• Fritz08

    Fortsätta leva i förhållande utan sex

    Jag är man och snart 54 år med en kropp som förändras med åldern. Detsamma gäller min hustru.

    Efter många år tillsammans har lusten succesivt minskat till att helt vara borta. Vi har inte haft sex på snart åtta år och den enda beröring vi har är kramar och pussar.

    Jag har försökt att få igång sexlivet men inget har fungerat.

    Förstår efter min tid på FL att jag inte är ensam.

    Det skulle vara intressant att få ta del av andras erfarenheter av detta. Ett sexlöst förhållande.

  • Svar på tråden Fortsätta leva i förhållande utan sex
  • Anonym (Man)
    Anonym skrev 2019-11-22 16:32:54 följande:
    Men hon vill inte. 
    Och det måste du respektera.

    Min sambo hade samma val. Han valde mig och har accepterat att vi har avslutat den delen av livet.

    Jag tappade lusten runt 50. Och jag saknar det inte.
    Hade ni ett bra sexliv när ni var aktiva? Hur länge var ni aktiva och hur länge har det gått sedan ni slutade ha sex?
  • Marshmallowgirl

    Jag skulle gå under utan tillfredsställande sex. Har tillomed lämnat förhållande där det stadigt blev sämre. För mig påverkar det hela livet man har tillsammans om sexet är endera helt dött eller dåligt trots otaliga försök att göra något åt det.

  • Anonym (BT)
    Marshmallowgirl skrev 2019-12-03 09:57:40 följande:

    Jag skulle gå under utan tillfredsställande sex. Har tillomed lämnat förhållande där det stadigt blev sämre. För mig påverkar det hela livet man har tillsammans om sexet är endera helt dött eller dåligt trots otaliga försök att göra något åt det.


    Lämnat äktenskap med barn och villa, eller lämnat särbo utan gemensamma barn?

    Jag vill inte bli varannanveckaspappa, jag klarar mig hellre utan sex.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (BT) skrev 2019-12-03 14:33:04 följande:

    Lämnat äktenskap med barn och villa, eller lämnat särbo utan gemensamma barn?

    Jag vill inte bli varannanveckaspappa, jag klarar mig hellre utan sex.


    Jag lämnade och hade barn. Hellre det och bli lycklig. Gå runt och vantrivas och vara olycklig är knappast bra för barnen.
  • Anonym (BT)
    Anonym (Aldrig) skrev 2019-12-03 17:08:57 följande:
    Jag lämnade och hade barn. Hellre det och bli lycklig. Gå runt och vantrivas och vara olycklig är knappast bra för barnen.
    Tufft beslut. Modigt.
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (BT) skrev 2019-12-03 20:46:56 följande:

    Tufft beslut. Modigt.


    Bästa jag har gjort. Jag är lycklig, barnen mår bra. Nu lever jag
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Man) skrev 2019-12-03 08:34:08 följande:

    Hade ni ett bra sexliv när ni var aktiva? Hur länge var ni aktiva och hur länge har det gått sedan ni slutade ha sex?


    Jag tycker precis tvärtom, nu har jag mer ork och tid för sex, efter 50. Vi har nytändning, mycket för att vi har mer tid, barnen har blivit självständigare och stressen lägre. Närhet till min man hjälper också och han är mer engagerad i mig och oss. vi orkar göra andra saker tillsammans, inte bara sex... det hjälper också. Då ökar lusten. Lust ger sex och sex ger lust. Sluta inte ha sex för då hamnar man lätt i en negativ spiral, precis som jag nu är i en positiv...
  • Anonym (Mm..)
    Anonym (Jodå) skrev 2019-12-02 18:53:31 följande:

    Vilka fördomar en del har mot psykologi. Jag hade nog också det, delvis i alla fall. Men det här handlar ju inte om att hjärnskrynklas, att den ene har rätt eller fel, utan brist på kommunikation och samspel i relationen. Vad är viktigast att allt måste vara på mitt sätt och exakt som jag vill eller kan jag jämka och vad ligger i vågskålen, en separation?

    Om en vill ligga och den andra inte och ingen vill flytta sin position och man inte lyckas lösa detta själv, kan det då inte vara värt att ta in någon som kan neutralt bena ut knutarna? Hellre än att skiljas utan att ha försökt.

    Löser man det inte själva och inte vill ta hjälp så måste man väl vara mogen nog att se att man förmodligen inte man inte vill lösa problemet och då kanske man faktiskt ska separera. Efter många år tillsammans tycker jag ändå att man är skyldiga varandra att försöka innan man checkar ut från relationen.

