• lillli

Bråkig 11-åring, ngn med tips?

Hej. Jag har en dotter som är 11 år och som senaste året minst har varit så otroligt jobbig, hon har alltid haft en väldigt provocerande personlighet mot lärare och mig, tyvärr är jag nog dålig på att tackla hennes ständiga försök att göra mig ledsen/arg. Jag tar åt mig vilket jag tror att jag inte ska?

En period så fick hon utbrott och skrek det högsta hon kunde när det var ngt som hon blev arg över, hon kunde även dunka huvudet i väggen. Det har hon slutat med nu sen hennes pappa pratat med henne. Nu har hon istället börjat kasta saker på mig när hon blir arg.

Hon skriker när jag försöker prata med henne, orkar inte lyssna, pratar i munnen eller typ grimaserar/härmar. Kallar mig ofta för den sämsta elakaste mamman och att hon vill bo bara hos sin pappa. Hon har helt klart mer respekt för sin pappa som varit väldigt sträng mot henne alltid men som är slappare med tex hygien, mobiltid, läxor etc.

Jag är så fruktansvärt trött på hennes respektlösa och otrevliga beteende. Är det ngn som varit med om liknande och hittat ett sätt som fungerar? Jag är ständig limbo kring om jag är för sträng och har för mycket regler eller om jag är för snäll och förlåter för snabbt. Vad fungerar?

Hon kommer på sig själv ofta efteråt och ber om ursäkt men beteendet förändras inte, nästa gång hon blir sur så blir det samma sak igen och det här sker flera ggr per dag. Jag mår dåligt över hur hon är mot mig och det ständiga bråkandet med mig och hennes lillebror.

(Vi gör en ADHD utredning på henne, tänker att hon kanske kan ha det).

• Svar på tråden Bråkig 11-åring, ngn med tips?
  • Gameofthrones

Jag tror att det inte är ADHD som är problemet. Har hon varit schysst innan hon har blivit såhär? Det är en snart en tonårstid, har hon fått mens?

Hur funkar nu som familj hemma? Rent generellt? Är ni en familj som bråkar, grälar stup i kvarten? Då skulle jag ifrågasätta dig själv. Detta är inget du behöver svara på utan, tanke bara, detta är en generell fråga utan att ta detta personligt. Hon kanske inte mår bra, det har väl hänt ngt? I skolan? Mobbing? Hon kanske har blivit utsatt för ngt? Det eskalerar mkt med känslor man blir väldigt inåt. Hon kanske har kommit in till dålig vänskap? Detta sker inte över en natt. Har hon varit schysst innan så är det inte ADHD. Det är min teori.

• Gameofthrones

Jag var förjävlig i den åldern. Har tre barn, man får se hur min dotter utvecklar sig. Barn i viss ålder har det tufft.

• lillli
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-18 10:44:04 följande:

Om hon ljuger skadar det förtroendet som finns mellan er. Du förklarar t ex att du i framtiden inte kommer att kunna lita på hennes ord. Att om något allvarligt händer en dag kommer du inte kunna veta om det är sant eller inte, för att hon ljuger för dig om en massa saker. Att det kan få ganska hemska följder. Att det är viktigt att tala sanning även om man tror att mamma/pappa kan bli upprörda. När du ställer viktiga frågor får hon lova att tala sanning (tydligen visar forskning att det kan hjälpa). Och man måste själv föregå med gott exempel. Viktigast är att uppmuntra till ärlighet iaf.

I förlängningen betyder bristande förtroende också att hon kanske inte kan låtas gå ensam till vissa aktiviteter eftersom du inte vet om hon faktiskt är där hon säger att hon är, även om det säkert är ett senare problem om några år men inte just nu.

Om hon inte gör sina läxor är det hennes problem, helt frankt. Jag är lärare själv och jag vill uppmana dig att låta henne ta sitt eget ansvar för studierna, annars kommer hon inte att göra det när hon är äldre heller. Man kan fråga naturligtvis, påminna att det är ett viktigt prov snart osv men jag ser inte någon vinst i att du ska ge henne konsekvenser, de kommer naturligt i skolan. Hennes lärare kommer att vilja ha samtal med henne och de kan säkert hantera det. I värsta fall, och det här är något en vuxen aldrig ska avslöja för barn, så spelar det faktiskt ingen roll om hon får sämre betyg just nu. Det finns en enda termin de spelar roll, och det är när hon ska söka till gymnasiet, sedan aldrig mer i hela hennes liv. Då är det mycket viktigare att arbeta på hennes förmåga att själv ta ansvar, planera osv. Det har hon vinst av hela livet.

Hennes ointresse för läxor kan bero på att de är för lätta men du kan alltid peppa henne till att de isf snabbt är gjorda, prata om vikten av repetitioner (det finns minneskurvor du kan visa för henne) och hur bra hon kommer att må efteråt, istället för att ha det hängande över sig hela kvällen.

Om hon är elak mot dig eller syskon osv säger du att nej, den diskussionen får ni avsluta senare för du vill inte prata med henne om hon är stygg eller att hon inte får umgås med er andra om hon är stygg. Då får hon gå till sitt rum eller åtminstone från där ni andra är. Sedan kan hon be om ursäkt eftersom hon gjort dig eller någon annan ledsen. Naturligtvis får hon delta i måltider oavsett men inget annat. T ex ingen tv-tid med familjen den kvällen, om hon inte ber om ursäkt osv. Dvs den eller de personer hon varit stygg mot vill inte umgås med henne förrän hon gjort rätt för sig. Om ni är hemma hos folk, t ex mormor, och dottern inte kan bete sig så får hon antingen vänta i bilen eller ute någonstans eller så åker ni bara hem. Hon ska iaf inte få bete sig illa hos andra hädanefter.

Dessvärre kan man inte tvinga fram förtroenden så pressa inte. Arbeta mer på att bygga upp en positiv relation så kanske hon öppnar sig mer med tiden. Hon är också en tween med frigörelseprocesser osv, hon kan ha jättemånga saker hon funderar på som hon inte vill dela med dig. Men bättre att stämma i bäcken än i ån, tonåringar mår generellt ännu sämre och det är därför det är viktigare att ni har en stabil relation först.

Fortsätt med ett lugnt bemötande, oavsett vad hon än gör. Om hon kastar saker, skriker, spottar och har sig, var lugn. Hon vill ha en reaktion. Hon vill se att hon vinner. Hon kan tänkas göra nästan vad som helst för att slippa obehaget av sitt beteende. Var bara ståndfast, som den lille tennsoldaten. Honom kan du ha som en inre bild när hon sätter igång. Lugn och stilla är han i sin konstanta givakt.

Å tack snälla! Det här var verkligen bra förklarat.......och ögonöppnare för mig angående läxorna och skolarbetet! Verkligen så mkt värt...det här ska jag läsa igenom Igen och fundera över. Verkligen tack! ??
  • lillli

[quote=80233496][quote-nick]Gameofthrones skrev 2020-02-18 11:29:50 följande:[/quote-nick]Jag tror att det inte är ADHD som är problemet. Har hon varit schysst innan hon har blivit såhär? Det är en snart en tonårstid, har hon fått mens?

Hur funkar nu som familj hemma? Rent generellt? Är ni en familj som bråkar, grälar stup i kvarten? Då skulle jag ifrågasätta dig själv. Detta är inget du behöver svara på utan, tanke bara, detta är en generell fråga utan att ta detta personligt. Hon kanske inte mår bra, det har väl hänt ngt? I skolan? Mobbing? Hon kanske har blivit utsatt för ngt? Det eskalerar mkt med känslor man blir väldigt inåt. Hon kanske har kommit in till dålig vänskap? Detta sker inte över en natt. Har hon varit schysst innan så är det inte ADHD. Det är min teori.[/

Hon har alltid haft problem med kompisrelationer, mkt bråk då hon har starka känslor och hon har haft en energi som många inte orkat med i längden. Så den delen är inget nytt, inte heller hennes sätt att provocera är nytt, vi har blivit kallade till skolan på möten från ettan, men nu när hon är äldre är det på en annan nivå. Det hon säger är grövre, hon har inte haft den här typen av respektlöshet. Det har varit kämpigt men inte ohanterbart.

Jag tror att det är mkt möjligt att hon har en lätt adhd. Även om det skulle vara tufft att få veta så skulle det förklara en del av hennes beteende.

Absolut, jag tror att jag måste bli väldigt medveten om vad jag sänder ut, inte alltid det lättaste men jag ska verkligen försöka ta det dag för dag och vara tennsoldaten som ngn skrev om här tidigare. Belöna mig för varje dag som jag klarar att vara lugn och stabil och hålla mig till konsekvenserna. Låter kanske enkelt om man inte är i det, men för mig är det förvånansvärt svårt faktiskt.

