hanna98 skrev 2019-09-27 12:21:20 följande:
Hej!
Jag har ett dilemma. För ungefär ett år sedan flytta jag in med min sambo. Vi hade känt varandra i kanske 6 månader innan dess. Jag är 20 och han är 24.
För ett halvår sedan sa han att han inte älskade mig mer, vi gjorde nästan slut, men bestämde oss för att fortsätta. Han har fortfarande inte fått känslorna tillbaka och jag har försökt prata om det Men utan respons. Han har sagt hela tiden att det blir inte bättre av att älta det. Men för en vecka sedan drog han upp det på grund av jag varit avståndstagande och inte haft sexlust och sa det kändes som jag inte vill mer. Jag vill ju, men han älskar inte mig och förklarade hur det påverkar mig. Då tog han även upp saker han tyckte jag skulle bättre på, för han skulle få tillbaka känslorna.. och jag tänkte mest, "och det säger du nu.." nu när det gått ett halvår.
Vet inte vad jag ska ta mig till, jag tror jag älskar honom och vill vara med honom men tror också att jag inte vill. Någon som kan ge råd?
Följande är allvarliga problem i er relation:
1. Ni kan inte kommunicera om viktiga saker. Din kille vill inte "älta" efter att han har sårat dig genom att säga att han inte älskar dig.
2. Din kille uppmuntrar dig till att dricka mer och att gilla hans vänner. Det tyder på att han saknar respekt för dig och dina åsikter. Dessutom, att föra in mer alkohol i en relation har aldrig löst något problem.
3. Det verkar som din kille använder sin brist på kärlek till dig som en slags utpressning för att du ska göra saker som han vill. Det är inte ett okej beteende, och det är väldigt barnsligt. Det ligger på en 5-årings nivå. Ingen människa i världen återfår sina kärlekskänslor till en person för att denne dricker mer och gillar ens kompisar mer. Känslor fungerar inte på det sättet.
4. Du vill inte såra din pojkvän genom att göra slut. Du är 20 år och vuxen nu. Det betyder att du behöver kunna ta svåra beslut ibland. Om du kommer fram till att det är rätt beslut så ska du ta det, oavsett hur svårt det känns och andra konsekvenser av det.
Ok, så vad ska du göra. Jag kan tänka mig två scenarior:
1. Göra slut. Din kille uppvisar försök att kontrollera ditt drickande och dina åsikter. Det är psykopatvarning på den. Att göra slut är en vettig konsekvens av hans beteende. Dessutom så hade ju hans kärlek tagit slut. Då spelar det ju ingen roll hur mycket du älskar honom. Du vill väl inte vara med en person som inte älskar dig?
2. Ge honom en chans till, men under absoluta villkor. Då menar jag att du berättar att du inte kan leva med en person som inte älskar dig. Du fortsätter med att säga att ditt förslag är att ni fortsätter i tre månader till och om hans känslor inte har kommit tillbaka under den tiden är det slut mellan er. Du upplyser honom också om att han inte kan ha krav på dig att du ska börja dricka eller bli bättre kompis med hans vänner. Gör klart för honom att han har ingen som helst rätt att begära det av dig. Säg att du inte vill leva med en person som kontrollerar dig och försöker bestämma dina åsikter och dina handlingar. Du får gärna vara arg när du säger detta, eller åtminstone väldigt bestämd.
Jag tänker också att du behöver bli mer försiktig på vad du går med på, och vad blind kärlek kan leda till. Läs trådar här på FL av kvinnor som blivit ihop med en narcissistisk man som ett varnande exempel på vad som kan hända, och notera hur kontrollen av kvinnan stadigt ökar och växer i takt med att tiden går. Känslomässig utpressning är också vanligt i dessa relationer.
Att inte kunna göra slut p.g.a. omsorg om den andre och att ha en man som säger att han kommer älska en mer om man börjar dricka och tycka om hans kompisar är varningstecken i detta sammanhang. Nu vet jag inte alls om din man är narcissist, men av ditt sätt att resonera verkar du vara i riskzonen att fastna i en sån mans nät.