    Så jäkla eländigt är det väl ändå inte att ligga med den man valt att leva sitt liv med? Om det är så kan man väl lika väl flytta ihop med sin kompis istället.

    Jag tyckte inte alls illa om att ligga med min man men det hamnade för långt ner i prioriteringen och helt ärligt så behövde jag mer i vardagen än ett ligg någon lördag kväll. Jag behövde närhet och mys och uppskattning. Jag behövde känna att någon lyssnade på mig och inte ignorerade mig eller var oengagerad i relationen. Att endast få mannens intresse när han vill ha sex var så jäkla avtändande. Där var vi.

    Jag såg inte kopplingen, inte han heller, och jag har alltid gillat sex men det blev lågprioriterat. Inte så att det gick år, men om det gått år så kan man väl konstatera att det inte verkar som man löser detta själva och är det inte ett sämre val att separera än att ta den hjälp som finns? Vad är det värsta som kan hända?


    Håller verkligen med Dig, dina inlägg är kloka .jag är liknande situation min man är missnöjd och bitter att han inte får tillräckligt med sex oxh jag i min tur tycker jag saknar sällskap, känslomässig bekräftelse och närhet , klart som tusan jag inte är sugen på sex med honom då!men det fattar han inte även om jag försökt förklara . Han tycker bara jag har ursäkter för att inte ha sex. Han har helt enkelt tunnelseende och skyller allt på att jag inte håller våra överenskommelser kring sex (jo vi har provat det oxå men utan lust faller ju allt ) osv . Hopplöst nu har det gått så långt att jag funderar på separera vi har oxå hamnat i kris och tvärtemot er så har detta slungat oss ännu längre bort från varandra då vi har olika sätt att bearbeta detta han jobbar mer och kör på med praktiska saker oxh jag känner nej så ensam som man kan oxh har fått gå i terapi för att ha någonstans att få ut mina känslor. Det hör hade jag hellre gjort med min partner men vi är helt på olika plan . Och vi har två barn (9&13) därav svårt beslut ...
  • Fritz08

    TS här

    Nu när det är nytt år vill jag tacka för era svar och önska er som är i samma situation all lycka och framgång.

    Själv ger jag upp och lever så här tills jag dör.

  • Anonym (Jw)

    Hej!

    Sitter lite själv i samma sits som ni andra. Lite kort bakgrunds info, Jag är 33 år och är gift med en äldre man, vi har en son på 2 åt gemensamt och jag har två döttrar i skolåldern sen tidigare relation.

    Vårat sexliv har gått skapligt utför pga att jag börjar tröttna på att hela tiden ta initiativet till sex då han själv aldrig tar något initiativ eller viljan att ens vilja förändra pågående situation.

    Mvh

  • Anonym (Te)
    Anonym (Jw) skrev 2020-01-02 22:00:20 följande:

    Hej!

    Sitter lite själv i samma sits som ni andra. Lite kort bakgrunds info, Jag är 33 år och är gift med en äldre man, vi har en son på 2 åt gemensamt och jag har två döttrar i skolåldern sen tidigare relation.

    Vårat sexliv har gått skapligt utför pga att jag börjar tröttna på att hela tiden ta initiativet till sex då han själv aldrig tar något initiativ eller viljan att ens vilja förändra pågående situation.

    Mvh


    Vi har exakt samma problem du och jag... Fast jag är man på 45 med en yngre tjej.
  • Anonym (Xixi)
    Fritz08 skrev 2019-11-19 10:04:51 följande:

    Jag är man och snart 54 år med en kropp som förändras med åldern. Detsamma gäller min hustru.

    Efter många år tillsammans har lusten succesivt minskat till att helt vara borta. Vi har inte haft sex på snart åtta år och den enda beröring vi har är kramar och pussar.

    Jag har försökt att få igång sexlivet men inget har fungerat.

    Förstår efter min tid på FL att jag inte är ensam.

    Det skulle vara intressant att få ta del av andras erfarenheter av detta. Ett sexlöst förhållande.


