• NaIIeN

Julbord klädsel man?

Jag börjar få lite panik inför fredagens julbord med mitt nya jobb. Jag är inte van att klä upp mig med kostym och liknande och det var längesen jag var med på ett julbord med ett jobb.

Vad anser ni är ok att ha på sig? Det blir ca 30-40 kollegor i blandade åldrar och majoriteten är snobbar om man får säga så. Det är en något finare restaurang som vi ska till.

Min garderob innehåller en snygg svart kostym från MQ och vit skjorta har jag också. Själv tycker jag det ser snyggt och propert ut, men är det för tråkigt?

Skulle det räcka om jag klär mig i det endast eller ska man satsa på en en skjorta i annan färg? Färgglad slips? Slipper gärna slipsen dock..

Tacksam för förslag:)

• Svar på tråden Julbord klädsel man?
  • NaIIeN

Om det har någon betydelse för vilka färger osv som passar så vill jag tillägga att jag är blond och ljushyad. Kommer köra svarta finskor.

• Anonym (Ny kostym)

Just svart kostym känns spontant lite stelt. Om du inte vill sticka ut så fungerar en mörkblå utmärkt! Skjorta efter tycke och smak (vit eller ljusblå är aldrig fel). Slips eller ej brukar vara det stora valet för mig, julbord hade jag nog skippat slipsen om det inte vore förväntar med slips (fråga någon av dina kollegor).

Glöm inte det viktigaste, ett par riktigt snygga skor!

• Anonym (.)

Vad är det för typ av jobb ni har och hur brukar ni klä er på jobbet?
    Min erfarenhet är att personer som går i kostym till vardags på jobbet brukar komma i typ (snyggare) jeans och tröja när det är fest/julbord. Och tvärtom med dem som har jeans och tröja när de jobbar, de har kostym när det är fest. Antar att man vill känna att det inte är en vanlig dag på jobbet liksom.

Jag bara tänkte att du säkert helst vill smälta in, och om kollegorna har kostym varje dag annars kanske de inte kommer ha det till julbordet? 

• Anonym (David)

Jag skulle köra på ljus skjorta i någon neutralare färg (ljusblå ex) och sedan ett par vanliga snyggbyxor (ej blåjeans) och en kavaj. Om de andra sedan kommer i tröjor och lite ledigare klädsel skulle jag bara hänga av mig kavajen och kanske kavla upp skjortärmarna lite.

• NaIIeN
    Anonym (Ny kostym) skrev 2019-12-08 22:36:05 följande:

Just svart kostym känns spontant lite stelt. Om du inte vill sticka ut så fungerar en mörkblå utmärkt! Skjorta efter tycke och smak (vit eller ljusblå är aldrig fel). Slips eller ej brukar vara det stora valet för mig, julbord hade jag nog skippat slipsen om det inte vore förväntar med slips (fråga någon av dina kollegor).

Glöm inte det viktigaste, ett par riktigt snygga skor!

Så om jag skulle skaffa mig en mörkblå kostym och vit eller ljusblå skjorta till det. Det blir alltså ett säkert kort?

Bruna skor blir snyggare än svarta till blå kostym eller hur? Matchar skorna med brunt bälte.
  • Kjell2
    NaIIeN skrev 2019-12-09 09:36:26 följande:

Så om jag skulle skaffa mig en mörkblå kostym och vit eller ljusblå skjorta till det. Det blir alltså ett säkert kort?

Bruna skor blir snyggare än svarta till blå kostym eller hur? Matchar skorna med brunt bälte.

Inte bruna skor efter kl 18

Vad ska kollegorna ha på sig?
  • NaIIeN
    Anonym (.) skrev 2019-12-08 22:40:28 följande:

Vad är det för typ av jobb ni har och hur brukar ni klä er på jobbet?

Min erfarenhet är att personer som går i kostym till vardags på jobbet brukar komma i typ (snyggare) jeans och tröja när det är fest/julbord. Och tvärtom med dem som har jeans och tröja när de jobbar, de har kostym när det är fest. Antar att man vill känna att det inte är en vanlig dag på jobbet liksom.

Jag bara tänkte att du säkert helst vill smälta in, och om kollegorna har kostym varje dag annars kanske de inte kommer ha det till julbordet? 

Det är varierande. Min arbetsplats består av olika avdelningar och majoriteten arbetar med kunder och sälj och oftast kostymklädda på arbetet. Själv så bär jag aldrig finkläder på min avdelning då jag inte träffar kunder.
  • Liberté

Senast körde jag mörkblå kostymbyxor, en svart skjorta och mörkblå kavaj samt mörk orange slips. Skippade bälte till förmån för hängslen.

Alltså stiligt men inte direkt mörk kostym seriöst. Ytterrock på detta och ett par trevliga skor.

• Siden

Mörkblå kostym från märke som tex Tiger eller Mq och en vit skjorta under. Ingen slips. Svarta skor. = Snyggt!

• Siden

Bruna skor funkar också bara dom är fina. Och viktigt är att ha rock över, ingen vindtygsjacka, dunjacka eller skinnjacka :/

• Anonym (Kvinna)

Svart kostym med röd skjorta är väldigt snyggt. Går även att ha bara kostym byxorna och röd skjorta. Med snygga skor.

• Kjell2

Oavsett hur du klär dig kommer du känna dig obekväm om alla andra har en annan stil/nivå. Kommer du i blå kostym, färgad skjort och ingen slips kommer du känna dig udda om alla andra har mörk kostym, vit skjorta och slips. Tvärt om gäller också..

Snacka lite med kollegorna hur de kommer klä sig, Fråga om saker som kostym, kavaj/byxor, slips, jeans.

• Anonym (Slips)

Slipsen kan du alltid ta av dig och stoppa i fickan, eller ha den i fickan och ta på den om de andra har slips. Var inte först med att ta av dig ytterkläderna utan kolla hur de andra gjort med slipsen.

• Anonym (Ny kostym)
    NaIIeN skrev 2019-12-09 09:36:26 följande:

Svarta skor om du inte är säker på vad du gör, även svart bälte. Om man är osäker är det bra med en klassisk uppställning och sedan kan man testa annat när man känner sig mer bekväm.

Jag har aldrig varit på en julfest där detta känts fel. Däremot var jag underklädd vid något tillfälle tidigt i karriären, inte roligt alls!

Visst om du jobbar på ett lager eller liknade kanske det ser annorlunda ut men på de flesta ?vuxna? arbetsplatser fungerar mitt förslag utmärkt.
Svar på tråden Julbord klädsel man?