• liiiiiie

    Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?

    Om man betalar skatt och har försäkring. Är 3800 kr för dagmatte och 3200 kr för hundrastning heltid för mycket enligt er? Gäller ju att folk är beredda att betala det. När jag googlat runt verkar det dock vara rimliga priser, men många kanske tycker att det är för dyrt? Alternativet är ju att inte betala skatt och ta typ 2000 kr i månaden men känns inte rätt när tanken är att ha det som inkomst, även om det inte blir mycket.

  • Svar på tråden Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?
  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

    Ooooj dyrt att ha hund och ett fritt liv samtidigt.

    2000-3000 för vad? Rastning från hemmet eller på ett riktigt hunddagis? Ingår mat och omvårdnad?

    Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.

    Hmm jsg tyckte att det låt dyrt.. 7-8 hundar och du är uppe i 25-30. 000.

    Håller du 100% koll på att de inte pippar med varandra så det blir hej kom och hjälp mig blandning som jag för ta hand om?

    Dem är snabba som fan när de är på det humöret.


    Fast man får inte ha så många hundar hemma, då krävs det hunddagis. Och nu glömmer du att dra av skatt. Jag får då typ 1400-1600 per hund. Kommer vara svårt att komma upp i ens 5000 kr då efterfrågan här inte verkar jättestor. Promenaden skulle vara på 1-2 timmar i skogen. De flesta har inte ett jobb där de kan ta med sig sin hund.
  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

    Ooooj dyrt att ha hund och ett fritt liv samtidigt.

    2000-3000 för vad? Rastning från hemmet eller på ett riktigt hunddagis? Ingår mat och omvårdnad?

    Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.

    Hmm jsg tyckte att det låt dyrt.. 7-8 hundar och du är uppe i 25-30. 000.

    Håller du 100% koll på att de inte pippar med varandra så det blir hej kom och hjälp mig blandning som jag för ta hand om?

    Dem är snabba som fan när de är på det humöret.


    Fast man får inte ha så många hundar hemma, då krävs det hunddagis. Och nu glömmer du att dra av skatt. Jag får då typ 1400-1600 per hund. Kommer vara svårt att komma upp i ens 5000 kr då efterfrågan här inte verkar jättestor. Promenaden skulle vara på 1-2 timmar i skogen. De flesta har inte ett jobb där de kan ta med sig sin hund.
  • Anonym (Voff)
    liiiiiie skrev 2019-12-14 20:07:43 följande:

    Jag har inte satt mig in i det ännu. Men avgiften dom tar är på 6%.


    Du blir anställd av Frilans finans. 44% av fakturerar belopp går till skatter och arbetsgivaravgifter. 6% går direkt till Frilans finans. Man skapar fakturan direkt i deras system och de tar över fakturan efter ett visst antal dagar och tar över kreditrisken. Och verkar betala ut nettot snabbt om allt stämmer.

    Om detta är lönsamt jmf med eget företag, kanske, det beror nog på vilken omsättning man har. Men verkar det bara gälla tjänster om jag fattat rätt. Om jag köper in 100kg hundmat finns det ingen moms att dra det mot.
  • Anonym (Holetthedogsout?)

    Aha.. Ja just det skatt!

    Jag hade skitit i att skatta, a fan det visste jag inte att man inte fick och det vet nog inte mina grannar om.. de har typ 8 hundar och 6o katter.. Lika många ungar, inget jobb dock.. 2 timmar i skogen låt härligt!

    Lycka till med allt!

  • liiiiiie
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:30:36 följande:

    Aha.. Ja just det skatt!

    Jag hade skitit i att skatta, a fan det visste jag inte att man inte fick och det vet nog inte mina grannar om.. de har typ 8 hundar och 6o katter.. Lika många ungar, inget jobb dock.. 2 timmar i skogen låt härligt!

    Lycka till med allt!


    Egna hundar får man ha hur många man vill antar jag om man bara kan ta hand om dem, gäller när man är dagmatte.
  • viseversa
    liiiiiie skrev 2019-12-14 20:04:30 följande:
    Nej, men man får ju skilja på vitt och svart. De flesta kanske är beredda att betala lite mer om det är vitt.
    Hunddagis är vitt. Och ändå tycker du att dagmatte ska kosta ännu mera.
  • liiiiiie
    viseversa skrev 2019-12-14 21:30:31 följande:

    Hunddagis är vitt. Och ändå tycker du att dagmatte ska kosta ännu mera.


    Har jag inte sagt. Däremot hade jag personligen betalat mer för dagmatte. Hunddagis känns stressigt med massa hundar. Min hund får mer uppmärksamhet hos en dagmatte.
  • viseversa
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

    Ooooj dyrt att ha hund och ett fritt liv samtidigt.

