• Woggie

Har terapi el dylikt hjälpt någon man?

Min man har ingen sexlust. Vi har levt ihop i 3 år och det har till 99% varit jag som tagit alla initiativ till sex. Han nekar inte, tycker det är skönt när det väl händer, men har inget eget driv. Han onanerar inte, han konsumerar inget porr. A-sexuell.

Vi har i princip bestämt att vi ska skiljas nu. Det är för jävligt.

Han har varit på utredning. Inga fysiska problem. Han har prövat tabletter för ökad sexlust. Han har börjat gå till gym 1 ggr i veckan. Visst, hemmamiljön är stressig då han pendlar långt till jobb och vi har småbarn, men det är ju inte ovanligt. Han har gjort Leigh sexolog kurs, Vi har varit hos en sexolog sedan sept förra året och gjort övningar hemma. Vi har pratat och pratat och pratat. Grälat och grälat. En förklaring kan vara att han i princip levt i celibat i många år då han hade sexlust och denna tiden gjorde att lusten försvann. Men inget vi gör hjälper. Nu är han i ny samtalsterapi. Frågan är; kommer det hjälpa? Har någon man verkligen blivit hjälp av någon typ av terapi? Vad hjälper? Om porrklubb med sexiga dansare i Danmark hjälper så betalar jag mer än gärna för kalaset. Jag är beredd att prova allt. Han tillåter inte att jag tar en älskare. Brist på sexuell njutning, lek och närhet gör att jag känner mig tvungen att skilja mig trots att jag älskar honom och att vi har barn, hus och jag är arbetslös. Skitsituation med andra ord.

Har terapi el varsomhelst hjälpt någon mot obefintlig sexlust och eget driv????

Snäll hjälp

• Svar på tråden Har terapi el dylikt hjälpt någon man?
  • Woggie
    Anonym (komma till kärnan) skrev 2020-02-10 23:17:16 följande:

Den här meningen fick mig att haja till! Att han HADE sexlust när han inte kunde få till det? Det låter som han har en hämning/läggning att bara få sexlust då det är omöjligt, dvs ofarligt. Då han inte behöver göra ett skit som ja tex stött på hos flera män på nätet, De klarar bara vara sexiga bakom skärmar, i sms, men sen bleknar de helt och blir nästan impotenta.

Vad var det som gjorde att han inte fick till sex om han väl hade lust? Tänker att den normalt fungerande kille med starkt libido skulle ha sett till att "få till det" om lusten väl fanns? Eller?

Tror det kan ligga något djupt bakom som han inte vågar närma sig eller erkänna. Han kanske känner sig som en otillräcklig älskare, osäker på hur man ska tillfredsställa kvinnor, rollerna han måste gå in i osv. Han kanske vill bli dominerad av olika skäl och inte klarar vara den drivande på samma sätt som man sällan kan få en man att bli dominant om han inte redan är det i sig själv?

Jag vet inte. Kanske att han är kräsen? Mognat med åren? Han hade en flickvän och normal sexlust runt 20-25 år. Då var det HAN som klagade på att han fick ligga för lite....Därefter celibat i flera år utan napp. Vet inte varför han hade det svårt då men jag har förstått att det är svårt för killar att ragga. Somliga får ligga hur mkt som helst och somliga inte alls. Han gick in i depression då. Sedan piggnade han till, men då hade sexlusten försvunnit. Här känns det som en terapeut skulle kunna hjälpa till. Han verkar inte tro att en låsning är svaret. Det tycker jag är märkligt för det känns uppenbart.

Jag har skickat länkarna på dessa konversationer till honom. Han får läsa och fundera och prata med terapeut. Jag har gjort vad jag kunnat.

Men om någon känner igen sig el sin partner och har blivit hjälpt av terapeut eller lever i liknande sits och har hittat en fungerande kompromiss, hör gärna av er till mig! Jag blir själaglad för stöttning, tips och råd.
  • Anonym (k)
    Woggie skrev 2020-02-10 20:58:48 följande:
    Njaa jag tror det är perioden i celibat som skapat negativa tankar kring sex. Tankar som inte finns kvar men känslor som känns. Du får gärna utveckla hur du tänker. Jag har frågat om det är udda porr el något förbjudet han tänder på men svaret är nej och jag ser inga tecken på att han använder den typ av stimuli i smyg. Jag måste ju tro honom i det han säger också och det gör jag. Jag litar på honom.
    Googla "Madonna-hora" komplexet.

