• Anonym (Socta­nten)
    Mon 6 Jan 2020 21:50
    54145 visningar
    275 svar
    -2 +3
    275
    54145

    Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill

    Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.

  • Svar på tråden Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
  • Anonym (Anony­m20)
    Sat 10 Jul 2021 16:22
    Anonym (En släkting) skrev 2021-07-10 16:17:15 följande:

    Min morbrors barn blev omhändertagna, i mina ögon på rimlig grund..

    Hursomhelst så upprätthöll fosterhemmet god relation till barnens farmor och farfar (mina morföräldrar). De hälsade på tillsammans med barnen och jag vet att de hälsade på i fosterhemmet. Av en slump, eller kanske inte, var fosterhemmet nära mormor och morfar också. Morbror och barnets mamma var vansinniga och arga, men min uppfattning var att fosterhemmet tillförde mycket gott till mina kusiner. Dessutom ändrades situationen hemma till det bättre.

    Hursomhelst tror jag familjehem ska upprätthålla barnets relationer till släkt mm. Dock ingen Lollo lagar. Alla kanske inte heller kan göra det lika lätt pga avstånd osv.


    De fosterfamiljer jag vet om upprätthöll i princip ingen relation alls med barnens mor och farföräldrar eller övrig släkt. Det finns en risk att barn som hamnar i fosterfamilj inte ens får en chans att lära känna sin riktiga familj och släkt.
  • Anonym (Titti­)
    Sat 10 Jul 2021 16:25
    Anonym (Anonym20) skrev 2021-07-10 16:19:04 följande: