• brallison

    Löss - hur ska man göra?

    Hej!
    Nu vid hårtvätt visade det sig att min dotter har löss. Lusmedel kan köpas in tidigast imorgon bitti, så frågan är - hur gör man nu. Ska hon gå till skolan imorgon (går i åk 3) eller stanna hemma? Ska man anmäla det till skolan (det har inte varit information just på sistone att det går löss, så det kanske är nåt nytt för just nu)? Nåt annat att tänka på just nu? Hon har haft löss bara en gång tidigare på dagis, så allt är väldigt nytt för mig (tack och lov!)

  • Svar på tråden Löss - hur ska man göra?
  • Elin P

    Fast löss är ju ingen sjukdom. Ska barnet missa en skoldag på grund av löss då? Man kan väl sätta upp håret, och informera läraren. Lössen kan ju inte hoppa. Sitter barnet inte huvud mot huvud med en kompis så smittar det inte.

  • fluu

    Berätta för skolan. Dick verkar det väldigt olika hur skolor agerar vid löss. Här stannar ungen hemma för löss och så lätt smittar det ändå inte. Dottern fick löss i somras och vi blev inte smittade trots att vi delat både kuddar och hårborstar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Men va?!)
    Fast löss är ju ingen sjukdom. Ska barnet missa en skoldag på grund av löss då? Man kan väl sätta upp håret, och informera läraren. Lössen kan ju inte hoppa. Sitter barnet inte huvud mot huvud med en kompis så smittar det inte.

    Eftersom det går runt i skolor och förskolor som en smärre epidemi i omgångar skulle jag säga att det "smittar". Ingen vill väl ha löss om man slipper. 

    Har ni inte kvällsöppna apotek i närheten, där ni bor så se till att lusmedel hemma då så slipper era barn missa skoldagar pga det och ni slipper föra det vidare.

  • Anonym (på riktigt)
    Elin P skrev 2019-10-22 13:00:52 följande:

    Fast löss är ju ingen sjukdom. Ska barnet missa en skoldag på grund av löss då? Man kan väl sätta upp håret, och informera läraren. Lössen kan ju inte hoppa. Sitter barnet inte huvud mot huvud med en kompis så smittar det inte.


    Det är ju inte konstigt att löss och andra sjukdomar sprids när det finns så oansvariga människor.
  • Elin P
    Anonym (på riktigt) skrev 2019-10-22 13:29:17 följande:
    Det är ju inte konstigt att löss och andra sjukdomar sprids när det finns så oansvariga människor.
    Fast vet man om att barnet har löss och barnet då undviker att sitta nära så smittar det inte. Det är nog snarare när man går runt ovetande som det smittar. Tycker det är väldigt hysteriskt. Inget skäl att barnet ska vara hemma en hel skoldag. Vad ska föräldern göra då? Vabba? Tror inte FK godkänner löss som skäl att vabba. Ingen läkare skulle skriva intyg på det.
  • Elin P
    Anonym (på riktigt) skrev 2019-10-22 13:29:17 följande:
    Det är ju inte konstigt att löss och andra sjukdomar sprids när det finns så oansvariga människor.
    Fast vet man om att barnet har löss och barnet då undviker att sitta nära så smittar det inte. Det är nog snarare när man går runt ovetande som det smittar. Tycker det är väldigt hysteriskt. Inget skäl att barnet ska vara hemma en hel skoldag. Vad ska föräldern göra då? Vabba? Tror inte FK godkänner löss som skäl att vabba. Ingen läkare skulle skriva intyg på det.
  • Anonym (på riktigt)
    Elin P skrev 2019-10-22 13:45:10 följande:
    Fast vet man om att barnet har löss och barnet då undviker att sitta nära så smittar det inte. Det är nog snarare när man går runt ovetande som det smittar. Tycker det är väldigt hysteriskt. Inget skäl att barnet ska vara hemma en hel skoldag. Vad ska föräldern göra då? Vabba? Tror inte FK godkänner löss som skäl att vabba. Ingen läkare skulle skriva intyg på det.
    Ja du får ersättning från FK första dagen/behandlingsdagen.
    Du behöver inget läkarintyg för en dag.
    Självklart skickar man inga barn till skolan med löss,
    tänk om de glömmer av sig, provar varandras mössor, tröjor etc.
    Barn är nära varandra på i klassrum, på idrott och på raster.

    Detta har varit upp flera gånger tidigare på FL.
    här är en länk med svar från FK
    gammal men samma sak gäller idag.
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/61386951-kan-man-vabba-om-barnet-har-loss
  • Limajo
    Anonym (Men va?!) skrev 2019-10-22 12:13:15 följande:

    Lämna barn i skolan medveten om att de har löss? Låter knasigt. Här blir barnen hemskickade så fort det upptäcks i skolan. Välkomna tillbaka efter behandling.


