• anonmLisa

    Operation Myom eller Hysterektomi

    Hej det lutar för mig för två alternativ gällande operation pga av Myom.

    Antingen Myomectomi , rätta mig om kag har fel men icke invasivingrepp med laser?

    Eller att man bränner bort nyom med titthål eller Hysterektomi.

    Jag vill höra om erfareneher från båda ingreppen. Jag är 37 år och försöker

    Hitta stödgrupp på FB men alöy det där.är bortaget, så jag önskar att.få ko takt här då jag har börjat oroa mig för konsekvenserna kring båda ingreppen dvs:för tidig klimakterie, minskad sexlust och bli beroende av att ta östrogen tabletter , tror att

    De hette 'progynol" eller "progerom".

    Nystartad tråd alltså för de som har genomgått antingen Myom bortagning eller

    Hysterektomi.

    Jag hoppas på svar som gör mig mindre orolig eftersom jag vill ta rätt beslut såklart.

    Tackar ödmjukast!

  • Svar på tråden Operation Myom eller Hysterektomi
  • Anonym (Tjej30)

    Hur mycket ska de ta bort om du gör en hysterektomi?

    På mig har de tagit livmoder (+livmodertapp) och äggledare. Jag har INTE hamnat i klimakteriet, har ingen minskad sexlust (snarare tvärtom), och har inga bekymmer alls efter operationerna.

  • Anonym (egen)

    starta en egen facebookgrupp!

    jag hade satsat på att försöka ta bort myomet istället för hela livmodern.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (egen) skrev 2019-11-25 17:24:16 följande:
    starta en egen facebookgrupp!

    jag hade satsat på att försöka ta bort myomet istället för hela livmodern.
    Det hade jag också satsat på.
  • Anonym (egen)

    jag har själv 2-3 stora myom, men har hört om kirurger som inte lyckats ta bort dem och då tagit bort hela livmodern istället. 

    jag är gravid med min första och vill iaf ha fått ett andra barn innan jag chansar och försöker ta bort myomet.

    I London har de ganska bra metoder för att ta bort myom, iaf vissa typer, men här i Sverige saknas den kunskapen mycket (enligt vad jag uppfattat från egen research och av en vän som arbetar med att sälja medicinsk apparatur till sjukhus i London, just gällande kvinnorelaterde bitar typ myom)

  • anonmLisa

    Tack för länkarna och för svaren !!

    Jag undrar ni som har gjort hysterektomi om ni tar hormonbehandling pga operation samt vilket ålderspann befinner ni er och hur upplevde ni er återhämtningsprocess ??
    För att svara på tidigare ställd fråga : Jag har en myom på 8 cm som påverkar mina blödningar kraftig samt små . Gick till två olika gynekologer. Båda erbjöd borttagning av livmoder .

    Den ena gynekologen erbjöd mig två alternativ dels hysterektomi samt att bränna bort med laser , vilket hen påstod att de flesta brukade välja- båda såklart invasiva det kan man inte gå runt. Jag trots research kände inte till laser alt och har nu snöat mig in på det. Är fortfarande öppen för hysterektomi men uppskattar nu all feedback jaa kan få innan beslut! 
    Jag hittade det här : myomguiden.se/behandling-av-myom/

  • Anonym (egen)

    Att erbjuda hysterektomi är att förenkla och är slött av svensk sjukvård! Tycker du verkligen ska se över alternativen först. Läs tex denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden (fibroids är annat ord för myom på engelska):
    www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/11/know-many-women-suffer-fibroids-uterine-tumours-fka-twigs-not-alone

    Citat:
    "?We?re concerned that women are not being given all of the options, and not being given informed choice..."

    ?I was only offered a hysterectomy and only through my own online research did I discover the other options out there. I had to ask for these other treatments,? she said.

    Bridgette York, a solicitor who founded the Fibroid Network patient and campaign group, was diagnosed with fibroids when she was in her mid-20s. She says that, at the time, some 20 years ago, women ? even young women who hadn?t had children ? were being pushed towards unnecessary hysterectomies. 

     denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden.

