• Vevoz

"Varför ska staten bekosta IVF?"

Har hört några i min omgivning prata om IVF sista tiden, främst går diskussionen som följer:

"Staten ska inte betala IVF alls, för någon. Barn är ingen rättighet, kan du inte få egna får du bekosta det. Det kan inte ligga på samhället."

Håller med om att barn inte är en rättighet. Men resten vet jag inte. Klart staten kan lägga pengar på bättre saker, samtidigt kan jag förstå barnlängtan.

Vad säger ni? Man har ju läst om folk som skuldsätter sig med belopp på långt över 300K för misslyckade IVF försök. Så även om man bekostar själv finns ju inga garantier..

• Svar på tråden "Varför ska staten bekosta IVF?"
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 22:44:32 följande:

Så du tror att det är ett bra argument någonstans överhuvudet du använder att en person som inte varit i någons skor kan omöjligt yttra sig ?

Då skulle 95% av all vårdpersonal behöva sluta direkt...

Ja om det betyder så mycket för dig att skaffa barn så skulle du kanske ta ett extra jobb, utbilda dig för högre lön, spara pengar osv.

"Jag vill ha!" är inte ett vinnande argument någonstans oavsett hur mycket man vill.

Varför ska staten betala allt för de som själva är ovilliga att offra något ?

Ja det finns säkert mycket inom vården som skulle kunna effektiviseras eller sparas in på men det handlar inte tråden om vilket gör det null.

Har du inte varit där så kan du ABSOLUT INTE yttra dig om en skulle dö eller inte av att inte kunna få barn. Hur skulle du någonsin kunna veta hur det känns och påverkar?

Du kan ju inte vara seriös i jämförelsen med vårdpersonal så det skrattar jag bort bara.

Personligen har jag 2 examen, båda från KTH och ett välbetald jobb. Jag skulle utan tvekan kunna finansiera mitt och hjälpa andra att finansiera deras IVF försök så mig går det ingen nöd på. Tack ändå! Vidare är jag inte ensamstående så jag och min partner klarar oss galant.

Ovilliga att offra något? Haha va? Barnlöshets-karusellen är ett enda stort uppoffrande. Du har ju på riktigt noll koll

Nej tråden handlar inte om det men DU började skriva om att vissa behandlingar etc är så dyra så att de dränerar vården för andra - som svar på varför en inte ska unna folk botemedlet till deras sjukdom. Så ja...ditt snack är ?null?.
  • kaffe
    Liberté skrev 2020-01-02 22:28:54 följande:
    Abort kan vara livsavgörande.. har får du din skeva information ifrån?

Als och Huntington är båda helt dödliga ja, därför försöker man minska lidande för personen, rätt normalt inom vården.

Däremot förstår jag inte vad det har med IVF för ensamstående att göra. Håller personen på att dö utan barn eller vad är det du tror ?

Du tar faktiskt dig friheter över ett annat liv då denna kommer mest troligen växa upp i sämre socioekonomiska förutsättningar samt utan förälder.

Därför anser jag att man som ensamstående ska ha tillräckligt goda ekonomiska förutsättningar för att ha råd att ta hand om livet man skapat.

Vad är det du inte förstår med argumentet ?
    Att göra abort är knappast mer livsavgörande än att inte kunna få barn.  
    Du vågade visst inte svara på frågan vem du tycker ska finansiera abortvården. Försök en tredje gång.

Gör man en ivf som ensamstående är det en lång process att gå igenom. Här i västragötaland t ex  är väntetiden just nu flera år för att få göra det. Den som gör valet som ensamstående har gott om tid på sej att fundera på över sin ekonomiska situation och allt övrigt kring barnet. Väljer man att som ensamstående gå igenom en ivf ä det en noga genomtänkt handling. Ditt påstående om att ensamstående som gör ivg inte kan ge ett barn det den behöver klingar ganska dåligt. 
  • Anonym (pippi)

Tycker verkligen att IVF för ensamstående är fel. Att det är tillåtet beror bara på att vi vuxna låtit våra behov och önskemål trumfa barns rätt till två föräldrar.

Med det sagt tycker jag inte att landstingsfinansierad IVF är en dålig idé. Så mycket skatt som vi betalar så tycker jag att sjukvården ska vara heltäckande.

