• Let it Rain

    40+ och gravid - här samlas vi :)

    Jag plussade för en vecka sedan och tänkte kolla om det finns fler 40+ som är gravida härinne. :)

  • Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)
  • morgonskaffet
    hönan o ägget skrev 2022-05-14 08:57:54 följande:

    Men vad kul att det finns ett gäng. Då kanske vi kan dela tankar händelser och funderingar med varandra. 
    Min första fråga är om och isf vad ni har fått för medicinering pga ålder och i vilken vecka ni har gjort kub test? 


    Jag har inte fått någon medicinering eller annat annorlunda än yngre kvinnor än så länge. Har inte märkt att sjukvården gör någon skillnad på mig och andra pga ålder. Jag har dock varit lite bekymrad över åldern själv och när jag frågade min barnmorska då sa hon ?du är frisk och mår bra, det är värre att vara yngre och t.ex. röka eller vara i övervikt, så oroa inte?. 


    men jag är i vecka 21 nu så att det har inte varit så många barnmorskebesök än. 


    gjorde KUB i vecka 13 eller 14. 


     

  • Etaj

    Jag fick trombyl utskrivet i vecka 8 och ska äta det till vecka 36+0 pga ålder, bmi och tidigare missfall.
    jag ska göra nipt 30 maj

  • Zakopane

    Jag har inte fått nån medicinering eller nåt annorlunda bemötande från vården/barnmorskan etc. Inga extra kontroller eller grejer. Kanske är annorlunda om man är förstagångsgravid.

    Jag har barn födda 2006, 2008, 2018 och 2019. Först skulle vi ha en sladdis, sen tänkte vi att "men det vore ju kul för honom med ett syskon i nära ålder, de andra hade ju så roligt ihop"... så kom nr 4 snabbt inpå. Sen var vi färdiga, trodde vi. Jag skulle väl sätta in spiralen igen, nån gång... men så hoppade min menscykel ner några dagar mot ordinarie gång och vips var man gravid igen. 

    Ska bli kul att se dynamiken i att ha tre barn i relativt nära ålder, det har jag ju inte haft förut. :)

  • Zakopane
    morgonskaffet skrev 2022-05-14 14:09:46 följande:

    Jag har inte fått någon medicinering eller annat annorlunda än yngre kvinnor än så länge. Har inte märkt att sjukvården gör någon skillnad på mig och andra pga ålder. Jag har dock varit lite bekymrad över åldern själv och när jag frågade min barnmorska då sa hon ?du är frisk och mår bra, det är värre att vara yngre och t.ex. röka eller vara i övervikt, så oroa inte?. 


    men jag är i vecka 21 nu så att det har inte varit så många barnmorskebesök än. 


    gjorde KUB i vecka 13 eller 14. 


     


    Hehe, du är ju bara barnet själv dessutom, till och med född några år in på 80-talet. ;) 
  • Etaj
    Zakopane skrev 2022-05-14 15:31:13 följande:

    Jag har inte fått nån medicinering eller nåt annorlunda bemötande från vården/barnmorskan etc. Inga extra kontroller eller grejer. Kanske är annorlunda om man är förstagångsgravid.

    Jag har barn födda 2006, 2008, 2018 och 2019. Först skulle vi ha en sladdis, sen tänkte vi att "men det vore ju kul för honom med ett syskon i nära ålder, de andra hade ju så roligt ihop"... så kom nr 4 snabbt inpå. Sen var vi färdiga, trodde vi. Jag skulle väl sätta in spiralen igen, nån gång... men så hoppade min menscykel ner några dagar mot ordinarie gång och vips var man gravid igen. 

    Ska bli kul att se dynamiken i att ha tre barn i relativt nära ålder, det har jag ju inte haft förut. :)


    Inte första barnet för mig heller och aldrig fått innan? ny region dock. 
    jag har barn födda 04, 06, 08, 11 & 20:)
  • morgonskaffet
    Zakopane skrev 2022-05-14 15:32:55 följande:
    Hehe, du är ju bara barnet själv dessutom, till och med född några år in på 80-talet. ;) 
    Haha :) jaaa.. that?s one way of seeing it! 
  • Emmo77

    Hoppar in här om det går bra.
    Bf 17/11, 5 dagar innan jag blir 45. Har innan två pojkar födda 07 och 14 plus några missfall/ma och sent avbrytandet pga trisomi.
    Var förra v på kub där allt såg bra ut. 
    Har fått trombyl utskrivet ochska träffa läkare nästa v pga gränsvärde högt blodtryck, ålder och myom.
    Men börjar må bättre mu, lite mer energi och ork.

  • Eskobar77

    Hoppar också in här. Testade positivt i morse på dag 35 i cykeln (brukar ha 32) - beräknad bf 23 januari. Vi har försökt i över 3 år och har en IVF och några FET bakom oss där vi blev gravida förra sommaren men fick missfall i vecka 7.
    Jag fyller 45 i december och har 3 barn sedan tidigare (mellan 7-14 år), sambon är 10 år yngre och har inga barn innan.
    Det har varit vår dröm så länge att få ett gemensamt barn men nu när jag står här med ett lus så pendlar jag mellan glädjerus och panik. Är det ok för barnet att ha en mamma som är 60 när det är 15? Sedan grunnar jag mycket på riskerna för mig själv samt barnet och oron över om barnet inte är friskt. Lång väg kvar och just nu lite i chock då jag verkligen inte trodde att det skulle hända.