Sen få du gärna utveckla hur celibat kan utveckla negativa tankar om något man inte praktiserar. Hur går det till? Om du inte har sex, hur kan du då tycka illa om det?
  • Woggie
    Anonym (k) skrev 2020-02-12 07:47:33 följande:

Googla "Madonna-hora" komplexet.

Sen få du gärna utveckla hur celibat kan utveckla negativa tankar om något man inte praktiserar. Hur går det till? Om du inte har sex, hur kan du då tycka illa om det?

Att om man lever i celibat och tar hand om sig själv, så får man efter orgasmen eller under onanin tankar om hur dålig man är och ensamhetskänslor. Man förknippar snart onani och sex med ångest och så småningom slutar man onanera för det gör en ledsen och ?kostar? för mkt känslomässigt. Ska googla Madonna-Hora komplexet
  • Anonym (komma till kärnan)
    Woggie skrev 2020-02-12 22:53:08 följande:
    Att om man lever i celibat och tar hand om sig själv, så får man efter orgasmen eller under onanin tankar om hur dålig man är och ensamhetskänslor. Man förknippar snart onani och sex med ångest och så småningom slutar man onanera för det gör en ledsen och ?kostar? för mkt känslomässigt. Ska googla Madonna-Hora komplexet
    Nja det låter lite långsökt. Möjligen att han fått dåligt självförtroende på vägen och blivit antisosocial av sin isolering och tappat sin förmåga till fysisk intimitet, men sånt brukar förälskelse råda bot på ganska snabbt. Tror killen har djupgående problem och aldrig lärt känna sin sexualitet. Kanske aldrig vågat leva ut den fullt ut, i kombination med, eller är snäppet asexuell till sin läggning.
    Tycker synd om dig och tror inte att du kommer att kunna få det bättre med denna kille eftersom ni redan försökt så mycket. Det är starkt av honom att söka vård för det och delta i behandlingar. Men utan libido är det ju svårt även om viljan finns.

• Anonym (Niels)

Personligen tror jag inte på någon av teorierna om prestationsångest, ?madonna-hora komplex? eller perioden av ofrivilligt celibat. Men jag fastnade vid en sak du nämnde:

?Han gick in i depression då. Sedan piggnade han till, men då hade sexlusten försvunnit.?

Här tror jag du har en nyckel till problemet. Medicinerade han? Hur kom det sig att han ?piggnade till?? Fundera lite mer runt den där depressionen och över tillfrisknandet.

Hoppas det löser sig på något sätt.

• Anonym (Snowqueen)

Har det likadant här. Ett par i snart 3 år men min sambo har ingen sexlust, inget eget sexdriv. Jag som tar alla initiativ. Har funderat på om han är asexuell eller någon annan läggning men enligt honom har han alltid haft låg sexlust. Det är såååå frustrerad för man hoppas hela tiden det ska ändras... Tycker det är svårt att känna sig avvisad va den mna älskar när man aldrig blivit det tidigare av en man. Så vet hur det är, men tror tyvärr svaret är att vi alla är olika och en del har bara så låg sexdrift och snuddar mot asexuell läggning... De enda vi kan göra är nog acceptera eller lämna :(

• Anonym (???)

För mig låter det som att han nog alltid haft ganska låg sexdrift, det där med ofrivillig celibat, att det skulle hämmat tror jag inte så mycket på, men vad vet jag, jag är ingen expert. 
    En person som är i ofrivilligt celibat tänker jag borde onanera en hel del osv, gjorde han det? Om han inte gjorde det utan mer föll till ro med läget så kanske steget till "låg sexdrift" egentligen inte var så stort?