    Du får tycka det är hur knasigt du vill. Det var det besked jag fick från skolan.
  • Anonym (Men va?!)
    Du får tycka det är hur knasigt du vill. Det var det besked jag fick från skolan.

    Jag tror dig Limajo. Bara sån extrem motpol till vår skola där man får hämta barnet pronto om de hittar löss. Inte snack om att gå färdigt skoldagen ens.

    Hur som, för egen del tycker jag att löss är jobbigare än magsjuka så för er som känner tvärtom kan ni ju tänka på oss löss-fobiker så ska jag tänka på er vid magsjuka

    Ni kliar det i min skalle..
  • Anonym (Men va?!)

    Tips till efter behandlingen ts, när det här återkommande kammandet sätter i gång. Kamma håret medan hon har balsam i håret. Dels är det lättare och dels så glider ev kvarvarande ägg bort lättare då sägs det.

  • Limajo
    Anonym (Men va?!) skrev 2019-10-22 14:43:50 följande:

    Du får tycka det är hur knasigt du vill. Det var det besked jag fick från skolan.

    Jag tror dig Limajo. Bara sån extrem motpol till vår skola där man får hämta barnet pronto om de hittar löss. Inte snack om att gå färdigt skoldagen ens.

    Hur som, för egen del tycker jag att löss är jobbigare än magsjuka så för er som känner tvärtom kan ni ju tänka på oss löss-fobiker så ska jag tänka på er vid magsjuka

    Ni kliar det i min skalle..


    Ja, löss är riktigt äckligt. Vi har bara drabbats en gång tack och lov och nu börjar mina barn komma ur löss-åldern. Sen hittade jag loppor på mina föräldrars hund en gång också.... *klia klia*

    Men man kan ju ändå inte riktigt jämföra det med smittsamma sjukdomar som i värsta fall kan bli farliga som magsjuka och svårare luftvägsinfektioner.
  • Alexi

    Det är väl bara åka och köpa lusmedel imorgon bitti, behandla och sen lämna i skolan. Då missar hon ju bara någon lektion.

  • Anonym (Mamman)

    Behandla först,sen skola.Det är smittsamt och obehagligt att ha djur i sitt hår.Dessutom kan det klia mycket och därför bli ett problem i skolan.

  • Anonym (Mamman)
    Elin P skrev 2019-10-22 13:45:10 följande:

    Fast vet man om att barnet har löss och barnet då undviker att sitta nära så smittar det inte. Det är nog snarare när man går runt ovetande som det smittar. Tycker det är väldigt hysteriskt. Inget skäl att barnet ska vara hemma en hel skoldag. Vad ska föräldern göra då? Vabba? Tror inte FK godkänner löss som skäl att vabba. Ingen läkare skulle skriva intyg på det.


    Tycker du att det är bekvämt och bra att gå med levande djur i håret till jobbet?Var ärlig nu.
  • Anonym (Oops)

    Vi hittade löss på båda barnen en vardagsmorgon. Förskolan ville inte ha dit lusiga barn så vi sjukanmälde båda. Informerade skolbarnets lärare att det var pga löss och han meddelade klassens föräldrar omedelbart att nu går det löss igen. Vi hörde av oss till barnens bästa kompisars föräldrar också. En kompis var smittad.

    Vi avlusade oss allihop. Det tog ett jäkla tag. Efter lunch var det bara en timme skola kvar så det kändes meningslöst att gå dit. Vi åkte på utflykt istället. :)

    Jag skrev till jobbet att jag vabbade men tog faktiskt aldrig ut ngt från FK. Tänkte att löss säkert inte fanns att ange som sjukdom. Gör det det?

    Sen har vi kammat som tokiga varje kväll i en vecka. Det stod att det inte behövs, men om vi inte kammar ökar ju risken att det smittar! Alla hårborstar fryser vi efter användning. Lägger luskammarna i kokande vatten mellan varje person som kammas. Lägger handdukar som torkat hår i tvätten och har tvättat örngotten i två omgångar. Gick istället för att cykla ett par dagar för att kunna frysa cykelhjälmarna.

    Idag hittade vi bara ett par löss och imorgon är det dags för den andra, och förhoppningsvis sista, behandlingen.

  • Anonym (Stanna hemma)

    Stanna hemma, ja. Löss är ett problem i skolorna. Jag är en av de som mår psykiskt dåligt vid tanke på löss och blir faktiskt irriterad hur vissa i tråden avfärdar problemet med ?så lätt smittar det inte?. En dag utan skolan är skitsamma. Hellre det än barn med löss i skolan!! Och ja informera skolan.

  • Anonym (Mamman)

    Jag har jobbat i skolan och där har vi skickat hem barn med löss.Det är jobbigt för barnet och risk att att smitta andra.

Svar på tråden Löss - hur ska man göra?