• Undrande29

Soc hotar med familjerätten

Lång historia kort..

Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

Vad menas med det?

Vad är anledningen till att använda familjerätten?

Vad kan familjerätten göra?

• Svar på tråden Soc hotar med familjerätten
  • Anonym (soctant)

Jag som själv jobbar som socialsekreterare för barn och unga har inte träffat en enda förälder som varit "normal" och vägrat medverka i en förhandsbedömning eller utredning.

De föräldrar som är mån om sina barn och intresserade av stöd och hjälp (om det finns behov av det) medverkar u förhandsbedömning och utredning. Det finns ju orosanmälningar som endast gäller barnets beteende t ex misstänkt bruk av narkotika. De föräldrar som är mest motstridiga har oftast de barnen som är mest nere i träsket, tyvärr. Förnekande föräldrar med mentaliteten "Mitt barn skulle aldrig!" och i slutändan är det barnet som far illa av det.

Är det en anmälan kring bristande föräldraskap så vill föräldrarna medverka för att motbevisa detta. Handlar det om barns drogmissbruk, utåtagerande, höga skolfrånvaro eller lössläppta beteende medverkar de för att de självklart vill att barnet ska få rätt hjälp och stöd. Vill de inte medverka är det (i alla fall jag varit med om) för att att de har något att dölja. De har inte rent mjöl i påsen helt enkelt. De kanske dricker lite för mycket alkohol, de kanske lämnar barnen ensamma vid alldeles för låg ålder, behandlar barnen felaktigt, har någon psykisk ohälsa som gör att det är misär hemma etc.