Vilken är den bästa barnboken genom genom tiderna?
Hej!
Vilken sagobok tycker ni är den absolut bästa genom tiderna?
Hej!
Vilken sagobok tycker ni är den absolut bästa genom tiderna?
Narnia. Utan tvekan.
Titta Max grav
Om man med sagoböcker räknar in just sagor men också all slagsfantasy för barn, men däremot inte vad vi kan kalla verklighetsgrundade böcker för barn, så....
För små barn -3:
Vet ärligt inte. Har mindre bra koll på böcker för den åldern.
För barn i förskoleåldern, 3-6:
Muminböckerna
Diverse sagosamlingar. Grimm, Andersen, Kipling, osv, i förenklad version.. Storfavorit i vår familj har varit en sagobok med tjeckiska sagor.
För barn i yngre skolåldern, 6-9:
Narnia-böckerna, alla 7
Mio min Mio
Bröderna Lejonhjärta
Det levande slottet/Howl's Moving Castle
Bilbo/The hobbit
Sagosamlingar i originalversion
För barn i bokslukaråldern, 9-12:
Harry Potter
Prydain
Fablehaven
Percy Jackson
Spiderwick
Miss Peregrine
Coraline
(I could go in and on and on)
Bröderna Lejonhjärta.
Syskonen Baudelaires olycksaliga liv.
Sagor som jag själv tyckte mycket om som barn var tummelisa, flickan med svavelstickorna, den fula ankungen, hans och greta, ronja rövardotter, allra käraste syster, svanprinsessan, prinsessan som inte kunde gråta, Ingen rövare finns i skogen, Rapunzel.
En av mina älsklimgsböcker som borde platsa inom begreppet saga är "Det blåser på månen".
Just det, Narnia älskade jag som barn också. Men tror att jag bara såg tv-serien. Jag tyckte också väldigt mycket om balettversionen av Beatrix Potters sagovärld som brukade visas dagen före julafton när jag var liten (tror jag). En av årets höjdpunkter.
Svårt att välja men jag älskade (och älskar) bröderna Grimms sagor och Astrid Lindgrens.
För mindre barn Gruffalon. För äldre barn Harry Potter. Än är mitt barn litet så har inte så bra koll på vad som finns för barn mellan 5-9.
Menar du just saga eller vilken barnbok som helst?
Petter och hans fyra getter
Gruffalon
Bockarna bruse
Är 3 böcker jag tycker är perfekta för 1-5åringar. Lätta att läsa och går att jobba mycket med runt i kring och föra dialoger om.
För äldre barn är det vi fem böckerna, disneys bokserier och astrid lindgrens bokserie
Hej! Menar vilken barnbok som helst:)
Vad roligt att så många svarat! Har fått några nya tips som jag inte kände till innan. Perfekt innan jul
Just det, Narnia älskade jag som barn också. Men tror att jag bara såg tv-serien. Jag tyckte också väldigt mycket om balettversionen av Beatrix Potters sagovärld som brukade visas dagen före julafton när jag var liten (tror jag). En av årets höjdpunkter.