• Alexi

Bästa krämen för torr barnhud som inte svider?

Vilken är bästa krämen för att smörja in barn (i skolåldern om det gör någon skillnad) som inte svider? Sonen är oerhört känslig för minsta svidande.

• Svar på tråden Bästa krämen för torr barnhud som inte svider?
  • Isis

Min dotter är superkänslig. Locobase funkar ofta, men när hon är som mest narig och sårig svider äben den. Eucerins Aquaphor har hon inte reagerat på än. Ej receptbelagd, dock väldigt dryg.

• Eureka
    Disa35 skrev 2019-12-05 12:40:07 följande:

Är det rekommendation eller recept?

Tänker så att det inte blir jobbigt för TS

Locobase repair är kanon! Receptfritt :)
  • Disa35
    Eureka skrev 2019-12-05 13:01:58 följande:
    Locobase repair är kanon! Receptfritt :)
    Ah, då är jag med Glad
    Då skulle jag också följa hudläkarens råd
  • EmiliaEngel

Skulle det kunna vara "toalettexem" som vår bvc sköterska sa? En blandningar av svamp och exem. Sprider sig via toasitsen.

Baksida lår som värst där ringen hamnar när man sitter på toaletten men sprider sig ner mot vad och upp på rumpa.

Kliande röda utslag som blir såriga när det klias för mycket

Hon rekommenderade Cortimyk eller Daktacort

• legomum

Har handeksem och det jag använder är hemgjord maskrossalva. Den svider inte och har mjukgörande och läkande egenskaper.

Men eftersom det tar en stund att göra den så kan jag rekommendera en blandning på lika delar sheasmör och kokosolja. Det svider inte och har läkande egenskaper.

(Nu använder jag även eteriska oljor i mina salvor men det är något du ska vara försiktig med när det gäller barn, vissa av dem ska inte användas på barn under två år)

• mamma 86

Min dotter har lockande på recept men det finns receptfritt också. Hon använder aco duscholja (Caring shower oil) som funkar jättebra.

• mamma 86
    mamma 86 skrev 2019-12-06 12:45:42 följande:

Min dotter har lockande på recept men det finns receptfritt också. Hon använder aco duscholja (Caring shower oil) som funkar jättebra.

Autocorrect! Locobase ska det stå såklart
  • Vinterankan

Locobase är bra men vi använder helosan, helt enkelt för att den finns i stora tuber så funkar att använda till hela kroppen utan att ruinera sig själv.

• mamma 86
    Vinterankan skrev 2019-12-07 08:12:50 följande:

Locobase är bra men vi använder helosan, helt enkelt för att den finns i stora tuber så funkar att använda till hela kroppen utan att ruinera sig själv.

Locobase finns också i stora tuber
Svar på tråden Bästa krämen för torr barnhud som inte svider?