    2000-3000 för vad? Rastning från hemmet eller på ett riktigt hunddagis? Ingår mat och omvårdnad?

    Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.

    Hmm jsg tyckte att det låt dyrt.. 7-8 hundar och du är uppe i 25-30. 000.

    Håller du 100% koll på att de inte pippar med varandra så det blir hej kom och hjälp mig blandning som jag för ta hand om?

    Dem är snabba som fan när de är på det humöret.


    Jag älskar min hund. Så pass mycket att jag inte lämnar henne ensam hemma flera timmar om dagen när vi vuxna måste jobba för att kunna leva och försörja oss henne och våra barn. Men visst du kanske tycker det är bättre att lämna hunden ensam i 10+ timmar dagligen.
  • EmberEyes
    Studentpappa skrev 2019-12-14 17:57:28 följande:
    Tjuvparar dom hundarna med andra på dagarna eller hur får dom det att gå ihop? Lär ju behövas 20 hundar/pers för att få ihop det med en lokalhyra, om det inte är folk på bidrag som passar hundarna.
    Fråga inte mig, jag sköter inte deras ekonomi, jag köper en tjänst.
    Eftersom det verkar vara en genomsnittlig dagistaxa, runt 3000kr, så antar jag att det inte är speciellt konstigt eller orimligt ur ekonomisk synvinkel.
  • Anonym (Holetthedogsout?)

    Nej jag antog att man tänker på sånt innan man skaffar hund, jag var ute på lunchen med min, anbars någon granne som var hemma. Hjälptes åt helt gratis! Kan ni tänka er!! men har man möjligheten och ekonomin att lägga 3000/i månaden(de flesta har det inte) så är det ju bra!

    Enligt lag får man lämna ensam 8 timmar men det är ju för länge.. Det sägs att hundar inte har någon tidsuppfattning men det är bullshit. Sund förnuft kommer man rätt långt med...

  • EmberEyes
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 20:13:18 följande:

    Vill inte folk umgås med sina hundar? Varför skaffar de en såifall.. Jag kan förstå att man lägger det på ett hund dagis/hotell en vecka om året när det är semester utomlands.


    Klart man vill umgås med sin hund. Problemet är att jag vill kunna betala hyra, räkningar och mat också, även försäkringar, kurser, vet mm. Så jag behöver jobba. Om jag jobbar 8 timmar per dag och dessutom ska ta mig till och från jobb, så är jag hemifrån 9-10 timmar per dag. Jag vill inte att min hund ska vara ensam hela dagen med en liten promenad mitt på dagen, så därför väljer jag dagis.

    Hund är inte detsamma som ett barn, jag har inga möjligheter eller rättigheter till "vab" eller "föräldraledighet" eller "subventionerad daglig verksamhet" eller gå ner i tid eller ens att AG behöver ta hänsyn mina behov som djurägare vid t. ex. schemaläggning. (Självklart och inget jag talar emot, men det låter på dig som du jämför en hund och dess behov av sin familj med ett litet dagisbarn och dess behov av sin familj, och de är två behovsprofiler som är fundamentalt olika!)

    Min hund försöker gärna dra hela vägen till dagis (vi jobbar stenhårt på att "gå fint"), han blir helt till sig av glädje när dagisfröknarna hälsar honom välkommen och tar med honom till hans box, svansen går som en helikopter, och han är både glad och nöjd när jag hämtar honom på eftermiddagen. Jämfört med hur understimulerad och uttråkad han har varit när jag fått ha honom hemma med dagmatte innan jag fick dagisplatsen.

    På det stora hela så har vi en glad hund, en nöjd matte, och ett litet privat företag som drivs av ett gäng kompetenta tjejer som brinner för vad de sysslar med, Win för mig, win för min hund, win för dagiset och win för samhället eftersom dagisfröknarna är ute på arbetsmarknaden, jag är ute på marknaden, och mi nhund mår bra.

  • Anonym (Holetthedogsout?)

    Det låter som en bra lösning för er! Nej inte riktigt den jämförelsen men jag jag kan förstå att det såg så ut.. Men jag menade bara i allmänhet. Trodde inte att det var så höga priser men det är klart man får vad man betalar för. Det är nästan så jag funderar på att extra knäcka som hund passare. Ingen dum idé. Eller varför inte ett pensionärs dagis.. De stackarna sitter bara inne utan någon att prata med hela dagarna. Ingen personal har den tiden att umgås och prata med dem utan det är bara ren basis service. Varför inte ta både en jycke och en pensionär när man endå är igång..

