• Anonym (Socta­nten)
    Mon 6 Jan 2020 21:50
    54145 visningar
    275 svar
    -2 +3
    275
    54145

    Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

    Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

  • Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Anony­m20)
    Sat 10 Jul 2021 16:22
    Anonym (En släkting) skrev 2021-07-10 16:17:15 följande:

    Min morbrors barn blev omhändertagna, i mina ögon på rimlig grund..

    Hursomhelst så upprätthöll fosterhemmet god relation till barnens farmor och farfar (mina morföräldrar). De hälsade på tillsammans med barnen och jag vet att de hälsade på i fosterhemmet. Av en slump, eller kanske inte, var fosterhemmet nära mormor och morfar också. Morbror och barnets mamma var vansinniga och arga, men min uppfattning var att fosterhemmet tillförde mycket gott till mina kusiner. Dessutom ändrades situationen hemma till det bättre.

    Hursomhelst tror jag familjehem ska upprätthålla barnets relationer till släkt mm. Dock ingen Lollo lagar. Alla kanske inte heller kan göra det lika lätt pga avstånd osv.


    De fosterfamiljer jag vet om upprätthöll i princip ingen relation alls med barnens mor och farföräldrar eller övrig släkt. Det finns en risk att barn som hamnar i fosterfamilj inte ens får en chans att lära känna sin riktiga familj och släkt.
  • Anonym (Titti­)
    Sat 10 Jul 2021 16:25
    Anonym (Anonym20) skrev 2021-07-10 16:19:04 följande:
    Vet inte men jag tror det bara blir värre för barnet om det hamnar i fosterfamilj. De flesta fosterfamiljer är skit. Det finns de som är hyfsade men vill du ta risken? Tror ändå barnet har det bättre som hon har det nu med kontakt med farföräldrarna. Det kommer troligtvis ge mer trygghet i längden än en fosterfamilj. Sen när barnet är lite äldre kanske barnet kan bestämma själv att vistas ännu mer hos farföräldrarna.
    Jag håller med, det är nog ändå bättre än fosterhem.
  • Anonym (Soc.)
    Sat 10 Jul 2021 17:53
    Anonym (Anonym20) skrev 2021-07-10 16:19:04 följande:

    Vet inte men jag tror det bara blir värre för barnet om det hamnar i fosterfamilj. De flesta fosterfamiljer är skit. Det finns de som är hyfsade men vill du ta risken? Tror ändå barnet har det bättre som hon har det nu med kontakt med farföräldrarna. Det kommer troligtvis ge mer trygghet i längden än en fosterfamilj. Sen när barnet är lite äldre kanske barnet kan bestämma själv att vistas ännu mer hos farföräldrarna.


    Nej de flesta faniljehem är faktiskt toppen. Vissa är det inte och det är bara dessa man hör om, precis som att man bara hör när läkare misslyckas och inte när allt går som det ska.

    TS om det är så illa som du beskriver hos barnen så vore det naturligtvis bäst för barnet att bo hos en annab familj. Finns ingen anledning att tro att barnet skulle fråntas en fungerande relation med morföräldrarna vid en placering. Visst, det kanske inte längre blir att barnet är där flera gånger i veckan, men å andra sidan får barnet istället en fungerande och trygg vardag.
  • Anonym (Soc.)
    Sat 10 Jul 2021 18:43
    Anonym (Anonym20) skrev 2021-07-10 18:17:05 följande:

    Sluta ljug! Det lär bli träffar några gånger om året med farföräldrarna på sin höjd! Och om de ifrågasätter och försöker få mer umgänge med barnbarnet så kan fosterfamiljen lätt ljuga ihop en historia om hur ?orolig och otröstlig? barnet blir EFTER umgänget. Och så minskar umgänget ytterligare ?för att det är det bästa för barnet?. Vill inte fosterfamiljen att barnet ska ha kontakt med sina farföräldrar så kommer de se till att det blir som de vill genom att ljuga, överdriva och hitta på.


    Jag ljuger inte ett dugg. Jag har haft hundratals barn och familjehem under åren. Om det finns en fungerande relation försöker man givetvis upprätthålla den, vilket även lagen säger. Du har knappast lika stor erfarenhet som jag har och grundar ditt påstående på enstaka egna erfarenheter där det gått på tok.

