• alltvarupptaget

Inga pengar..

Bytte jobb för någon månad sedan och hamnade emellan... Så fick lön denna månaden så att jag precis klarade hyran.. har 200 kronor kvar. Vad ska jag göra ? Har inget sparkonto och föräldrar som lever på 8tusen i pension , tillsammans. Har panik .. har ingenting att sälja som är värt något heller

• Svar på tråden Inga pengar..
  • Gizmo
    Studentpappa skrev 2019-10-29 08:14:14 följande:
    Det de flesta "inte förstår" är varför man inte planerat för sådant i förväg. Det var väl ingen överraskning att du sökte nytt jobb?

Är du medlem i facket ta ett medlemslån på några tusen. Det kostar inget extra utöver räntan, sen börjar du spara nästa månad.
    Precis - framförhållning kallas det! 
  • Anonym (J)

Ts. Här är det kanske läge att börja bli lite mer ekonomiskt smart så inte du också sitter där med fruktansvärt låg pension utan tillgångar sen. Tycker att du har fått väldigt många bra idéer här men du har inte gett någon positiv respons alls? Hur kommer det sig?

• Swagger
    alltvarupptaget skrev 2019-10-28 20:47:19 följande:
    Jo jag har en bil som jag lägger ungefär 2000 kr i bensin på varje månad för att ta mig mellan jobb , häst, hem..
    Cykla istället?
  • Anonym (...)
    Anonym (J) skrev 2019-10-29 09:35:38 följande:

Ts. Här är det kanske läge att börja bli lite mer ekonomiskt smart så inte du också sitter där med fruktansvärt låg pension utan tillgångar sen. Tycker att du har fått väldigt många bra idéer här men du har inte gett någon positiv respons alls? Hur kommer det sig?

Ingen har ju kommit med det förslag hon väntar på än: "Stackars TS, vilket nummer ska jag swisha?" ????
  • Anonym (hej)

Fy vad alla är otrevliga. Det är ju hur tydligt som helst att det här inte är vanligt förekommande i TS liv. Den här tråden handlar väl inte om att trycka ner TS och gnälla om hur dåligt hon prioriterar saker i sitt liv? Hon är ju ansvarsfull och har redan ett nytt jobb. Hon har betalat alla utgifter, alltså prioriterat hyra, försäkringar, räkningar etc. Den enda som hamnat i kläm är hon själv. Alltså att hon inte har matpengar. Hur kan vi veta att hon inte använt sin buffert redan?

TS, jag förstår att dina föräldrar inte kan hjälpa dig. Men har du kanske någon kompis eller annan släkting som kan tänka sig att låna dig en tusenlapp för den här månaden? Eftersom du kommer att få full lön nästa månad så kommer du ju kunna betala tillbaka? 

Ibland känns det jobbigt att behöva be någon om en tjänst. Om det handlade om att be om bärhjälp för en fotölj så hade det inte känts lika pinsamt. Men tänk på att just nu är du i en knipa, en annan gång kanske en vän är det. Det har säkert hänt dig förut att du fått hjälpa någon annan. Ibland måste man be om hjälp. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (A) skrev 2019-10-29 07:09:34 följande:

Ts så många frågor och få svar.

× har du fler räkningar.

× är du ensamstående

är 2000kr det du har att leva på så blir det till att gå/ cykla.

Köp och koka soppa. Det är säsong för rotfrukter, det och linser mättar länge. Havregryn är billigt. Med äppelmos till behövs ingen mjölk. Som ensamstående borde inte 2000kr vara nått problem. Gäller bara att vara kreativ.

Ja 2000 kronor borde gå om alla räkningarna är betalda och man är ensamstående. Men nu var det 200 kronor, och det är svårt.
  • Swagger
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-29 10:40:08 följande:
    Ja 2000 kronor borde gå om alla räkningarna är betalda och man är ensamstående. Men nu var det 200 kronor, och det är svårt.
    Fast 2000 var också bensinpengar. Kanske kan TS cykla istället, eller köpa ett månadskort på bussen.
  • Anonym (Svårt)
    Swagger skrev 2019-10-29 10:51:18 följande:

Fast 2000 var också bensinpengar. Kanske kan TS cykla istället, eller köpa ett månadskort på bussen.

