• 52445244

    Får era barn äta frukt på soffan?

    Hej,

    jag bor med mina 2 barn från tidigare förhållande samt ett tredje barn från min nuvarande sambo sedan 3 år tillbaka.

    Barnen är 13, 6 år och 9 månader gamla.

    Vi har bråkat då och då om barnuppfostran eftersom min sambo kommer från ett annat land och där ser man helt annorlunda på barnuppfostran.

    Min sambo vill tex att min 6 åring ska tvätta sina händer efter han ätit äpple som är delad i klyftor. Att äter barnet äpple framför tv på soffan då ska han direkt tvätta sina händer därefter annars äter han vid matbordet. Inte heller får han äta lördagsgodis eller någonting alls på soffan. Allt måste ätas vid matbordet.

    Jag tycker att min sambo är för hård. Nu är vi nära att göra slut eftersom sambon säger att han inte orkar leva så här mer att jag tillåter mina barn allt, att de inte lyssnar mig osv. Det stämmer inte alls,det verkar som att han bara vill inte bo med oss mer och hittar bara på olika krav för att bråka.

    Är det någon annan som har det likadant?

  • Svar på tråden Får era barn äta frukt på soffan?
  • Anonym (Eva)

    Ja han är för hård. Dessutom bestämmer han inte över de barn som han inte är pappa till. Vårt barn äter snacks och frukt och även glass i vardagsrummet. Det kan vara trevligare att sitta där då. Efter äpple behövs det inte tvätta händerna inte efter annat heller om inte händerna är kladdiga. Det går att torka med papper.

  • PH76

    Våra barn (4 och 7 år) får äta i princip vad de vill i soffan, gränser går väl vid Spaghetti och köttfärssås. 

  • Anonym (Samma)

    Vi är lite lika din man. Vi äter inte i soffan och speciellt inte något som kan kladda. Efter att man ätit med händerna sköljer vi av dem. Vi har verkligen inget utställningshem, men kladd och smuts är vi utan!

  • PH76
    Våra barn (4 och 7 år) får äta i princip vad de vill i soffan, gränser går väl vid Spaghetti och köttfärssås. 
  • Anonym (Fat)

    Kompromissa kompromissa kompromissa.

    Äter de frukt så kan frukten ligga på ett fat och så tar de bit för bit. När de ätit upp sp går de in med fatet i köket o h torkar händerna. Jag förstår din sambo då frukt kan bli kladdigt om fingrarna. Om de tar i något så blir saken de tog i kladdigt.

    Tänj dig en kladdig tv dosa, speldosa och framför allt en kladdig mobil.

  • Ms H

    Jag tycker att det låter rimligt att tvätta händerna efter att man ätit något som kan vara kladdigt med dem, oavsett var man sitter. Ett alternativ kan iofs vara våtservetter.

  • LFF

    Ja, men om det är något kladdigt så får de först torka av sig på papper eller handduk och sen gå och skölja av händerna. Mat äts inte i soffan men frukt, godis och snacks.

  • Seven Costanza

    Ja frukt som inte kladdar går bra. Vår fyraåring klarar inte riktigt alltid att äta t ex apelsin utan att det droppar, så det får han inte ha i soffan, och inte frusna bär heller som kan ge fläckar om han tappar ett. Tycker det är lite strängt att inte få äta alls i soffan särskilt som vi vuxna själva gärna äter snacks i soffan och då känns det dumt om inte barnet kan få något känner jag.

  • Anonym (2 barns mor)

    Ja visst.
    Men det finns en massa undantag och förklaringar till varför barn inte ska äta i soffan.
    Ålder och hur söligt barnet äter.
    Ålder, färg, kvalitet på soffan och vad den används till.
    Är det en myssoffa eller en vit finsoffa.
    När mitt söliga barn var yngre satt han vid soffbordet på en liten stol, mycket praktiskt och enkelt att minimera kladd.

  • Elle N

    Jag är helsvensk (30 år gammal) och kan bara säga att jag och min syster sällan fick äta i soffan. Godis åts vid bordet, så även frukt. Vi tvättade inte händerna alltid efter att vi ätit något, men hade kanske ett papper att torka händerna på, och så fort något var det minsta kladdigt så tvättades det händer efteråt. Jag är imponerad över att mamma lyckades lära oss detta som rutin, men det var inget jag då reflekterade över som "hårt". Vi åt även pannkakor och pizza med kniv och gaffel, så kanske en mer ordnad familj än snittet med sådant. Så för mig låter det som att det skulle kunna vara normalt.

    När min mamma var liten var de tvungna att borsta tänderna varje gång de ätit något, inkl. en bit äpple... tänk alltså tandborstning 5-6 gånger om dagen. DET är överdrivet enligt mig

  • Alexi

    Vi äter konstant i soffan. Frukt, smörgås och liknande typ dagligen. Har vi filmkväll med pizza äts även den i soffan men då brukar vi breda ut en filt för att skydda från fettfläckar.

