• Undrande29

Soc hotar med familjerätten

Lång historia kort..

Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

Vad menas med det?

Vad är anledningen till att använda familjerätten?

Vad kan familjerätten göra?

• Svar på tråden Soc hotar med familjerätten
  • Anonym (soctant)

Jag som själv jobbar som socialsekreterare för barn och unga har inte träffat en enda förälder som varit "normal" och vägrat medverka i en förhandsbedömning eller utredning.

De föräldrar som är mån om sina barn och intresserade av stöd och hjälp (om det finns behov av det) medverkar u förhandsbedömning och utredning. Det finns ju orosanmälningar som endast gäller barnets beteende t ex misstänkt bruk av narkotika. De föräldrar som är mest motstridiga har oftast de barnen som är mest nere i träsket, tyvärr. Förnekande föräldrar med mentaliteten "Mitt barn skulle aldrig!" och i slutändan är det barnet som far illa av det.

Är det en anmälan kring bristande föräldraskap så vill föräldrarna medverka för att motbevisa detta. Handlar det om barns drogmissbruk, utåtagerande, höga skolfrånvaro eller lössläppta beteende medverkar de för att de självklart vill att barnet ska få rätt hjälp och stöd. Vill de inte medverka är det (i alla fall jag varit med om) för att att de har något att dölja. De har inte rent mjöl i påsen helt enkelt. De kanske dricker lite för mycket alkohol, de kanske lämnar barnen ensamma vid alldeles för låg ålder, behandlar barnen felaktigt, har någon psykisk ohälsa som gör att det är misär hemma etc.

Utifrån TS fall är det svårt att säga varken A eller O då man inte vet vad oron gäller. Min känsla är i alla fall att det handlar om brister i hennes föräldraskap. Det är ju ofta väldigt känsligt! TS är förmodligen en förälder med MASSOR av kvalitéer som älskar sina barn villkorslöst. MEN det ligger en hund begraven där. Något gör att TS inte vill medverka och känner sig kränkt. Kanske det faktum att hen vet att hen har brister i sitt föräldraskap. Brister som hen inte vill att soc ska känna till. TS kanske är rädd för att barnen ska bli omhändertagna. Risken för omhändertagande är dock betydligt större om man vägrar medverka än om man faktiskt visar att man vill ha hjälp och stöd och inser att man har brister.

Det bästa TS kan göra är att medverka i utredningen. Lägga alla kort på borden, negativa som positiva. Be om hjälp om det behövs och förklara anmälan om det inte finns skäl för oro.

• Anonym (soctant)

Det de kan mena med familjerätten är att det kanske är det bästa för er?

Anmälan kanske handlar om konflikter mellan er föräldrar som gör att barnen hamnar i kläm. Tjafs om vart barnen ska vara? Barnen vägras lämnas från den ena till den andra föräldern?

Majoriteten av alla orosanmälningar till soc handlar om våld och det näst vanligaste är familjerättsliga frågor. En förälder i missbruk som vill ha umgänge. En förälder som vägrar släppa barnen till den andra pga personliga känslor t ex att den andra föräldern varit otrogen eller liknande under relationen. Eller att föräldern inte anser att den andra är en lika bra förälder som den själv. Det är konflikter om vem som ska stå för vilka kostnader. Om vem som ska skjutsa och hämta barnen. Det är skit snack mellan föräldrarna och skit snack om den andra föräldern till barnen. Barnen använda som pjäser i ett maktspel mellan föräldrarna där barnen pressas från båda håll att inte vilja vara hos den andra osv. Det leder till oro och det leder i slutändan till t ex familjerätt och dom i tingsrätt t ex.

Det finns även barn som blivit placerade i familjehem med anledning av föräldrarnas infekterade reaktion. Där barn utvecklat utåtagerande beteenden, blivit apatiska och till och med börjar utveckla dissociativ identitetsstörning (dvs utveckla flera personligheter) pga föräldrarnas tjafs och maktspel mellan varandra där barnet hamnar i kläm.

• EnAnonumius
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 10:20:55 följande:
    Bra att du skrev den sista meningen. Nu är du iallafall helt avfärdad som socialsekreterare.