    8 år - det betyder ju att ni var ca 46 år när ni slutade. Fick en blixt rakt in i hjärtat. Det är bara 4-5 år äldre än mig och min man. Är det den vägen man ska vandra. Hur mycket sex hade ni innan det? Tränar ni?
  • Anonym (BT)
    Anonym (Xixi) skrev 2020-01-03 00:01:10 följande:
    8 år - det betyder ju att ni var ca 46 år när ni slutade. Fick en blixt rakt in i hjärtat. Det är bara 4-5 år äldre än mig och min man. Är det den vägen man ska vandra. Hur mycket sex hade ni innan det? Tränar ni?
    För oss var det ännu tidigare. Det tog slut i och med att barnen kom.
  • Fritz08
    Anonym (Xixi) skrev 2020-01-03 00:01:10 följande:

    8 år - det betyder ju att ni var ca 46 år när ni slutade. Fick en blixt rakt in i hjärtat. Det är bara 4-5 år äldre än mig och min man. Är det den vägen man ska vandra. Hur mycket sex hade ni innan det? Tränar ni?


    Jag tränar konditionen, men inte lika ofta som för 2-3 år sedan pga att min livsenergi har minskat. Svårt att förklara.

    Hustrun tränar inte alls och är två år yngre än mig.

    Vi är nu tjocka, men inte direkt feta.

    När vi träffades låg vi ganska ofta men detta fasades ut efter något år kanske 2-3 ggr i månaden.

    Det var alltid jag som började med att ta initiativ till sex och till slut tröttnade jag. Väntade på att hon skulle få lust och vara den som startade. Visa att hon blev kåt på mig.

    Tji fick jag.

    Under åren har vi pratat om bristen på ett sexliv som jag ser som ett problem. Har tagit upp att vi kan besöka en terapeut men det går hon inte med på.

    Vi har annars ett bra liv och samma livsvärderingar.

    Det som fattas är sex och beröring.

    Jag väljer att vara kvar i detta förhållande.
  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (Jw) skrev 2020-01-02 22:00:20 följande:

    Hej!

    Sitter lite själv i samma sits som ni andra. Lite kort bakgrunds info, Jag är 33 år och är gift med en äldre man, vi har en son på 2 åt gemensamt och jag har två döttrar i skolåldern sen tidigare relation.
     


    Du är lite för ung för att han bara ska kunna att låta bli dig. Undrar vad som ligger bakom men, det kan vara så att han inte tänder vilket är den vanligaste orsaken. Det låter ju riktigt konstigt om han nu verkligen är helt 100% hetero.
  • Anonym (Kunde vara jag)

    Orkar inte läsa igenom hela tråden men svarar ändå. Jag känner igen mig i mycket av det som TS och andra män skriver här. Min fru sedan 20 år tar aldrig initiativ till sex längre. I början kunde hon vara otroligt krävande och ville ha sex varenda dag, ibland både morgon och kväll. Men med tiden har det ebbat ut. I perioder sade hon aktivt ifrån och vi diskuterade varför hon kände så. Hon kunde inte förklara det utan det vara bara att hon inte hade lust. Det som gäller nu är att hon visst vill ha sex, men tar aldrig någonsin initiativ själv. När vi ligger med varandra så får hon ibland vaginalorgasm, ibland använder hon vibrator för att komma. Men allt oftare, när hon inte fått vaginalorgasm, så avböjer hon att få en orgasm på annat sätt. Det var länge sedan nu som hon ville ta emot oralsex och evigheter sedan hon gav mig nån. Hon har liksom retirerat på detalj efter detalj inom sexlivet men nu säger hon aldrig nej längre. Men det faktum att hon numer är i princip passiv under sexet och att hon allt oftare avstår från orgasm själv har fått min lust till att ta initiativ till sex att minska.

    Jag väljer allt oftare bort sexet trots att tillfälle ges. Jag ska vara ordentligt utsvulten nu för att orka ta initiativ. Med några månaders mellanrum har jag tagit upp vårt sexliv till diskussion, men det är som att vada i kvicksand. Hon är undvikande, säger att hon visst vill ha sex men att hon inte tänker på sex och därför aldrig tar initiativ själv, men hon njuter när vi väl har det. Jag kommer liksom ingenvart med att göra det man ska göra - kommunicera. Jag frågar om det är något som bekymrar henne, om det är något jag gör eller om hon tycker att jag är oattraktiv etc. men hon säger att inget är fel och att hon älskar mig.

    Så jag tror att hon inte är helt sanningsenlig. Hon har valt en strategi för att försöka hålla mig på gott humör och inte lämna äktenskapet eller vara otrogen. Det är en läpparnas bekännelse och hon ställer upp på sex för husfridens skull och ibland råkar hon också få ut något av det.

    Men för mig räcker detta inte. Sex är en viktig del i ett förhållande för mig. Det är ömsesidig bekräftelse och njutning på ett plan som inte går att ersätta med något annat. Så länge som jag har en sexdrift så kommer jag att lida av att inte min partner också har det.

