• Ela90

Bästa köpet till eran bebis ?

Jag är gravid för första gången och föder i juli, och har börjat skriva mig en lista på allt som behövs köpas till bebis och till mig när jag är nybliven mamma.

Så ge mig era bästa tips på vad man MÅSTE ha till bebis första månaderna och som mamma på förlossningen/första månaderna?

Tack!!! <3

• Svar på tråden Bästa köpet till eran bebis ?
  • Litorina
    Orkide skrev 2020-01-23 09:34:26 följande:

Bärsjal kan du ha kanske de första månaderna. Bärsjal kan användas upp till ca 1 år beroende på hur stor barnet är. Bärsjal är mjukare och bekvämare och barnet är väldigt inlindat. Kan du låna en bärsjal av någon eller hitta en billig så skulle jag göra det och köpa en bärsele till senare bruk.

Instämmer, förutom att vävda bärsjalar (inte de i trikå) kan användas i ännu längre.

TS, om du köper bärsele så funkar de oftast bäst (tycker jag) från det att barnet fått stadga i nacken. Jag kan varmt rekommendera de sk ergonomiska bärselarna i tyg. Vi hade en från Ergo. Sista gången vi bar dottern i den var under en längre skogsutflykt när hon var tre år. Jättepraktiskt i terräng, och på stan och andra gå och stå-tillställningar där en vagn mest är ivägen. När barnet blivit hyfsat stort vänder man selen så barnet sitter på ryggen. Selen är en trygg och gosig plats med bra utsikt.

Men köp inte sele innan barnet kommer. Det är inte alla barn (eller vuxna) som gillar dem.
  • brallison
    Ela90 skrev 2020-01-23 09:30:05 följande:

Tack för alla grymma tips!!

En fråga: behöver man både bärsjal och bärsele ? Hur länge kan bebis vara i bärsjal tills man behöver något mer stabilare som bärsele ? När bytte ni från bärsjal till bärsele eller kan man använda bärsele direkt ?

En tips - köp en begagnad bärsjal eller t o m låna från nån, vår dotter accepterade den inte alls, så den slutligen såldes nästa oanvänd
  • LaFontaine

Båda våra har älskat babynestet och babysittern. Sele har varit bra, men mest av praktiska skäl. Att slippa ta vagnen till BVC och parkera den i deras inferno till vagnparkering, sparade många gråa hår

Annars är nog mycket individuellt. Ettan hade inga problem med plagg som gick över huvudet. Tvåan tar det som en djup personlig kränkning att ens få på en strumpa i princip.

• Mandelskorpan

Babysittern!!! Alla tre har älskat den. De kommer upp lite så att de ser och är mer ?med? på vad som händer runt dem.

• Pimpinellan

Babykläder. Köp inte smått enbart. Får du en kräkbebis behövs många ombyten! Vi köpte allt på secondhand. Dels växer de så fort och med allt kräk och bajs så är det bara dumt med nya dyra kläder.
    Liggvagn
    Babysitter
    Badkar på ställning och skötbord. Jag hade ALDRIG orkat krypa ner på golvet och byta!
    Amningskupor och Purelan, gärna MAM kompresser ifall du tänker amma. Amningsbh- jag har 4, det behövs minst 2-3
    Babyskydd till bilen
    Barnstol till köksbordet
    Beroende på var ni tänkt att barnet ska sova- babykorg, spjälsäng eller babynest, babyfilt +  lakan. Jag sydde egna lakan av stora gamla.
    Tygtvättlappar (jag sydde egna) att tvätta rumpan med eller när de blir äldre händer och ansikte. Funkade bra  till vår första, men den andra bajsade mer och lösare och mycket så då köpte vi vanliga babyvåtservetter.
    Några babyleksaker efter några månader

Övrigt som kan behövas är paraply till vagnen, insektsnät till vagnen, nåt kul att hänga i vagnen och över spjälsängen. Babygym- våra har älskat det!

Självklart blöjor och parfymfritt tvättmedel

• eemeliee

Jag vet att detta är svårt, men mitt råd är att köpa så lite som möjligt innan. Det är så olika vad som är bra att ha beroende på bebis, vilka ni är, hur ni lever och årstid. Bättre att vänta tills bebis är här och köpa det ni saknar eftersom!

Jag har två barn och det jag känner att jag verkligen haft användning av är babyskydd, vagn, åkpåse och bärsele.

Spjälsäng, babysitter, bärsjal, amningskudde, babynest, badkar, amningskläder, massa olika smörj till olika kroppsdelar osv har vi antingen inte använt alls eller mycket sparsamt.

• Bleha
    Ela90 skrev 2020-01-23 07:00:33 följande:

Jag är gravid för första gången och föder i juli, och har börjat skriva mig en lista på allt som behövs köpas till bebis och till mig när jag är nybliven mamma.

Så ge mig era bästa tips på vad man MÅSTE ha till bebis första månaderna och som mamma på förlossningen/första månaderna?

Tack!!! <3

Noo, inte gåstolen! Den har blivit förbjuden i vissa länder då den hämmar barnets utveckling och lär dem fel samt belastar barnets kropp fel. Köp den inte. 
  • Johan70

För oss är det några månader kvar, men jag hittade en bättre begagnad bilbarnstol som jag köpte, så har jag den salen klar. Den är av spädbarnstypen, så kallas visst egentligen för babyskydd.

• Tazzme

Vaggan hade jag inte velat vara utan!

Ville inte samsova, men hade absolut inte lust att stiga upp ur sängen varje gång bebisen grät. Vaggan var perfekt till det här. Den var bredvid sängen och jag behövde bara lute mej ner lite ur sängen för att kunna kolla att allt var OK :) Lätt att lyfta upp bebisen ur den och man fick sova väldigt nära varandra, utan att för den delen dela säng. Jättebra också med vagga om bebisen vaknade men inte var hungrig, utan bara lite gnällig. In med tutten i munnen och vagga lite, så somnade han bra :)

Den användes ju inte så länge, men i mitt fall hade jag tur och behövde inte köpa en ny en utan fick använda släktens vagga :)

• Tazzme
    Tazzme skrev 2020-01-29 14:46:17 följande:

Vaggan hade jag inte velat vara utan!

Ville inte samsova, men hade absolut inte lust att stiga upp ur sängen varje gång bebisen grät. Vaggan var perfekt till det här. Den var bredvid sängen och jag behövde bara lute mej ner lite ur sängen för att kunna kolla att allt var OK :) Lätt att lyfta upp bebisen ur den och man fick sova väldigt nära varandra, utan att för den delen dela säng. Jättebra också med vagga om bebisen vaknade men inte var hungrig, utan bara lite gnällig. In med tutten i munnen och vagga lite, så somnade han bra :)

Den användes ju inte så länge, men i mitt fall hade jag tur och behövde inte köpa en ny en utan fick använda släktens vagga :)

Ah, glömde mig och kom med finlandismer här (är finlandssvensk). Med "tutten" menar jag alltså "nappen". Inte bröstet :D 
Svar på tråden Bästa köpet till eran bebis ?