• Anonym (Undrande)

    Orsak till minskad lust hos kvinnor

    Det finns massa trådar här om kvinnor som tappat lusten till sex och/eller sina män trots att de bestämt hävdar att deras partner är perfekt i övrigt, att de älskar honom, att de inte vill skiljas. Sedan läser man många inlägg om kvinnor som brutit upp och då fått tillbaka sexlusten även långt in i klimakteriet, att problemet var att attraktionen till mannen falnat snarare än lusten i sig. Kan det vara så att kvinnor i mycket högre grad än de vågar erkänna tröttnar snabbare på sina män sexuellt än vad män gör även om känslorna för mannen finns kvar? I så fall, skulle dessa kvinnor kunna återfå sin sexlust utan att bryta upp om man öppnade upp förhållandet? Kan det vara så att ett långvarigt monogamt förhållande är svårt att kombinera med sexlust och är det då kanske en bättre lösning att släppa på kravet på att vara monogram i stället för att skiljas och gå in i ett nytt förhållande där samma problem uppstår igen efter en tid?

  • Svar på tråden Orsak till minskad lust hos kvinnor
  • Anonym (Undrande)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 14:36:56 följande:

    "Återigen, relevansen av din första kommentar är oklar eftersom det inte gäller tillfällig brist på sexlust pga av naturliga orsaker som sjukdomm, mens mm."
    Är det bara du som ska bestämma reglerna?

    "Det är bara att kolla under "Minskad lust" så hittar du mååånga trådar där kvinnor (och en del män) klagar på att de tappat attraktionen till sin man men stannar kvar"
    Jag kan ju göra det, eller så kan ju du citera de inläggen eftersom det var din ide att göra en studie baserat på "många här på FL verkar mena" istället för att läsa en riktig studie och läsa diverse lösningar av folk som vet vad de pratar om för att sen diskutera det.

    "Är det så att vi är biologiskt oförmögna att vara icke-monogama, eller är det ett kulturellt betingat synsätt?"
    Det är svårt att säga hur "vi" är eftersom det är väldigt individuellt.

    "Många har enligt min mening orealistiska krav på sin partner - hen ska uppfylla alla ens behov såväl emotionella som sexuella som praktiska, något som bäddar för missnöje."

    om man är väldigt osjälvständig kan man ha så orimliga krav på sin partner.

    "Om man kan få tillfredställa sina andra behov genom att umgås med andra -  t ex om jag älskar att fiska men min partner hatar det så kan jag sticka ut och fiska med mina kompisar och det är en win-win - så är det absolut otänkbart att man skulle kunna göra på samma sätt med sex?"

    Det kan vara en bra ide att ta upp det med din partner när förhållandet börjar bli seriöst så h*n får svara på det själv.
    "Är det bara du som ska bestämma reglerna?"
    Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare, syftar på (och inte syftar på) i min frågeställning, så ja. Vill du starta en tråd om hur vi ska hantera vad man ska göra åt kvinnors bristande sexlust nör de har huvudvärk så får du gärna starta en ny tråd om det.

    "Jag kan ju göra det, eller så kan ju du citera de inläggen eftersom det var din ide att göra en studie baserat på "många här på FL verkar mena" istället för att läsa en riktig studie och läsa diverse lösningar av folk som vet vad de pratar om för att sen diskutera det."
    En diskussionstråd på FL är ingen studie, och jag har aldrig hävdat att detta är något annat än en diskussion. Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem, jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på. För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda? Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?

    "Det är svårt att säga hur "vi" är eftersom det är väldigt individuellt."
    Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?

    Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mannens bristande fokus) skrev 2019-11-25 19:21:50 följande:

    Kvinnors lust är mycket mer mental och känslomässig. På det sättet passar män och kvinnor väldigt dåligt ihop sexuellt, eftersom män är mycket lata i detta avseende och inte behöver det på samma sätt. Mäns sexualitet är betydligt mer lättväckt av fysisk beröring eller en visuell stimulans, vilket inte gäller för kvinnor förutom då de är nyförälskade och lusten mer eller mindre styr sig själv.

