Jag jobbar som socialsekreterare för barn och unga - Fråga mig vad du vill
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Kanske denna tråd kan vara till hjälp för någon som har frågor kring socialtjänsten och hur vi resonerar kring olika saker rörande barn och unga.
Min morbrors barn blev omhändertagna, i mina ögon på rimlig grund..
Hursomhelst så upprätthöll fosterhemmet god relation till barnens farmor och farfar (mina morföräldrar). De hälsade på tillsammans med barnen och jag vet att de hälsade på i fosterhemmet. Av en slump, eller kanske inte, var fosterhemmet nära mormor och morfar också. Morbror och barnets mamma var vansinniga och arga, men min uppfattning var att fosterhemmet tillförde mycket gott till mina kusiner. Dessutom ändrades situationen hemma till det bättre.
Hursomhelst tror jag familjehem ska upprätthålla barnets relationer till släkt mm. Dock ingen Lollo lagar. Alla kanske inte heller kan göra det lika lätt pga avstånd osv.
Vet inte men jag tror det bara blir värre för barnet om det hamnar i fosterfamilj. De flesta fosterfamiljer är skit. Det finns de som är hyfsade men vill du ta risken? Tror ändå barnet har det bättre som hon har det nu med kontakt med farföräldrarna. Det kommer troligtvis ge mer trygghet i längden än en fosterfamilj. Sen när barnet är lite äldre kanske barnet kan bestämma själv att vistas ännu mer hos farföräldrarna.
Sluta ljug! Det lär bli träffar några gånger om året med farföräldrarna på sin höjd! Och om de ifrågasätter och försöker få mer umgänge med barnbarnet så kan fosterfamiljen lätt ljuga ihop en historia om hur ?orolig och otröstlig? barnet blir EFTER umgänget. Och så minskar umgänget ytterligare ?för att det är det bästa för barnet?. Vill inte fosterfamiljen att barnet ska ha kontakt med sina farföräldrar så kommer de se till att det blir som de vill genom att ljuga, överdriva och hitta på.