• Less is more

En av mina döttrar är väldigt temperamentsfull och båda är lite prepubertala, - men du verkar ha det värre :(

I stunden får du kort och gott säga till på skarpen - att så gör man inte. Säg åt henne att sluta.

Beteendet är oacceptabelt. Vid tillfälle säg åt henne att hon kan styra sig själv ich bestämma hur hon beter sig. Hon måste förstå att hon kan det och tro på det själv.

Be din man om hjälp att säga till på skarpen. Beteendet är oacceptabelt.

Har du möjlighet att prata med din dotter en dag när hon mår bra och är på ett lugnare humör. Säg att du älskar henne och vill att ni ska kunna prata med varandra på ett bra sätt utan att skrika. Fråga hur hon själv tänker kring det och hur hon kan göra istället om hon blir arg.

Eftersom hon genomgår en adhd-utredning kan du fråga psykologen om goda råd hur ni som föräldrar kan hantera detta.

• Anonym (Anonym)
    lillli skrev 2020-02-18 15:49:47 följande:
    Å tack snälla! Det här var verkligen bra förklarat.......och ögonöppnare för mig angående läxorna och skolarbetet! Verkligen så mkt värt...det här ska jag läsa igenom Igen och fundera över. Verkligen tack! ??
    Och så klart, när hon är ärlig får ni vuxna lova att inte brusa upp ;) även om ni blir upprörda.

Hoppas ni får det bättre snart.
  • Gameofthrones
    lillli skrev 2020-02-18 16:08:18 följande:

[quote=80233496][quote-nick]Gameofthrones skrev 2020-02-18 11:29:50 följande:[/quote-nick]Jag tror att det inte är ADHD som är problemet. Har hon varit schysst innan hon har blivit såhär? Det är en snart en tonårstid, har hon fått mens?

Hur funkar nu som familj hemma? Rent generellt? Är ni en familj som bråkar, grälar stup i kvarten? Då skulle jag ifrågasätta dig själv. Detta är inget du behöver svara på utan, tanke bara, detta är en generell fråga utan att ta detta personligt. Hon kanske inte mår bra, det har väl hänt ngt? I skolan? Mobbing? Hon kanske har blivit utsatt för ngt? Det eskalerar mkt med känslor man blir väldigt inåt. Hon kanske har kommit in till dålig vänskap? Detta sker inte över en natt. Har hon varit schysst innan så är det inte ADHD. Det är min teori.[/

Hon har alltid haft problem med kompisrelationer, mkt bråk då hon har starka känslor och hon har haft en energi som många inte orkat med i längden. Så den delen är inget nytt, inte heller hennes sätt att provocera är nytt, vi har blivit kallade till skolan på möten från ettan, men nu när hon är äldre är det på en annan nivå. Det hon säger är grövre, hon har inte haft den här typen av respektlöshet. Det har varit kämpigt men inte ohanterbart.

Jag tror att det är mkt möjligt att hon har en lätt adhd. Även om det skulle vara tufft att få veta så skulle det förklara en del av hennes beteende.

Absolut, jag tror att jag måste bli väldigt medveten om vad jag sänder ut, inte alltid det lättaste men jag ska verkligen försöka ta det dag för dag och vara tennsoldaten som ngn skrev om här tidigare. Belöna mig för varje dag som jag klarar att vara lugn och stabil och hålla mig till konsekvenserna. Låter kanske enkelt om man inte är i det, men för mig är det förvånansvärt svårt faktiskt.

Åh, jobbigt för er.

Det låter som det - kan vara lätt ADHD. Det kan vara annat också?! Det kommer nog bli bättre när man vet vad det är som i bakgrunden till det hela. Som förälder blir det bättre. Jag hoppas på det iallafall. Det är superjobbigt och ha det tjafset, bråken med sitt barn. Jag vet inte vad jag skulle göra själv. Tyvärr så vet jag inte hur långt tid det tar med utredning av diagnoser på barn. Det tar nog tid. Ni får rätt svar förhoppningsvis på kortare tid. Mitt ena syskon har barn med utåtagerande beteende. Mkt svordomar - tourette syndrom?!? (lol) man ska inte skratta åt det men det flyger ut svordomar! Man skäms ibland när man hänger med dem på allmän plats. Då är barnet 12 år....
  • Anonym (Anonym)

Måste tillägga en sak. Naturligtvis ska ni vuxna inte strunta i hennes läxor men ta ett steg bakåt och ändå försöka lära henne god studievana, men inte hota henne om hon inte gör dem. Det är en fin balansgång.

