• Mon 21 Oct 2019 21:49
    796 visningar
    8 svar
    8
    796

    Jobb utan utbildning

    Jag har länge varit intresserad av juridik. Jag har studerat Mänskliga Rättigheter i knappt 1 år på högskola, läst en del böcker om det. Samtidigt som min sambo sitter och läser sin skönlitterära bok så läser jag lagboken, för att jag tycker det är kul. Ibland kan jag bara sitta och läsa lagboken sida för sida, medans jag ibland försöker tänka ut vilka lagar som ska användas på olika sätt i verkliga situationer.

    Jag skulle väldigt gärna arbeta inom juridik, men det finns ett problem..förutom dom Högskolepoängen inom Mänskliga Rättigheter så har jag ingen utbildning inom juridik. Finns det något arbete inom juridikbranschen som "bara" kräver viss kunskap och ett stort engagemang, och ingen juristutbildning?

  • Svar på tråden Jobb utan utbildning
  • Mon 21 Oct 2019 21:51
    #1

    Amnesty och liknande borde ju kunna ha nytta av dig?

  • Anonym (p)
    Mon 21 Oct 2019 22:00
    #2

    juristassistent.

  • Mon 21 Oct 2019 22:00
    #3

    Har du tänkt på YH-utbildning paralegal?

  • Mon 21 Oct 2019 22:07
    #4

    1) varför inte plugga?

    2) juridik är ju inte bara lagboken. Jag tror du skulle tycka det var intressant att även läsa domar och dess tillämpning.

  • Tue 22 Oct 2019 23:18
    #5

    Undersökningar!


    www.premium.gg2u.net

  • Anonym (Kl)
    Wed 23 Oct 2019 14:09
    #6

    Gå en utbildning. Är nog svårt att få jobb inom yrket utan utbildning.

  • Wed 23 Oct 2019 14:13
    #7

    Det vimlar av Jur.kand som inte får relevanta jobb utan sitter på försäkringsbolag med skadeanmälan eller på inkassobolag.
    Det är nog inte vad dom drömde om när dom gick juristlinjen.

    Så det korta svaret är att nej det blir svårt.

  • Wed 23 Oct 2019 14:15
    #8
    Kluckpang skrev 2019-10-21 21:49:41 följande:

    Jag har länge varit intresserad av juridik. Jag har studerat Mänskliga Rättigheter i knappt 1 år på högskola, läst en del böcker om det. Samtidigt som min sambo sitter och läser sin skönlitterära bok så läser jag lagboken, för att jag tycker det är kul. Ibland kan jag bara sitta och läsa lagboken sida för sida, medans jag ibland försöker tänka ut vilka lagar som ska användas på olika sätt i verkliga situationer.

    Jag skulle väldigt gärna arbeta inom juridik, men det finns ett problem..förutom dom Högskolepoängen inom Mänskliga Rättigheter så har jag ingen utbildning inom juridik. Finns det något arbete inom juridikbranschen som "bara" kräver viss kunskap och ett stort engagemang, och ingen juristutbildning?


    Välidigt svårt,  absolut bästa sättet för att jobba med juridik är att läsa juristprogrammet.

    Det finns lite andra vägar in som t ex att jobba med personalfrågor och på så sätt komma in på arbetsrätten.


Svar på tråden Jobb utan utbildning