Bråkig 11-åring, ngn med tips?
Hej. Jag har en dotter som är 11 år och som senaste året minst har varit så otroligt jobbig, hon har alltid haft en väldigt provocerande personlighet mot lärare och mig, tyvärr är jag nog dålig på att tackla hennes ständiga försök att göra mig ledsen/arg. Jag tar åt mig vilket jag tror att jag inte ska?
En period så fick hon utbrott och skrek det högsta hon kunde när det var ngt som hon blev arg över, hon kunde även dunka huvudet i väggen. Det har hon slutat med nu sen hennes pappa pratat med henne. Nu har hon istället börjat kasta saker på mig när hon blir arg.
Hon skriker när jag försöker prata med henne, orkar inte lyssna, pratar i munnen eller typ grimaserar/härmar. Kallar mig ofta för den sämsta elakaste mamman och att hon vill bo bara hos sin pappa. Hon har helt klart mer respekt för sin pappa som varit väldigt sträng mot henne alltid men som är slappare med tex hygien, mobiltid, läxor etc.
Jag är så fruktansvärt trött på hennes respektlösa och otrevliga beteende. Är det ngn som varit med om liknande och hittat ett sätt som fungerar? Jag är ständig limbo kring om jag är för sträng och har för mycket regler eller om jag är för snäll och förlåter för snabbt. Vad fungerar?
Hon kommer på sig själv ofta efteråt och ber om ursäkt men beteendet förändras inte, nästa gång hon blir sur så blir det samma sak igen och det här sker flera ggr per dag. Jag mår dåligt över hur hon är mot mig och det ständiga bråkandet med mig och hennes lillebror.
(Vi gör en ADHD utredning på henne, tänker att hon kanske kan ha det).