• Woggie
    Anonym (Snowqueen) skrev 2020-02-15 10:10:41 följande:

Har det likadant här. Ett par i snart 3 år men min sambo har ingen sexlust, inget eget sexdriv. Jag som tar alla initiativ. Har funderat på om han är asexuell eller någon annan läggning men enligt honom har han alltid haft låg sexlust. Det är såååå frustrerad för man hoppas hela tiden det ska ändras... Tycker det är svårt att känna sig avvisad va den mna älskar när man aldrig blivit det tidigare av en man. Så vet hur det är, men tror tyvärr svaret är att vi alla är olika och en del har bara så låg sexdrift och snuddar mot asexuell läggning... De enda vi kan göra är nog acceptera eller lämna :(

Eftersom min man hade normal/hög sexdrift mellan 20-30 år (då var han o dåvarande som kaniner vid förhållandets intro och därefter 1-3 ggr i veckan ) känns det som om vi kanske kan ha förutsättningar att få en förändring. Om han haft låg sexdrift från start hade jag varit mindre hoppfull....Som tur är, är kärleken stark och fy så in i helvete vad vi har grälat om detta. Prövat den ena kompromissen efter den andra. Det tar på krafterna att pröva sig fram men förhoppningsvis, efter tusen försök eller så, står man med något i slutändan, som är lika värdefullt som glödlampan.

Det kanske är dax för dig att börja bråka lite och testa gränserna?
  • Woggie
    Anonym (Niels) skrev 2020-02-13 00:41:36 följande:

Personligen tror jag inte på någon av teorierna om prestationsångest, ?madonna-hora komplex? eller perioden av ofrivilligt celibat. Men jag fastnade vid en sak du nämnde:

?Han gick in i depression då. Sedan piggnade han till, men då hade sexlusten försvunnit.?

Här tror jag du har en nyckel till problemet. Medicinerade han? Hur kom det sig att han ?piggnade till?? Fundera lite mer runt den där depressionen och över tillfrisknandet.

Hoppas det löser sig på något sätt.

Perioden av celibat var i 7 år. Lång tid att inte få ligga. Depressionen inföll och tog slut under denna period. Även en viss personlighetsförändring, där han gick stärkt ur depressionen och accepterade läget och sig själv. Han förstod att han var deprimerad först i efterhand. Han medicinerade inte.

Vi ska på besök nr 5 hos sexolog imorgon. Får se om hon kan säga något om nuläget.

Just nu känns det bra dock då vi har en ny kompromiss där han ska ta initiativ. Oavsett lust. Låter ju helt.... men eftersom han får ut mkt av sexet och alltid kommer igång och är nöjd efteråt, så känns det bra. För mig känns det just nu som jag begår övergrepp när jag tar initiativ. Att han tar initiativ blir ett kvitto på att han vill, för min skull, som en present. Ja jag vet att det kan tolkas på en miljon sätt. Att det också kan ses som övergrepp, eftersom jag hotar med att lämna. Så har vi löst det just nu i alla fall och jag tror och hoppas att han är med på detta.

Han går hos en ny terapeut också, där de pratar om tiden kring depressionen och livet allmänt. Det verkar bra för honom och det är intressant för oss båda. Tänk vad livet är bra knepigt och vad är ?normalt? egentligen?
  • Ascendere
    Woggie skrev 2020-02-08 19:21:53 följande:

Min man har ingen sexlust. Vi har levt ihop i 3 år och det har till 99% varit jag som tagit alla initiativ till sex. Han nekar inte, tycker det är skönt när det väl händer, men har inget eget driv. Han onanerar inte, han konsumerar inget porr. A-sexuell.

Vi har i princip bestämt att vi ska skiljas nu. Det är för jävligt.

Han har varit på utredning. Inga fysiska problem. Han har prövat tabletter för ökad sexlust. Han har börjat gå till gym 1 ggr i veckan. Visst, hemmamiljön är stressig då han pendlar långt till jobb och vi har småbarn, men det är ju inte ovanligt. Han har gjort Leigh sexolog kurs, Vi har varit hos en sexolog sedan sept förra året och gjort övningar hemma. Vi har pratat och pratat och pratat. Grälat och grälat. En förklaring kan vara att han i princip levt i celibat i många år då han hade sexlust och denna tiden gjorde att lusten försvann. Men inget vi gör hjälper. Nu är han i ny samtalsterapi. Frågan är; kommer det hjälpa? Har någon man verkligen blivit hjälp av någon typ av terapi? Vad hjälper? Om porrklubb med sexiga dansare i Danmark hjälper så betalar jag mer än gärna för kalaset. Jag är beredd att prova allt. Han tillåter inte att jag tar en älskare. Brist på sexuell njutning, lek och närhet gör att jag känner mig tvungen att skilja mig trots att jag älskar honom och att vi har barn, hus och jag är arbetslös. Skitsituation med andra ord.

