Anonym (JK) skrev 2019-11-01 11:23:33 följande:
Ot, men hur var din partner? Vilka "krav" hade din partner på dig? Jag känner själv att min partner haft orimliga krav på mig. Från början gick jag in i det med en tanke på att hans barn var en bonus, men med tiden fick jag orimliga krav på mig. Så här i efterhand känns tanken på att hans barn skulle leva upp till att vara en bonus onödig och jag hade hellre tagit till mig de svåra sakerna som kan uppstå i ombildade familjer, så att jag hade varit bättre förberedd än att bära på nån slags övertro om hur fint det kan bli.
Förlåt för att det blir lite OT, men det är en diskussion som är viktig i funderingar på krav, känslpr, och benämningar ;)
Vilka krav/förväntningar ens partner har är egentligen ointressanta, sålänge de sammanfaller med ens egna. Problemen uppstår ju när man är i olika fas med varandra gällande detta, oavsett om förväntningarna från partnern är för höga eller för låga.
Min mans dotter var bara ett år när jag lärde känna henne och hennes pappas förväntningar på mig (när vi väl blev seriösa, jag och dottern fått en egen relation osv) var att jag delade föräldraansvaret fullt ut med honom. Naturligtvis växte min roll i takt med att jag och dottern llärde känna varandra, jag tog ingen föräldraroll "dag ett" :)
Grejen är, att för mig var ju dessa förväntningarna/kraven helt i fas med mina egna. Min man hade inte kunnat leva med en kvinna som inte självmant tog en föräldraroll, och jag i min tur hade inte kunnat flytta ihop med en man med små barn utan att ges utrymme att ta den rollen.
Kraven var alltså inte orimliga eftersom vi hade samma syn på det.
Jag har vänner som har kraven/förväntningarna på sin nya partner att partnern behandlar barnen med respekt men sedan "plockar russinen ur kakan", dvs engagerar sig på en nivå som känns mer som "extra vuxen", inte tar ansvar för hämtningar på förskola/skola, vabbar, är delaktig i uppfpstran osv. Med en person som har samma krav/förväntningar är ju detta i alldeles rätt nivå - min mans förväntningar hade med en sådan person varit alldeles för höga, och ur min synvinkel hade de å andra sidan varit för låga. Jag hade valt bort en partner där jag inte fått vara fullt engagerad och delat föräldraskapet.
Jag ville ha biologiska (gemensamma) barn, och att tex inte vara fullt delaktig i uppfostran i det äldre barnet hade inte varit aktuellt. Skall barn leva tillsammans, oavsett vilka föräldrar de delar, måste man ha samma synsätt, behandla dem lika osv. Det funkar inte att ha olika regler, att bara en av de vuxna uppfostrar ena barnet medans båda vuxna uppfostrar det andra barnet. Enligt min åsikt då :D Som självklart är bara min och inte universell :)
Om din partner har högre förväntningar på dig än vad du har gällande din roll så är det ju er kommunikation som behövs förändras. För hans "krav" är ju inte för höga, de är bara för höga för dig. Ni behöver prata, och ni båda måste fundera på vad ni kan ändra i era respektive förväntningar, åtaganden och krav. Kan ni leva med varandra? För antingen får ni komma fram till en gemensam kompromiss ni båda mår bra i, eller så kommer en av er hela tiden må dåligt av att ni vill olika saker.