• Anonym (hurlänge)

Vad är nästa steg?

Varning för långt inlägg, jag förväntar mig inte direkt något svar utan behöver bara skriva av  mig.

Jag har skrivit i några trådar innan om mitt och min frus sexliv eller rättare sagt bristen på ett sexliv. Det är nu närmre 4 år sedan vi hade sex senast. Min fru är helt enkelt inte intresserad av sex längre. Vi har självklart pratat om detta mycket och innerligt men hon är inte intresserad av att ens försöka väcka sexlusten igen utan tycker att livet är bra som det är med resultatet att jag lever i ofrivillig celibat. 

Vi delar på det mesta här hemma som matlagning, städning, aktiviteter för barnen och så vidare och vi arbetar båda heltid så vi är nog ungefär lika trötta om dagarna så det är inte så att jag låter henne ta hand om all marktjänst utan vi har nog ett väldigt jämställt liv tillsammans. Vi har barn hemma, både lite yngre men också tonåringar. 

Vi är ganska så ofta ute bara hon och jag och tar ett besök på någon resturang eller går på bio etc så trots barn så är vi inte låsta i hemmet utan vi gör saker som par gör det är bara det att vi inte har sex. Det är dessutom så att  vi stöttar och uppmuntrar varandra att göra saker på egen hand med vänner och kompisar oavsett om det gäller att gå ut på krogen en kväll eller åka utomlands på semester med sitt kompisgäng.

Vår relation är kärleksfull med en hel del närhet och ömhet, jag älskar min fru och stöttar henne i allt hon vill göra och uppnå och det samma känner jag att min fru gör mot mig men vi har inte sex.

För mig är sex en av grundbultarna i ett förhållande, det är kittet som håller i hop hela förhållandet och utan sex så finns det ingen bra grund att stå på egentligen.

Jag har nu kommit till den punkten att jag inser att jag aldrig kommer att kunna få igång min fru sexuellt igen så då återstår antigen skilsmässa eller att vara otrogen. Vårt förhållande är ju som sagt så jäkla bra på dom flesta plan utan just det faktumet at vi inte har sex så skilsmässa är egentligen inget jag vill ha och min fru vill inte heller skiljas (jo vi har pratat en del om detta) och det är lite därför som jag känner att jag lever i ofrivillig celibat.
    En skilsmässa hade löst så mycket men samtidigt ett oerhört stort steg att ta att splittra en familj på det viset med allt vad det innebär. Jag har kommit med förslaget att ha ett öppet förhållande men även det är min fri inte intresserad av. Så vad återstår då om inte otrohet och just otrohet är något som jag egentligen avskyr men efter 4 år utan sex så börjar jag känna mig mer och mer desperat faktiskt.

Det finns en tjej som har visat tydligt intresse för mig vilket bara det känns helt underbart, att som 45 årig man faktiskt få sexuell uppmärksamhet från en kvinna, hon vill ha mig rent sexuellt vilket hon har gjort väldigt klart för mig. Men fakta kvarstår att jag gillar inte otrohet så jag är väldigt väldigt kluven till hur jag ska agera här. Skilsmässa vilket varken jag eller min fru vill ha alternativt att ha några snedsteg med denna andra kvinnan.

Ni som har erfarenhet av sexlösa förhållanden hur lyckades ni lösa problemen eller löstes dom över huvud taget? Var otrohet inblandat?

Det känns ibland som att det vore bra om min fru kunde hitta någon person som kunde tända hennes sexuella gnista igen, kanske hade vårt förhållande mått bra av det eller så hade vi kanske fått en samsyn om att skilsmässa vore det bästa för oss även om det såklart hade varit väldigt tungt.