• Liberté
    kaffe skrev 2020-01-02 23:07:12 följande:

Att göra abort är knappast mer livsavgörande än att inte kunna få barn.  

Du vågade visst inte svara på frågan vem du tycker ska finansiera abortvården. Försök en tredje gång.

Gör man en ivf som ensamstående är det en lång process att gå igenom. Här i västragötaland t ex  är väntetiden just nu flera år för att få göra det. Den som gör valet som ensamstående har gott om tid på sej att fundera på över sin ekonomiska situation och allt övrigt kring barnet. Väljer man att som ensamstående gå igenom en ivf ä det en noga genomtänkt handling. Ditt påstående om att ensamstående som gör ivg inte kan ge ett barn det den behöver klingar ganska dåligt. 

Det jag läser är konstiga åsikter som inte kan backas upp. Att du inte vet mer om abort och de skäl som finns är knappast mitt problem, ignorans är ingen ursäkt för ett argument.

Jag trodde det var uppenbart vem som skulle bekosta abort. Skatt helt klart. det är inte något jag måste svara på varje enskilt instans för att det ska vara min åsikt.

Det sista är bara åsikter och blaj som faktiskt inte säger emot det jag skrev. Att någon har tid att tänka igenom sina finanser osv, ja men sen är det människor och människor är egoister i grunden vilket gör att du inte kan skriva lagar för en utopi.

Finns rätt mycket forskning om en stående mammor och deras barn jämfört med familjer av 2 och barnen har hands down utan något som helst argument det bättre med 2.

Du har alla Amerika studierna från ghetton där största faktorn för om du sitter i fängelse är om du växer upp med eller utan fadersfigur. Sen studierna som visar att 2 mammor eller 2 pappor kvittar så länge det finns 2.

Som sagt, ignorans om ett ämne är inte ett vinnande argument.
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-03 01:03:44 följande:

Det jag läser är konstiga åsikter som inte kan backas upp. Att du inte vet mer om abort och de skäl som finns är knappast mitt problem, ignorans är ingen ursäkt för ett argument.

Jag trodde det var uppenbart vem som skulle bekosta abort. Skatt helt klart. det är inte något jag måste svara på varje enskilt instans för att det ska vara min åsikt.

Det sista är bara åsikter och blaj som faktiskt inte säger emot det jag skrev. Att någon har tid att tänka igenom sina finanser osv, ja men sen är det människor och människor är egoister i grunden vilket gör att du inte kan skriva lagar för en utopi.

Finns rätt mycket forskning om en stående mammor och deras barn jämfört med familjer av 2 och barnen har hands down utan något som helst argument det bättre med 2.

Du har alla Amerika studierna från ghetton där största faktorn för om du sitter i fängelse är om du växer upp med eller utan fadersfigur. Sen studierna som visar att 2 mammor eller 2 pappor kvittar så länge det finns 2.

Hahahaha jösses, det bor så mkt ignorans i din kropp så det inte är klokt! Du jämför amerikanska ghettot och dess fängelse med lilla Sverige! Oh lord, så alla eller de flesta som växer upp utan 2 föräldrar blir misslyckade, kriminella eller bara dåliga på något sätt? Så pinsamt hur du använder härskartekniker som att kalla andras, helt vettiga, argument för blaj enkom för att du brister i din kunskap och kännedom om ämnet. Känner du dig kränkt av att en ensamstående kvinna kan få hjälp med att skaffa barn?

Som sagt tidigare, tur att det finns mer intelligens hos de som faktiskt får ta sådana beslut.
  • Anonym (Grekland)

Här i Grekland fick vi bekosta det själva. Såklart. Rätt absurt med tanke på att Grekland har enormt stort problem med minskat barnfödande och att om tjugo år kommer det inte finnas nog med skattebetalare att betala för pensionerna. En stat som har förmåga att tänka långsiktigt och har kapital gör rätt i att främja och underlätta för barnafödandet. Här är det en lyx att ens kunna skaffa barn på naturlig väg, då man själv måste betala för förlossningen (om man inte väljer att föda på statligt sjukhus som innebär vissa risker och sämre förhållanden), sen bekostning av barnläkare, vaccinationer osv och så inget barnbidrag. Om man dessutom behöver hjälp med att bli gravid och måste bekosta det själv blir slutnotan hög. Och vem vet om man blir gravid på första försöket? Med Greklands löner dessutom...jag känner många par som jättegärna vill ha ett barn och har problem men som inte har råd att göra ivf. Och åren går och det blir allt svårare att bli gravid. Det är en skam tycker jag.

När vi gjorde IVF hade vi inte så mycket pengar, vi tömde kontot i princip. Detta innebar att jag också hade pressen att bli gravid på första försöket, just för att vi betalat så mycket pengar. Och det skulle ta lång tid att återigen jobba ihop pengar till nästa försök. Ni kan tro att jag var avundsjuk på min kompis som bodde i Sverige, som fick gratis ivf av staten. Och om det försöket misslyckades, inga problem, ett till!

Sverige är vägledande och en förebild på så många områden. Ni ska vara stolta över allt som staten hjälper till med och subventionerar. Många känner jag förstår inte riktigt hur det är att leva i den andra typen av samhälle där man får bekosta allt själv. Vissa blir väldigt utsatta, många fina människor som förtjänar bättre.

• Anonym (Anonym_31)

Är den forskningen du påvisar just om ensamstående mammor som gjort insemination? Om forskningen inte är inom samma kontext och tagit hänsyn till olikheterna mellan de socioekonomiska skillnader mellan usa och Sverige så skulle jag säga att den forskning är orelevant för frågan om insemination i Sverige.

Läs lagtexten också vilka krav staten har på mottagaren av donationen så ser du att staten också har vissa krav på försörjning etc.

Sen kanske du också vet att i USA så måste man ha medicinska försäkringar för att få hjälp med preventivmedel, men det kostar ändå. Många i fattiga områden har inte råd att skaffa preventivmedel, sen är abort otillåten i de flesta delstater så då föds det in många barn i fattigdom och blir ensamstående. Det är den typen av forskningen som görs, många gånger för att fattigdomen blir svår att bryta och det behövs forskning för att hitta den typen av mönster. Man har bla sett att tillgång till preventivmedel och abort är viktigt för att kunna fortsätta studier etc för det är många gånger unga tjejer som är ensamstående. Ser inte det relevanta för frågeställningen om ensamstående i Sverige.

Men du kanske har annan forskning att hänvisa till?

• Liberté
    Anonym (Anonym_31) skrev 2020-01-03 07:04:31 följande:

Är den forskningen du påvisar just om ensamstående mammor som gjort insemination? Om forskningen inte är inom samma kontext och tagit hänsyn till olikheterna mellan de socioekonomiska skillnader mellan usa och Sverige så skulle jag säga att den forskning är orelevant för frågan om insemination i Sverige.

Läs lagtexten också vilka krav staten har på mottagaren av donationen så ser du att staten också har vissa krav på försörjning etc.

Sen kanske du också vet att i USA så måste man ha medicinska försäkringar för att få hjälp med preventivmedel, men det kostar ändå. Många i fattiga områden har inte råd att skaffa preventivmedel, sen är abort otillåten i de flesta delstater så då föds det in många barn i fattigdom och blir ensamstående. Det är den typen av forskningen som görs, många gånger för att fattigdomen blir svår att bryta och det behövs forskning för att hitta den typen av mönster. Man har bla sett att tillgång till preventivmedel och abort är viktigt för att kunna fortsätta studier etc för det är många gånger unga tjejer som är ensamstående. Ser inte det relevanta för frågeställningen om ensamstående i Sverige.

Men du kanske har annan forskning att hänvisa till?

Detta diskuterades tidigare i tråden.. grundforskningen var i USA sen gjordes liknande i Frankrike noch Nederländerna när de försökte hitta alternativa lösningar. Första undersökningarna hände på 70 talet sen har det kommit nya i omgångar.

Så det har inte med USA att göra alls vare sig ekonomiskt eller ej utan studierna handlar om psykologi och inte medicin eller socioekonomisk rörlighet. Ganska simpelt så kollade de bakgrund på personer som hamnade i fängelse, uppväxt, chans till beroende osv.

Så det har inte primärt med land eller kultur att göra utan förutsättningar och hur personer lär sig mönster när de växer upp.

Jämför skillnaden på IVF och adoption exemlvis. Kraven är högre när man ska adoptera av någon anledning.
  • kaffe

Du få nog läsa lite fler studier. Den största riskfaktorn för att hamna i fängelse i Sverige i dag är att födas som man. Inte att växa upp med en ensamstående crack-morsa i ett ghetto i USA. 96% av alla som sitter inom lås och bom är män. 

Lustigt att du säger dej ha vetskap  om min kunskap om aborter. Kommer dom möjligen också från studier från amerikanska ghetton?

Du får gärna tycka att det är "blaj" att varje ivf av ensamstående kvinna föregås av en lång utredning med lång väntetid. Min åsikt är det dock inte, det är så det fungerar. 

Men, eftersom du tydligen inte kan svara på dom exempelfrågor jag ställde till dej så ge exempel på själv vilka sjukdomar som inte "är so much livsnödvändiga" (Obs ge bara exempel på sjukdomar tillstånd som är klassificerade som sjukdomar).
  • Liberté
    kaffe skrev 2020-01-03 12:53:59 följande:

Du få nog läsa lite fler studier. Den största riskfaktorn för att hamna i fängelse i Sverige i dag är att födas som man. Inte att växa upp med en ensamstående crack-morsa i ett ghetto i USA. 96% av alla som sitter inom lås och bom är män. 

Lustigt att du säger dej ha vetskap  om min kunskap om aborter. Kommer dom möjligen också från studier från amerikanska ghetton?

Du får gärna tycka att det är "blaj" att varje ivf av ensamstående kvinna föregås av en lång utredning med lång väntetid. Min åsikt är det dock inte, det är så det fungerar. 

Men, eftersom du tydligen inte kan svara på dom exempelfrågor jag ställde till dej så ge exempel på själv vilka sjukdomar som inte "är so much livsnödvändiga" (Obs ge bara exempel på sjukdomar tillstånd som är klassificerade som sjukdomar).

Jag märker att du vill missförstå och försöka vända ord till saker som inte har med det som sagts att göra.

Det du tar upp som exempel har redan skjutits ned tidigare samt att jag sagt det till dig. Det du gör nu är att deflecta och fejka att du inte förstår skillnader i psykosociala studier inom ett specifikt ämne samt fattigdom och droganvändning.

Ska du leka korkad får du göra det helt själv. Patetiskt.
  • kaffe
    Liberté skrev 2020-01-03 13:00:59 följande:
    Jag märker att du vill missförstå och försöka vända ord till saker som inte har med det som sagts att göra.

Det du tar upp som exempel har redan skjutits ned tidigare samt att jag sagt det till dig. Det du gör nu är att deflecta och fejka att du inte förstår skillnader i psykosociala studier inom ett specifikt ämne samt fattigdom och droganvändning.

Ska du leka korkad får du göra det helt själv. Patetiskt.
    Om man ska använda en studie som exempel måste den som steg 1 vara applicerbar på det man vill jämföra den med. 

Att påstå att det finns ett samband mellan barn som växer upp med ensamstående mammor i USA.s ghetton och barn som föds av ensamstående mammor som aktivt valt att få barn genom ivf i Sverige visar vilken kunskap du har i att tolka studier. Det är ungefär lika smart som att säga: Jag har en läst en studier som visar  att fågelungar som matas med mask mår bäst så därför bör man ge sina bebisar mask.

Så ska du leka lärd så läs på lite bättre.
  • Anonym (BS)
    kaffe skrev 2020-01-03 13:20:18 följande:

Om man ska använda en studie som exempel måste den som steg 1 vara applicerbar på det man vill jämföra den med. 

Att påstå att det finns ett samband mellan barn som växer upp med ensamstående mammor i USA.s ghetton och barn som föds av ensamstående mammor som aktivt valt att få barn genom ivf i Sverige visar vilken kunskap du har i att tolka studier. Det är ungefär lika smart som att säga: Jag har en läst en studier som visar  att fågelungar som matas med mask mår bäst så därför bör man ge sina bebisar mask.

Så ska du leka lärd så läs på lite bättre.

Tror inte det går att förklara detta tydligare än du just gjorde, bra! Dock undrar jag om individer som denne verkligen är såhär korkade eller om de bara råkar få ur sig något dumt men är för stolta för att erkänna det senare, vilket således blir till att de måste fortsätta försvara sitt ursprungliga påstående. Läskigt vilket som!
Svar på tråden "Varför ska staten bekosta IVF?"