• mariaterese

    Läsvanor med dina barn

    Hej alla föräldrar!
    Jag har hört att det är viktigt att läsa med sina barn för att de ska få intresse för att läsa och bättre ordförråd. 
    Hur gör ni med era barn? Läser ni ihop? Hur hittar ni tid till det?

    //Stressad


    läsa
  • Svar på tråden Läsvanor med dina barn
  • Alexi

    Vi har tyvärr tappat läsningen nu sista året. Det är för mycket aktiviteter på kvällarna och tiden och orken finns inte. Barnen är nu 9 och 11. Så fram till ca 8 och 10 års ålder läste vi för varsitt barn. Vi har aldrig läst samma bok för dem så om en förälder var borta fick det bli lite kompromiss och sista åren läste vi då främst för yngsta eftersom äldsta läste mycket på egen hand. .

    Nu har jag börjat försöka läsa för båda under loven, bok som tex Bröderna Lejonhjärta.

    Tips om man har yngre barn, skaffa de här advetskalender-böckerna som finns flera av. Där man läser ett kapitel per dag 1-24 december. Supermysigt.

  • Lolakola

    Läser varje dag för/med min 5-åring. Alltid i samband med läggning, men också ofta ett-två kapitel på morgonen innan vi stiger upp och även på eftermiddagen efter förskolan.

    Har alltid själv varit en bokmal så jag läser mycket själv också. Är jätteglad att dottern älskar böcker.

  • mariaterese
    Tack för bra tips!!
    Barnen är 7 och 9 år. 
    Jag planerar att gå till biblioteket först och ev. hitta någon serie av böcker som de tycker är intressant. Hoppas att det gör att de vill läsa mer!
  • Anonym (A)

    Min 11-åring läser numera själv mest. Har satsat på att hjälpa honom att hitta spännande böcker som han gillar, men ibland läser vi även för honom.

    Min 8-åring läser jag fortfarande för en stund varje kväll.

    När de var riktigt små var det mer så att vi bläddrade i böcker, pekade och pratade om bilderna. Sedan blev rimmade böcker väldigt populära, och gradvis mer berättelser och sagor.

    Kapitelböcker blev intressanta först vid 5-årsåldern.

    Vi har bl.a. läst böckerna i serien "Jakten på Jack", böcker av Astrid Lindgren, Sandvargen, illustrerade versionen av Harry Potter, diverse klassiska sagor m.fl.

    Ett tag läste vi en hel del Lennart Hellsing.

    Utmaningen med kvällsläsningen var att hitta något som båda barnen gillade trots 3 års åldersskillnad. Läste ofta för båda samtidigt, eftersom jag ofta varit hemma själv med dem på kvällarna.

    Även om ingen av dem är lika stora bokslukare som jag var (fanns inte iPad på min tid...), så har jag i alla fall få dem att tycka om läsning.

  • MammaTillDansband

    Jag läser godnattsaga för de av barnen som är intresserade (där faller tonåringen bort, anser sig vara för stor för detta). Bebisen är oftast med även om hon inte har så mycket utbyte av själva böckerna. Barnen som går på lågstadiet respektive förskolan är alltså med och lyssnar, och tittar på bilder när det är en bilderbok. Även de som kan läsa själva brukar uppskatta att bara få lyssna!
    Jag läser både bilderböcker, som sagt, och kapitelböcker med färre bilder. Både gamla klassiker, sånt jag själv läste som barn, och ny barnlitteratur. Vi är flitiga besökare när bokbussen kommer! Oftast har barnen egna önskemål om vad jag ska läsa.
    För att det ska bli lite roligare brukar jag göra röster, t ex Mamma Mu och Kråkans röster. Gubben Pettsson får en knarrig röst med mycket dialekt.

  • Anonym (Lisa)

    Jag läser en serie kapitelböcker för min 7-åring, några kapitel varje kväll. Ibland 5 minuter, ibland 30 minuter, beroende på hur trötta vi är.

    För 3,5-åringen läser jag en vanlig barnbok. Vi lovar ofta på förskolan där de hela tiden byter böcker, så variationen är stor.

    Jag har tappat min egen läsning dock. Den försvann när jag pluggade på universitetet och läste så mycket kurslitteratur. Sedan kom barnen och då var det svårt att hitta ro.

  • Sunny777

    Tycker det är väldigt viktigt att läsa för sina barn, för deras utveckling. Läser allt möjligt för mina, bl a Astrid Lindgren.

    Har nu börjat prenumerera på Musen-Busens talangskola med! Super bra att träna lite extra på bokstäver och siffror.

  • LoveRain
    mariaterese skrev 2019-11-27 16:19:07 följande:

    Tack för bra tips!!Barnen är 7 och 9 år. 

    Jag planerar att gå till biblioteket först och ev. hitta någon serie av böcker som de tycker är intressant. Hoppas att det gör att de vill läsa mer!


    Ta gärna hjälp av personalen på biblioteket! De brukar vara väldigt kunniga och ta många bra tips!
  • Anonym (5 och 8)

    Vi läser varje kväll innan de somnar (ofta tills de somnar). Ibland också en stund när vi kommer hem från jobbet, innan det är dags att laga mat. Det är skönt att landa i soffan med en Bamsetidning en stund. På helgen blir det ibland lite också. 8-åringen läser numera själv då och då, men tycker fortfarande mycket om när vi läser.

  • Anonym (5 och 8)
    mariaterese skrev 2019-11-26 11:51:52 följande:

    Tack för era svar! :) Hur hittar ni böcker som barnen gillar?


    Biblioteket och bibliotekarierna. Recensioner och tips från kompisar.
  • Anonym (5 och 8)

    Ett tips är Barnradion i Sveriges radio! Ingen egen läsning för barnet, men absolut bra för ordförrådet. Vi gillar poddpaketen. Men det finns mycket annat bra på barnradion. Lilla Aktuellt på SVT kan jag tänka mig också breddar ordförrådet.

  • malle88

    Vi har läst för dottern sedan ettårsåldern, alltid vid läggdags, ofta vid frukost och nån gång under dagen om vi är hemma. Nu är hon fyra och vi har börjat nosa på enklare kapitelböcker.

    Fråga på biblioteket om tips, de kan hjälpa dig :) Bokino på instagram har massor med tips också :)

Svar på tråden Läsvanor med dina barn