    Inedningsvis i detta skede överöser ofta männen (enda gången) kvinnorna med uppmärksamhet, lyhördhet, spännande sex, sexiga sms, överraskningar, presenter, kärleksfulla och upphetsande komplimanger. Allt det där som kvinnor älskar och tänder på. Särskilt  tänder kvinnor på att se lusten i mannens ögon och känslan att vara huvudrollen i hans liv och åtrå. Något män generellt helt missar att förmedla efter några månaders intensivt sexande och bondande. Det alutar helt försöka charma, vara sexiga och attraktiva och få kvinnan att kännas sig som en gudinna. Hon tas för given och kvinnan lessnar och måste söka denna känsla annorstädes. Jag skulle säga att känslan av bekräftelse är viktigast för en kvinna och att mannen verkar intresserad av henne, både hennes liv, tankar, känslor och kropp. De män som klarar av detta förlorar inte heller sin kvinna, men de är inte många.

    Det du förslår är helt ointressant för kvinnor av just de skälen jag tog upp. Att ha tillfälligt sex med främmande killar ger inte kvinnor ett skit. De vill ha sex med en man som hon betyder något extra för och den man som är villig att älska henne och ta henne till himlen enkelt uttryckt. Faktiskt så banalt är det. Varken mer eller mindre.


    Rätt så svepande generalisering där om män. Det stämmer nog för många, men långt ifrån alla. Läser man trådarna här på FL finns det massvis med män som gör allt de kan för att visa sin lust och kärlek till sin kvinna men får inget gensvar. Kanske beror det på att förhållandet aldrig var så bra från början, men att lägga all skuld på männen i detta sammanhang är att göra det alldeles för enkelt för sig.

    Sedan påstod jag aldrig att ha tillfällig sex med främmande män skulle vara lösningen. Jag har överhuvudtaget inngen lösning som sådan, bara en undran om fixeringen vid monogami och illusionen om den eviga förälskelsen i samma person kanske är problematisk?

    Det finns en intressant film om detta, The Secret Life of Dentists. En film som gör ont att se men ändå väcker mycket frågor om vad kärlek egentligen är.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 15:52:43 följande: #21
    "Är det bara du som ska bestämma reglerna?"
    Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare, syftar på (och inte syftar på) i min frågeställning, så ja. Vill du starta en tråd om hur vi ska hantera vad man ska göra åt kvinnors bristande sexlust nör de har huvudvärk så får du gärna starta en ny tråd om det.

    "Jag kan ju göra det, eller så kan ju du citera de inläggen eftersom det var din ide att göra en studie baserat på "många här på FL verkar mena" istället för att läsa en riktig studie och läsa diverse lösningar av folk som vet vad de pratar om för att sen diskutera det."
    En diskussionstråd på FL är ingen studie, och jag har aldrig hävdat att detta är något annat än en diskussion. Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem, jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på. För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda? Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?

    "Det är svårt att säga hur "vi" är eftersom det är väldigt individuellt."
    Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?

    Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack.
    "Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare"
    Du är fullt medveten om vad jag menar.

    "Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem,"
    Tycker du att de som skriver i tråden själva ska leta efter de inlägg du bygger dina funderingar på?

    "Jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på"
    Vilka studier har jag syftat på? Menar du att jag ska lämna referenser till studier som du kan ha som alternativ till "många här på FL verkar mena"?  Du får leta dem själv.

    "För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda?"
    För att det har en tendens att bli en massa fel hela vägen, från början till slut vilket ofta leder till en helt meningslös diskussion, om det inte är så att man bara tycker om att diskutera.

    "Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?"
    Om du anser att "vetenskapligt belagda åsikter" inte hör hemma på ett vanligt forum kan det vara du som hamnat på fel forum. Är en eller flera studier om varför folk tappar sexlusten en åsikt? Är en eller flera studier om hur folk fick tillbaka sexlusten en åsikt?

    "Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?"
    Du gjorde ett svepande påstående som kan tolkas som att du menar att vi är lika men det är jag som ska bevisa med vetenskapliga studier att det inte stämmer? Är individuellt en generalisering?

    "Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack."
    Det är inte lätt.
  • Anonym (Undrande)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 16:19:17 följande:
    "Om du med reglerna menar att jag, som trådstartare"
    Du är fullt medveten om vad jag menar.

