• Xlr8

Varför spelar kvinnor dumma?

Har en genuin fråga till er kvinnor. Ni män som sett liknande beteende kan väl skriva något så man kan få en upp fattning om det är enstaka fall eller mer frekvent.

!!kastar inte skit på någon utan vill få insikter!!

När ser kommer till stereotyp manliga saker kan min sambo ingenting säger hon. Med tanke på hennes uppväxt finner jag set inte konstigt att hon bara känner igen säg dom 4 vanligaste handverktygen.

När vi flyttade ihop tyckte jag det var lite märkligt, men då jag har en hel del erfarenheter av att hantera verktyg och göra "manliga" saker så skulle jag självklart lära henne.

Det har visats hur man borrar i betong, sätter fast div saker på väggen i alla material, hur man snickrar & renoverar enklare saker, byter lampor å säkringarna osv.

Varje gång jag ber henne göra något av ovanstående får man till svar " jag vet inte hur man gör".

Ok då visar vi igen och hon får göra det, vilket hon tycker är roligt säger hon. Efter många år av detta mönster och hon har gjort flera av sakerna mer än 10 gånger trots detta kvarstår samma mönster. VARFÖR!!

Bad henne borra, plugga och skruva fast en sak på väggen.

Samma svar!!!! Efter säkert gjort det 25 gånger innan med mig förklarande varje gång och kollat så hon gjorde rätt.

Hon har rätt skruv, plug och vet var slagborren finns.

Tror inte det handlar om att hon inte vill göra dom sakerna, men hur svårt ska de vara!!! Spelar ingen roll om det gäller en tavla. Bara att borra ett hål, i med en plugg och en skruv sen klart.

Såg även detta beteende hon polarens ex.

Så kvinnor vad är grejen?

• Svar på tråden Varför spelar kvinnor dumma?
  • Aurora Borrealis
    SäleniSkogen skrev 2019-12-30 23:32:40 följande:

Kvinnorna har väl själva valt "mansbebisarna"?

Nej. Mansbebisar skapar trådar här inne likt spam och frågar vad de ska göra hela tiden. De måste ha någon som förklarar för dem vad de ska göra, för att klara av livet? Ingenting fungerar för dem. De tror kanske att de är ihop med sin mamma och undrar varför inte mamman gör allt så att han måste tvingas aktivera sig och göra något själv. Som att borra.
  • Xlr8
    Magical skrev 2019-12-28 10:53:33 följande:

För det första är inte alla kvinnor likadana. Blir så trött på sådana rubriker (oavsett kön). Just din sambo kanske är jättedålig på praktiska saker. Kan vara så enkelt. 

Man kan säkert ställa sig liknande fråga som din, om "män som inte kan laga mat" "män som inte kan byta blöjor" osv. Skulle du har samma rubrik då: "varför spelar män dumma?" 

Nu citerar jag mig SJ från trådstarten

"Ni män som sett liknande beteende kan väl skriva något så man kan få en upp fattning om det är enstaka fall eller mer frekvent."

Har aldrig påstått att ALLA tjejer ...

Jag har sett detta betende hos vissa tjejer, då mina observationer är på så få antal strax under tio är jag väl medveten att den bilden jag ser kanske inte stämmer för en större grupp. Tyvärr känner jag in hundratusentals kvinnor som skulle krävas för att minimera en bias.

Därav det citerade, för att få en mer nyanserad bild av verkligheten. Observera "mer" och inte "fullständig bild"
  • Håkan på Öland
    linneaflora skrev 2019-12-30 13:12:17 följande:

Ska uttrycka min inte alls populär åsikt men...

Jag kan ju också borra och fixa, kan tacka min papa för detta. Men jag skulle inte alls vilja göra detta själv när jag har mannen i huset

Jag är inte alls feminist även om jag kan reparera/fixa/bygga. Men vad är poängen att ha "byxor" hemma om det är jag som behöver göra hans jobb? Jag kan bo ensam då. Om man gör en skandal att jag inte vill fixa tavlan på väggen (även om jag kan) då skulle jag tänka igenom om jag behöver sån man. 

Just my opinion. 

Jag har inte läst hela tråden utan ditt inlägg dök upp på förstasida som ett av de första inläggen.

En fråga till dig linneaflora - är enda syftet att du ger dig in i ett förhållande med en (tekniskt kunnig) man att du slipper utföra alla tekniska prylar själv? Dvs för dig står frågan - ska jag anlita en hantverkare som jag får betala timarvode till... eller försöka ragga upp en karl som gör jobben gratis och dessutom betalar halva fastighetsavgiften/lånen/hyran?

Gott Nytt År... du tycks behöva lite ompyssling i ditt förvirrade sinnestillstånd.   Skrattande
  • jeanette02
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-30 23:41:53 följande:

Nej. Mansbebisar skapar trådar här inne likt spam och frågar vad de ska göra hela tiden. De måste ha någon som förklarar för dem vad de ska göra, för att klara av livet? Ingenting fungerar för dem. De tror kanske att de är ihop med sin mamma och undrar varför inte mamman gör allt så att han måste tvingas aktivera sig och göra något själv. Som att borra.

Fast även män måste ju få fråga hur kvinnor kan tänkas tänka, sådana trådar finns ju mängder av här på Familjeliv från kvinnor i olika frågor.

Är de kvinnobebisar då? Det är väl ett stort sundhetstecken att män frågar och inte bara kniper igen och kör på som på medeltiden typ.
  • Aurora Borrealis
    jeanette02 skrev 2019-12-31 05:25:36 följande:

Fast även män måste ju få fråga hur kvinnor kan tänkas tänka, sådana trådar finns ju mängder av här på Familjeliv från kvinnor i olika frågor.

Är de kvinnobebisar då? Det är väl ett stort sundhetstecken att män frågar och inte bara kniper igen och kör på som på medeltiden typ.

Jag tycker inte det. De frågar "varför måste jag borra?" De frågar inte, inte i en enda tråd "varför måste jag alltid byta blöjor på barnet, hon säger att hon inte kan?"
  • jeanette02
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-31 19:47:20 följande:

Jag tycker inte det. De frågar "varför måste jag borra?" De frågar inte, inte i en enda tråd "varför måste jag alltid byta blöjor på barnet, hon säger att hon inte kan?"

Fast om man utgår från att ganska många ändå lever rätt jämställt (iaf de jag känner) så är det väl lika naturligt att kvinnor lär sig att fixa vissa praktiska saker i hemmet som att en man fixar blöjbyten osv.

Är det du som lever med en mansbebis? Det går inte att tro att alla gör det. Ok.
  • Åsa
    Josephinejosephine skrev 2019-12-31 01:53:33 följande:

Men guuud ge dig! Hon Vill inte! OCH DET ÄR DITT JOBB! Häng upp den där jävla tavlan och sluta gnäll vi gör allt annat

Varför är det hans jobb? Ser du framför dig en familjebild där kvinnan gör det mesta av hushållsarbetet så du tycker det som inte är hushållsarbete är mannens "arbete"?
  • linneaflora
    Håkan på Öland skrev 2019-12-31 04:25:21 följande:
    Jag har inte läst hela tråden utan ditt inlägg dök upp på förstasida som ett av de första inläggen.

En fråga till dig linneaflora - är enda syftet att du ger dig in i ett förhållande med en (tekniskt kunnig) man att du slipper utföra alla tekniska prylar själv? Dvs för dig står frågan - ska jag anlita en hantverkare som jag får betala timarvode till... eller försöka ragga upp en karl som gör jobben gratis och dessutom betalar halva fastighetsavgiften/lånen/hyran?

Gott Nytt År... du tycks behöva lite ompyssling i ditt förvirrade sinnestillstånd.   Skrattande
    Eh, jag förstår inte denna attack mot mig.
    Och det är just hushållsproblem som gör att de flesta paren särar på sig. Så jag förstår klart och tydligt vad jag behöver för man för att inte oroa mig över hans livvanor. Vad är problemet? Eller tror du att man ska tro på rosa ponnyer i form av "obegränsad kärlek" och "De ska leva livet tillsammans till slut"? Det är livet där man antingen ska acceptera sin partner med för- och nackdelar eller leva ensam. 
  • Xlr8

Tusen tack för alla insiktsfulla svar.