Har terapi el varsomhelst hjälpt någon mot obefintlig sexlust och eget driv????

Snäll hjälp

Hur lång är han och vad väger han? Vad äter han?

Gym en gång i veckan är ju ingenting. 
    Prova att lyfta tungt fyra gånger/vecka i tre månader och lägg om dieten till att innefatta grönsaker och laga allt från färdiga råvaror, inga halvfabrikat. 
    Se vad som händer då. 

Har han inte motivation att bry sig om sig själv så får du skilja dig.
  • Woggie

Ja, själv kör jag 6 pass i veckan uppdelat på 3 dagar trots pendling etc. Ja, att han är lat tror jag är en stor del av problemet.

• Woggie
    Woggie skrev 2020-02-21 10:00:05 följande:

Ja, själv kör jag 6 pass i veckan uppdelat på 3 dagar trots pendling etc. Ja, att han är lat tror jag är en stor del av problemet.

Johan Nn skrev 2020-02-20 14:22:17 följande:

Hans testosteronvärden?

Inget fel på dem, över normal t.o.m men eftersom han inte tränar så undrar jag om de egentligen frigörs. Eller om de bara ligger ?inkapslade? till ingen nytta. Han kan bli jävligt förbannad när han kör bil. Annars är han en heltigenom lugn person
  • Woggie
    Ascendere skrev 2020-02-20 14:37:22 följande:

Hur lång är han och vad väger han? Vad äter han?

Gym en gång i veckan är ju ingenting. 

Prova att lyfta tungt fyra gånger/vecka i tre månader och lägg om dieten till att innefatta grönsaker och laga allt från färdiga råvaror, inga halvfabrikat. 

Se vad som händer då. 

Har han inte motivation att bry sig om sig själv så får du skilja dig.

Ja, själv kör jag 6 pass i veckan uppdelat på 3 dagar trots pendling etc. Ja, att han är lat tror jag är en stor del av problemet. Han Undviker råa grönsaker och han äter lunch ute varje dag. Han är 1,80 och väger kanske 75-80 kg.

Jo i värsta fall måste vi det eftersom älskare är uteslutet. Tycker så synd om barnen bara, känner mig otroligt egoistisk.
  • Anonym (Man46)

Wow! Först och främst, så tycker jag givetvis att din, er, situation är ledsam! Speciellt som det verkar finnas både kärlek och en vilja att hitta lösningar.

Men, jag kan inte låta bli att själv känna mig smått "stressad" över allt du skriver TS. Nu förstår jag att du är den som känner sig mest frustrerad, och det du skriver är i en kondenserad form. Men har ni pratat och "gått till botten" vad gäller stress?

Du verkar väldigt "aktiv" och väldigt "lösningsorienterad" och, om du ursäktar, väldigt "på". Du skriver att din sambo är "lat", du skriver  kortare saker om att det finns stress, det är jobb, det är pendling, det är småbarnsliv, och så har ni detta med ert sex-och samliv. Det är samtalsterapi, det är sexolog-kurser, det är övningar. Du skickar sms, men det tar 30min för din sambo att svara och det tycker du är "sååå lååångsamt". Du är mammaledig (!?), och arbetslös, din sambo jobbar. Du pratar om skilsmässa, att relationen kanske är över om det inte blir en förändring

Mmm, har ni pratat om "vardagsstress"?? Stress överhuvudtaget??

Så här, för mig (och min sambo vågar jag påstå) så är stress en väldigt tydlig faktor som påverkar oss och vårt sex-och samliv. Tyvärr. Tar jag mig själv; när jag känner mig stressad (oavsett vad det kan gälla) så sjunker min lust till sex, och främst sex med min partner. Tyvärr. Likaså om vi hamnar i "tjafs" eller "gräl" om ytterst vardagliga saker, eller Familjen AB, då kan lust och gnista få sig en törn. Tyvärr. 