    "Om du inte orkar ta dig igenom trådarna om detta ämne under Minskad lust så är det ditt problem,"
    Tycker du att de som skriver i tråden själva ska leta efter de inlägg du bygger dina funderingar på?

    "Jag begär å andra sidan inte heller att du ger fullständiga referenser på de studier du syftar på"
    Vilka studier har jag syftat på? Menar du att jag ska lämna referenser till studier som du kan ha som alternativ till "många här på FL verkar mena"?  Du får leta dem själv.

    "För övrigt, varför skulle lekmäns åsikter om detta vara mindre värda?"
    För att det har en tendens att bli en massa fel hela vägen, från början till slut vilket ofta leder till en helt meningslös diskussion, om det inte är så att man bara tycker om att diskutera.

    "Om du endast bryr dig om vetenskapligt belagda åsikter, vad glör du på detta forum överhuvudtaget?"
    Om du anser att "vetenskapligt belagda åsikter" inte hör hemma på ett vanligt forum kan det vara du som hamnat på fel forum. Är en eller flera studier om varför folk tappar sexlusten en åsikt? Är en eller flera studier om hur folk fick tillbaka sexlusten en åsikt?

    "Kan du hänvisa till vetenskpliga studier som bevisar detta? Eller varför är det plötsligt OK att du gör en svepande generalisering medan du kritiserar mig för just detta?"
    Du gjorde ett svepande påstående som kan tolkas som att du menar att vi är lika men det är jag som ska bevisa med vetenskapliga studier att det inte stämmer? Är individuellt en generalisering?

    "Man tar sig för pannan för vissa individers sätt att resonera på FL. Dämpa aggressionen lite, tack."
    Det är inte lätt.
    Fascinerande. Du förväntar dig att jag ska dra fram en massa trådar här som exempel men du vägrar att ens citera en enda vetenskaplig studie om ämnet? Jag skulle förvisso tycka det vore intressant att läsa, eftersom det verkar finnas en brist på ordentlig och seriös forskning i ämnet, men å andra sidan skulle jag knappast vänta mig att hitta detta på FL. Eftersom du verkar tycka att all diskussion lekmän emellan är meningslös, vad gör du då på detta forum - och framförallt, vad har du själv för vetenskapliga meriter i ämnet?

    Vad övrigt beträffar är det för tröttsamt och mitt liv för kort att för att bemöta dina sk argument eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av en diskussion utan endast omotiverat aggressiv argumentation.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-26 17:23:20 följande: #24
    Fascinerande. Du förväntar dig att jag ska dra fram en massa trådar här som exempel men du vägrar att ens citera en enda vetenskaplig studie om ämnet? Jag skulle förvisso tycka det vore intressant att läsa, eftersom det verkar finnas en brist på ordentlig och seriös forskning i ämnet, men å andra sidan skulle jag knappast vänta mig att hitta detta på FL. Eftersom du verkar tycka att all diskussion lekmän emellan är meningslös, vad gör du då på detta forum - och framförallt, vad har du själv för vetenskapliga meriter i ämnet?

    Vad övrigt beträffar är det för tröttsamt och mitt liv för kort att för att bemöta dina sk argument eftersom du uppenbarligen inte är intresserad av en diskussion utan endast omotiverat aggressiv argumentation.
    Du startar en tråd och baserar hela tråden på några "många här på FL verkar mena" och förväntar dej att det är andra som leta efter trådarna själva eller citera vetenskapliga studier åt dig och håller man inte med är det omotiverat aggressiv argumentation. 2019 finns det en brist på ordentlig och seriös forskning i ämnet relationer.
    Det säger ju en hel del om nivån på diskussionen du ville ha.