Varför kallar du dig för "soc"???
    Du man kan skriva saklig information i ett inlägg och avsluta i ett EGET stycke med att lägga med en PERSONLIG åsikt.

Åter igen.. Nej jag säger INTE att "Anonym(Soc)" skulle vara den hen utger sig för att vara.
    Det jag säger är att detta är ett diskussionsforum,inte ett socialkontor, och det är fullt tillåtet att lägga med personliga åsikter, i ett eget stycke, i samband om man vill delge information. 
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 12:17:13 följande:
    Själva sakinnehållet? Inget.
    Det är detaljerna jag har nämnt som gör det så uppenbart.
    Plus, som även en annan person nämnt, att "Soc" skriver för dåligt för att vara akademiker.

Och jag "tjafsar" inte. Jag diskuterar, precis som alla andra. Vilket är min fulla rätt.
    Men herregud.. "Skriver för dåligt för att vara en akademiker".

Här är en NYHET för dig.. "Anonym(Soc) sitter inte på socialkontoret och skriver journalanteckningar, hen sitter på ett diskussionsforum och skriver. Även en akademiker utbildad kan skriva på ett mer "ledigt sätt" på ett diskussionsforum.

Nej jag säger INTE att "Anonym(Soc)" skulle var den hen utger sig för att vara. Det jag säger är att man aldrig kan använda sättet en person skriver på när denne skriver på ett diskussionsforum som ledtråd.

Apropå "i sin fulla rätt".
    Det är även i sin fulla rätt att ha otur när man försöker motbevisa någon som utger sig för att ha ett visst yrke. Flört

Även akademiker har sin fulla rätt att skriva på ett mer ledigt sätt på ett diskussionsforum och lägga sina personliga åsikter, så länge det syns tydligt att det är en personlig åsikt, då som som Anonym(Soc) gjorde med att lägga det i ett eget stycke och förstärkte det med "enligt mig".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 11:49:44 följande:
    Jojo, vi säger väl det. (Även om allt jag skrivit stämmer till punkt och prickar.)
    Och jag är inte den första i tråden som faktiskt förstår att du bara är en självutnämnd amatör-soctant.

Och du, om du verkligen vore soctant så hade du vetat att det heter "föräldraomsorg" inte "föräldraromsorg".

Sen har jag inget mer att säga dig. Dina sagor får du berätta för någon annan.
    Gud, vad löjligt! Det skulle kunna hända mig också, som lärare. Folk blandar ihop det ännu lättare än vad de gör med "dator" och "data". 
  • AndreaBD
    Anonym (soctant) skrev 2019-09-30 02:12:01 följande:

Jag som själv jobbar som socialsekreterare för barn och unga har inte träffat en enda förälder som varit "normal" och vägrat medverka i en förhandsbedömning eller utredning.

De föräldrar som är mån om sina barn och intresserade av stöd och hjälp (om det finns behov av det) medverkar u förhandsbedömning och utredning. Det finns ju orosanmälningar som endast gäller barnets beteende t ex misstänkt bruk av narkotika. De föräldrar som är mest motstridiga har oftast de barnen som är mest nere i träsket, tyvärr. Förnekande föräldrar med mentaliteten "Mitt barn skulle aldrig!" och i slutändan är det barnet som far illa av det.

Är det en anmälan kring bristande föräldraskap så vill föräldrarna medverka för att motbevisa detta. Handlar det om barns drogmissbruk, utåtagerande, höga skolfrånvaro eller lössläppta beteende medverkar de för att de självklart vill att barnet ska få rätt hjälp och stöd. Vill de inte medverka är det (i alla fall jag varit med om) för att att de har något att dölja. De har inte rent mjöl i påsen helt enkelt. De kanske dricker lite för mycket alkohol, de kanske lämnar barnen ensamma vid alldeles för låg ålder, behandlar barnen felaktigt, har någon psykisk ohälsa som gör att det är misär hemma etc.

