• Anonymsju

Lämna barn på förskolan med öroninflammation?

Läste att många tycker man absolut kan lämna sina barn på förskolan med öroninflammation och på en pencillinkur.

Min 2 åring har fått konstaterat öroninflammation idag, efter veckor med förkylning, hosta och pendlande feber. Han ska ta penicillin 3 gånger/dag. Frukost, lunch, middag med 1-2 timmar med fastande mage.

Hur löser folk att ge sina barn medicin som lämnar sina barn på förskolan?

Trodde det var självklart att man är hemma tills kuren är klar. Förstår det som att öroninflammation i sig inte smittar, men orsaken (förkylning) kan ju smitta och ge ett annat barn öroninflammation.

• Svar på tråden Lämna barn på förskolan med öroninflammation?
  • Tiina87
    Anonymsju skrev 2019-11-08 19:36:29 följande:

Ja men kuren är ju 5 dagar. Läser att folk lämnar innan kuren är slut, men medicinen ska ju tas vid lunchtid. Hur löser dom det?

Man kan lösa det genom att få en dosering x2, alt en annan antibiotika sort med dosering x2.
  • ziah75

Det enkla svaret är att barnet ska vara hemma när det är sjukt, då är det främst allmäntillståndet som räknas. Är barnet smittsamt ska det också vara hemma. Är barnet friskt och behöver avsluta en kur penicillin tex? Det får du lösa själv och ge barnet medicin före/efter förskolan. Eller ta VAB en kort stund och lämna jobbet. Kan bara uttala mig om lokala förskolan och där är det mycket tydligt. Personalen får inte ge läkemedel till barn. Jag tycker det är en klok regel. Det är ett stort ansvar att ge medicin. Personalen är inte medicinskt utbildad. Läs gärna mer vad som gäller inom sjukvården och vem som får hantera/ge medicin https://vemfargoravad.socialstyrelsen.se/arbetsuppgifter/vem-far-iordningstalla-administrera-och-overlamna-lakemedel

• Trippelmamma76

Nu har jag inte läst din länk men det är stor skillnad på att ge läkemedel inom sjukvården och att ge medicin som är egenvård, dvs som man får utskrivet och tar själv enligt ordination. Det behöver man inte vara medicinskt utbildad för. Hur gör man tex om barnet har astma? Får det inte ta sin medicin förrän föräldrarna hunnit dit då med din logik? Eller får de barnen kanske inte överhuvudtaget gå på förskola?

ziah75 skrev 2019-11-10 10:10:32 följande:

Det enkla svaret är att barnet ska vara hemma när det är sjukt, då är det främst allmäntillståndet som räknas. Är barnet smittsamt ska det också vara hemma. Är barnet friskt och behöver avsluta en kur penicillin tex? Det får du lösa själv och ge barnet medicin före/efter förskolan. Eller ta VAB en kort stund och lämna jobbet. Kan bara uttala mig om lokala förskolan och där är det mycket tydligt. Personalen får inte ge läkemedel till barn. Jag tycker det är en klok regel. Det är ett stort ansvar att ge medicin. Personalen är inte medicinskt utbildad. Läs gärna mer vad som gäller inom sjukvården och vem som får hantera/ge medicin vemfargoravad.socialstyrelsen.se/arbetsuppgifter/vem-far-iordningstalla-administrera-och-overlamna-lakemedel

• mamma 86
    Trippelmamma76 skrev 2019-11-10 10:26:37 följande:

Nu har jag inte läst din länk men det är stor skillnad på att ge läkemedel inom sjukvården och att ge medicin som är egenvård, dvs som man får utskrivet och tar själv enligt ordination. Det behöver man inte vara medicinskt utbildad för. Hur gör man tex om barnet har astma? Får det inte ta sin medicin förrän föräldrarna hunnit dit då med din logik? Eller får de barnen kanske inte överhuvudtaget gå på förskola?

Det finns undantag som tex just astmamediciner. Penicillin ger inte personalen på förskola .
  • Inga bekymmer
    Anonymsju skrev 2019-11-08 19:37:17 följande:

Tror inte personal går med på att ge barn medicin. Då tycket dom nog att barnet ska vara hemma.