    "Eftersom du verkar tycka att all diskussion lekmän emellan är meningslös..."
    Du får gärna citera inlägget där jag skrev det.
  • Anonym (Eve)

    Jag kan bara gå till mig själv som exempel: numera (efter fem års förhållande) initierar min man sex på tre olika vis. 1. Skickar sms: ligga ikväll? 2. Tar fram sin snopp och visar den hemma. Ibland slår han lite mot mitt ben med den och ler menande. Jag har många gånger förklarat att jag inte blir upphetsad av detta, tvärtom. 3. Tar mig på brösten eller snippan, kysser mig i nacken eller liknande. Alla tre sätten är väldigt självklara och förutsägbara, inte spännande på minsta sätt. Trots detta har vi ett bra sexliv och sex ett par gånger i veckan. Jag är inte heller så fantastisk på att förföra - jag gör ungefär som min man. Förutom det där med snoppen då. Det jag menar är att det ofta blir slentrian i sexlivet efter några år, och då får man båda två anstränga sig lite. Det är inte bara mannen som ska levla upp och anstränga sig.

  • Anonym (L)

    För mig blir det tråkigt efter ett tag, oavsett hur bra han är. Det blir vardag.

  • Anonym (mannens bristande fokus)
    Anonym (L) skrev 2019-11-27 15:15:49 följande:

    För mig blir det tråkigt efter ett tag, oavsett hur bra han är. Det blir vardag.


    Instämmer. För hur gott det än är med favoriträtten, skulle man inte orka äta den varje dag, kanske inte ens en gång i månaden. Tricket är att längta och överraskningar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2019-11-27 15:15:49 följande:

    För mig blir det tråkigt efter ett tag, oavsett hur bra han är. Det blir vardag.


    Så fins det någon lösning tycker du? Eller är alternativen bara antingen att acceptera ett trist sexliv, eller göra slut efter en viss tid? Eller, som jag antydde i början, skulle det vara bättre om ni hade något slags öppet förhållande? Jag undrar bara, för som man tröttnar man (i varje fall jag) inte på samma sätt, även om det är vardag.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mannens bristande fokus) skrev 2019-11-27 15:34:04 följande:
    Instämmer. För hur gott det än är med favoriträtten, skulle man inte orka äta den varje dag, kanske inte ens en gång i månaden. Tricket är att längta och överraskningar.
    OK, men om vi tar din liknelse här så låter det som att du gärna vill prova andra rätter då och då. Jag gissar att du menar med samma partner (?) - men hur mycket kan man överraska i längden? Nya sexleksaker blir ju gammalt efter ett tag, överraskningar av annat än sexuell natur kan man förstås variera men förr eller senare kommer man inte kunna förnya sig hur mycket som helst. Så frågan blir till dig, precis som till L ovan, finns det någon lösning tycker du? Eller är alternativen bara antingen att acceptera ett trist sexliv, eller göra slut efter en viss tid?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Eve) skrev 2019-11-26 18:01:30 följande:

    Jag kan bara gå till mig själv som exempel: numera (efter fem års förhållande) initierar min man sex på tre olika vis. 1. Skickar sms: ligga ikväll? 2. Tar fram sin snopp och visar den hemma. Ibland slår han lite mot mitt ben med den och ler menande. Jag har många gånger förklarat att jag inte blir upphetsad av detta, tvärtom. 3. Tar mig på brösten eller snippan, kysser mig i nacken eller liknande. Alla tre sätten är väldigt självklara och förutsägbara, inte spännande på minsta sätt. Trots detta har vi ett bra sexliv och sex ett par gånger i veckan. Jag är inte heller så fantastisk på att förföra - jag gör ungefär som min man. Förutom det där med snoppen då. Det jag menar är att det ofta blir slentrian i sexlivet efter några år, och då får man båda två anstränga sig lite. Det är inte bara mannen som ska levla upp och anstränga sig.


    Det låter som din man skulle behöva lite träning i romantik. Men - bortsett från att han slänger med snoppen - skulle det göra någon skillnad i längden om han varje gång försökte förföra dig men konstens alla medel? Problemet med slentrian är ju att det inte längre är nytt - och därmed inte lika spännande. Hur man anstränger sig blir det ju aldrig nytt igen?
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-27 15:48:06 följande:

    Så fins det någon lösning tycker du? Eller är alternativen bara antingen att acceptera ett trist sexliv, eller göra slut efter en viss tid? Eller, som jag antydde i början, skulle det vara bättre om ni hade något slags öppet förhållande? Jag undrar bara, för som man tröttnar man (i varje fall jag) inte på samma sätt, även om det är vardag.