Detsamma kan jag uppleva från min sambo; sex hamnar längre ned på listan över saker som är viktiga. Det kan lätt leda till att det går lite längre mellan gångerna. Det kan lätt leda till frustration, man hamnar i osynk, ena parten känner att det bara är den som tar initiativ (jag har varit den under en längre tid just nu exempelvis).

Det känns svårt att ge dig några tips, för ni verkar ju onekligen ta detta på "allvar" och såväl pratar om det (även grälar - mmm, den kan man också fundera på, utifrån "stress"...), söker hjälp utifrån etc.

Kanske måste ni hitta ett mer lugn, att se varandra i vardagen, att umgås, att göra mer saker tillsammans (som inte handlar om hus o hem, familj), att röra varandra, ta på varandra. Stressa av, hitta tid, sätta av tid (!). 

• Anonym (försiktigt skeptisk)
    Woggie skrev 2020-02-16 22:52:13 följande:
    Eftersom min man hade normal/hög sexdrift mellan 20-30 år (då var han o dåvarande som kaniner vid förhållandets intro och därefter 1-3 ggr i veckan ) känns det som om vi kanske kan ha förutsättningar att få en förändring. Om han haft låg sexdrift från start hade jag varit mindre hoppfull....Som tur är, är kärleken stark och fy så in i helvete vad vi har grälat om detta. Prövat den ena kompromissen efter den andra. Det tar på krafterna att pröva sig fram men förhoppningsvis, efter tusen försök eller så, står man med något i slutändan, som är lika värdefullt som glödlampan.

Det kanske är dax för dig att börja bråka lite och testa gränserna?
    Har du en oberoende källa till påståendet (exflickvännen, mao) att han och exflickvännen verkligen var som kaniner i början av förhållandet, eller är det bara han som säger det?
    Imho är det relativt vanligt med män som i teorin har en hög sexdrift, kan sexta och prata snusk hur mycket som helst, men när det väl kommer till att träffas och ligga är intresset betydligt lägre. Vi lever i en kultur där män alltid "ska" vara kåta, och det gör att män med lägre lust gärna spelar teater för att slippa känna sig onormala.

Jag tror inte det är något fel på din man eller hans lust som går att "fixa" eller gå i terapi för, han är helt enkelt en person med låg lust. Det är hans personliga normal-läge.
  • Woggie
    Anonym (Man46) skrev 2020-02-22 14:43:21 följande:

Wow! Först och främst, så tycker jag givetvis att din, er, situation är ledsam! Speciellt som det verkar finnas både kärlek och en vilja att hitta lösningar.

Men, jag kan inte låta bli att själv känna mig smått "stressad" över allt du skriver TS. Nu förstår jag att du är den som känner sig mest frustrerad, och det du skriver är i en kondenserad form. Men har ni pratat och "gått till botten" vad gäller stress?

Du verkar väldigt "aktiv" och väldigt "lösningsorienterad" och, om du ursäktar, väldigt "på". Du skriver att din sambo är "lat", du skriver  kortare saker om att det finns stress, det är jobb, det är pendling, det är småbarnsliv, och så har ni detta med ert sex-och samliv. Det är samtalsterapi, det är sexolog-kurser, det är övningar. Du skickar sms, men det tar 30min för din sambo att svara och det tycker du är "sååå lååångsamt". Du är mammaledig (!?), och arbetslös, din sambo jobbar. Du pratar om skilsmässa, att relationen kanske är över om det inte blir en förändring

Mmm, har ni pratat om "vardagsstress"?? Stress överhuvudtaget??

Så här, för mig (och min sambo vågar jag påstå) så är stress en väldigt tydlig faktor som påverkar oss och vårt sex-och samliv. Tyvärr. Tar jag mig själv; när jag känner mig stressad (oavsett vad det kan gälla) så sjunker min lust till sex, och främst sex med min partner. Tyvärr. Likaså om vi hamnar i "tjafs" eller "gräl" om ytterst vardagliga saker, eller Familjen AB, då kan lust och gnista få sig en törn. Tyvärr. 