    Det är så jävla illa när folk sprider myter och skräms och på så vis blir medskyldiga till att barn få bo kvar hemma under miserabla förhållanden. Skäms på dig. SKÄMS!!
  • Anonym (Anony­m20)
    Sun 11 Jul 2021 22:51

    Som sagt, det lär bli träffar några gånger om året med farföräldrarna på sin höjd om barnet hamnar i fosterfamilj. Och om farföräldrarna ifrågasätter och försöker få mer umgänge med barnbarnet så kan fosterfamiljen lätt ljuga ihop en historia om hur ?orolig och otröstlig? barnet blir EFTER umgänget. Och så minskar umgänget ytterligare ?för att det är det bästa för barnet?. Om inte fosterfamiljen vill att barnet ska ha kontakt med sina farföräldrar så kommer de göra allt som krävs för att få som de vill, då genom att ljuga, överdriva och hitta på.

  • Anonym (J.S)
    Tue 14 Sep 2021 18:59

    Hej! Jag har en dotter på 13 år som jag har ensam vårdnad på som bor i ett fosterhem. Socialen kräver att jag har en riktig inkomst innan hon får flytta tillbaka till mig, och det jag undrar på är: Min särbo bor i Norge, han har fast jobb, lägenhet och han har också ett eget rum till min flicka. Hon förgudar honom och vill bara flytta dit. Hon misstrivs på skolan och hos fosterfamiljen.

    Finns det en lösning där man kan få henne tillbaka så att vi kan flytta till honom? Vi är förlovad.

    När jag nämner till social damen om ekonomien till min särbo och att jag har mycket bättre chans att få jobb där än här (bor i en pytte liten by) så blir hon stressad och konstig i kroppsspråket ????

    Är det något de håller tillbaka jag inte vet om?

  • Anonym (Soc.)
    Tue 14 Sep 2021 20:13
    Anonym (J.S) skrev 2021-09-14 18:59:59 följande:

    Hej! Jag har en dotter på 13 år som jag har ensam vårdnad på som bor i ett fosterhem. Socialen kräver att jag har en riktig inkomst innan hon får flytta tillbaka till mig, och det jag undrar på är: Min särbo bor i Norge, han har fast jobb, lägenhet och han har också ett eget rum till min flicka. Hon förgudar honom och vill bara flytta dit. Hon misstrivs på skolan och hos fosterfamiljen.

    Finns det en lösning där man kan få henne tillbaka så att vi kan flytta till honom? Vi är förlovad.

    När jag nämner till social damen om ekonomien till min särbo och att jag har mycket bättre chans att få jobb där än här (bor i en pytte liten by) så blir hon stressad och konstig i kroppsspråket ????

    Är det något de håller tillbaka jag inte vet om?


    Inkomst ska inte vara avgörande.

    Ett första steg kan ju vara att du genom att flytta till din sambo, gifter dig, skaffa jobb på så vis visar att du har ordnade förhållanden.

    Hur länge har flickan bott i fosterhem?
  • Anonym (Glöm det)
    Sun 14 Nov 2021 15:49

    Helt otroligt att ett troll som säger sig jobba på soc kan göra en sån här tråd.
    Och ännu mer otroligt att folk är korkade och går på det!

  • Anonym (Titti­)
    Sun 14 Nov 2021 17:42
    Anonym (Glöm det) skrev 2021-11-14 15:49:36 följande:

    Helt otroligt att ett troll som säger sig jobba på soc kan göra en sån här tråd.
    Och ännu mer otroligt att folk är korkade och går på det!


    Det insåg jag för länge sen. Det är farligt att ljuga om sånt, inte bara dumt.
  • Tue 31 May 2022 13:19
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, som är socialsekreterare.

    har lite frågor, och behöver råd .



     E-posts gärna mig, 
  • Anonym (Hjälp­)
    Tue 7 Jun 2022 10:11
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-01-06 21:50:28 följande:
    Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

    Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.