    Jag hade gärna haft ett öppet förhållande men han vill inte.
  • Anonym (mannens bristande fokus)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-27 15:51:19 följande:
    OK, men om vi tar din liknelse här så låter det som att du gärna vill prova andra rätter då och då. Jag gissar att du menar med samma partner (?) - men hur mycket kan man överraska i längden? Nya sexleksaker blir ju gammalt efter ett tag, överraskningar av annat än sexuell natur kan man förstås variera men förr eller senare kommer man inte kunna förnya sig hur mycket som helst. Så frågan blir till dig, precis som till L ovan, finns det någon lösning tycker du? Eller är alternativen bara antingen att acceptera ett trist sexliv, eller göra slut efter en viss tid?
    För min del slutar jag intressera mig för sex efter ett tag i samma relation eller nöjer mig med väldigt sällan. Efter ett antal år börjar jag drömma om andra och längta mig bort. Går aldrig att få tillbaks intresset för samma partner när det väl dött dessvärre. Öppna förhållanden  hade aldrig funkat för mig eftersom jag blir huvudstupaförälskad och då bara kan fokuserar på denna så inte rättvist mot partnern och hade inte velat vara med om det själv. Lika bra att gå separata vägar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (L) skrev 2019-11-27 16:11:53 följande:
    Jag hade gärna haft ett öppet förhållande men han vill inte.
    OK, men anta att han gick med på det. Skulle du vara nöjd med den lösningen och trivas med din partner om du fick vara med andra ibland? Eller skulle det vara början på slutet för ditt nuvarande förhållande?

    Personligen så ville min partner ha ett öppet förhållande skulle jag nog kunna tänka mig det om det stärkte vårt förhållande i övrigt. Det är risken att hon skulle falla för den (de) andra och lämna mig som gör att jag tvekar (nu har hon iofs inte uttyckt något önskemål om öppet förhållande).
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mannens bristande fokus) skrev 2019-11-27 16:16:55 följande:
    För min del slutar jag intressera mig för sex efter ett tag i samma relation eller nöjer mig med väldigt sällan. Efter ett antal år börjar jag drömma om andra och längta mig bort. Går aldrig att få tillbaks intresset för samma partner när det väl dött dessvärre. Öppna förhållanden  hade aldrig funkat för mig eftersom jag blir huvudstupaförälskad och då bara kan fokuserar på denna så inte rättvist mot partnern och hade inte velat vara med om det själv. Lika bra att gå separata vägar.
    Jag förstår. Men det låter ju väldigt jobbigt - i princip måste du separera med jämna mellanrum eller acceptera ett (nästan) dött sexliv. Nu vet jag inte om du är representativ för de flesta, men för dig i varje fall verkar ett långvarigt förhållande inte vara en fungerande modell?
  • Anonym (mannens bristande fokus)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-27 16:20:58 följande:
    Jag förstår. Men det låter ju väldigt jobbigt - i princip måste du separera med jämna mellanrum eller acceptera ett (nästan) dött sexliv. Nu vet jag inte om du är representativ för de flesta, men för dig i varje fall verkar ett långvarigt förhållande inte vara en fungerande modell?
    Nej det har aldrig fungerat. Tror inte heller jag är en jättesexuell människa förutom mentalt. Behöver inte sex speciellt ofta fysiskt, men tänker på det konstant!
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-11-27 15:55:56 följande:

    Det låter som din man skulle behöva lite träning i romantik. Men - bortsett från att han slänger med snoppen - skulle det göra någon skillnad i längden om han varje gång försökte förföra dig men konstens alla medel? Problemet med slentrian är ju att det inte längre är nytt - och därmed inte lika spännande. Hur man anstränger sig blir det ju aldrig nytt igen?


    En viss variation gör ju i alla fall att lågan hålls vid liv, för mig i alla fall. Någon skrev här att man inte ville äta sin favoriträtt en gång i veckan hela livet, jag kanske är tråkig men jag tycker att det låter ganska nice :) Tex om man har ramen med nudlar som favoriträtt, släng hit den i olika variationer en gång i veckan, det låter toppen!
Svar på tråden Orsak till minskad lust hos kvinnor