• Anonym (Petra)

Du har fått många bra tips och tankar! 
    När det gäller lögnerna kan du tänka på att försöka låta bli att sätta henne i situationer där det lättaste svaret är en lögn. T. ex. om du frågar om hon har gjort läxorna är det lättaste och "rätta" svaret "Ja!". Det är jobbigare att svara nej, så därför blir det lätt en lögn. Undvik ja/nej-frågor.
    Om du misstänker att hon inte har gjort läxorna än kan du istället fråga om hon ska passa på att göra läxorna nu medan du lagar maten, och kan hjälpa till. Skulle det vara så att hon redan gjort dem kommer hon ju att säga det ändå. 

• lillli
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-18 16:18:10 följande:

Och så klart, när hon är ärlig får ni vuxna lova att inte brusa upp ;) även om ni blir upprörda.

Hoppas ni får det bättre snart.

Ja så är det ju..tog henne på en tisdagskväll date ensamma och gav tio ggr positiv uppmärksamhet innan jag tog upp det med lögnerna och det har iaf fungerat ikväll, hon har rättat sig själv två ggr redan utan att jag sa ngt då hon kom på att hon var på väg att ljuga. Iaf en väldigt bra kväll.
  • Anonym (mobil)

Nu vet jag inte om det funkar med pappan, men tips:

Familytime (tror jag det heter, google eller samsungs app)

eller Qustodio 

Där kan du styra när hon ska ha mobilen och hur länge. Vi använder den sistnämnda så jag har lagt in att det inte går att använda förren kl 9 på morgonen (då är de i skolan, mobilerna ligger hemma) och sedan har de en bestämd tid som går att utöka om de ex är ute och går och kör pokemon, ska till någon kompis eller så. Vi är ganska hårda i tider så det är inte prat om flera timmars mobil här, det blev det innan vi skaffade appen och jag var trött på det eftersom det lyssnades dåligt.

• lillli
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-18 17:07:37 följande:

Måste tillägga en sak. Naturligtvis ska ni vuxna inte strunta i hennes läxor men ta ett steg bakåt och ändå försöka lära henne god studievana, men inte hota henne om hon inte gör dem. Det är en fin balansgång.

Ok..bra att du nämnde, det låter bra. Sa det till henne idag att jag kommer ta ett steg tillbaka och låta henne sköta det mer själv. En av två läxor gjorda ikväll utan skrik och bråk, så himla glad!
  • lillli
    Anonym (Petra) skrev 2020-02-18 21:28:08 följande:

Du har fått många bra tips och tankar! 

När det gäller lögnerna kan du tänka på att försöka låta bli att sätta henne i situationer där det lättaste svaret är en lögn. T. ex. om du frågar om hon har gjort läxorna är det lättaste och "rätta" svaret "Ja!". Det är jobbigare att svara nej, så därför blir det lätt en lögn. Undvik ja/nej-frågor.

Om du misstänker att hon inte har gjort läxorna än kan du istället fråga om hon ska passa på att göra läxorna nu medan du lagar maten, och kan hjälpa till. Skulle det vara så att hon redan gjort dem kommer hon ju att säga det ändå. 

Verkligen sant! Har inte ens tänkt på det........hur är alla så smarta inom det här? Nu har vi haft en bra kväll ikväll, de kommer emellanåt, antagligen för att jag verkligen tänkt på vad jag sagt och gett mkt beröm för det som funkat.
  • Anonym (Anonym)
    lillli skrev 2020-02-18 23:24:43 följande:
    Ok..bra att du nämnde, det låter bra. Sa det till henne idag att jag kommer ta ett steg tillbaka och låta henne sköta det mer själv. En av två läxor gjorda ikväll utan skrik och bråk, så himla glad!
    Jag är också jätteglad för er skull att det gått så bra! :)

Alla dagar kommer inte bli perfekta men ni kommer säkert se en tydlig förbättring totalt sett ändå om ni fortsätter arbeta med de här sakerna.
  • lillli
    Anonym (mobil) skrev 2020-02-18 23:23:13 följande:

Nu vet jag inte om det funkar med pappan, men tips:

Familytime (tror jag det heter, google eller samsungs app)

eller Qustodio 

Där kan du styra när hon ska ha mobilen och hur länge. Vi använder den sistnämnda så jag har lagt in att det inte går att använda förren kl 9 på morgonen (då är de i skolan, mobilerna ligger hemma) och sedan har de en bestämd tid som går att utöka om de ex är ute och går och kör pokemon, ska till någon kompis eller så. Vi är ganska hårda i tider så det är inte prat om flera timmars mobil här, det blev det innan vi skaffade appen och jag var trött på det eftersom det lyssnades dåligt.