Nu har jag lärt mig en hel del.

Vissa av er tycks hänga upp er på tavlorna.

Hon vill ha upp en massa tavlor och vi har flyttat en del pga jobb byten. Nu var tavlorna ett exempel, det jag ser som mest kritiska är att hon inte klarar av kakelugn, går elen blir det kallt och då får man hoppas att det är ny eldat.

Sen verkar många ha rätt deprimerande förhållande, om det enda man söker i en partner är att denne gör vissa sysslor kanske man ska fundera över sig själv lite.

Jag har inga problem att hjälpa min sambo men det blir rätt enerverande att göra ännu fler och framförallt enkla sysslor, då jag redan diskar, städar, tvättar, lagar mat, tar hand om vårat barn och hennes djur.

Så eftersom jag redan gör allt så enligt flera av er ska jag kasta ut henne. Det kommer dock inte ske då jag inte söker en städerska, kock. Om jag sökte det så hade jag anställt det, utan jag har en partner jag älskar.

Lite mer hjälp hade dock inte skadat

• Seba2007

Jag har inte orkat läsa alla svar så jag vet inte om någon svarat detta.

Jag trodde det var allmänt känt att många kvinnor spelar dumma för att hålla männen nöjda. För att de känner sig omanliga om kvinnor kan något bättre än dem. Jag vet kvinnor som låter män göra misstag för att de känner sig omanliga om en kvinna tillrättavisar, tex berättar inte att de svänger av på fel avfart, satt på sig tröjan bakochfram osv utan låter de klura ut det själva. Låtsas att de inte kan saker så att de ska känna sig manliga. Jag har en mycket intelligent och kapabel vännina som gör så med sin man. Själv tycker jag det är helt galet. Jag skulle inte klara av att nervärdera mig själv för att en man ska få känna sig manlig. En man som känner sig mindre manlig för att jag kan mer än honom är omanlig i mina ögon.

• Xlr8
    Seba2007 skrev 2020-01-16 16:47:52 följande:

Jag har inte orkat läsa alla svar så jag vet inte om någon svarat detta.

Jag trodde det var allmänt känt att många kvinnor spelar dumma för att hålla männen nöjda. För att de känner sig omanliga om kvinnor kan något bättre än dem. Jag vet kvinnor som låter män göra misstag för att de känner sig omanliga om en kvinna tillrättavisar, tex berättar inte att de svänger av på fel avfart, satt på sig tröjan bakochfram osv utan låter de klura ut det själva. Låtsas att de inte kan saker så att de ska känna sig manliga. Jag har en mycket intelligent och kapabel vännina som gör så med sin man. Själv tycker jag det är helt galet. Jag skulle inte klara av att nervärdera mig själv för att en man ska få känna sig manlig. En man som känner sig mindre manlig för att jag kan mer än honom är omanlig i mina ögon.

Har förstått det och håller helt med i det du säger.

Jag bokstavligt hatar hierarki som existerar på vissa arbetsplatser. Hade en kollega/chef som jobbar många år mer än mig. Hans idéer och lösningar var alltid bättre än mina. Per automatik då jag jobbat längre och hade gjort allt många gånger förut. Allt väl så långt bortsett från att hans lärande stannade tidigt 90 tal och verkade helt immun mot att lära sig nya saker. Min bransch har knappast stått stilla i 25 år, sen vart det inte bättre av att han var värdelös på matte. Resultatet blev ofta att jag viste med 100% säkerhet att med en knapptryckning kommer typ en kvarts miljon gå upp i rök och det var omöjligt att övertala han att åtminstone kolla över mina beräkningar. Man undrar hur många miljoner företaget förlorat på han inkompetens.

Där av är jag väldigt lyhörd på vad folk säger snarare än vem det kommer ifrån.
  • Perjonsson

Jäkligt bra o nyttig tråd.

Ju mer jag läser av många kvinnors inställning desto mer vill jag hålla er på avstånd för ni är så paj i skallen.

