• Anskuli

Tips på bra cykel till 4 åring?

Vår dotter fyller 4 i februari och vi tänkte att hon skulle få en ny cykel i födelsedagspresent. Hon har hittills använt storabrors gamla och den är egentligen inte för liten för henne, men det är helt enkelt ingen bra cykel. Den har bland annat enbart handbromsar och då hon har så små händer har hon svårt att få ett ordentligt grepp om dem.

Vi söker alltså efter en bra barncykel med fotbroms. Har kikat lite på Pukys cyklar, är det någon som har erfarenhet av dem? Vi har haft deras balanscykel, men inte riktiga cykel.

Jag är också lite fundersam över vilken storlek vi skall ta. Hon är ganska exakt 100 cm just nu. Är det 16" vi skall satsa på? Visst blir 18" för stor?

• Svar på tråden Tips på bra cykel till 4 åring?
  • Jemp

Jag läste mig till igår 12-14 tum för sonen med samma längd. Men att innerbensmått är viktigast.

• Alexi

Vi har kört Crescent hela vägen. Det är bra kvalitet på dem och rejäla cyklar på alla sätt. Köp absolut inte för stor, utan köp den storlek som är tänkt till barnets längd. Man får räkna med att byta ut cykeln varje-vartannat år.

Svar på tråden Tips på bra cykel till 4 åring?