Utifrån TS fall är det svårt att säga varken A eller O då man inte vet vad oron gäller. Min känsla är i alla fall att det handlar om brister i hennes föräldraskap. Det är ju ofta väldigt känsligt! TS är förmodligen en förälder med MASSOR av kvalitéer som älskar sina barn villkorslöst. MEN det ligger en hund begraven där. Något gör att TS inte vill medverka och känner sig kränkt. Kanske det faktum att hen vet att hen har brister i sitt föräldraskap. Brister som hen inte vill att soc ska känna till. TS kanske är rädd för att barnen ska bli omhändertagna. Risken för omhändertagande är dock betydligt större om man vägrar medverka än om man faktiskt visar att man vill ha hjälp och stöd och inser att man har brister.

Det bästa TS kan göra är att medverka i utredningen. Lägga alla kort på borden, negativa som positiva. Be om hjälp om det behövs och förklara anmälan om det inte finns skäl för oro.

Självklart. Har man inget att dölja och vill sitt barn väl, så har man inga problem med det. Jag har själv en gång blivit anmält av mitt ex, soc. höll sedan inte med honom, men jag klandrar varken honom eller dem, vi hade en svår situation med sonen (ADHD +) , och jag tyckte det var väl ganska bra att någon mer kollar läget. Man kanske kan få någon mer idé vad man kan göra. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 11:49:44 följande:
    Jojo, vi säger väl det. (Även om allt jag skrivit stämmer till punkt och prickar.)
    Och jag är inte den första i tråden som faktiskt förstår att du bara är en självutnämnd amatör-soctant.

Och du, om du verkligen vore soctant så hade du vetat att det heter "föräldraomsorg" inte "föräldraromsorg".

Sen har jag inget mer att säga dig. Dina sagor får du berätta för någon annan.
    Oj då, vad du klandrar på en liten felstavning.

Apropå fel..
    Det heter "socialsekreterare" och inte "soctant".

Jag skiter i vilka eventuella bortförklaringar du vill använda dig av för att skriva "soctant" i stället för "socialsekreterare". Skall du anmärka på någons ord, så skall du se till att du själv använder dig av korrekt språkbruk.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Erfaren)
    EnAnonumius skrev 2019-09-30 09:36:36 följande:
    Oj då, vad du klandrar på en liten felstavning.

Apropå fel..
    Det heter "socialsekreterare" och inte "soctant".

Jag skiter i vilka eventuella bortförklaringar du vill använda dig av för att skriva "soctant" i stället för "socialsekreterare". Skall du anmärka på någons ord, så skall du se till att du själv använder dig av korrekt språkbruk.
    Och jag skiter i vad du tycker om saken.
  • Anonym (ggg)
    AndreaBD skrev 2019-09-30 09:30:48 följande:
    Självklart. Har man inget att dölja och vill sitt barn väl, så har man inga problem med det. Jag har själv en gång blivit anmält av mitt ex, soc. höll sedan inte med honom, men jag klandrar varken honom eller dem, vi hade en svår situation med sonen (ADHD +) , och jag tyckte det var väl ganska bra att någon mer kollar läget. Man kanske kan få någon mer idé vad man kan göra. 
    Nja, jag har inte precis blivit imponerad av deras kunskaper angående vare sig adhd eller autism.
  • AndreaBD
    Anonym (ggg) skrev 2019-09-30 11:35:30 följande:
    Nja, jag har inte precis blivit imponerad av deras kunskaper angående vare sig adhd eller autism.
    Det varierar nog också, skulle jag tro. 
  • Anonym (A.C)
    AndreaBD skrev 2019-09-30 12:47:15 följande:

Det varierar nog också, skulle jag tro. 

Socionomer är varken barnpsykologer eller specialpedagoger, dom läser socialt arbete helt enkelt och har en kortare utbildning än både ovanstående och lärare.
  • Anonym (A.C)
    Anonym (ggg) skrev 2019-09-30 11:35:30 följande:

Nej, att placera barn med autism på institutioner där personalen mest består av gängkriminella och folk utan utbildning är inte direkt kunnigt och det strider mot barnkonventionen.
  • Anonym (A.C)
    Anonym (soctant) skrev 2019-09-30 02:12:01 följande:

Fast hörrudu, nu skriver du om confirmation bias. Att du pga egen anekdotisk erfarenhet tycker det vara så att föräldrar som inte vill medverka = döljer något. Alla som jobbar med utredningar BORDE gå in med öppet sinne utan sådana fördomar. Jag har som utomstående utan erfarenhet av varken att vara socionom eller anmäld förälder inte alls svårt att tänka ut fler anledningar till att bli rädd eller inte vilja medverka, än att det skulle bero på dåligt samvete menar jag.

