Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Min morbrors barn blev omhändertagna, i mina ögon på rimlig grund..
Hursomhelst så upprätthöll fosterhemmet god relation till barnens farmor och farfar (mina morföräldrar). De hälsade på tillsammans med barnen och jag vet att de hälsade på i fosterhemmet. Av en slump, eller kanske inte, var fosterhemmet nära mormor och morfar också. Morbror och barnets mamma var vansinniga och arga, men min uppfattning var att fosterhemmet tillförde mycket gott till mina kusiner. Dessutom ändrades situationen hemma till det bättre.
Hursomhelst tror jag familjehem ska upprätthålla barnets relationer till släkt mm. Dock ingen Lollo lagar. Alla kanske inte heller kan göra det lika lätt pga avstånd osv.
Vet inte men jag tror det bara blir värre för barnet om det hamnar i fosterfamilj. De flesta fosterfamiljer är skit. Det finns de som är hyfsade men vill du ta risken? Tror ändå barnet har det bättre som hon har det nu med kontakt med farföräldrarna. Det kommer troligtvis ge mer trygghet i längden än en fosterfamilj. Sen när barnet är lite äldre kanske barnet kan bestämma själv att vistas ännu mer hos farföräldrarna.
Sluta ljug! Det lär bli träffar några gånger om året med farföräldrarna på sin höjd! Och om de ifrågasätter och försöker få mer umgänge med barnbarnet så kan fosterfamiljen lätt ljuga ihop en historia om hur ?orolig och otröstlig? barnet blir EFTER umgänget. Och så minskar umgänget ytterligare ?för att det är det bästa för barnet?. Vill inte fosterfamiljen att barnet ska ha kontakt med sina farföräldrar så kommer de se till att det blir som de vill genom att ljuga, överdriva och hitta på.
Som sagt, det lär bli träffar några gånger om året med farföräldrarna på sin höjd om barnet hamnar i fosterfamilj. Och om farföräldrarna ifrågasätter och försöker få mer umgänge med barnbarnet så kan fosterfamiljen lätt ljuga ihop en historia om hur ?orolig och otröstlig? barnet blir EFTER umgänget. Och så minskar umgänget ytterligare ?för att det är det bästa för barnet?. Om inte fosterfamiljen vill att barnet ska ha kontakt med sina farföräldrar så kommer de göra allt som krävs för att få som de vill, då genom att ljuga, överdriva och hitta på.
Hej! Jag har en dotter på 13 år som jag har ensam vårdnad på som bor i ett fosterhem. Socialen kräver att jag har en riktig inkomst innan hon får flytta tillbaka till mig, och det jag undrar på är: Min särbo bor i Norge, han har fast jobb, lägenhet och han har också ett eget rum till min flicka. Hon förgudar honom och vill bara flytta dit. Hon misstrivs på skolan och hos fosterfamiljen.
Finns det en lösning där man kan få henne tillbaka så att vi kan flytta till honom? Vi är förlovad.
När jag nämner till social damen om ekonomien till min särbo och att jag har mycket bättre chans att få jobb där än här (bor i en pytte liten by) så blir hon stressad och konstig i kroppsspråket ????
Är det något de håller tillbaka jag inte vet om?
Hej! Jag har en dotter på 13 år som jag har ensam vårdnad på som bor i ett fosterhem. Socialen kräver att jag har en riktig inkomst innan hon får flytta tillbaka till mig, och det jag undrar på är: Min särbo bor i Norge, han har fast jobb, lägenhet och han har också ett eget rum till min flicka. Hon förgudar honom och vill bara flytta dit. Hon misstrivs på skolan och hos fosterfamiljen.
Finns det en lösning där man kan få henne tillbaka så att vi kan flytta till honom? Vi är förlovad.
När jag nämner till social damen om ekonomien till min särbo och att jag har mycket bättre chans att få jobb där än här (bor i en pytte liten by) så blir hon stressad och konstig i kroppsspråket ????
Är det något de håller tillbaka jag inte vet om?
Helt otroligt att ett troll som säger sig jobba på soc kan göra en sån här tråd.
Och ännu mer otroligt att folk är korkade och går på det!
Helt otroligt att ett troll som säger sig jobba på soc kan göra en sån här tråd.
Och ännu mer otroligt att folk är korkade och går på det!
Hejsan!
Vad trevligt att du vill svara på våra frågor.
Jag funderar på att söka jobba som soc. sek för barn och unga.
Frågan är om man har lätta att bland ihop de fallen...Att Kalles mamma skriver något och du tror att det är Emilis fall när brukare ringer, skriver och besöker.
Kan du känna dig vilse för att klara många eller jobbet är lätt att sköta?
Tack för svaren.
Hejsan!
Vad trevligt att du vill svara på våra frågor.
Jag funderar på att söka jobba som soc. sek för barn och unga.
Frågan är om man har lätta att bland ihop de fallen...Att Kalles mamma skriver något och du tror att det är Emilis fall när brukare ringer, skriver och besöker.
Kan du känna dig vilse för att klara många eller jobbet är lätt att sköta?
Tack för svaren.
Måste ni lyfta gamla trådar, personen är ett troll jobbar inte på socialtjänsten då IP nr lätt kan spåras samt att de skriver under kontrakt för vad som är lämpligt hänga på vissa sociala medier.
Måste ni lyfta gamla trådar, personen är ett troll jobbar inte på socialtjänsten då IP nr lätt kan spåras samt att de skriver under kontrakt för vad som är lämpligt hänga på vissa sociala medier.