Funkar den bra? Hur gamla är de? Vi har haft olika appar, nu senast OurPact. Funkade bäst av de vi provat men hon hittar genvägar, skickar filmer som meddelanden till sig själv och sitter och kollar på samma om och om igen. Sen slutade den plötsligt fungera, kan ha varit så att hon försökte ta bort den.

Nu sa jag att om hon sköter läxor och skolarbete och stänger av i tid på kvällen så kan vi vänta med att sätta på den igen...kanske dumt men blev fel när hon ändå satt med telefonen men bara inte gjorde ngt vettigt. Många av hennes vänner är bara på snapchat så om vi stängde ner den så kunde ingen nå henne. Kanske försöker sätta på den igen om det blir för mycket mobil.
  • Anonym (Petra)
    lillli skrev 2020-02-18 23:34:10 följande:
    Verkligen sant! Har inte ens tänkt på det........hur är alla så smarta inom det här? Nu har vi haft en bra kväll ikväll, de kommer emellanåt, antagligen för att jag verkligen tänkt på vad jag sagt och gett mkt beröm för det som funkat.
    Tja, tjugo år som låg- och mellanstadielärare har förhoppningsvis gett lite kunskap! Och sedan är det ganska lätt att komma på hur man bör göra när man inte är mitt i det. När man hamnar mitt i en situation med ett barn som gör fel samtidigt som man har andra barn att ta hand om är det lätt hänt att man reflexmässigt gör fel... Men för varje gång du gör rätt kommer dottern göra rätt oftare, och ni kan bygga på de bra gångerna. 
  • Anonym (mobil)
    lillli skrev 2020-02-18 23:46:02 följande:
    Funkar den bra? Hur gamla är de? Vi har haft olika appar, nu senast OurPact. Funkade bäst av de vi provat men hon hittar genvägar, skickar filmer som meddelanden till sig själv och sitter och kollar på samma om och om igen. Sen slutade den plötsligt fungera, kan ha varit så att hon försökte ta bort den.

Nu sa jag att om hon sköter läxor och skolarbete och stänger av i tid på kvällen så kan vi vänta med att sätta på den igen...kanske dumt men blev fel när hon ändå satt med telefonen men bara inte gjorde ngt vettigt. Många av hennes vänner är bara på snapchat så om vi stängde ner den så kunde ingen nå henne. Kanske försöker sätta på den igen om det blir för mycket mobil.
    Jag tycker att Qustodio funkar bra, det finns en app som av någon anledning inte stänger sig (i vårt fall Sandbox) men annars låser alla appar sig utom de som "behövs" dvs vårt barn kan ringa, smsa, ställa alarm och om barnet är riktigt snabb kan man starta spotify också Jag tror jag missade sandbox när jag ställde in i början när man fick ett tillfällig premiumbehörighet. Vet att jag ställde in att komunikationsapparna skulle vara undantagna också. Inte jätteofta de skickar sms inom klassen/kompisgänget så sent, så det är inga problem för oss. Plus att mobilen ska ligga i köket när man lagt sig på kvällen. 

Nu kör vi gratisversionen så det är möjligt att det finns mer funktioner i betalversionen, men den har vi inte behövt ännu.

Tidsmässigt kan man ge allt från att blocka helt till att öka i kvartsintervaller. Sedan finns det ytterligare en funktion där jag ställer in mellan vilka tider som barnet får använda mobilen (i vårt fall är normaltiden att sön-tors kan barnet inte använda mobilen till spel osv efter kl 20.)

Det finns möjlighet att låsa upp via barnens mobil, men jag tror det var någon tillfällig tid som man fick då typ 1 minut eller nåt. 

Vårt barn fyller 11 i år, och ang snapchat så har jag vägrat både det och TicTok. Hänvisat till åldersgränsen på 13, då tar vi en ny diskussion. Har sett för mycket skit med de apparna så, nej tack. Även om jag vet att de har andra appar med chatfunktion. Dock vet de att vi kollar av mobilerna lite då och då, så vi har koll. 
Svar på tråden Bråkig 11-åring, ngn med tips?