• Thu 16 Jan 2020 15:11
    7330 visningar
    23 svar
    23
    7330

    Brevväxlar och mailar med fångar i USA

    Hej alla, 

    Jag har relativt nyligen börjat brevväxla/maila med fångar i USA. Detta är stort i USA och på andra platser i världen men verkar vara relativt ovanligt i Sverige, och alla tycker att jag är knäpp när jag berättar om det. Jag är inte någon med fascination för seriemördare eller liknande utan bara intresserad av hur livet i ett fängelse kan se ut :) Men, jag letar efter likasinnade här i Sverige. Har kikat överallt efter facebookgrupper m.m med just europer eller svenskar som har brevvänner i USA som sitter inlåsta. Någon här som håller på med samma sak?

  • Svar på tråden Brevväxlar och mailar med fångar i USA
  • Thu 16 Jan 2020 23:11
    #11
    Tecum skrev 2020-01-16 17:31:20 följande:

    Jag kan inte förstå denna fascination för kriminella och behovet att belöna dem genom att skriva, skicka bilder och tycka synd om dem. Inte konstigt att så många söker sig till den världen om den upplevs som så spännande och intressant.

    Det finns många andra ute i världen som är i större behov av uppmärksamhet och stöd men som inte är kriminella.


    Så om man gjort något dåligt i livet så är man stämplad av dig alltså? Trist. Det finns ju många orsaker till varför en person gör vissa livsval. Ofta blir man ju inte kriminell om man har en varm kärleksfull uppväxt.

    Sen finns det ju många olika saker man kan sitta inne för. Kriminell är ju ett väldigt vitt begrepp. Om någon till exempel dödat sin pappa för att han våldfört sig på honom hela livet, ja då tycker jag bara synd om honom. Om nån sålt droger, ja det skiter jag faktiskt i ser det inte som nåt superhemskt faktiskt, även fast lagen gör det. Folk som förskingrat pengar från stora företag likaså. Däremot rånare som rånat folk med pistol och våldtäktsmän har jag nog svårast för, men varför inte utmana sig själv och lyssna på deras historia också? Jag är hemskt intresserad av psykologi och skulle verkligen vilja göra det här, man måste lära sig otroligt mycket! Fångarna öppnar säkert upp sig mycket också då det är en person långt bort som de inte känner och det blir kanske lite som terapi för dom att skriva. Skönt för en själv också att skriva saker om ens eget liv och kanske få lite input. Man får säkert perspektiv på saker och ting. Och så får man väl höra inte bara om den personens liv men också hur det verkligen känns att bo i ett fängelse, deras tankar, deras rutiner.

    Kan någon vänlig själ berätta hur man går till väga för att få sig en brevvän?
  • Thu 16 Jan 2020 23:23
    #12
    Anonym (Tonåring) skrev 2020-01-16 16:24:47 följande:

    Jag gjorde det som tonåring, det var intressant och spännande då :) Brevväxlade med en som ägde en kedja nattklubbar och åkt fast för drogförsäljning. Han kände lite kändisar och sånt, bla Liv Tyler innan hon blev så känd.


    Jag trodde Liv Tyler alltid varit känd? Det är ju Aerosmiths dotter:) Berättade han några roliga detaljer om någon kändis då som du vill dela med dig av här kanske?
  • Anonym (Klara­)
    Thu 16 Jan 2020 23:34
    #13

    Har verkligen svårt att förstå de kvinnor som är attraherade av kriminella män. 
    Som att belöna människor som gjort mycket grymma och hemska handlingar. 

    Antar att det egentligen handlar om detta och inte att det är så intressant att höra om livet i fängelse. Som Peter Madsen som nu gifts sig med en kvinna och har ett flertal beundrarinnor. 

  • Anonym (Jaggö­r)
    Fri 17 Jan 2020 16:11
    #14
    louisa83 skrev 2020-01-16 23:11:15 följande:

    Så om man gjort något dåligt i livet så är man stämplad av dig alltså? Trist. Det finns ju många orsaker till varför en person gör vissa livsval. Ofta blir man ju inte kriminell om man har en varm kärleksfull uppväxt.