  • EmberEyes
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 23:19:00 följande:

    Det låter som en bra lösning för er! Nej inte riktigt den jämförelsen men jag jag kan förstå att det såg så ut.. Men jag menade bara i allmänhet. Trodde inte att det var så höga priser men det är klart man får vad man betalar för. Det är nästan så jag funderar på att extra knäcka som hund passare. Ingen dum idé. Eller varför inte ett pensionärs dagis.. De stackarna sitter bara inne utan någon att prata med hela dagarna. Ingen personal har den tiden att umgås och prata med dem utan det är bara ren basis service. Varför inte ta både en jycke och en pensionär när man endå är igång..


    Hade jag fattat hur jag skulle kunna kombinera idén "rasta en pensionär (eller annan ensam individ med behov av socialt umgänge)" med "ta med hunden till jobb" och på något sätt tjäna pengar på det, så hade jag gjort det!
    Jag tror stenhårt på djur som en social brygga för ensamma.
  • viseversa
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 21:50:43 följande:
    Nej jag antog att man tänker på sånt innan man skaffar hund, jag var ute på lunchen med min, anbars någon granne som var hemma. Hjälptes åt helt gratis! Kan ni tänka er!! men har man möjligheten och ekonomin att lägga 3000/i månaden(de flesta har det inte) så är det ju bra!
    Enligt lag får man lämna ensam 8 timmar men det är ju för länge.. Det sägs att hundar inte har någon tidsuppfattning men det är bullshit. Sund förnuft kommer man rätt långt med...
    Livet kan ändra sig väldigt snabbt vet du. Alla har itne grannar som är villiga att hjälpa till. Btw så är du ju knappast med din hund då heller om du låter grannarna ta hand om den ellerhur? Inte heller är du speciellt närvarande med din hund av att du går ut med den en snabbis på din lunch sen är den ensam hemma. Men visst klappa dig själv på axeln att du är så jävla pefekt om du mår bra av det. Haha 
  • viseversa
    Anonym (Holetthedogsout?) skrev 2019-12-14 21:50:43 följande:
    Nej jag antog att man tänker på sånt innan man skaffar hund, jag var ute på lunchen med min, anbars någon granne som var hemma. Hjälptes åt helt gratis! Kan ni tänka er!! men har man möjligheten och ekonomin att lägga 3000/i månaden(de flesta har det inte) så är det ju bra!
    Enligt lag får man lämna ensam 8 timmar men det är ju för länge.. Det sägs att hundar inte har någon tidsuppfattning men det är bullshit. Sund förnuft kommer man rätt långt med...
    Läs på lite om lagen du som är så perfekt borde veta att det är 6h i NÖDFALL som gäller och alltså inte dagligen så om du bara går ut med din stackars försummade hund på lunchrasten är du fan sämre än alla som använder sig av dagis där hunden har sälskap hela tiden. haha
  • viseversa
    EmberEyes skrev 2019-12-14 22:59:29 följande:
    Klart man vill umgås med sin hund. Problemet är att jag vill kunna betala hyra, räkningar och mat också, även försäkringar, kurser, vet mm. Så jag behöver jobba. Om jag jobbar 8 timmar per dag och dessutom ska ta mig till och från jobb, så är jag hemifrån 9-10 timmar per dag. Jag vill inte att min hund ska vara ensam hela dagen med en liten promenad mitt på dagen, så därför väljer jag dagis.

    Hund är inte detsamma som ett barn, jag har inga möjligheter eller rättigheter till "vab" eller "föräldraledighet" eller "subventionerad daglig verksamhet" eller gå ner i tid eller ens att AG behöver ta hänsyn mina behov som djurägare vid t. ex. schemaläggning. (Självklart och inget jag talar emot, men det låter på dig som du jämför en hund och dess behov av sin familj med ett litet dagisbarn och dess behov av sin familj, och de är två behovsprofiler som är fundamentalt olika!)

    Min hund försöker gärna dra hela vägen till dagis (vi jobbar stenhårt på att "gå fint"), han blir helt till sig av glädje när dagisfröknarna hälsar honom välkommen och tar med honom till hans box, svansen går som en helikopter, och han är både glad och nöjd när jag hämtar honom på eftermiddagen. Jämfört med hur understimulerad och uttråkad han har varit när jag fått ha honom hemma med dagmatte innan jag fick dagisplatsen.

    På det stora hela så har vi en glad hund, en nöjd matte, och ett litet privat företag som drivs av ett gäng kompetenta tjejer som brinner för vad de sysslar med, Win för mig, win för min hund, win för dagiset och win för samhället eftersom dagisfröknarna är ute på arbetsmarknaden, jag är ute på marknaden, och mi nhund mår bra.

    Samma här. Min hund älskar sitt dagis sina kompisar och personalen där. Hon har brottom in och har kul med lånmga promenadet massa lek och kärlek under dagen näe vi jobbar. 
Svar på tråden Vad ta betalat för hundrastning/dagmatte?