    Jag onanerar därför så ofta jag får tillfälle. Det är dock bara en tillfällig lindring i avhållsamhetens helvete. Onani kan inte ersätta sex med ens partner utan det är bara ett sätt att minska lidandet en smula.

    Jag känner hur jag drivs allt närmare den brant som innebär skilsmässa. Inget jag vill ha, men jag känner också att om jag skulle råka träffa någon som visar intresse för mig så skulle jag vara ett lätt byte, min moraliska styrka skulle inte klara av att rå på min saknad efter sex och bekräftelse och det är inte heller något som jag vill vara med om.

    Men som det nu är så är våra tillfällen för sex mer är att betrakta som personliga nederlag. Den lust jag har byggt upp förbyts i obehag och skamkänslor när jag har fått orgasm. Allt oftare drabbas jag också av att tappa ståndet mitt under sexet när jag känner av att hon inte är där utan bara ligger och väntar ut mig. Det är så fruktansvärt förnedrande. Bättre då att hon säger att hon inte vill ha sex.

    Ja, jag vet och förstår att kvinnor i större utsträckning än män tappar sexdriften med tiden men det hjälper ju inte mig. Jag står fortfarande här med mina behov, min längtan, min frustration. Att veta att min frus ändrade attityd till sex beror på att hennes hormonsystem har förändrats hjälper inte mig ett dugg. Jag anklagar inte henne för något. Ingen av oss har fel, men ändå skriker jag inombords av sorg och förtvivlan efter att åter få ha ett fungerande sexliv.

  • Anonym (Xixi)
    Fritz08 skrev 2020-01-03 09:57:27 följande:

    Jag tränar konditionen, men inte lika ofta som för 2-3 år sedan pga att min livsenergi har minskat. Svårt att förklara.

    Hustrun tränar inte alls och är två år yngre än mig.

    Vi är nu tjocka, men inte direkt feta.

    När vi träffades låg vi ganska ofta men detta fasades ut efter något år kanske 2-3 ggr i månaden.

    Det var alltid jag som började med att ta initiativ till sex och till slut tröttnade jag. Väntade på att hon skulle få lust och vara den som startade. Visa att hon blev kåt på mig.

    Tji fick jag.

    Under åren har vi pratat om bristen på ett sexliv som jag ser som ett problem. Har tagit upp att vi kan besöka en terapeut men det går hon inte med på.

    Vi har annars ett bra liv och samma livsvärderingar.

    Det som fattas är sex och beröring.

    Jag väljer att vara kvar i detta förhållande.


    Pratade lite med min man om detta idag. Båda vi har nämligen börjat möta detta med inget sex/lite sex lite här och var. Bla hos vänner samt kolleger som anförtrott sig. Det var därför jag googlade och hittade till din tråd.

    Ni verkar ju ha haft en ganska låg frekvens redan från år 2. Tyvärr. Men det går att ändra på - jag är övertygad.

    Nu kommer du att få ett okonventionellt tips. Jag är dock seriös.

    Försök få henne att börja styrketräna. Du bör också börja med det, typ 3 ggr v. Du kommer få tillbaka din livsglädje. Och hon kommer få en snyggare kropp som hon vill visa för dig. Jag lovar att styrketräning sätter igång en massa saker hos en. Och funkar det inte blir du en 54-åring med vältränad kropp som kan gå ut i livet och ta för sig. Jag skojar inte - eller försöker göra mig lustig - jag menar det verkligen. Hon behöver få koll på sin kropp igen och börja förstå hur fantastisk den är, etc etc. Samma gäller för dig. Båda kommer bli gladare.

    Kör tillsammans - bygg upp aptit på gymmet och gå hem och ?ät? sen.

    Funkar det inte undrar jag hur du ställer dig till att ha någon vid sidan av? Du har 30 år kvar att leva. Hur ska du få utlopp för dessa känslor?

    Jag om min man har kommit överens om att sexlöst i ett år = man får ligga med andra. (Gäller ej under amning, eller graviditet vilket nu är överspelat eftersom vi har två barn.)
  • Anonym (Xixi)
    Anonym (BT) skrev 2020-01-03 08:54:43 följande:

    För oss var det ännu tidigare. Det tog slut i och med att barnen kom.


    Hur gamla är barnen? Vi hade också en lägre frekvens under graviditet och amning men sen måste man ju komma igång igen. När barn fyller tre år brukar de i allmänhet sova bättre och leka mer självständigt vilket betyder att det inte längre är lika arbetsintensivt att ta hand om dem. Man är således inte lika trött på kvällen och kan ägna sig åt annat är slökollande på tv i soffan...
  • Anonym (Xixi)
    Anonym (Kunde vara jag) skrev 2020-01-03 12:55:14 följande:

    Orkar inte läsa igenom hela tråden men svarar ändå. Jag känner igen mig i mycket av det som TS och andra män skriver här. Min fru sedan 20 år tar aldrig initiativ till sex längre. I början kunde hon vara otroligt krävande och ville ha sex varenda dag, ibland både morgon och kväll. Men med tiden har det ebbat ut. I perioder sade hon aktivt ifrån och vi diskuterade varför hon kände så. Hon kunde inte förklara det utan det vara bara att hon inte hade lust. Det som gäller nu är att hon visst vill ha sex, men tar aldrig någonsin initiativ själv. När vi ligger med varandra så får hon ibland vaginalorgasm, ibland använder hon vibrator för att komma. Men allt oftare, när hon inte fått vaginalorgasm, så avböjer hon att få en orgasm på annat sätt. Det var länge sedan nu som hon ville ta emot oralsex och evigheter sedan hon gav mig nån. Hon har liksom retirerat på detalj efter detalj inom sexlivet men nu säger hon aldrig nej längre. Men det faktum att hon numer är i princip passiv under sexet och att hon allt oftare avstår från orgasm själv har fått min lust till att ta initiativ till sex att minska.

    Jag väljer allt oftare bort sexet trots att tillfälle ges. Jag ska vara ordentligt utsvulten nu för att orka ta initiativ. Med några månaders mellanrum har jag tagit upp vårt sexliv till diskussion, men det är som att vada i kvicksand. Hon är undvikande, säger att hon visst vill ha sex men att hon inte tänker på sex och därför aldrig tar initiativ själv, men hon njuter när vi väl har det. Jag kommer liksom ingenvart med att göra det man ska göra - kommunicera. Jag frågar om det är något som bekymrar henne, om det är något jag gör eller om hon tycker att jag är oattraktiv etc. men hon säger att inget är fel och att hon älskar mig.

    Så jag tror att hon inte är helt sanningsenlig. Hon har valt en strategi för att försöka hålla mig på gott humör och inte lämna äktenskapet eller vara otrogen. Det är en läpparnas bekännelse och hon ställer upp på sex för husfridens skull och ibland råkar hon också få ut något av det.

    Men för mig räcker detta inte. Sex är en viktig del i ett förhållande för mig. Det är ömsesidig bekräftelse och njutning på ett plan som inte går att ersätta med något annat. Så länge som jag har en sexdrift så kommer jag att lida av att inte min partner också har det.

    Jag onanerar därför så ofta jag får tillfälle. Det är dock bara en tillfällig lindring i avhållsamhetens helvete. Onani kan inte ersätta sex med ens partner utan det är bara ett sätt att minska lidandet en smula.

    Jag känner hur jag drivs allt närmare den brant som innebär skilsmässa. Inget jag vill ha, men jag känner också att om jag skulle råka träffa någon som visar intresse för mig så skulle jag vara ett lätt byte, min moraliska styrka skulle inte klara av att rå på min saknad efter sex och bekräftelse och det är inte heller något som jag vill vara med om.

    Men som det nu är så är våra tillfällen för sex mer är att betrakta som personliga nederlag. Den lust jag har byggt upp förbyts i obehag och skamkänslor när jag har fått orgasm. Allt oftare drabbas jag också av att tappa ståndet mitt under sexet när jag känner av att hon inte är där utan bara ligger och väntar ut mig. Det är så fruktansvärt förnedrande. Bättre då att hon säger att hon inte vill ha sex.

    Ja, jag vet och förstår att kvinnor i större utsträckning än män tappar sexdriften med tiden men det hjälper ju inte mig. Jag står fortfarande här med mina behov, min längtan, min frustration. Att veta att min frus ändrade attityd till sex beror på att hennes hormonsystem har förändrats hjälper inte mig ett dugg. Jag anklagar inte henne för något. Ingen av oss har fel, men ändå skriker jag inombords av sorg och förtvivlan efter att åter få ha ett fungerande sexliv.


    Fasen vad otroligt sorgligt. Fick en klump i magen av att läsa det där. Det du beskriver känns nästan värre än någon som bara säger nej. Som ts fru. Sluta ha sex med henne säger jag. Det är inte bra för någon av er. Hade jag varit du så skulle jag ha gått vidare, alternativt varit otrogen.
Svar på tråden Fortsätta leva i förhållande utan sex