    Sen finns det ju många olika saker man kan sitta inne för. Kriminell är ju ett väldigt vitt begrepp. Om någon till exempel dödat sin pappa för att han våldfört sig på honom hela livet, ja då tycker jag bara synd om honom. Om nån sålt droger, ja det skiter jag faktiskt i ser det inte som nåt superhemskt faktiskt, även fast lagen gör det. Folk som förskingrat pengar från stora företag likaså. Däremot rånare som rånat folk med pistol och våldtäktsmän har jag nog svårast för, men varför inte utmana sig själv och lyssna på deras historia också? Jag är hemskt intresserad av psykologi och skulle verkligen vilja göra det här, man måste lära sig otroligt mycket! Fångarna öppnar säkert upp sig mycket också då det är en person långt bort som de inte känner och det blir kanske lite som terapi för dom att skriva. Skönt för en själv också att skriva saker om ens eget liv och kanske få lite input. Man får säkert perspektiv på saker och ting. Och så får man väl höra inte bara om den personens liv men också hur det verkligen känns att bo i ett fängelse, deras tankar, deras rutiner.

    Kan någon vänlig själ berätta hur man går till väga för att få sig en brevvän?


    Gå in på writeaprisoner.com/

    Där är det bara att söka, sedan skickar du ett "mail" och hoppas att det dimper ner ett brev en vacker dag, lycka till
  • Thu 22 Sep 2022 16:01
    #15

    Få se om det går att väcka liv i denna tråd. 

    Jag blir alldeles förvånad över alla negativa reaktioner på att maila med någon som sitter i fängelse! Det övergår mitt förstånd (som jag ändå anser vara rätt högt) varför det skulle vara så hemskt?

    Nåväl. Fick du någonsin tag på någon mer som brevväxlar med någon i fängelse i USA? Började du göra det eller rann det ut i sanden? Jag vill gärna ha en brevvän i USA, men vet inte var jag ska leta... I sökandet efter brevvän hittade jag ett flertal sidor som förmedlar kontakt med fångar, men jag vet inte... skulle liksom du vilja höra med andra som skrivit/skriver med någon på anstalt.

  • Sat 6 May 2023 22:43
    #16

    Hej! Jag har också nyligen blivit nyfiken på sånt här, det vore väldigt intressant och jag vill jättegärna lära mig mer!
    Om det är en viss fånge man vill skriva till, vad behöver man för uppgifter då? 
    Spelar det någon roll vilken del av fängelse dom sitter på, om det är låg säkerhet eller typ livstids och dödsdömda?
    Jag har alltid haft bilden i huvudet att det är papper och penna som gäller om man vill skriva till någon i fängelse och det känns roligare än mail. 

  • Sat 6 May 2023 22:51
    #17
    Tecum skrev 2020-01-16 17:31:20 följande:

    Jag kan inte förstå denna fascination för kriminella och behovet att belöna dem genom att skriva, skicka bilder och tycka synd om dem. Inte konstigt att så många söker sig till den världen om den upplevs som så spännande och intressant.
    Det finns många andra ute i världen som är i större behov av uppmärksamhet och stöd men som inte är kriminella.


    Ja mycket märkligt. Instämmer helt. 👍🏻
  • Sat 6 May 2023 22:52
    #18

    Oj en gammal tråd såg jag nu 🤭

  • Sat 6 May 2023 23:03
    #19
    +2

    Hade en kollega som brevväxlade med en fånge. De fick något slags förhållande. En dag rymde han och vi lyssnade på radion på jobbet om polisjakten, det tyckte hon var pinsamt.
    Tänk så mycket vettigare man kan spendera sin tid än att romantisera kriminella. Är man intresserad av kriminella kan man läsa en bok om detta eller se YouToube. Kvinnor som brevväxlar med kriminella får höra lögner och blir utnyttjade. Och fångarna föraktar de godtrogna våpen.

  • Anonym (Natas­ha)
    Sun 7 May 2023 00:14
    #20

    Jag har skickat ett kort till en politisk fånge i Ryssland för att visa stöd. Angav dock inte returadress då. Det börjar bli dags för ett nytt brev tror jag, denna gång online med möjlighet till svar.

  • Thu 23 Nov 2023 11:34
    #21

    Hej

    En fråga? Brevväxlar du fortfarande med en intagen i USA? Har det gått bra?

  • Anonym (Krimi­nella)
    Thu 23 Nov 2023 12:21
    #22

    Varför inte börja brevväxla med ambulanspersonal, poliser, militärer eller brandmän istället? 


    Folk som säkert också har massa spännande att berätta men till skillnad från kriminella gör nåt bra för samhället. 

  • Thu 18 Jan 11:10
    #23

    Är det någon inne på detta forum som brevväxlar med en intagen i Sverige, Europa eller USA? Jag arbetar med ett V program där jag gärna skulle vilja få kontakt med personerna som brevväxlar med intagna? 
    Mvh
    Isabelle

Svar på tråden Brevväxlar och mailar med fångar i USA