• capi12

Gravid=psycho?

Det är så att jag är gravid för första gången och jag förväntade mig att bli ett känsligt vrak som dom flesta verkar bli. Trodde att det var en självklarhet.

Jag förstår att det kan variera från person till person såklart, men jag tror att många gravida kvinnor skyller sitt dåliga beteende på gravidhormoner.

Måste man bli ett psycho för att man är gravid?

Jag själv kan säga att visst är jag känsligare men inte på den nivån där jag skulle börja störtböla om sambon kom hem med ?fel? choklad?!?

• Svar på tråden Gravid=psycho?
  • Anonym (H)

Jag är i vecka 25 och har inte förändrats ett dugg. Jag är fortfarande lugnt och har inga humörsvängningar alls. Men visst finns det kvinnor som blir känsligare och även argare under en graviditet! Men vi lugna och oberörda finns också ;)

• Aliona

Folk reagerar olika på hormoner, precis som folk reagerar olika på mediciner och annat. Jag har varit gravid två gånger varav en oplanerad som slutade i abort och den andra planerad som ledde till barn. Båda gångerna har jag varit fruktansvärt deprimerad, viket varade fram till tredje trimestern. Har aldrig kunnat ta hormonella p-medel av samma anledning. Var aldrig känslig eller bölade för fel choklad som du säger, men det var nattsvart och jag brottades med självmordstankar. Många andra som jag känner har i princip inte reagerat alls på graviditeten. Det senaste är nog vanligast.

• Sincere

Hormonerna påverkar hur vi känner och beter oss, olika graviditeter ger olika hormonbalanser och alla individer reagerar olika på dessa. Så det är varken konstigt att inte känna av något alls eller att känna sig väldigt känslig över det som annars är småsaker.

• Anonym (Nej)

Nej, man måste inte bli ett "psyko". Precis som med allt annat så är hormoner bara en katalysator. Man har ofta svårare att kontrollera sig själv, men väljer själv att leva ut och skylla på graviditeten.

• MammAmma

Bortsett från att jag blev lite mer gråtmild än vanligt (inte pga "fel" choklad, utan typ av sorgliga filmer osv) så var det ingen skillnad.

Samma har man ju hört om kvinnor som blir fruktansvärt elaka under förlossning. Min gudmor var med på min andra förlossning och hon har varit med även på andra födelser i släkten, hon sa efteråt att hon var lite överraskad över hur lugn och glad jag var under hela förlossningen, eftersom de flesta enligt hennes erfarenhet blir "kontrollerande" och rentav verbalt misshandlande både mot personal och partner. Vet inte om t ex en barnmorska skulle hålla med om den observationen, men det var hennes upplevelse iaf.

• Hoothoot

Med sonen mådde jag prima, allt var frid och fröjd. Tog motgångar med en klackspark och sambon hade inga krav alls på sig i princip. Jag var mer lätthanterlig i mitt humör än när jag inte var gravid.

Nu är jag i v 20 och jag kan börja gråta om sambon kommer hem med fel saker som tex fel choklad. Det är skitjobbigt att det är så. Så det kan vara väldigt olika :)

• Anonym (Signe)

Nej, bara de som är knepiga innan de blir gravid blir knäppa som gravida. Jag hade en "kompis" som under graviditeten slängde ur sig den ena grodan efter den andra och alltid skyllde på att hon råkade säga dumheter för att hon var gravid. Vi har ingen kontakt längre.

Jag skyller bara på graviditeten när jag "måste" äta choklad ????

Svar på tråden Gravid=psycho?