• Svar på tråden Vad är nästa steg?
  • Anonym (hurlänge)
    Fjäril kär skrev 2020-02-17 23:05:54 följande:
    Har ni pratat än?
    Vi har en paus i pratandet just nu och ja hmm...detta mottogs inte väl. Hon tycker att jag är ett svin som ens tar upp öppetförhållande så hon är inne på banan att separera just nu men det har gått fram och tillbaks under kvällen, hon förstår fortfarande varför vårt sexliv är ett problem.
    Hon kan alltså inte sätta sig in i min situation över huvud taget dvs noll sympati för hur jag känner. Just nu så känns det som att jag håller med henne om att separation troligtvis är det bästa för oss. Ser ut att bli en lång natt med massa diskussioner och eventuellt svåra beslut att fatta. 
  • Fjäril kär
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-17 23:31:45 följande:

Vi har en paus i pratandet just nu och ja hmm...detta mottogs inte väl. Hon tycker att jag är ett svin som ens tar upp öppetförhållande så hon är inne på banan att separera just nu men det har gått fram och tillbaks under kvällen, hon förstår fortfarande varför vårt sexliv är ett problem.

Hon kan alltså inte sätta sig in i min situation över huvud taget dvs noll sympati för hur jag känner. Just nu så känns det som att jag håller med henne om att separation troligtvis är det bästa för oss. Ser ut att bli en lång natt med massa diskussioner och eventuellt svåra beslut att fatta. 

Hon tycker alltså att du förtjänar att inte ha ett sexliv?
  • Anonym (Tillräckligtlänge)

För det första, du är otroligt bra på att beskriva situationen i helhet utan att det blir det vanliga frugan släpper inte till snacket.

Men till ämnet. Det är viktigt att trycka på vad du känner. Du måste vara tydlig med att du vill bli älskad på det sättet ni älskade varandra när ni träffades. Givetvis behöver man inte ligga fem gånger i veckan för det, och jag tror inte det är något du kräver heller. Men du har helt rätt i att det är en av de absolut starkaste grundstenarna. Att leva som ni gör är ju vänskap. Det är också viktigt, men man lever ju oftast inte med sin vän.

Jag skulle säga att fyra år utan minsta sex är ganska starkt att fixa. Det är ju en oerhörd kärleksförklaring till din fru att så ihärdigt vänta på något som så uppenbart inte kommer.

Men vill hon inte dela med sig av kakan, och heller inte äta den, ja...en kaka är ju till för att ätas. Och det finns säkert någon som skulle tycka den var bra.

Lycka till. Hoppas ni hittar en lösning tillsammans. Men stå på dig, du har så rätt i allt.

För det första, du är otroligt bra på att beskriva situationen i helhet utan att det blir det vanliga frugan släpper inte till snacket.

Men till ämnet. Det är viktigt att trycka på vad du känner. Du måste vara tydlig med att du vill bli älskad på det sättet ni älskade varandra när ni träffades. Givetvis behöver man inte ligga fem gånger i veckan för det, och jag tror inte det är något du kräver heller. Men du har helt rätt i att det är en av de absolut starkaste grundstenarna. Att leva som ni gör är ju vänskap. Det är också viktigt, men man lever ju oftast inte med sin vän.

Jag skulle säga att fyra år utan minsta sex är ganska starkt att fixa. Det är ju en oerhörd kärleksförklaring till din fru att så ihärdigt vänta på något som så uppenbart inte kommer.

Men vill hon inte dela med sig av kakan, och heller inte äta den, ja...en kaka är ju till för att ätas. Och det finns säkert någon som skulle tycka den var bra.

Lycka till. Hoppas ni hittar en lösning tillsammans. Men stå på dig, du har så rätt i allt.

• Tecum
    Din fru framstår som både egoistisk och empatilös. Att ha mage att påstå att man inte förstår ens partners behov när du förklarat det så väl, det låter inte trovärdigt. Men stå på dig, separation i det läge ni är i nu känns inte som en katastrof…
  • Anonym (Abc)
    Tecum skrev 2020-02-18 19:56:13 följande:

Din fru framstår som både egoistisk och empatilös. Att ha mage att påstå att man inte förstår ens partners behov när du förklarat det så väl, det låter inte trovärdigt. Men stå på dig, separation i det läge ni är i nu känns inte som en katastrof?

Håller med i detta. Jag förstår att hon blir ledsen, men det är mycket hon begär.

