• EllieJo

Tripp trapp eller Antilop

Hej!

Funderar på era erfarenheter när det kommer till matstolar för bebis! Min baby är 3,5månader nu så börjar snart bli dags för en.

Då kommer frågan är Tripp trapp stolen absolut bäst, eller fungerar de lika bra med en antilop för att senare byta till en annan variant? Eller någon helt annan stol?

Skiljer ju otroligt mycket i pris & man är ju inte trollrik som föräldraledig!

Ge mig alla era synpunkter & erfarenheter :) tack!

• Svar på tråden Tripp trapp eller Antilop
  • EllieJo
    Smulpaj80 skrev 2019-11-10 20:17:22 följande:

Vi hade Stokke steps med babyinsats och bricka, så mycket enklare att klicka loss brickan och rengöra på den än på antilopen. Vi andvänder stokke stolen fortfarande, sonen är snart 3. Vi har en tripp trapp också på altanen så man slipper släpa stolar samt en antilop som vi hade med till andra när vi var på besök. Alla har ju inte en barnstol hemma :)

Stokke steps verkar vara en modernare version av tripp trappen? Skönt med brickan!

Verkar vara oundvikligt att komplettera med en antilop vilken annan stol man än har märker jag! Haha
  • EllieJo
    Alexi skrev 2019-11-10 20:06:29 följande:

Titta också på Ingolf juniorstol till lite större barn. Superbra stol, lätt och smidig. Mina barn har haft den vid matbordet upp i skolåldern.

När böt ni till Ingolfen från första stolen? :)
  • Bärryhosch

Jag skulle inte säga att det är antingen den ena eller andra, utan ni behöver båda två. Först antilop och sedan när barnet är kanske runt två år så byter ni till en begagnad stokke tripp trapp. Finns för runt 500 spänn. De är klart bäst tycker jag. Bry er inte om hur de ser ut, att ert barn sitter bra och säkert är viktigare. Jag har upplevt tripp trappen som otroligt stadig och haft den ända tills mitt barn var nästan sex år.

• LaFontaine

Vi körde Antilop tills barnet var en bit över 2 år. Då gick vi över till vanlig stol där hon suttit på knä. Något mellanting har varit helt onödigt här.

• fjanten
    EllieJo skrev 2019-11-10 20:38:17 följande:

Hur gjorde ni med bytet från antilop till agam? Gick det att byta direkt mellan dem? Vilken ålder i sådanafall?

Kan barnen ?klättra? upp på Agamen själva? :)

Vi bytte strax innan de blev 2, bytte direkt emellan (och de hade samma stolar på förskolan och satt där utan problem). De kunde klättra upp och ner från stolarna själva.
  • Smulpaj80
    EllieJo skrev 2019-11-10 20:41:48 följande:

Stokke steps verkar vara en modernare version av tripp trappen? Skönt med brickan!

Verkar vara oundvikligt att komplettera med en antilop vilken annan stol man än har märker jag! Haha

Jag vet inte om det är en mordernare version eller bara en annan modell? Babyinsatsen tyckte jag verkade skönare, det är som en stol som man klickar på supersmidigt och ryggstödet har två lägen, superlätt att ändra! Rekommenderar den alla dagar i veckan men den är tyvärr väldigt dyr. Nu råkade jag få en bonus på jobbet så unnade mig att köpa stolen för dom pengarna. Antilopstolen skänks nästan bort på Facebook så den köpte jag för 50:- så smidig att ha med :) lika bra att ha en!