Om föräldrarna är tex romer eller resande och har dålig erfarenhet av myndigheter kan dom tex bli rädda för fördomsfull personal (såna som du) även fast dom inte vet med sig att dom gjort något fel. Människor kan ha blivit diskriminerade och/eller missförstådda tidigare och bli livrädda med tanke på:

1. Vilken absolut makt ni har

2. Att ni har ansvarsfrihet och inte behöver vara oroliga för att göra fel, ni behåller ert arbete ändå till pensionen och behöver aldrig stå till svars.

Vad jag har erfarenhet personligen av är att ha anmält en familj som både hade grovt missbrukande föräldrar och psykiskt och fysiskt våld mot barnen, total MISÄR hemma utan riktig mat (bara godis och vitt bröd) och en massa husdjur som bajsade och kissade inomhus.

Men dom föräldrarna är också sjukt manipulativa och spelade med i utredningen (bara för syns skull) och barnen fick bo kvar i helvetet.
  • AndreaBD
    Anonym (A.C) skrev 2019-09-30 14:01:05 följande:
    Socionomer är varken barnpsykologer eller specialpedagoger, dom läser socialt arbete helt enkelt och har en kortare utbildning än både ovanstående och lärare.
    Jag vet vad de har för utbildning, min dotter har precis läst den. Så kort är den inte heller, 3 1/2 år. Och den innehåller numera mycket juridik. Dock stannar ju i princip ingen där. De allra-flesta socionomer läser sedan flera stycken påbyggnads-utbildningar.  
  • AndreaBD
    Anonym (A.C) skrev 2019-09-30 14:11:25 följande:
    Fast hörrudu, nu skriver du om confirmation bias. Att du pga egen anekdotisk erfarenhet tycker det vara så att föräldrar som inte vill medverka = döljer något. Alla som jobbar med utredningar BORDE gå in med öppet sinne utan sådana fördomar. Jag har som utomstående utan erfarenhet av varken att vara socionom eller anmäld förälder inte alls svårt att tänka ut fler anledningar till att bli rädd eller inte vilja medverka, än att det skulle bero på dåligt samvete menar jag.

Om föräldrarna är tex romer eller resande och har dålig erfarenhet av myndigheter kan dom tex bli rädda för fördomsfull personal (såna som du) även fast dom inte vet med sig att dom gjort något fel. Människor kan ha blivit diskriminerade och/eller missförstådda tidigare och bli livrädda med tanke på:

1. Vilken absolut makt ni har

2. Att ni har ansvarsfrihet och inte behöver vara oroliga för att göra fel, ni behåller ert arbete ändå till pensionen och behöver aldrig stå till svars.

Vad jag har erfarenhet personligen av är att ha anmält en familj som både hade grovt missbrukande föräldrar och psykiskt och fysiskt våld mot barnen, total MISÄR hemma utan riktig mat (bara godis och vitt bröd) och en massa husdjur som bajsade och kissade inomhus.

Men dom föräldrarna är också sjukt manipulativa och spelade med i utredningen (bara för syns skull) och barnen fick bo kvar i helvetet.
    Allvarligt? Jag skulle inte vilja vara socionom! Vad man än gör så gör man fel, verkar det som. Istället för att folk skulle ta eget ansvar, hackar man på dem som har som jobb att försöka hjälpa folk som har det dåligt. Vad förväntar man sig då? 100 %ig perfektion? Någon är alltid missnöjd. Det skulle bli ett himla liv om de bara skulle ta barn ifrån familjer, mer än vad de gör nu. Men du klagar över att de inte har gjort det. Det är väl förståeligt att de inte vill göra fel där?!
  • Anonym (Samarbeta)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-30 10:40:32 följande:

Och jag skiter i vad du tycker om saken.

Lättkränkt besserwisser?!
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Samarbeta) skrev 2019-09-30 16:27:11 följande:

Lättkränkt besserwisser?!

Eller någon som ger vad den får. Kan också vara tänkbart.
Svar på tråden Soc hotar med familjerätten