    Min mor har också haft myom och opererade bort livmodern när hon var 50 år. Äggstockarna kvar dock, men ändå klimakterie-ålder ändå. Mig veterligen tog hon inga hormoner.

  • Anonym (Tjej30)
    anonmLisa skrev 2019-11-25 22:38:43 följande:

    Tack för länkarna och för svaren !!

    Jag undrar ni som har gjort hysterektomi om ni tar hormonbehandling pga operation samt vilket ålderspann befinner ni er och hur upplevde ni er återhämtningsprocess ??

    För att svara på tidigare ställd fråga : Jag har en myom på 8 cm som påverkar mina blödningar kraftig samt små . Gick till två olika gynekologer. Båda erbjöd borttagning av livmoder .

    Den ena gynekologen erbjöd mig två alternativ dels hysterektomi samt att bränna bort med laser , vilket hen påstod att de flesta brukade välja- båda såklart invasiva det kan man inte gå runt. Jag trots research kände inte till laser alt och har nu snöat mig in på det. Är fortfarande öppen för hysterektomi men uppskattar nu all feedback jaa kan få innan beslut! 

    Jag hittade det här : myomguiden.se/behandling-av-myom/


    Jag tar inga hormoner alls. Eftersom man har lämnat kvar äggstockarna så har jag mina egna hormoner kvar och märker ingen skillnad alls efter operationerna.. Förutom till det positiva då förstås. Inga blödningar, ingen mensvärk, ingen smärta vid sex längre, ingen oro över att börja blöda så fort jag har sex..
  • Anonym (egen)

    Esmya kan dock vara mycket farligt för levern, så ta bara de tabletterna innan du vet om din leverstatus!!

  • anonmLisa
    Anonym (egen) skrev 2019-11-25 22:49:17 följande:

    Att erbjuda hysterektomi är att förenkla och är slött av svensk sjukvård! Tycker du verkligen ska se över alternativen först. Läs tex denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden (fibroids är annat ord för myom på engelska):
    www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/11/know-many-women-suffer-fibroids-uterine-tumours-fka-twigs-not-alone

    Citat:
    "?We?re concerned that women are not being given all of the options, and not being given informed choice..."

    ?I was only offered a hysterectomy and only through my own online research did I discover the other options out there. I had to ask for these other treatments,? she said.

    Bridgette York, a solicitor who founded the Fibroid Network patient and campaign group, was diagnosed with fibroids when she was in her mid-20s. She says that, at the time, some 20 years ago, women ? even young women who hadn?t had children ? were being pushed towards unnecessary hysterectomies. 

     denna artikel som delvis sammanfattar metoder på marknaden.

    Min mor har också haft myom och opererade bort livmodern när hon var 50 år. Äggstockarna kvar dock, men ändå klimakterie-ålder ändå. Mig veterligen tog hon inga hormoner.


    Hej men frågan blir då hur och var kan jag övertyga gynekolog till  exempelvis ultraljuds MR vägledning eller embolissering?
    Jag skulle vilja komma i kontakt med såna som har gjort research och lyckats få den behandling man önskat än hysterektomi.
  • Anonym (egen)
    anonmLisa skrev 2019-11-28 13:05:35 följande:
    Hej men frågan blir då hur och var kan jag övertyga gynekolog till  exempelvis ultraljuds MR vägledning eller embolissering?
    Jag skulle vilja komma i kontakt med såna som har gjort research och lyckats få den behandling man önskat än hysterektomi.
    Hej igen, tyvärr är ju uppenbarligen inte jag den personen men engagerar mig i din fråga då jag har samma sak att vänta som du. 

    Mina myom har växt ordentligt under graviditeten och de är jättestora numera  
    Är också intresserad av andra alternativ än hysterektomi då jag vill ha ett barn till.

    Håll gärna tråden levande om du hittar nåt. Jag ska också försöka bidra, men är nu höggravid och väntar barn 1, så just nu kan jag inget göra.
Svar på tråden Operation Myom eller Hysterektomi