    Om jag som mamma blir misshandlad av barnens pappa som jag bor ihop med och pg detta gör någon jag pratat med en orosanmälan vilken slags hjälp kan jag och barnen få?  Blir jag olämplig som mamma ? . Jag känner en som blev orolig för oss och sa att hon vill kontakta myndigheter som kan hjälpa oss att komma ifrån honom. Dock tycker ju jag att de är han som ska gå inte vi, att vi ska kunna vara kvar hemma där barnen ändå är trygga med sitt nätverk nära så känns de väldigt fel och en trauma för barnen att behöva fly och gömma sig i en kvinnojour . Kan  man få hjälp att få ut mannen istället?. 
  • Wed 8 Jun 2022 01:31
    Anonym (Soctanten) skrev 2020-07-10 10:28:29 följande:
    Jag vänder på frågan.

    Tycker du det är ok att slå sina barn? Låsa in dem på rummet? Hålla fast dem i 30-60 minuter? Kalla dem för okvädesord? Rycka dem i armar/håret? Manipulera barnen till den gränsen att de måste in på BUP för att de håller utveckla dissociativ personlighetsstörning för de inte vet vem de förväntas vara hos de olika föräldrarna? Inte ge dem mat? Klä dem i shorts och t-shirt när det är minusgrader?

    Om svaret är Ja kan jag förstå ditt resonemang och då är diskussionen slut här.

    Om svaret är nej så undrar jag om inte du skulle ge dessa föräldrar tips och råd? Men föreläsningar åsyftar jag inte en lång uppläxning som du verkar utläsa det som utan jag syftar på att jag har två föräldrar t ex. Som har ett barn med ADHD/autism eller liknande när deras enda verktyg är att slå barnet, hålla fast barnet eller skrika okvädesord på barnet. De har ett synsätt att barnet är elakt, fattar inget etc. Då brukar jag ge dem lite litteraturtips men även förklara hur barn med NPF fungerar. Detta handlar främst om föräldrar som faktiskt är intresserade av att hitta sätt som funkar. Skulle inte börja "läxa upp" (som du anser) föräldrar som inte är intresserade av stöd. Då skulle jag nog ge dem andra insatser de kan vara intresserade av där man mer långsamt kan arbeta med motivation och sedan svårigheterna.

    Det är inte jag som enskild socialsekreterare som fattar beslut om omhändertagande. Det är socialnämndens ordförande som fattar beslut om omedelbart omhändertagande eller tingsrätten. Mitt jobb är att försöka utreda hur familjens situation ser ut. Sen tar jag alltid med familjens inställning och vad de berättat om vardera sak jag tar upp. T ex om jag ser en bristande föräldraförmåga i form av att föräldern mår väldigt psykiskt dåligt. Ligger i sängen hela dagen. Kylskåpet tomt. Barnen smutsiga. Ingen ork till något. Då skriver jag även var föräldrarna anser om detta. Varför det är så.

    Sedan är det upp till tingsrätten att bedöma. Där har även föräldrarna ett ombud. Men det krävs mycket för ett omhändertagande. Denna diskussion går sällan att ta dock eftersom de som hatar soc alltid kommer hata soc. Det handlar oftast om föräldrar som inte förstår varför det blivit som det blivi, förnekar sina svårigheter eller liknande. Det finns alltid två sidor av en historia!

    Ibland när jag hör av vänner eller släktingar att soc gjort si eller så i något ärende och det är helt fel. Så brukar jag begära ut domen från tingsrätten. Domen är alltid offentlig och vem som helst kan begära ut den. Har ett exempel där min syster var fruktansvärt upprörd över att hennes väns mamma var så upprörd över att en bekant till henne hade fått sina barnbarn omhändertagna. Hon var så upprörd över soc och ingen förstod varför. Jag begärde ut domen och där visade sig att mamman till barnen hade omfattande psykiatriska svårigheter. Lågbegåvning. Hade nekat insatser från socialtjänsten och ville absolut inte ha någon som helst hjälp. Eftersom denna kvinnan knappt kunde sköta sitt eget hem utan bodde på stödboende gjordes bedömningen att hon inte kunde sköta om ett nyfött barn och barnet omhändertogs. Hon hade umgänge med barnet ofta i familjehemmet och fick en bra relation med barnet ändå.

