• kma

    Rätt att gå hem 60 dagar innan förlossningen, hur räknar man?

    Hej!

    Jag har fått veta nu att man har rätt att gå hem 60 dagar innan beräknad förlossning oavsett vilket jobb man har. Man kan alltså börja ta ut föräldradagar 60 dagar innan. Det står lite varstans att man kan gå hem 7-8 veckor innan och det är ca 56 dagar. Men räknar man så? Är det 60 dagar inkl helger alltså 7 dagar i veckan? Räknar man inte 60 arbetsdagar innan?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Rätt att gå hem 60 dagar innan förlossningen, hur räknar man?
  • Anonym (Anonym)

    60 dagar inklusive helger, du är ju gravid även lör-sön, eller hur? ;)

  • kma
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-26 12:05:41 följande:

    60 dagar inklusive helger, du är ju gravid även lör-sön, eller hur? ;)


    Haha ja :) Men jag trodde det var att man bara räknade vilka dagar man jobbade. Synd att det inte var så.
  • Anonym (Anonym)
    kma skrev 2020-01-26 12:47:27 följande:
    Haha ja :) Men jag trodde det var att man bara räknade vilka dagar man jobbade. Synd att det inte var så.
    Jao men det säger sig självt liksom i formuleringen: "60 dagar innan beräknad förlossning". Om du tittar i en kalender, vilket datum blir det? Eller om jag säger till dig, "Vi ses om fjorton dagar på en fika", då hoppas jag att du kommer i tid söndagen om två veckor, inte på torsdag om tre veckor :)

    Om du har möjlighet att bli sjukskriven för relaterade besvär kan du gå hem tidigare, eller om det är ett fysiskt tungt arbete som riskerar graviditeten så kanske du också kan bli sjukskriven.
  • Anonym (Stina)

    Det tråkiga med att göra det är att du då har 60 dagar mindre när barnet väl är fött.

  • Alexi

    Vill du verkligen slösa så mycket föräldrapenningdagar innan bebisen ens är här? Det är en sak att man har rätt att göra så, en annan sak att nog extremt få vill göra på det viset du verkar vara inne på.

  • Anonym (-)

    lite synd att använda upp föräldradagarna innan barnet är fött, vad för sorts jobb har du? du kan ha rätt till havandeskapspenning om det är ett tungt jobb.

  • Anonym (Anonym)

    Man får faktiskt gå hem utan att ta ut några föräldradagar!

  • Anonym (Sally)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-26 15:07:11 följande:

    Man får faktiskt gå hem utan att ta ut några föräldradagar!


    Om man har råd med inkomstbortfallet... många arbetsgivare tillåter tjänstledighet utan lön.

    Har man inte råd med det är det ju sjukskrivning (om det krävs), eller havandeskapspenning som (-) sa.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sally) skrev 2020-01-26 15:20:45 följande:
    Om man har råd med inkomstbortfallet... många arbetsgivare tillåter tjänstledighet utan lön.

    Har man inte råd med det är det ju sjukskrivning (om det krävs), eller havandeskapspenning som (-) sa.
    Man behöver inte ta tjänstledigt. Jag gick hem 60 dagar innan bf utan lön, utan fp. Jag var bara vanligt föräldraledig och så fyllde jag i vilket barn det gällde,  beräknas födas datum si och så.

    Det förutsätter som du säger att man har råd, annars blir det de så klart alternativ du tog upp. Jag menar bara att man inte är tvingad att ta ut dagar för att få gå hem.
  • kma

    Tack för era svar!

    I det här fallet så handlar det inte om att jag vill spara så många dagar som möjligt till barnet utan för mig är det nästan viktigare att vara hemma innan. I min första graviditet drabbades jag av flera blödningar och till slut läckte jag fostervatten. Jag blev sjukskriven i vecka 20 och fick stränga order att vila sista delen. Så jag ser det lite som i förebyggande syfte att kunna gå hem och vila 60 dagar innan. För man kan ju inte bli sjukskriven i förebyggande syfte direkt.