Så fort jag och min sambo har mindre sex så tar vi det som ett tydligt tecken på att vår relation är på väg utför. Och med mindre sex menar vi att vi under en period på kanske 1-2 månader har sex mindre än en gång i veckan, vi är i er ålder och har varit tillsammans i snart 15 år.
  • molly50
    Hon förstår alltså inte att det är ett problem att ni inte haft sex på 4 år?
    Att ert sexliv är obefintligt?
    I så fall är det kanske bäst med en separation så att ni båda kan hitta någon som kompletterar er och er sexlust bättre.
  • Anonym (hurlänge)
    Anonym (Prrr) skrev 2020-02-19 19:14:54 följande:

Hur går det ts?

Det kanske låter fjantigt men jag vet faktiskt inte.

Vi slutade samtalen ganska sent, jag gick och la mig och hon stannade uppe, när jag vaknade på morgonen sov hon på soffan så ville inte väcka henne och sedan jobbade hon sent. Idag har vi inte sagt mer än hej till varandra när jag kom hem från jobb fast jag försökt prata med henne så att kalla situationen som kylig är nog en rätt rejäl underdrift. Får se senare ikväll om vi faktiskt kan prata som vuxna människor då.

Men jag tror jag kom något på spåren häromdagen, hon nämnde nämligen att hon trodde att anledningen till att jag tog upp att vi kanske skulle ha ett öppet förhållande var enligt henne att hon trodde att jag redan har någon annan vid sidan om och det kan ju eventuellt förklara en del av hennes beteende. Jag frågade henne självklart om hon gått och trott detta sedan vi hade sex senast för fyra år sedan men fick inget ordentligt svar på det.

Men som sagt får se om vi faktiskt kan diskutera och prata vidare ikväll för just nu är det klassiska kalla handen behandling jag får här hemma.
  • Anonym (hurlänge)
    molly50 skrev 2020-02-19 19:59:20 följande:
    Hon förstår alltså inte att det är ett problem att ni inte haft sex på 4 år?
    Att ert sexliv är obefintligt?
    I så fall är det kanske bäst med en separation så att ni båda kan hitta någon som kompletterar er och er sexlust bättre.
    Saken är ju den att hon har på bara några år gått från att vara den kåtaste kvinna jag någon gång träffat på till att vara mer eller helt asexuell och förstår verkligen inte varför det är ett problem.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-19 21:53:09 följande:

Saken är ju den att hon har på bara några år gått från att vara den kåtaste kvinna jag någon gång träffat på till att vara mer eller helt asexuell och förstår verkligen inte varför det är ett problem.

Försent kanske just nu men ni har ju svaret i vad som hände om ni funderar på varför du/ni tillät att sexlivet ebbade ut och dog? Det upphörde ju inte från en sekund till den andra utan nånting gjorde att hon började dra sig undan lite i taget, kanske bli lite avvisande och mindre kåt till att bli helt sexlöst. Där har ni ju svaret. Vad hände i ert förhållande för typ 4, 5 år sedan? Och varför tog ni inte tag i det redan då?
  • Anonym (Prrr)
    Anonym (hurlänge) skrev 2020-02-19 21:47:25 följande:

Det kanske låter fjantigt men jag vet faktiskt inte.

Vi slutade samtalen ganska sent, jag gick och la mig och hon stannade uppe, när jag vaknade på morgonen sov hon på soffan så ville inte väcka henne och sedan jobbade hon sent. Idag har vi inte sagt mer än hej till varandra när jag kom hem från jobb fast jag försökt prata med henne så att kalla situationen som kylig är nog en rätt rejäl underdrift. Får se senare ikväll om vi faktiskt kan prata som vuxna människor då.

Men jag tror jag kom något på spåren häromdagen, hon nämnde nämligen att hon trodde att anledningen till att jag tog upp att vi kanske skulle ha ett öppet förhållande var enligt henne att hon trodde att jag redan har någon annan vid sidan om och det kan ju eventuellt förklara en del av hennes beteende. Jag frågade henne självklart om hon gått och trott detta sedan vi hade sex senast för fyra år sedan men fick inget ordentligt svar på det.

Men som sagt får se om vi faktiskt kan diskutera och prata vidare ikväll för just nu är det klassiska kalla handen behandling jag får här hemma.

Ok. I trådstarten nämner du en kvinna som vill ha dig. Har du berättat om henne för din fru?
Svar på tråden Vad är nästa steg?