Hade för 2 år sedan en djup debatt med mitt ex där hon har en så brutalt störd åsikt om att vi män systematiskt har en agenda där vi konstant ska hålla er kvinnor nertryckta.

Under vår tid ihop va det ett jävla gnäll på att jag inte gjorde hälften i hemmet, dvs i bostaden. Men jag gjorde 100% av saker ute laga bil, trädgård, ved, cyklar, husbilen, reparationer, byggnationer, betala räkningar, byta el tele operatör, undersöka saker osv men det räknades inte för att det var tydligen min hobby enligt henne/kossan.

När vi flyttade isär garvade jag så jävla gott när nu hon fick ta och göra det jag gjort. Hon hade ett helvete med allt från inkasso, till bilköp. Nu för någon dag sedan fick jag höra att hennes bil från 2007 har skurit, hahahaha. Umderhåll o service vad är det. Även våran son läxar upp henne för tex bilunderhållet. Han har erbjuditsig att fixa motorfelet med min vägldning men hon är för stolt för att låta sonen fixa för då blir det pinsamt och hon får stå i tacksamhetsskulld tll han och på så sätt förlora ansiktet. Sen gnäller hon för att det kostar tusentals kronor att åka på verkstad för saker sonen erbjudit sig fixa. Nu är biöen skuren och denna helg är hon söderut för att kolla p ny bil.

Jo kossor är dumma och jag är så trött på dessa offerkofter.

Förlåt att jag låter bitter men det här kändes skönt att vräka ur sig sannimg.

• Perjonsson

Jäkligt bra o nyttig tråd.

Ju mer jag läser av många kvinnors inställning desto mer vill jag hålla er på avstånd för ni är så paj i skallen.

Hade för 2 år sedan en djup debatt med mitt ex där hon har en så brutalt störd åsikt om att vi män systematiskt har en agenda där vi konstant ska hålla er kvinnor nertryckta.

Under vår tid ihop va det ett jävla gnäll på att jag inte gjorde hälften i hemmet, dvs i bostaden. Men jag gjorde 100% av saker ute laga bil, trädgård, ved, cyklar, husbilen, reparationer, byggnationer, betala räkningar, byta el tele operatör, undersöka saker osv men det räknades inte för att det var tydligen min hobby enligt henne/kossan.

När vi flyttade isär garvade jag så jävla gott när nu hon fick ta och göra det jag gjort. Hon hade ett helvete med allt från inkasso, till bilköp. Nu för någon dag sedan fick jag höra att hennes bil från 2007 har skurit, hahahaha. Umderhåll o service vad är det. Även våran son läxar upp henne för tex bilunderhållet. Han har erbjuditsig att fixa motorfelet med min vägldning men hon är för stolt för att låta sonen fixa för då blir det pinsamt och hon får stå i tacksamhetsskulld tll han och på så sätt förlora ansiktet. Sen gnäller hon för att det kostar tusentals kronor att åka på verkstad för saker sonen erbjudit sig fixa. Nu är biöen skuren och denna helg är hon söderut för att kolla p ny bil.

Jo kossor är dumma och jag är så trött på dessa offerkofter.

Förlåt att jag låter bitter men det här kändes skönt att vräka ur sig sannimg.

• Xlr8
    Aurora Borrealis skrev 2019-12-30 23:41:53 följande:
    mitt liv fungerade alldeles utmärk innan vi flyttade ihop. göra allting åt oss män??? 
    det är ju tvärs om, hon kommer hem, äter, ammar och sover.
    visst det är sant att jag inte kan amma men då jag gör 99% här hemma och lägger minst 2 timmar på hennes djur.
    så vore det inte otänkbart att hon kan sätta upp hennes tavlor sj. 
    det jag vill få förklarat är hur vuxna kvinnor kan göra sig totalt beroende av någon annan.
    så dom saknar kunskaper som gör att livet blir mycket mindre begränsat och inte måste hyra in hjälp för en massa simpla saker. speciellt när min sambo har en som jobbar med det som är villig att lära henne. 

lägg ner ditt trams.
Svar på tråden Varför spelar kvinnor dumma?