Detsamma kan jag uppleva från min sambo; sex hamnar längre ned på listan över saker som är viktiga. Det kan lätt leda till att det går lite längre mellan gångerna. Det kan lätt leda till frustration, man hamnar i osynk, ena parten känner att det bara är den som tar initiativ (jag har varit den under en längre tid just nu exempelvis).

Det känns svårt att ge dig några tips, för ni verkar ju onekligen ta detta på "allvar" och såväl pratar om det (även grälar - mmm, den kan man också fundera på, utifrån "stress"...), söker hjälp utifrån etc.

Kanske måste ni hitta ett mer lugn, att se varandra i vardagen, att umgås, att göra mer saker tillsammans (som inte handlar om hus o hem, familj), att röra varandra, ta på varandra. Stressa av, hitta tid, sätta av tid (!). 

Ja vi har pratat om stress. Han var ointresserad av sex innan han träffade mig, han var ointresserad av sex innan vi skaffade barn hus etc. Han är det även nu och har varit ointresserad ända sedan depressionen/celibat perioden då han slutade onanera etc. Tror inte stress i nuläget är boven, utan att depressionen ändrade honom i grunden. Kanske han har blivit en person med låg/ingen sexdrift och att terapi inte kan ändra det.

Nej, du läste fel. Det tar 30 min för han att skriva ett sms.... Vad jag menade med det är att han är långsam i det mesta han gör. väldigt icke-aktiv, engagerad och kollar hellre på blocket efter bilar än exempelvis försöker lösa problemet genom att skriva denna typ av trådar eller söka info.

Jag hade gärna sluppit vara så överdrivet aktiv, men med en partner som är passiv. Vad han gör man?

Jag är arbetslös och försöker få undan hemma, söka jobb etc o sitter inte o slöar. Dels för att jag är en aktiv person men också för att min man och jag skall få slöa en stund tillsammans på kvällarna. Men det väcker ändå inga åtrå känslor hos honom. Stendött, tråkigt. Att man kryper ned hos honom en morgon när man inte har bråttom någonstans. Noll intresse. Så är det jämnt. Så vill jag inte ha det. Om man kunnat ge och ta i perioder vore väl ok även om det har sina nackdelar som du skriver. Men att bara jag ska ta initiativ? El låta bli och få ett initiativ 1 ggr per månad?? Nej tack.

Vi har som sagt gått hos sexolog som handlar om att avdramatisera och närma sig varandra genom att avsätta tid för icke-sexuell beröring samt att man inte har penetrationssex i flera månader. Att man skall se varandra i vardagen osv.
  • Woggie

[quote=80241552][quote-nick]Anonym (Man46) skrev 2020-02-22 14:43:21 följande:[/quote-nick

Det känns svårt att ge dig några tips, för ni verkar ju onekligen ta detta på "allvar" och såväl pratar om det (även grälar - mmm, den kan man också fundera på, utifrån "stress"...)

(!). [/quote]

Jag har funderat en hel del på grälandet och vet att det inte gör saken bättre. Jag reagerar med ryggraden när jag känner mig kränkt, sårbar och ledsen vilket resulterar i aggressiva utbrott. Jag har sökt hjälp för detta eftersom det är bra att jobba på oavsett. KBT, setralin och melatonin. Nuförtiden blir jag inte lika arg, även om jag blir less, så inte samma utbrott. Bara konstaterar trött. Vet inte om det är KBT det beror på eller att jag tröttnat och inte orkar vara arg längre. Orolig, rastlös, ledsen och känslor av att inte duga och kunna uppskatta nuet Kvarstår dock. Vet inte hur många kvällar jag suttit och tröströkt på verandan, stirrat på månen, stjärnorna molnen eller vad vädret bjuder på, regn... tänkt, ska det vara såhär? Var detta min lott??

Jag har levt som singel nästan hela mitt liv och har verkligen längtat efter att få ha sex och älska med någon som älskar mig. Så blev det såhär?

Svar på tråden Har terapi el dylikt hjälpt någon man?