• Apricospaj

Vilken är den bästa barnboken genom genom tiderna?

Hej!

Vilken sagobok tycker ni är den absolut bästa genom tiderna?

• Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken genom genom tiderna?
  • AniieeHär

Om man med sagoböcker räknar in just sagor men också all slagsfantasy för barn, men däremot inte vad vi kan kalla verklighetsgrundade böcker för barn, så.... 

För små barn -3:
    Vet ärligt inte. Har mindre bra koll på böcker för den åldern.

För barn i förskoleåldern, 3-6:
    Muminböckerna
    Diverse sagosamlingar. Grimm, Andersen, Kipling, osv, i förenklad version.. Storfavorit i vår familj har varit en sagobok med tjeckiska sagor. 

För barn i yngre skolåldern, 6-9:
    Narnia-böckerna, alla 7
    Mio min Mio
    Bröderna Lejonhjärta
    Det levande slottet/Howl's Moving Castle
    Bilbo/The hobbit
    Sagosamlingar i originalversion

För barn i bokslukaråldern, 9-12:
    Harry Potter
    Prydain
    Fablehaven
    Percy Jackson
    Spiderwick
    Miss Peregrine
    Coraline

(I could go in and on and on)

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • SweeneyTodd

Syskonen Baudelaires olycksaliga liv.

• Kusinen

Sagor som jag själv tyckte mycket om som barn var tummelisa, flickan med svavelstickorna, den fula ankungen, hans och greta, ronja rövardotter, allra käraste syster, svanprinsessan, prinsessan som inte kunde gråta, Ingen rövare finns i skogen, Rapunzel.

En av mina älsklimgsböcker som borde platsa inom begreppet saga är "Det blåser på månen".

• Kusinen

Just det, Narnia älskade jag som barn också. Men tror att jag bara såg tv-serien. Jag tyckte också väldigt mycket om balettversionen av Beatrix Potters sagovärld som brukade visas dagen före julafton när jag var liten (tror jag). En av årets höjdpunkter.

• Ormen

Svårt att välja men jag älskade (och älskar) bröderna Grimms sagor och Astrid Lindgrens.

• Physalis

För mindre barn Gruffalon. För äldre barn Harry Potter. Än är mitt barn litet så har inte så bra koll på vad som finns för barn mellan 5-9.

Korrekturläser som en kratta
  • Mammablå

Petter och hans fyra getter

Gruffalon

Bockarna bruse

Är 3 böcker jag tycker är perfekta för 1-5åringar. Lätta att läsa och går att jobba mycket med runt i kring och föra dialoger om.

För äldre barn är det vi fem böckerna, disneys bokserier och astrid lindgrens bokserie

• Apricospaj

Hej! Menar vilken barnbok som helst:)

Vad roligt att så många svarat! Har fått några nya tips som jag inte kände till innan. Perfekt innan jul

• AniieeHär
    Kusinen skrev 2019-11-15 19:01:34 följande:

Just det, Narnia älskade jag som barn också. Men tror att jag bara såg tv-serien. Jag tyckte också väldigt mycket om balettversionen av Beatrix Potters sagovärld som brukade visas dagen före julafton när jag var liten (tror jag). En av årets höjdpunkter.

Jag minns också baletten. Den finns på blu-ray nu för tiden.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Vilken är den bästa barnboken genom genom tiderna?