara olycklig än att lämna. Men, tja, till slut åkte jag utomlands och pluggade och då fick jag äntligen såpass distans att jag kunde se att det aldrig skulle funka.
Svar på tråden Sambo älskar inte mig