  • Seven Costanza

    Sju veckor före förlossningen har man lagstadgad rätt att ta ut föräldraledighet även utan föräldrapenning, men om du redan har barn, har gått ner i arbetstid och skyddat din sgi så tror jag att du måste ta ut FP för att fortsätta skydda sgi fram till förlossningen. När man redan är inne i en sgi-skyddande åtgärd/period så är det inte som före första förlossningen att man kan jobba mindre eller sluta jobba helt när det är mindre än sex månader tills förlossningen. Men om du jobbar heltid nu så tror jag att sexmånadersregeln gäller.

    Om du vill vara ledig utan att ta FP är det sju veckor före som gäller dvs 49 dagar

    www.unionen.se/rad-och-stod/ledighet-fore-forlossning

    Om du vill ta ut FP kan du gå redan 60 dagar före

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrapenning_innan_barnet_fotts


    Det
  • legomum
    kma skrev 2020-01-26 15:56:26 följande:

    Tack för era svar!

    I det här fallet så handlar det inte om att jag vill spara så många dagar som möjligt till barnet utan för mig är det nästan viktigare att vara hemma innan. I min första graviditet drabbades jag av flera blödningar och till slut läckte jag fostervatten. Jag blev sjukskriven i vecka 20 och fick stränga order att vila sista delen. Så jag ser det lite som i förebyggande syfte att kunna gå hem och vila 60 dagar innan. För man kan ju inte bli sjukskriven i förebyggande syfte direkt.


    Tvillingmamma här. Vi blir oftast sjukskrivna i förebyggande syfte att barnen inte ska födas för tidigt.

    Men tycker dubska tala med din barnmorska om din oro. Ni kanske kan komma på något som fungerar för dig.
  • kma
    legomum skrev 2020-01-27 00:05:23 följande:

    Tvillingmamma här. Vi blir oftast sjukskrivna i förebyggande syfte att barnen inte ska födas för tidigt.

    Men tycker dubska tala med din barnmorska om din oro. Ni kanske kan komma på något som fungerar för dig.


    Tack för info! Ska prata med bm hur vi kan lägga upp det :)
  • Alexi
    kma skrev 2020-01-26 15:56:26 följande:
    Tack för era svar!

    I det här fallet så handlar det inte om att jag vill spara så många dagar som möjligt till barnet utan för mig är det nästan viktigare att vara hemma innan. I min första graviditet drabbades jag av flera blödningar och till slut läckte jag fostervatten. Jag blev sjukskriven i vecka 20 och fick stränga order att vila sista delen. Så jag ser det lite som i förebyggande syfte att kunna gå hem och vila 60 dagar innan. För man kan ju inte bli sjukskriven i förebyggande syfte direkt.
    Men alltså antingen jobbar du fram till förlossningen (varje graviditet är ju olika) eller så blir du ju sjukskriven om det behövs för bebisen. Inte behöver du ta ut fp i flera månader i förebyggande syfte, det låter jättetokigt.
  • kma
    Alexi skrev 2020-01-27 10:38:19 följande:

    Men alltså antingen jobbar du fram till förlossningen (varje graviditet är ju olika) eller så blir du ju sjukskriven om det behövs för bebisen. Inte behöver du ta ut fp i flera månader i förebyggande syfte, det låter jättetokigt.


    Ja det är sant men om jag inte får bli sjukskriven av FK så måste jag ju gå hem tidigare och ta ut dagar. Fast den kritiska perioden är ju nu fram till ca vecka 25 när barnet har rätt stor chans att överleva utanför magen. Men att bli sjukskriven såhär tidigt är väl ännu svårare att bli.
  • Alexi
    kma skrev 2020-01-27 21:03:03 följande:
    Ja det är sant men om jag inte får bli sjukskriven av FK så måste jag ju gå hem tidigare och ta ut dagar. Fast den kritiska perioden är ju nu fram till ca vecka 25 när barnet har rätt stor chans att överleva utanför magen. Men att bli sjukskriven såhär tidigt är väl ännu svårare att bli.
    Fast varför skulle du inte bli sjukskriven av FK om du riskerar barnets hälsa??
  • Anonym (EL)
    GGN skrev 2020-01-28 06:36:09 följande:

    Varför får man lov att göra det, vad är syftet?


    För att vila och förbereda sig för förlossning. Sista månaderna är tunga vid en graviditet.
Svar på tråden Rätt att gå hem 60 dagar innan förlossningen, hur räknar man?