• Apricospaj

Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja

En släkting till oss har nästan inte läst någon bok tidigare. Inga problem alls. Men, nu vill han börja läsa. Ge det en chans. Han önskar sig böcker i julklapp.

Så vilka böcker tror ni skulle vara bra?

Han är 33 år, älskar fotboll, mat, bilar och motorcyklar.

• Svar på tråden Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja
  • IceKitten
    Anonym (Emelie) skrev 2019-11-27 12:05:22 följande:

Visst, vissa som redan läste (dvs redan hade läslust). Men det är inte så det fungerar att hitta sin läslust. Med den logiken så kan man ju lika gärna börja med Homeros Iliaden. Världens genom tiderna mest älskade och lästa författare och bok.

Ja, har aldrig påstått motsatsen. Men han är inget barn. Läslusten måste han hitta själv. Därav att fysiska bibliotek eller digitala bibliotek är ?lösningen?. Hittar han inte läslusten där så finns den nog tyvärr inte att finna...

Homeros har för allt vi inte ens existerat utan tros av flera ha varit en sällskap. Illiaden är inte i närheten av att vara världens mest lästa bok utan slås av Bibeln, koranen och Don Quixote bland annat. Gällande mest älskade så är det påståendet bara absurt.

Självklart kan de hjälpa en person som uttryckligen bett om böcker i present för att komma igång med att läsa att just ge honom lätta, roliga och intressanta böcker. Att hjälpa honom att hitta en början liksom..

Jag tänker från och med nu inte svara på dina inlägg för så här korkad kan ingen människa möjligtvis vara. Du måste driva.
  • dream on

Om han inte är så läsvan ska han väl börja med något som ger lite blodad tand utan att vara jobbigt. Jag tror något av Nick Hornby kan passa. Lättsmält, roligt och Fever Pitch handlar om en fotbollsgalning. Min personliga favorit av Hornby är Om en pojke. Annars kanske spänning/deckare typ Michael Connelly funkar.

I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    IceKitten skrev 2019-11-27 17:13:30 följande:

Homeros har för allt vi inte ens existerat utan tros av flera ha varit en sällskap. Illiaden är inte i närheten av att vara världens mest lästa bok utan slås av Bibeln, koranen och Don Quixote bland annat. Gällande mest älskade så är det påståendet bara absurt.

Självklart kan de hjälpa en person som uttryckligen bett om böcker i present för att komma igång med att läsa att just ge honom lätta, roliga och intressanta böcker. Att hjälpa honom att hitta en början liksom..

Jag tänker från och med nu inte svara på dina inlägg för så här korkad kan ingen människa möjligtvis vara. Du måste driva.

Nästa förslag från ovanstående kommer nog vara James Joyces Ulysseus och Marcel Proust på orginalspråk...
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Arcnice

Eftersom han gillar fotboll rekommenderar jag Klas Ingessons biografi "Det är bara lite cancer". Vill han hellre ha skönlitteratur borde "Åshöjden BK" böckerna passa honom. De är lättlästa bra böcker som fungerar både för ungdomar och vuxna.

• Anonym (Emmi)

Jag tyckte att 100-åringen var lättläst och underhållande.

• Anonym (Boklusen)

[quote=80063281][quote-nick]Anonym (Emelie) skrev 2019-11-27 11:24:40 följande:[/quote-nick]Alltså. Det var ett uppenbart skämt. (Ditt förslag är dessutom urdåligt. Ingen människa har någonsin hittat läslusten mha Fredrik Backman)

Han är 33 år. Ni kan inte få honom att börja läsa. Han får väl gå till ett bibliotek? Skaffa honom ett abonnemang på Storytel/Nextory så kan han testa sig fram själv.[/

Så en bok i julklapp är ingen bra idé tycker du? Inte ens om det är något man önskat sig som denna kille gjort?

Vad har du råkat ut för igår som gjorde dig så fruktansvärt grinig och negativ?

Ts, Hundraåringen vet jag att många män som tidigare inte läst, läste. Annars rekommenderar jag, som många andra, en biografi av en fotbollsspelare han gillar. Deckare är fängslande, så det är många som lär sig uppskatta läsning tack vare de. Svenska deckare är mer lättlästa än andra.

Känner män som börjat läsa i både 40+ och 50+ -åldern, så lyssna inte på ovan talare.

• HeidiHR

Något av Ulf ellervik! Han har skrivit diverse böcker om livets kemi, allt från njutning till död och hur kemin kring det ser ut. Låter urtrist men är väldigt intressant, lättbegripligt och man kan inte sluta läsa. Gillar han mat är kanske boken ?njutning-berättelser om kärlek känslor och kemi? en idé. Annars är både ?den svåra konsten att leva? och ?ond kemi? fantastiska.

• annabellelee

Författare som James Ellroy, Nick Hornby och Peace(minns ej förnamn) brukar gå hem hos män som gillar lite spännande (men välskrivna) böcker.

• Anonym (Bokmal)

Gillar han att titta på spänning finns det oändliga mängder thrillers han kan börja med Patricia Cornwall, Barclay bör vara några som tilltalar annars finns ju Lee Child vars böcker om Reacher blivit film gång på gång trots att Tom inte ens liknar honom som han beskrivs i böckerna.

Biografier om någon inom de intressen han har kan ju också vara något typ någon bok om Henry Ford

Svar på tråden Hjälp med bok till kille som inte gillar att läsa men vill börja