Har man inte bråttom går det absolut att köpa billiga tripp trapp på lokala köp och säljsidor, man får bara vara snabb :) fick själv en gratis, den var lite sprucken och supersunkig. Slipade och målade så den blev som ny!
  • EllieJo
    Smulpaj80 skrev 2019-11-10 20:59:21 följande:

Jag vet inte om det är en mordernare version eller bara en annan modell? Babyinsatsen tyckte jag verkade skönare, det är som en stol som man klickar på supersmidigt och ryggstödet har två lägen, superlätt att ändra! Rekommenderar den alla dagar i veckan men den är tyvärr väldigt dyr. Nu råkade jag få en bonus på jobbet så unnade mig att köpa stolen för dom pengarna. Antilopstolen skänks nästan bort på Facebook så den köpte jag för 50:- så smidig att ha med :) lika bra att ha en!

Har man inte bråttom går det absolut att köpa billiga tripp trapp på lokala köp och säljsidor, man får bara vara snabb :) fick själv en gratis, den var lite sprucken och supersunkig. Slipade och målade så den blev som ny!

Så kan det vara kanske!

Tack för dina bra tips :)
  • EllieJo
    fjanten skrev 2019-11-10 20:54:48 följande:

Vi bytte strax innan de blev 2, bytte direkt emellan (och de hade samma stolar på förskolan och satt där utan problem). De kunde klättra upp och ner från stolarna själva.

Toppen! Tack :)
  • Bunny on speed

Vi har en tripp trapp, från 6 månader. Bra med fotstöd. Jag använde min länge när jag var liten.

Vi har även en antilop i tvättstugan som kan tas med om vi ska iväg :)

Bunnies, it must be bunnies!
  • Physalis

Vi började med antilop och köpte sedan en tripp trapp.

Detn stora skillnaden mellan tripp trapp och stokke steps är att tripptrappen tål högre vikt och kan användas även som vuxen, stepsen är mer begränsad på det området.

Till tripp trapp kan man köpa skenor som ska förhindra att den faller bakåt, utan glider istället på skenorna ifall barnet skulle trycka iväg med fötterna.

Sen har Ikea numer fler modeller på barnstolar som ser rätt bra ut och till bättre pris än stokke.

Korrekturläser som en kratta
  • Pmfl

Jag har ingen erfarenhet av Tripptrapp, däremot är jag (till skillnad från alla andra här) inget fan av Antilop. Den är absolut enkel att rengöra och enkel att ta med sig, men redan i ettårsåldern har mina barn varit på väg att välta de stolarna. Har kanske med höjd på bordet att göra? Låter ju inte som att andra haft det problemet. Vår Antilop blev också med tiden lite slö i ett av benens fästen, så när man lyfter stolen lossnar benet ibland. Superläskigt. Särskilt när man försöker lyfta i och ur barn som trilskas, stolen lättar från golvet, benet lossnar, barnet sitter fortfarande i stolen.... Upplever också att den tar ganska mycket plats, eller jag snubblar alltid på den av nån anledning . Nej, Antilopen åker bara fram när vi behöver flera barnstolar samtidigt.

Till vardags använder ettåringen en Brio-stol som påminner om Tripptrapp, vet inte om den fortfarande säljs efter Brio/Britax-affären. Den går att justera och våra stora barn använde den typ från sex månader tills de var så stora att de bytte till vanlig stol. Brickan och bygeln tas enkelt av och körs i diskmaskin. Har för mig att den bedömts som typ ovältbar i något test, vilket var viktigast för oss när vi valde stol. Har inte ångrat den investeringen för en sekund!

• Alexi
    EllieJo skrev 2019-11-10 20:42:44 följande:

När böt ni till Ingolfen från första stolen? :)

Det var nog när de var stora nog att sätta sig på en ingolf. Tripp trappen är sjukt klumpig och tung och osmidig så det var hemskt skönt att skippa den.
  • nernu

Förstår att det är en ekonomisk fråga. Men om man bortser från det så tripp trapp alla dagar i veckan. Det finns ju flera tillbehör typ dyna till sitsen och en plastbricka så jag upplever den inte alls svår att rengöra. Betydligt snyggare än antilopen också som jag personligen tycker är skitful.

Svar på tråden Tripp trapp eller Antilop