Ung. Gravid och osäker
Jag är 19 år och har precis upptäckt att jag är gravid, med min pojkvän som jag började träffa i våras och vi blev ett par för lite över en månad sedan.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är så förvirrad. Velar hela tiden mellan abort och att behålla.
Egentligen hade jag velat behålla barnet och vill att vi ska bli en familj, men jag bor fortfarande hemma och min pojkvän bor i en liten etta och studerar. Han är 22 år. Jag är väldigt orolig över att vi inte skulle klara av det, rent ekonomiskt. Jag gick ut gymnasiet i juni, har jobbat lite grann men jobbar inte nu och min kille är inte klar med sin utbildning än. Även om vi skulle välja att behålla och börja jobba nu och leta efter ett gemensamt boende, så är jag rädd för att vi inte skulle ha råd, eller att vi inte skulle hitta ett lämpligt boende!
Sjävklart vet jag också att det egentligen är alldeles för tidigt för barn, men jag vet inte hur jag kommer att må om jag gör abort. Jag är rädd att jag kommer att må fruktansvärt dåligt och kanske ångra mig. Kommer jag tänka varje gång jag ser ett litet barn med sina föräldrar att ?Det där hade kunnat vara han och jag, om vi inte hade valt att döda vårt barn?? Eller så är abort kanske det rätta alternativet, som det ser ut? Jag vet varken ut eller in.
Jag har inte berättat för honom än, då jag nyss fick reda på det. Självklart ska jag snart prata med honom, måste bara få landa lite först. Hur ska jag tänka? Hur hade ni gjort?
Jag vet att ingen här kan fatta beslutet åt mig, men just nu vet jag faktiskt inte vad och därför vore det skönt att få höra andras synpunkter. Kanske någon som har varit i liknande situation?