Ja beror ju på hur hon bor. Är det väldigt långt till jobbet och hon bor mitt ute på landet är det svårt. Behövs mer info
  • Anonym (Medmänniska)

Var bor du? Har du barn?

Bor strax utanför Falköping och lagar mkt mat som gott och väl tillåter att föda några extra munnar. Allergier finns i familjen så jag experimenterar med recept. Allt är minus mjölk, vete, havre, råg, korn, ägg, soja, ärt och baljväxter samt nötter.

Lämnar man matlådor till mig så fyller jag efter förmåga. Brukar bli 10+ i veckan.

Jag lovar att det är så nära smaken av husman man kan komma. Är erfaren och har ett gediget intresse så all mat smakar väldigt gott.

Jag älskar hästar och bistår gärna med hjälp till utfodring osv om det behövs.

• nihka
    alltvarupptaget skrev 2019-10-28 19:50:14 följande:

Bytte jobb för någon månad sedan och hamnade emellan... Så fick lön denna månaden så att jag precis klarade hyran.. har 200 kronor kvar. Vad ska jag göra ? Har inget sparkonto och föräldrar som lever på 8tusen i pension , tillsammans. Har panik .. har ingenting att sälja som är värt något heller

Inget att sälja och ingen att låna från. Inga guldsmycken eller dylikt som du kan panta? Om du har en annars stabil ekonomi och inte redan har en massa andra skulder, ta ett litet sms-lån. Räntefritt de första 30 dagarna och din lön kommer ju. Annars lever du på dina 200 kronor. Rotfrukter är billigt så här års. Det gäller ju bara till nästa månad.
  • Poison82

Om allt annat är betalt så det bara är saker/mat till dig själv så finns ju bankkredit. Vi har ett sånt kort från banken som är ett kreditkort. Vi har kredit på 10 tusen och räkning kommer i slutet av månaden. Där kan man sen välja att betala en del eller hela men hela är ju att föredra. Kan du kanske ordna ett sådant?

• Mella-Bella
    alltvarupptaget skrev 2019-10-29 06:52:05 följande:
    Helt orimligt att sälja en sån sadel och sen köpa en ny. Släpp allt som har med hästen att göra.
    Om man inte har något annat alternativ så är det fullt rimligt. Men det kanske du har?
  • brallison

Löneförskott är ju enklaste och billigaste som du kan göra. Har du pratat med din arbetsgivare? Det brukar inte vara några problem med det.

• Anonym (Rationell)
    Swagger skrev 2019-10-29 10:23:49 följande:
    Cykla istället?
    Eller rid?
  • hammarhajen
    alltvarupptaget skrev 2019-10-29 06:52:05 följande:
    Helt orimligt att sälja en sån sadel och sen köpa en ny. Släpp allt som har med hästen att göra.
    Fast det går inte att släppa. Du HAR tillgångar, men vill inte använda dem när du själv snurrat till din ekonomi. Då undrar folk såklart vad du är ute efter? Andras pengar, via gåvor eller bidrag?

Såklart är det surt att sälja saker man gillar, och kanske sedan köpa nytt med förlust. Men det får man kanske se som läropengar. För du måste lära dig att ska du ha häst, så ska du ha buffert. Försäkringar har en självrisk och ofta behöver man ligga ute med pengar innan man får tillbaka på en försäkring.

I ditt läge hade jag:
    1. Pratat med en kompis eller bekant och bett att få låna några hundralappar.
    2. Betalat tillbaka direkt när lönen kom, med en blombukett som extra tack.
    3. Ordnat automatisk överföring till sparkonto, för att undvika liknande situationer i framtiden. 
    4. Sett över alla skåp, lådor och förråt och sålt även småsaker. Någonting har de allra flesta, typ en skridskohjälm, en jacka man knappt använt.I de flestas kökssåp och frysar finns mat man kan överleva på ett tag. Ett paket ris, fryst bröd, ett paket mjöl (baka bröd) etc.
Svar på tråden Inga pengar..