    (¯`°?.¸ stolt mamma ¸.?°´¯)
  • Zakopane
    Eskobar77 skrev 2022-05-19 09:20:06 följande:

    Hoppar också in här. Testade positivt i morse på dag 35 i cykeln (brukar ha 32) - beräknad bf 23 januari. Vi har försökt i över 3 år och har en IVF och några FET bakom oss där vi blev gravida förra sommaren men fick missfall i vecka 7.
    Jag fyller 45 i december och har 3 barn sedan tidigare (mellan 7-14 år), sambon är 10 år yngre och har inga barn innan.
    Det har varit vår dröm så länge att få ett gemensamt barn men nu när jag står här med ett lus så pendlar jag mellan glädjerus och panik. Är det ok för barnet att ha en mamma som är 60 när det är 15? Sedan grunnar jag mycket på riskerna för mig själv samt barnet och oron över om barnet inte är friskt. Lång väg kvar och just nu lite i chock då jag verkligen inte trodde att det skulle hända.


    Grattis!!! Kul med en till 77:a som är aktiv nu i tråden. Jag fyller 45 i oktober, bf 5 september.

    att många tankar väcks när man blir gravid hör till! :) 

    vad är FET för något?

    Ang din o min ålder: Jag är kanske en av få som inte haft några bryderier kring min ålder i förhållande till föräldraskapet? vet inte varför riktigt, men har aldrig riktigt föresvävat mig att jag blir  en ?gammal mamma?. Ingen i omgivningen har sagt nåt heller ang det.

    jag har säkert skrivit det flera ggr i tråden men kan sammanfatta att mina barn är födda 2006, 2008, 2018 och 2019. 
  • Zakopane
    Eskobar77 skrev 2022-05-19 09:20:06 följande:

    Hoppar också in här. Testade positivt i morse på dag 35 i cykeln (brukar ha 32) - beräknad bf 23 januari. Vi har försökt i över 3 år och har en IVF och några FET bakom oss där vi blev gravida förra sommaren men fick missfall i vecka 7.
    Jag fyller 45 i december och har 3 barn sedan tidigare (mellan 7-14 år), sambon är 10 år yngre och har inga barn innan.
    Det har varit vår dröm så länge att få ett gemensamt barn men nu när jag står här med ett lus så pendlar jag mellan glädjerus och panik. Är det ok för barnet att ha en mamma som är 60 när det är 15? Sedan grunnar jag mycket på riskerna för mig själv samt barnet och oron över om barnet inte är friskt. Lång väg kvar och just nu lite i chock då jag verkligen inte trodde att det skulle hända.


    Ang riskerna. Jag har ju fått två barn efter 40 redan och det har aldrig varit tal om någon specialbehandling hos barnmorskan Eller extra undersökningar. Jag tror att om man har bra blodtryck och haft okomplicerade graviditeter tidigare så är det inga konstigheter.

    men oro för barnet kan man ju ha. Jag gjorde NIPT privat i vecka 10, det kändes bra.

    samtidigt, känns som att man blir mer orolig för varje gång man är gravid eftersom man vet vad barn innebär? första gången jag var gravid så var allt så abstrakt.
  • Emmo77

    Hade ett bra samtal med läkaren. Hon har bokat in mig extra gånger för att kolla blodtryck och urinssticka.(vid inskrivning hade jag lite för högt)  Sen även bokat in extra UL v 26 och 32. Plus sagt att har bebis inte kommit till bf så behöver jag inte gå längre. Fick även folsyra utskrivet som ska tas tillsammans med trombyl på kvällen

  • RobinSparkles

    Jag misstänker att jag är gravid. Hat intr testat då jag är rädd att det ska plussa och om några veckor så börjar jag blöda.

    Har genomgått tre missfall sedan ifjol. 

    Jag tänkte vänta till jullovet.
    Barnet är oplanerad och vi har pratat hemma lite smått om det.

    Men som sagt. Vi ska ta det lungt och invänta så långt det går.

    Men jag brukar börja blöda.
    Har ett barn sedan tidigare, han är född via IVF. Så egentligen är det ett lite mirakel jag bär inom mig.

    Tror sonen känner på sig något, för han är det mammigaste man kan vara. Har alltid varit pappig. 

    Tankarna snurrar.
    Jag är 41 år.

  • RobinSparkles
    RobinSparkles skrev 2022-12-06 18:17:27 följande:

    Jag misstänker att jag är gravid. Hat intr testat då jag är rädd att det ska plussa och om några veckor så börjar jag blöda.

    Har genomgått tre missfall sedan ifjol. 

    Jag tänkte vänta till jullovet.
    Barnet är oplanerad och vi har pratat hemma lite smått om det.

    Men som sagt. Vi ska ta det lungt och invänta så långt det går.

    Men jag brukar börja blöda.
    Har ett barn sedan tidigare, han är född via IVF. Så egentligen är det ett lite mirakel jag bär inom mig.

    Tror sonen känner på sig något, för han är det mammigaste man kan vara. Har alltid varit pappig. 

    Tankarna snurrar.
    Jag är 41 år.


    Jag började blöda idag. 
Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)