Jo, efter 2 dygn på kur är barnet smittfri och om hen då är pigg ska ni givetvis inte behöva va hemma ytterligare 5-8 dagar! Ni bara informerar om att hon kommer behöva penicillin när hon är där, vilken tid och så lämnar ni med och ev sked. Förslagvis märker ni flaskan med namn, tid och dos. Det ska de kunna hjälpa till med. Det har de gjort när våra stora gick och vi var inte direkt ensamma om att behöva hjälp med det.
  • Tiina87
    Inga bekymmer skrev 2019-11-10 13:33:16 följande:

Jo, efter 2 dygn på kur är barnet smittfri och om hen då är pigg ska ni givetvis inte behöva va hemma ytterligare 5-8 dagar! Ni bara informerar om att hon kommer behöva penicillin när hon är där, vilken tid och så lämnar ni med och ev sked. Förslagvis märker ni flaskan med namn, tid och dos. Det ska de kunna hjälpa till med. Det har de gjort när våra stora gick och vi var inte direkt ensamma om att behöva hjälp med det.

Det är dock inte alla förskolor där förskolepersonalen har lov till att ge läkemedel till barnen. Så nej, det är inte något de ska kunna hjälpa till med. Förskolpersonalen måste själva känna att de kan klara av att ge ex penicillin till ert av barnen utan att det påverkar arbetet med de andra barnen eller att de blir stressade, ger fel eller glömmer.
  • modsey
    Inga bekymmer skrev 2019-11-10 13:33:16 följande:

Nej förskolan behöver inte göra detta. Om de gör det ändå är det lite off reglerna, men inget en förälder kan kräva.
  • Trippelmamma76

På våra förskolor har de gjort det. Vi har brukat dosera i förväg för att underlätta.

mamma 86 skrev 2019-11-10 12:19:49 följande:

Det finns undantag som tex just astmamediciner. Penicillin ger inte personalen på förskola .

• Tiina87
    Trippelmamma76 skrev 2019-11-10 19:26:42 följande:

På våra förskolor har de gjort det. Vi har brukat dosera i förväg för att underlätta.

Då hade ni en bra förskola.
  • Inga bekymmer
    Tiina87 skrev 2019-11-10 14:13:09 följande:

Det är dock inte alla förskolor där förskolepersonalen har lov till att ge läkemedel till barnen. Så nej, det är inte något de ska kunna hjälpa till med. Förskolpersonalen måste själva känna att de kan klara av att ge ex penicillin till ert av barnen utan att det påverkar arbetet med de andra barnen eller att de blir stressade, ger fel eller glömmer.

Ok, möjligt att de flesta inte gör det men vem bestämmer det? Har inte varit nån diskussion när vi frågat iaf och överlag har de inte varit särskilt flexibla, men just detta har de iaf hjälpt till med. Har man en halvtimmas restid kan man ju inte åka från jobbet för att ge med kl 14 och sedan tillbaka och jobba igen. Så jag är tacksam att de hjälpt till med detta. Får se hur det blir med nr 3, om de är lika behjälpliga då...
  • Tiina87
    Inga bekymmer skrev 2019-11-10 20:28:43 följande:

Ok, möjligt att de flesta inte gör det men vem bestämmer det? Har inte varit nån diskussion när vi frågat iaf och överlag har de inte varit särskilt flexibla, men just detta har de iaf hjälpt till med. Har man en halvtimmas restid kan man ju inte åka från jobbet för att ge med kl 14 och sedan tillbaka och jobba igen. Så jag är tacksam att de hjälpt till med detta. Får se hur det blir med nr 3, om de är lika behjälpliga då...

Då får man be art läkaren doserar x2 kanske med ert annat läkemedel istället.
  • mamma 86

Det är inte personalen på förskolan som ska ansvara för att barnet får i sig sin medicin. Många små barn totalvägrar att ta penicillin och vad ska personalen göra då? Det är många barn och mycket att göra, vem ska ansvara om det glöms bort? Jag är både förskollärare och förälder så kan de det från båda hållen. Jag har alltid gett mina barn en gång morgon, när vi kommer hem och precis innan läggdags. Har aldrig varit ett problem!

Svar på tråden Lämna barn på förskolan med öroninflammation?