    Det är ju skönaste platsen att äta på, helt obegripligt att man orkar alltid sitta vid ett bord.

  • Anonym (Helene)
    Alexi skrev 2020-01-09 21:51:59 följande:

    Vi äter konstant i soffan. Frukt, smörgås och liknande typ dagligen. Har vi filmkväll med pizza äts även den i soffan men då brukar vi breda ut en filt för att skydda från fettfläckar.

    Det är ju skönaste platsen att äta på, helt obegripligt att man orkar alltid sitta vid ett bord.


    Jösses, jag hade blivit tokig på smulorna i soffan. :S
  • Anonym (Helene)
    Elle N skrev 2020-01-09 17:42:49 följande:

    Jag är helsvensk (30 år gammal) och kan bara säga att jag och min syster sällan fick äta i soffan. Godis åts vid bordet, så även frukt. Vi tvättade inte händerna alltid efter att vi ätit något, men hade kanske ett papper att torka händerna på, och så fort något var det minsta kladdigt så tvättades det händer efteråt. Jag är imponerad över att mamma lyckades lära oss detta som rutin, men det var inget jag då reflekterade över som "hårt". Vi åt även pannkakor och pizza med kniv och gaffel, så kanske en mer ordnad familj än snittet med sådant. Så för mig låter det som att det skulle kunna vara normalt.

    När min mamma var liten var de tvungna att borsta tänderna varje gång de ätit något, inkl. en bit äpple... tänk alltså tandborstning 5-6 gånger om dagen. DET är överdrivet enligt mig


    Vi hade det exakt lika när jag var liten, förutom att vi borstade tänderna max 3 ggr per dag (oftast 2).
  • Alexi
    Anonym (Helene) skrev 2020-01-10 08:18:56 följande:
    Jösses, jag hade blivit tokig på smulorna i soffan. :S
    Äsch, så mycket smular det inte. Förutom när sonen äter knäckebröd till frukost, det blir hans storasyster galen på.
  • Brumma
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-09 13:24:57 följande:

    Ja han är för hård. Dessutom bestämmer han inte över de barn som han inte är pappa till. Vårt barn äter snacks och frukt och även glass i vardagsrummet. Det kan vara trevligare att sitta där då. Efter äpple behövs det inte tvätta händerna inte efter annat heller om inte händerna är kladdiga. Det går att torka med papper.


    Han har, som TS sambo, självklqrt lika mkt rätt som TS att bestämma om gemensamma rum, möbler osv.

    Bara för att man råkar vara förälder till barnet har man inte beslutanderätt om allt, och den vuxne i hushållet som inte är förälder blir inte automatiskt livegen utan något att säga till om.

    Så.. TS och hennes sambo kanske har upplägget att han inte bestämmer ELLER ansvarar för hennes barn, då ligger det på henne, men han har fortfarande rätt att bestämma över soffan, lika mkt som TS. Är han rödd om soffan och TS barn kladdar (eller riskerar att kladda)får de ju hitta en lösning där barnet inte riskerar att kladda ner soffan.. tex inte äta i soffan, ha handduk när man äter i soffan, ha våtservetter i närheten osv.

    TS - vi äter nästan bara i soffan. Vid matbordet sitter vi om vi har gäster typ.. men det funkar för att vi har samma åsikt om det, inte för att det ena är mer rätt än det andra. Jag har vänner där barnen inte får äta ngt alls i soffan, och det är självklart inget konstigt med det - man får sätta de regler man vill.

    Här är ni två som tucker väldigt olika - ni får hitta en GEMEMSAM lösning, och det innebär INTE att du bestämmer för att det är dina barn eller för att du anser att han är för hård.
  • Mascaraklumpar

    Kan ni inte bara prata om det och komma överens? Här har vi vardagsrummet uppdelat i en liten tv-hörna och en del för umgänge. I umgängesdelen är vi superförsiktiga då vi har känsliga möbler, men i tv-hörnan är vi inte lika noggranna. Att man går och tvättar sig när man ätit något tycker jag låter normalt.

  • Anonym (Nix kladd)

    Våra barn (5 och 9) får äta i soffan vid särskilda tillfällen och mat som inte är kladdig eller har stark färg. Har de ätit något som de blir klibbiga/fettiga av (tex honungsmacka eller apelsin) med händerna ska de tvätta sig efteråt.

    En soffa kostar många tusenlappar. Vi vill lära barnen att vara rädda om saker och vi är rädda om vår soffa och andra möbler. Vi har inget vitt, välstädat hem utan en del loppismöbler etc, men det vi har tycker vi om och är försiktiga med.

Svar på tråden Får era barn äta frukt på soffan?