    Men de skrek väldigt högt om detta, både i lokalmedia men också på sociala medier. Och det är detta som gör det väldigt svårarbetat. De enda som vet vad beslutet grundar sig på är föräldrarna, soc och rätten. Tills någon begär ut domen.
    Poängen är att det finns ingen som övervakar era beslut, det finns inget tjänstemanansvar och att folk är helt jävla maktlösa för att eran jävla myndighet som begår övergrepp på familjer och barn och låser in dem. En socialsekreterare kan blå ljuga och komma undan med det, för det finns ingen som granskar det. Svaret man får är att man ska "Överklaga" eller göra en anmälan som tar flera månader och beroende på ärende så kan det vara försent vid det tillfället, då är det liksom ingen ide. Det är bara ett exempel på ett strukturellt problem som finns.

    Varför ska soc tanter sitta och hävda sig hela tiden? Är det så jävla svårt att bara erkänna att det förekommer korruption inom erat yrke och att det finns strukturella problem? När det kommer till polisen är det otroligt hårda regler för vad man får och inte får göra. Poliser erkänner att det förekommer korruption, att det finns strukturella problem osv och skulle utan problem arrestera en kollega. Dem flesta poliser fattar att dem har en maktposition och polisen granskas. Men när det kommer till socialtjänsten är det som att dem som jobbar där inte fattar att dem sitter på en maktposition och varje människa som har med soc att göra är i en beroendeställning, man är totalt maktlös och har ingenting att säga till om.

    Socialtjänsten utövar makt på ett helt vidrigt jävla vis och det är något som liksom är inbyggt i erat system, det är inget som jag bara drar från röven här för att jag kände någon, nånstans som upplevde någonting dåligt (Även om jag känner flera stycken). Det är ju bara att läsa socialtjänstlagen och era protokoll så kan man redan där se problem, läsa alla fall där socialtjänsten begått brott, av alla myndigheter så missbrukar socialtjänsten sin makt mest av alla. Detta är ett strukturellt problem som ni har inom eran myndighet och ni har ingen som granskar er, utan ni kan komma undan med vad ni vill. Sedan är inte alla soc tanter dåliga människor, men så fort man nämner något negativt så drar dem alla på sig offerkoftan och ska förklara vilka bra människor dem är eller helt enkelt vända på det. Bemöt kritiken, du jobbar för en myndighet och en myndighet har alltid en makt position, alla som kommer till dig är i en beroendeställning. Granska myndigheten som du jobbar för! Socialtjänsten misslyckas hela tiden, det är ju därför folk är upprörda. Folk är ju förbannade för att ni har begått psykologiska övergrepp på människor och att dem får ett dåligt bemötande.  Att något barn blev placerad i fosterhem för att föräldrarna misshandlat dem ser jätte fint ut på papper och så säger man att "Man hjälpt barnet". Men många av dessa ungdomar växer upp med känslan av att dem blivit övergivna och att systemet har misslyckats med dem, inte ovanligt att dem får beteende problem och många gånger sköter inte social sekreteraren sitt jobb. Det handlar ju inte bara om att ta ett bra beslut om vårdnad liksom. Hela foster systemet är ju ett misslyckande och hur man jobbar med fosterhemsplacerade barn. Det är det strukturella inom eran myndighet som måste granskas och som är själva problemet. 
  • Anonym (Kate Midlet­on)
    Mon 26 Dec 2022 16:52
    -1

    Hejsan!
    Vad trevligt att du vill svara på våra frågor. Skrattande
    Jag funderar på att söka jobba som soc. sek för barn och unga.

    Frågan är om man har lätta att bland ihop de fallen...Att Kalles mamma skriver något och du tror att det är Emilis fall när brukare ringer, skriver och besöker.

    Kan du känna dig vilse för att klara många eller jobbet är lätt att sköta?

    Tack för svaren.

  • Anonym (Socta­nten) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 21:42
    Anonym (Kate Midleton) skrev 2022-12-26 16:52:41 följande:

    Hejsan!
    Vad trevligt att du vill svara på våra frågor. Skrattande
    Jag funderar på att söka jobba som soc. sek för barn och unga.

    Frågan är om man har lätta att bland ihop de fallen...Att Kalles mamma skriver något och du tror att det är Emilis fall när brukare ringer, skriver och besöker.

    Kan du känna dig vilse för att klara många eller jobbet är lätt att sköta?

    Tack för svaren.


    Aldrig blandat ihop klienter. Lägger in deras telefonnummer med initialerna i telefonen så man vet. Skulle man ändå mot förmodan vara tveksam ber man om personnummer..
  • Kockob­ello
    Mon 23 Jan 2023 21:48
    BadAnarchist skrev 2022-06-08 01:31:03 följande:
    Poängen är att det finns ingen som övervakar era beslut, det finns inget tjänstemanansvar och att folk är helt jävla maktlösa för att eran jävla myndighet som begår övergrepp på familjer och barn och låser in dem. En socialsekreterare kan blå ljuga och komma undan med det, för det finns ingen som granskar det. Svaret man får är att man ska "Överklaga" eller göra en anmälan som tar flera månader och beroende på ärende så kan det vara försent vid det tillfället, då är det liksom ingen ide. Det är bara ett exempel på ett strukturellt problem som finns.

    Varför ska soc tanter sitta och hävda sig hela tiden? Är det så jävla svårt att bara erkänna att det förekommer korruption inom erat yrke och att det finns strukturella problem? När det kommer till polisen är det otroligt hårda regler för vad man får och inte får göra. Poliser erkänner att det förekommer korruption, att det finns strukturella problem osv och skulle utan problem arrestera en kollega. Dem flesta poliser fattar att dem har en maktposition och polisen granskas. Men när det kommer till socialtjänsten är det som att dem som jobbar där inte fattar att dem sitter på en maktposition och varje människa som har med soc att göra är i en beroendeställning, man är totalt maktlös och har ingenting att säga till om.

    Socialtjänsten utövar makt på ett helt vidrigt jävla vis och det är något som liksom är inbyggt i erat system, det är inget som jag bara drar från röven här för att jag kände någon, nånstans som upplevde någonting dåligt (Även om jag känner flera stycken). Det är ju bara att läsa socialtjänstlagen och era protokoll så kan man redan där se problem, läsa alla fall där socialtjänsten begått brott, av alla myndigheter så missbrukar socialtjänsten sin makt mest av alla. Detta är ett strukturellt problem som ni har inom eran myndighet och ni har ingen som granskar er, utan ni kan komma undan med vad ni vill. Sedan är inte alla soc tanter dåliga människor, men så fort man nämner något negativt så drar dem alla på sig offerkoftan och ska förklara vilka bra människor dem är eller helt enkelt vända på det. Bemöt kritiken, du jobbar för en myndighet och en myndighet har alltid en makt position, alla som kommer till dig är i en beroendeställning. Granska myndigheten som du jobbar för! Socialtjänsten misslyckas hela tiden, det är ju därför folk är upprörda. Folk är ju förbannade för att ni har begått psykologiska övergrepp på människor och att dem får ett dåligt bemötande.  Att något barn blev placerad i fosterhem för att föräldrarna misshandlat dem ser jätte fint ut på papper och så säger man att "Man hjälpt barnet". Men många av dessa ungdomar växer upp med känslan av att dem blivit övergivna och att systemet har misslyckats med dem, inte ovanligt att dem får beteende problem och många gånger sköter inte social sekreteraren sitt jobb. Det handlar ju inte bara om att ta ett bra beslut om vårdnad liksom. Hela foster systemet är ju ett misslyckande och hur man jobbar med fosterhemsplacerade barn. Det är det strukturella inom eran myndighet som måste granskas och som är själva problemet. 
    Det lär väl inte vara de vassaste knivarna som jobbar på socialtjänsten. 

    Lol 
  • Anonym (S)
    Mon 23 Jan 2023 23:34
    +1

    Måste ni lyfta gamla trådar, personen är ett troll jobbar inte på socialtjänsten då IP nr lätt kan spåras samt att de skriver under kontrakt för vad som är lämpligt hänga på vissa sociala medier.

  • Anonym (intre­sserad föräld­er)
    Thu 2 Feb 2023 17:54
    +1
    Anonym (S) skrev 2023-01-23 23:34:21 följande:

    Måste ni lyfta gamla trådar, personen är ett troll jobbar inte på socialtjänsten då IP nr lätt kan spåras samt att de skriver under kontrakt för vad som är lämpligt hänga på vissa sociala medier.


    Det har du givetvis helt rätt i. 
Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill