• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-23 15:48:24 följande:

klitoris är centralt för en kvinnas njutning. Den sitter utanpå, inte inuti. vilket i för sig kanske mest är positivt, för enkel åtkomst med handen.

det är nog bara i porrfilmer som kvinnor kör in fingrar i sig själva. är nunna sedan lång tid tillbaka. men vet att de flesta män har envisats med att köra in ett rakt finger in och ut. Ursäkta, men Det ger ingenting. Obestämd

Håller andra kvinnor med om det?

ni måste förstå att en kvinnas anatomi är uppbyggd på ett  annat sätt. Det är inte en omvänd kuk.

Instämmer helt.
  • Anonym (m)

En anledning att avstå kan vara att för en kvinna så är sex förknippad med så mycket problem som på ett eller annat sätt följer med det eller som skulle kunna följa med det. Hur ska jag bete mig. Vem kommer få reda på det. Vad ska folk säga. Jag blir tjatad på. Jag får ont. Jag blir inte respekterad. Jag blir ifrågasatt om saker jag inte vill. Jag måste vara på min vakt och kan inte ligga och koppla av. Jag måste framhärda i att använda kondom. Osv osv osv

• Anonym (Jj)

En kombination av:

P-piller. Väldigt många kvinnor går på p-piller och för många kvinnor sänker de lusten. P-piller kan också påverka vilken typ av man kvinnan attraheras av/väljer. Om hon inte gick på p-piller när hon träffade sin man och sen börjar med dem under förhållandet kan hennes attraktion till honom och män generellt ändras. Eller tvärtom om hon gick på p-piller när hon träffade sin man och sen slutar med dem under förhållandet kan hennes attraktion för honom också ändras. Det kan påverka lusten att ha sex med honom.

Antidepressiva. Betydligt fler kvinnor än män går på antidepressiva läkemedel. För många tar det bort sexlusten. 

Stress. Jobba, handla, laga mat, städa, hämta/lämna barn, skjutsa runt barn, läxor, hålla koll på tandläkar/läkarbesök och idrottsdagar, förbereda för morgondagen mm. Medan många män kan tänka på/vilja ha sex oavsett stress eller andra åtaganden i vardagen och till och med uppleva sex som stressavslappnande så behöver många kvinnor lugn och ro och avsaknad av stress för att tänka på sex och känna lust. Stress och annat att tänka på minskar/tar bort lusten och i värsta fall upplevs tanken på sex bara som ytterligare ett stressmoment/måste att hinna med.

Väldigt många kvinnor njuter inte tillräckligt av sex. De kommer inte. Att gång på gång bli besviken och gå från sexet utan att vara tillfredsställd minskar viljan att ha sex. Hon får inte ut något av det utan blir bara nedkladdad och besviken, då hoppar hon hellre över det och gör något annat med den dyrbara fria tid hon har.

• Anonym (Ö)
    ResanTillMelonia skrev 2026-01-23 15:48:24 följande:

klitoris är centralt för en kvinnas njutning. Den sitter utanpå, inte inuti. vilket i för sig kanske mest är positivt, för enkel åtkomst med handen.

det är nog bara i porrfilmer som kvinnor kör in fingrar i sig själva. är nunna sedan lång tid tillbaka. men vet att de flesta män har envisats med att köra in ett rakt finger in och ut. Ursäkta, men Det ger ingenting. Obestämd

Håller andra kvinnor med om det?

ni måste förstå att en kvinnas anatomi är uppbyggd på ett  annat sätt. Det är inte en omvänd kuk.

Håller helt med!
  • philly

Har ju varit ett par trådar nyligen där det pratats om män som håller på med torrpenetrering vilket för mig är väldigt svårt att förstå hur man kan hålla på med. Enligt en del kvinnor är tydligen många män egoistiska och bryr sig inte om att få henne att njuta. Det förekommer säkert att kvinnor känner sig tjatade på och kanske pressade till att ställa upp på saker de egentligen inte vill. Är man, men kan tänka mig att om kvinnor får erfarenheter av män som håller på så här kanske intresset för sex minskar. 

• Eurydike 87

Jag har hellre bra sex i fantasin, än dåligt sex i verkligheten. En förlust av något man inte vill ha är ingen förlust. Om jag vill ha något kan jag vänta länge på det istället för att nöja mig med något annat ☺️

• Anonym (Rutger Mansson)

Kvinnor kan bli gravida en gång i taget. Max kanske tio gånger i livet. En man kan sprida sin säd, göra barn hundratals gånger. 

Det där har lagrats på socialt. Kvinnor löper större risk om de blir gravida, de kan inte slippa om de väl har fött ett barn. En man kan lämna henne följande morgon. Kvinnor vet att mannen gärna vill ha sex, och bestämmer om han ska få sex eller ej, vilket ger dem en viss makt. I värsta fall utnyttjar de den medvetet.

Killar uppfostras att överskrida gränser, att ta för sig av det han vill ha. Han blir sexuellt inkontinent. Tjejer uppfostras att hålla på sig, att inte ligga med många killar, att bli sexuellt snåla. (Jag överdriver lite, men ni hajar.)

I grund och botten tror jag att kvinnor och män njuter lika mycket av sex, men att det förstörs lite grann av det ovan nämnda. Jag skulle önska att kvinnor bejakade sin lust mer, blev mer promiskuösa. Och att män var lite mer coola när det gäller sex. Jämställdhet, liksom.

• Anonym (E)
    Anonym (Jj) skrev 2026-01-23 17:38:06 följande:

Väldigt många kvinnor njuter inte tillräckligt av sex. De kommer inte. Att gång på gång bli besviken och gå från sexet utan att vara tillfredsställd minskar viljan att ha sex. Hon får inte ut något av det utan blir bara nedkladdad och besviken, då hoppar hon hellre över det och gör något annat med den dyrbara fria tid hon har.

Skulle vilja nyansera det här. Jag vet ju inte hur det är för andra, men njutning är väl mer än att komma? Att det inte är så skönt är definitivt en anledning till att jag inte har så mycket sex, men det har inte med orgasmen att gör. Jag kommer, men under vägen dit känner jag sällan att det är särskilt skönt tyvärr. Det har varit en sorg i mitt liv, att inte få uppleva njutning på det sättet.
  • Anonym (m)
    Anonym (Rutger Mansson) skrev 2026-01-24 07:59:43 följande:

Kvinnor kan bli gravida en gång i taget. Max kanske tio gånger i livet. En man kan sprida sin säd, göra barn hundratals gånger. 

Det där har lagrats på socialt. Kvinnor löper större risk om de blir gravida, de kan inte slippa om de väl har fött ett barn. En man kan lämna henne följande morgon. Kvinnor vet att mannen gärna vill ha sex, och bestämmer om han ska få sex eller ej, vilket ger dem en viss makt. I värsta fall utnyttjar de den medvetet.

Killar uppfostras att överskrida gränser, att ta för sig av det han vill ha. Han blir sexuellt inkontinent. Tjejer uppfostras att hålla på sig, att inte ligga med många killar, att bli sexuellt snåla. (Jag överdriver lite, men ni hajar.)

I grund och botten tror jag att kvinnor och män njuter lika mycket av sex, men att det förstörs lite grann av det ovan nämnda. Jag skulle önska att kvinnor bejakade sin lust mer, blev mer promiskuösa. Och att män var lite mer coola när det gäller sex. Jämställdhet, liksom.

Jo, kvinnor kan visst slippa och smita undan. De kan lämna barnet efter de fött det.
  • Anonym (Senaste alternativet)

Jag tror att det är som det sista alternativet, kvinnor förr sade inte nej trots att de ville i samma utsträckning som idag. 

Sen tror jag att männens nya deltagande i hushållssysslor har motsatt effekt,.kvinnor blir mer sugna på män som drar sin del till stacken och kan visa sensualitet. Män som visar mer empati och förståelse för kvinnor i vardags gör det även i sängen och bryr sig då om kvinnans njutning.

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?