• Anonym (Edster)

    Nu vill han att jag flyttar ut?

    Vi har varit ett par i 3,5 år, varav 2 som sambos. Jag flyttade in till honom och hans 2 barn som han har varannan vecka. De var då 13 och 10 år, menu 16,5 och 14.
    Jag hade en lägenhet i stan och har ett vuxet barn, så detta var ett stort steg för mig att efter mycket pushning från hans sida flytta in till dem i deras hus utanför stan. Barnen var vana vid att ha pappa för sig själv i 5 år efter skilsmässan med mamman som fortfarande lever ensam.

    Barnen gillade inte mig från dag ETT, förmodligen för att de insåg att denna gången var pappan verkligen kär på riktigt och de fick plötsligt lite mindre uppmärksamhet. Tidigare hade han tjejer men behandlade dem lite illa och ville inte ha något seriöst. Då mådde barnen bra.
    Nu bad han mig att flytta in och ingenting blev bättre, eftersom dottern och jag saknade kemi och sonen var van vid att vara pappas enda!! Så för 1 år sedan valde pojken att bo hos mamman på heltid, vilket gjorde min sambo fruktansvärt ledsen. Dottern däremot har valt att nyttja detta tillfället och ställa krav på pappan; att om han inte gör det eller det så flyttar hon också till mamman.

    Tjejen har inga vänner, aldrig haft en pojkvän och är alltid hemma. hon har ätmani och äter var 20 minut. hon vill inte bli tjock men är jämnt hungrig så då äter hon tex 3 meloner om dagen, 4 kiwi, 2 avokado, 1 liter färskpressad juice, kvarg, muesli....you name it. men hon missar ingenting som hon ser är nyttigt. Under veckan hon ska vara hos mamman så passar jag därför på att handla sådant som jag tycker om och som hon inte kommer att äta upp för mig, som hon gör på pappans vecka. Sedan i somras så har hon börjat komma nästan dagligen på mammans vecka för att vi har så mycket god och dyr mat hemma. Då äter hon återigen upp min mat. Jag blir helt vansinnig och säger åt min sambo. Då blir han galen och säger att här äter man vad man vill i detta hus. Han vägrar se att hon har ät-mani. Trots att hon själv erkände för oss i somras att hon sedan hon är 13 år haft ätstörningar.

    Därför vill hon heller inte lämna hemmet för då kan hon ju inte äta hela tiden,

    Jag har pratat med henne att varannan vecka behöver pappan och jag vår egentid för att vi ska fungera ihop, men då blir hon arg och säger att vi är vuxna och hon är barn och hon bryr sig inte om vår egentid.

    Jag vill ha gemensamma middagar när hon är hos oss för att vi ska försöka komma varandra närmare, men hon vill aldrig. för hon vill inte äta inför folk. Om vi någon gång skulle äta ihop så pratar hon bara med sin pappa och ignorerar mig. 10 minuter efter maten och efter att jag städat undan så går hon ut igen och börjar poppa popcorn och äta macka. Sambon säger ingenting. Mitt i natten går hon till köket och äter och jag vaknar. 

    Hon tar mina saker och säger rakt ut att hon saknar kemi med mig, hon har inget att prata med mig om och hon tycker att jag är för ytlig. Då säger jag att det är helt ok att inte gilla ngn annan, men vi kan väl iaf hälsa trevligt och vara trevliga mot varandra när vi bor ihop. Det fungerar ett tag, men då tycker sambon at tjag är kylig som inte försöker prata med henne. men hon säger ju själv att hon inte vill prata. Han säger att jag är den vuxna som borde kämpa. Jag tycker att hon är en bortskämd snart 17 åring som aldrig har jobbat i sitt liv utan bara får pengar av pappan för allt.

    Hursomhelst så är pappan trött på detta spel och känner att han inte vill förlora även sin dotter pga mig och har sagt alltför många ggr nu att jag borde flytta för det är HANS och barnens hus. även dottern säger alltid att det är HENNES hus o att hon kommer hur o när hon vill utan att jag ska blanda mig.

    Nu har jag ingenstans att ta vägen. Han vill att om jag inte slutar att någonsin reta mig på hur mycket hon äter, om hon äter upp mina kiwi eller om hon så kommer hit varje dag, så ska jag flytta direkt. 

    Har ni någon taktik hur jag kan vinna denna matchen? Dottern har varit smart och redan vunnit. Jag vill att han ska se att det är hon som hela tiden retar mig och försöker förstöra. Inte jag!! Men han ser MIG som en häxa hela tiden och att jag måste dra!!!
    Vad hade ni gjort?? Måste flytta nu om jag inte ändrar mig helt o hållet och tar all skit.

  • Svar på tråden Nu vill han att jag flyttar ut?
  • smulpaj01
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 13:57:03 följande:

    Polisen gjorde en anmälan trots att jag inte ville. Nu fick han en orosanmälan från socialen angående hans barn dessutom. Varför gör de så när jag inte vill anmäla. Utredaren och 2 poliser har kontaktat mig för att få mig att anmäla men jag ändrar inte mig. Hoppas verkligen att de lägger ner eftersom där saknas vittnen!

    Det stod i tidningen om vårt bråk men väldigt överdrivet.


    Stod i tidningen? Dån var det troligen om möjligt ännu mer allvarligt än det du skrivit här. Hemskt Kärleken är slut mellan er, d.v.s om det någonsin funnits någon kärlek? Detta förhållande verkar ha varit uselt och totalt dödsdömt redan från start. Stå för din anmälan, prata även sanning när soc kontaktar dig, flytta till en andra hands lägenhet och börja om från start. Möbler du behöver kan du köpa billigt begagnat till att börja med. Se detta som en lärdom inför framtiden och flytta inte in hos någon där det inte fungerar med alla inblanblandade i familjen.
  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 13:57:03 följande:

    Polisen gjorde en anmälan trots att jag inte ville. Nu fick han en orosanmälan från socialen angående hans barn dessutom. Varför gör de så när jag inte vill anmäla. Utredaren och 2 poliser har kontaktat mig för att få mig att anmäla men jag ändrar inte mig. Hoppas verkligen att de lägger ner eftersom där saknas vittnen!

    Det stod i tidningen om vårt bråk men väldigt överdrivet.


    Det finns en anledning till att de gör så och det är för att kvinnor som blir psykiskt och fysiskt misshandlade av män tenderar att ta tillbaka sina anmälningar, eller att inte anmäla alls. Vi ska vara tacksamma att det numera går att göra anmälningar av detta slag för någon annan. Sen om du tycker att det som sägs om er är överdrivet, jag är ledsen men då tycker jag att det får vara värt att en person som inte anser sig vara misshandlad och som tycker att det är överdrivet, att den personen får ta det med vad det är värt för andra som faktiskt kan räddas till livet. 

    Att det gjordes en anmälan kan ju likväl vara det som får honom att tänka till oavsett vad det leder till. Vad säger han själv om det hela idag? Är du fortfarande utkastad? Och varför är du så mycket emot att det gjordes en anmälan? För dig spelar det väl ingen roll? Eller tänker du på hur det drabbar honom? 
  • Annita

    Men man behöver inte själv anmäla om man blivit utsatt för ett brott nu för tiden har jag för mig. Om polisen bedömer att någon har gjort ett grövre brott går de vidare med det. Det är väl bra för då behöver du inte känna att du är ansvarig. För han är ju den som gjort fel, på många sätt!

    Mellan raderna får man bilden att du har blivit oerhört illa behandlad av honom, och det borde han ställas till svars för :/

  • Anonym (Edster)

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta

  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Vad bra att han ångrar sig. Men det var faktiskt han som övertygade dig om att flytta in hos honom, och sen har hotat med att du ska flytta ut om du inte anpassar dig exakt efter hur han och hans barn lever. Det är ju helt omöjligt för en kvinna att leva upp till. Vad har han egentligen begärt av dig?

    Backa inte nu bara för att polisen "råkade" bli inblandad. Se inte storleken på reaktionen ifrån omgivningen som ett värde på vad som har hänt och inte hänt. De flesta kvinnor blir inte anmälda som offer av polisen, nej, men nu blev du det. Ta tillvara på det. Luta dig tillbaka. Låt det hela ha sin gång. Du gjorde inget "fel". Det var inte du som anmälde. Vårt samhälle ser bara ut så. Han behöver anpassa sig efter det. Så är det bara (säg inte det till honom). Men låt det bara ha sin gång. Det här kommer inte att skada dig. Om det skadar honom så är det hans problem, inte ditt. 
  • smulpaj01
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Det är såhär det blir eftersom du har mer känslor för honom än han har för dig. Nu kommer han krypa på knäna för dig en period då han vill att du ska vittna FÖR och inte emot honom. När detta är över återgår han till sitt vanliga jag, där du inte betyder någonting för honom. Detta vill du inte se just nu, men det är glasklart för alla utomstående!
  • Anonym (Nognu)

    Trillade in på denna tråden av en ren slump ikväll och började läsa. Du inser själv att det inte står rätt till med din sambo, vilket är en bra insikt. Det jag kan utläsa av det du skrivit är att han utövar fysiskt, psykiskt och ekonomiskt våld mot dig. Att det "bara" sker i vissa situationer som när ni är oense om hans dotter, det spelar ingen roll. Det händer och det är oroväckande och inte okej. Att han visar ånger, inte förvånande. Det gör många. Det betyder inte att det inte kommer hända igen. Det är otroligt svårt att lämna ett förhållande där man blir utsatt för våld (nu väljer jag att fokusera på det som hänt mellan er - våldet - i er relation och inte problemet med barnen). Efter ett tag blir det onormala normalt utan att man märker vad som händer och gränser för vad som är okej eller inte flyttas fram. Att känna skuldkänslor och känna sig ansvarig är vanligt, men skulden ligger inte hos dig och inte heller ansvaret. Du är stark som har lämnat och försök nu att omge dig med människor som kan stärka dig och peppa dig i detta. Försök att inte gå tillbaka, även om du säkert kommer känna dig lockad när han är ångerfull. Det finns så mycket bättre saker som väntar på dig än detta, jag vågar lova det ????

  • Ess
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Han är själv helt ansvarig för sina handlingar och vad de leder till. Att han känner sk "ånger" är bara för att hans handlande biter honom själv i röven nu, hade inte polisen anmält hans agerande vidare så hade han garanterat inte känt ett uns av ånger. 
    Jag hoppas soc går vidare med utredningen. Jag hoppas dessutom verkligen att du har dumpat honom nu och aldrig går tillbaks!!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2020-02-21 22:11:08 följande:
    Det är såhär det blir eftersom du har mer känslor för honom än han har för dig. Nu kommer han krypa på knäna för dig en period då han vill att du ska vittna FÖR och inte emot honom. När detta är över återgår han till sitt vanliga jag, där du inte betyder någonting för honom. Detta vill du inte se just nu, men det är glasklart för alla utomstående!
    Jag håller helt med dig om detta och hoppas ts tar det till sig.
  • elmadumle
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Om din ev framtida dotter levde så som du gör och blir misshandlad som du blev, då skulle du alltså göra allt för att dottern inte skulle anmäla? du skulle hellre se att hon förlåter honom och går vidare? 
  • Anonym (Lw)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 13:57:03 följande:

    Polisen gjorde en anmälan trots att jag inte ville. Nu fick han en orosanmälan från socialen angående hans barn dessutom. Varför gör de så när jag inte vill anmäla. Utredaren och 2 poliser har kontaktat mig för att få mig att anmäla men jag ändrar inte mig. Hoppas verkligen att de lägger ner eftersom där saknas vittnen!

    Det stod i tidningen om vårt bråk men väldigt överdrivet.


    De gör anmälan eftersom du uppenbarligen inte är vid dina sinnens fulla bruk!

    Kolla med hemförsäkringen om du har juridisk rådgivning där.
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 21:06:47 följande:

    Han har gjort mycket fel och känner fruktansvärd ånger!! Jag vill inte göra hans liv till ett helvetet ! Vi är båda delaktiga!

    Jag vill inte anmäla honom och vill inte erkänna detta


    Nej, du är inte delaktig i misshandeln. Det var han och bara han som misshandlade.
  • Anonym (Edster)

    Om jag vägrar göra anmälan; kan åklagaren ändå gå vidare med fallet trots brist på bevis? Blir jag isåfall förhörd?

  • Anonym (Lajla)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-22 16:41:06 följande:

    Om jag vägrar göra anmälan; kan åklagaren ändå gå vidare med fallet trots brist på bevis? Blir jag isåfall förhörd?


    Det lär läggas ned. Inte ens anmälningar som har stor substans går vidare hur lätt som helst. Men jag fattar inte varför du oroar dig. För dig spelar det ju ingen roll
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Edster) skrev 2020-02-21 13:57:03 följande:

    Polisen gjorde en anmälan trots att jag inte ville. Nu fick han en orosanmälan från socialen angående hans barn dessutom. Varför gör de så när jag inte vill anmäla. Utredaren och 2 poliser har kontaktat mig för att få mig att anmäla men jag ändrar inte mig. Hoppas verkligen att de lägger ner eftersom där saknas vittnen!

    Det stod i tidningen om vårt bråk men väldigt överdrivet.


    Det är väl jättebra att det gjordes en orosanmälan! De här barnen behöver ju hjälp!  Det har inget med dig att göra, de borde fått hjälp för längesen. 
Svar på tråden Nu vill han att jag flyttar ut?